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자녀에 대한 부모의 사랑
하나님의 사랑을 받을 수 있는 자리가 어디냐? 사랑은 하나입니다. 그러므로 그 자리 또한 하나밖에 없는 것입니다. 사랑받을 수 있는 자리가 있고 사랑받을 수 있는 길이 있다면, 여러분은 가겠어요, 안 가겠어요? 그것이 뭐냐 하면 부모 앞에 있는 자식의 자리입니다. 514)
부모가 자식을 사랑하는 사랑의 그 기원적인 동기는 어디서부터 시작했느냐? 남자 여자를 중심삼은 사랑은 변하는 사랑인데, 거기서 태어난 아들 딸을 중심삼은 사랑은 왜 변하지 않느냐? 이것은 그 남녀를 중심하는 사랑에서 되어진 사랑이 아닙니다. 변하지 않는 사랑은 횡적인 부부의 인연으로 되어진 것이 아니라 종적인 어떠한 흐름의 기원을 통하여서 관계되어진 것임에 틀림없습니다. 그런 종적인 주체가 누구냐? 그런 주체를 우리는 하나님이라고 할 수 있습니다.
그 사랑은 부부가 마음대로 할 수 있는 사랑이 아닙니다. 그 사랑 앞에 내가 하고 싶으면 하고, 하고 싶지 않으면 안 하는 입장에 서 있을 수 없습니다. 그것은 끊으려야 끊을 수 없습니다. 횡적인 인연으로서 어떻게 터치(touch)할 수 없습니다. 그렇기 때문에 부모가 자식을 사랑하는 그 사랑은 만고 불변입니다.
오늘날 민주사회에 있어서, 개인주의 사상이 팽창한 이 때에 있어서 자식들이 하는 말이 신시대와 구시대는 차원이 다르다고 하지만, 자식들은 그렇게 변했지만 그 부모의 마음은 구시대니 신시대니 부르짖는 다고 해서‘너 그러니 나 그러자’ 하게 안 돼 있습니다. 부모의 사랑은 그렇지 않다는 것입니다. 그것은 동물도 그렇습니다. 새끼를 사랑하는 데 있어서는 자기의 생명을 능가하는 것입니다. 515)
부모의 사랑이 왜 귀합니까? 이는 종적인 사랑이지만 종적인 사랑으로 끝나는 것이 아니라 횡적인 사랑이 깃들게 하기 위해 노력하기 때문에 귀하다는 것입니다. 부모의 사랑은 자녀가 그릇될까봐 생활을 통해서 자녀의 길잡이가 되려는 내용을 갖추고 있습니다.
그것은 뭐냐? 종적인 사랑은 반드시 횡적인 사랑을 창조하게 되어 있습니다. 부모의 사랑도 이런 원칙에 의해서 하나님의 사랑을 중심삼고 종횡으로 집약되어 이루어진 것입니다. 이렇듯 종횡의 요소를 책임진 것이 부모의 사랑이기 때문에 자기의 귀한 것을 그냥 그대로 자식에게 주려고 하는 것입니다. 그냥 그대로 받게 해 가지고 횡적으로 넓히려고 하는 것입니다. 사랑의 본질은 그런 것입니다. 516)
어머니의 사랑이나 아버지의 사랑은 인간세계에 있어 가장 위대한 사랑 가운데 하나입니다. 세상에서 큰 위치를 차지하고 있는 사람도 자기 자식 앞에는 꼼짝을 못 합니다. 부모의 사랑은 자식 앞에 있어 무조건적이고 무한정입니다. 부모의 사랑은 사랑의 모체이기 때문입니다. 그렇기 때문에 부모의 사랑을 받지 못하고 큰 고아들은 무엇보다 부모의 사랑을 갈구하게 되는 것입니다.
고아들은 잠자는 집이 있고 먹을 것이 있다고 해도 그들 가슴속에 항상 부족함과 그리움이 있는 데, 그것이 뭐냐 하면 부모의 사랑입니다. 그러므로 그들이 고아원에서 아무리 즐거운 시간을 보내고 있다고 해도, 그것은 진정으로 행복된 시간들이 아닐 것입니다. 어린 고아들은 노래하고 춤추며 놀이를 할 때도 자기의 부모를 생각하고 그리워하며, 잠잘 때나 깨어 있을 때나를 막론하고 부모에 대한 사랑을 그리워하는 것입니다. 그것은 모든 인간이 사랑의 품속에서 성장하도록 되어 있기 때문입니다.
몇천 년 전에 살던 부모의 자식에 대한 사랑이나, 오늘의 부모가 자기 자식에 대해 쏟는 사랑은 똑같은 것입니다. 역사의 변천 가운데서도 변하지 않고 있는 것은 부모의 사랑입니다. 517)
무엇보다 부모의 사랑이 처음인 것입니다. 그 사랑을 동기로 해서 그 사랑에서 원만히 자란 사람이라면 사랑이 어떻다는 것을 알게 됩니다. 아버지와 어머니를 사랑하기 때문에 부모 사이에 사랑이 어떻다는 것을 부모를 두고 배우게 됩니다. 그것이 자식들에게는 둘도 없는 기쁨이 되는 것입니다. 사랑을 체휼하는 것은 부모를 가진 자리가 아니고서는 안 되는 일입니다.
한 아들은 부모를 통해서 남자의 사랑도 받을 수 있고 여자의 사랑도 받을 수가 있습니다. 아버지는 세계적인 남성을 대표한 것이고, 어머니는 세계적인 여성을 대표한 것입니다. 비단 그 시대뿐만 아니라 역사를 두고 보면 그들은 수많은 역사적인 남성이고 역사적인 여성입니다. 자랑하고 싶은 여인이 있다면 그는 어머니를 들어 자랑하고 싶을 것이고, 아버지 입장도 마찬가지입니다. 그러한 자리가 부모의 자리인 것입니다.
세상에 잘난 남성이 있다면 자기 아버지와 비교하게 되는 것이고, 잘난 여성이 있다면 그 어머니와 비교를 하는 것이 자녀의 입장입니다. 또 자식의 입장에서 부모를 대하는 마음 역시 마찬가지입니다. 사랑할 수 있는 마음이 있다 할진대 최고의 심정을 기울여 부모를 대하고 싶어할 것이고, 어느 한때든지 그렇게 대해 줄 것이 아닙니까? 이런 것을 생각해 볼 때 부자지관계(父子之關係)는 우주의 근본이 아닐 수 없습니다.
기쁨의 근본이 거기에서 싹틀 것이고, 슬픔이 시작된다면 그 이상의 자리가 없다는 것을 우리는 결론지을 수 있는 것입니다. 부모를 대하는 그 기쁨은 세계를 대표한 기쁨이 돼야 하고, 자식을 대하는 기쁨은 부모에게 있어서는 세계를 대표한 욕망을 충족시키는 자리가 아닐 수 없습니다. 다른 문제를 잃어버리는 한이 있더라도 자식을 대하여 행복스럽게 살 수 있는 소망의 자리는 부모 앞에 단 하나밖에 없는 것입니다. 518)
우리가 사랑이라는 것을 중심삼고 볼 때에 부모가 자식을 향한 사랑의 한계점은 어디일 것이냐? 부모는 자식이 어릴 때에만 사랑해 주려고 하는 것이 아니라 생애를 통해서, 더 나아가 영원을 통해서 사랑하고자 하는 것입니다. 사랑함으로 말미암아 보람을 느낄 수 있으며 사랑함으로 말미암아 더욱 가치를 느낄 수 있는 부자관계가 맺어진다면, 무한한 힘과 무한한 자극과 무한히 새로운 그 무엇이 그 관계권 내에서 발생한다는 것입니다. 그와 같은 인연이 갖추어지지 않은 부자의 관계는 어느 한 때에 반드시 중단되고 마는 것입니다. 519)
여러분은 사랑하는 부모의 자녀로 태어났습니다. 부모의 사랑을 받고 길리움받아 자라온 것을 알게 됩니다. 나이가 많건 적건, 부모는 그 자식을 대해서 언제나 사랑하기 마련인 것입니다.
만약 70살 난 아들이 있다 하더라도 옛날 자기가 기르던 그 기준을 가지고 언제나 자식을 바라보는 것이 부모의 마음인 것입니다. 연령은 많아져도 심정은 점점 가까워지고, 아들 대한 책임이 커질수록 아들을 위하는 마음은 더 넓어지는 것을, 우리는 세상에서 자식 대하는 인연을 보게 될 때 잘 알 수 있는 것입니다. 그래서 부모 없는 사람이 불쌍하다고 하는 것입니다. 더 나아가서는 고아라고도 합니다.
고아가 왜 불쌍하냐? 사랑을 받으려야 받을 길이 없는 것이요, 또 진정한 의미에서 사랑할 수 있는 길도 가질 수가 없습니다. 고아가 보통 사람과 다른 것은 나면서부터 받아야 할 부모의 사랑을 못 받았고, 철들면서부터 부모를 사모하고 동정하고 흠모할 수 있는 심정적 인연을 못 느낀 점입니다. 그러므로 사랑을 중심해서 받을 수 있고 줄 수 있는 그 길은 부모가 처음인 것입니다. 520)
자식에 대한 부모의 사랑은 그냥 그대로 생활적인 인연만을 통해서 하는 사랑이 아니라, 뼛골에서 우러나오는 사랑인 것입니다. 잊으려야 잊을 수 없고 끊으려야 끊을 수 없는 사랑의 마음을 부모는 가지고 있는 것입니다. 그래서 생명의 여력이 남아 있는 한 부모는 자식을 사랑하는 것입니다. 자식과 생명의 인연이 맺어져 있다는 것을 느낄 때, 부모에게서는 자식을 사랑하는 마음이 자연적으로 우러나오는 것입니다. 저 애는 내 아들이니까 사랑하겠다는 의식적인 마음이 앞서서 사랑하는 것이 아니라, 그 마음보다도 그 인연보다도 앞선 자기의 생명력이 자식과 연결되어 있기 때문에 사랑하지 않으려야 않을 수 없다는 것입니다. 이러한 사실은 우리들이 가정생활에서 잘 느끼고 있는 것입니다. 521)
어떤 부모에게 아들이 넷 있는 데 그 부모가 그 네 아들에게 사랑의 차이를 두겠습니까? 맏아들이니까 이만큼의 사랑을 해주고 동생들은 각각 요만큼의 사랑만 받으라고 하며 그 차이를 두겠느냐는 말입니다.
젖을 먹일 때도 자식들에게 차이를 두고 먹이는 부모는 없습니다. 그것은 자식들에게 피와 살을 공급해 주는 것입니다. 그러니 모든 자식에게 일일이 공급해 주게 되어 있습니다. 어머니는 젖먹이가 젖을 빨아먹는 것을 보고 좋아합니다. 자식이 젖을 먹으면서 어머니의 목을 잡고 그러는 것도 아주 좋아합니다. 어머니는 자식에게 자기의 젖을 주면서도 좋아하는 것입니다. 젖을 준다고 해서 오늘까지는 얼마짜리고 내일부터는 얼마짜리다 하며 돈을 청구하는 어머니는 세상에 없습니다.
또 하나 재미있는 것이 뭐냐 하면, 그 어머니의 얼굴은 못생겼다 해도 여자다운 데가 하나도 없이 그저 눈, 코, 입, 볼 할것없이 전부 못생겼다 해도 아들딸을 사랑하는 데는 심각합니다. 젖 먹는 아기에 대해서 사랑할 때는 누구보다도 심각하다는 것입니다. 자기의 아기를 사랑하는 데 있어서 누구한테 질 것 같습니까? 안 진다는 것입니다. 522)
아무리 부모가 고생스러운 자리에 있더라도 사랑하는 자식이 ‘엄마 젖줘!’ 하면, 가슴팍을 헤치고 사랑하는 자식에게 젖을 물리는 것이다. 사실 자식은 부모가 고생스럽게 젖꼭지를 물고 빨고 있으니 도둑질하는 것과 마찬가지지만, 그 부모는 자식이 젖 먹는 것만 봐도 좋다는 것이다. 왜 그러냐? 사랑이 있기 때문이다. 참사랑에는 모든 것이 좋다. 참사랑권 내에 들어 있는 것은 마치 태풍권에 들어 있어 그 태풍의 치리를 받는 것과 같다. 523)
부모가 사랑하는 자식을 위해 뼛골이 녹아나도록 고생을 하지만 힘든 줄을 모르는 것입니다. 왜? 사랑하기 때문입니다. 자기의 피살을 깎아 주고 그 값어치가 얼마인지 장부에 치부해 둡니까? 안 하지요. 오히려 몽땅 주지 못해서 안타까워하는 것입니다.
여기 아주머니들도 그렇지요? 아이에게 젖을 먹이는 데 먹지 않으면 왜 안 먹느냐고 안타까워합니다. 그것이 사실은 호스를 갖다 대고 자기의 피와 살을 뽑아가는 것이 아닙니까? 어떻게 보면 도둑 중에서 최고의 도둑이 아니예요? 그래도 어머니는 아이가 젖을 안 먹으면 안타까워하는 것입니다. 왜 그렇게도 좋아하느냐? 사랑의 법도이기 때문입니다. 524)
어머니의 젖가슴을 파고드는 아기들을 볼 때 부모는 사랑을 중심삼아서 사랑을 촉감하고, 또 그 아기를 품음으로 말미암아 자기의 행복보다도 천지가 평화의 경지에 들어가기 때문에 전체의 분위기가 좋은 자리에서 싹튼다는 것을 느끼게 됩니다. 그러므로 그 아기가 아무리 극성스러워도 어서어서 해라 할 수 있는 아량의 마음이 있는 것입니다. 그렇기 때문에 부모는 자식을 무한히 사랑할 수 있다는 것입니다.
어떤 면에서 보면 그 아기가 호스를 갖다 대고 피살을 빨아가는 원수라는 것입니다. 그러나 그렇게 생각하는 사람은 없는 것입니다. 그것은 무엇이냐 하면, 어머니로서의 새로운 소망의 자극, 남편에 대한 새로운 자극, 그 아기로 말미암아 찾아지는 새로운 것들이 많다는 것입니다. 그러한 때에는 통하는 그 무엇이 있습니다. 그 경지는 누가 좌지우지할 수 없는 것입니다.
그 말이 무슨 말이냐 하면, 절대적인 사랑을 중심삼아 가지고 하나님을 위하고 전체를 위하는 사랑을 가지고 맹세하는 자리는 무엇보다도 강한 기준이 된다는 것입니다. 그 기준에 서지 않고 말로 듣고 보고 약속을 해 가지고는 안 됩니다. 언제든지 변할 수 있는 것입니다. 동서남북이 다르고 봄과 가을이 다릅니다. 봄에 심은 것이 가을절기에 가서도 그 생명의 인연을 그냥 그대로 이어받아 가지고 정상적인 생명을 중심삼아서 완전히 일치될 수 있는 생명의 씨로 남아지게 될 때는 춘하추동을 포괄할 수 있는 기준을 가질 수 있으되, 그것이 결여되게 될 때는 전부 분산되어 버리고 마는 것입니다. 525)
자식을 많이 키워 본 부모는 무엇인지 모르게 사랑의 심정이 넓고 큰 것을 우리는 엿볼 수 있는 거에요. 자식을 많이 기르는 사람은 악한 원수를 칠 수 없는 것을 스스로 느낄 줄 아는 사람이 되는 것입니다. 그만큼 무엇인지 모르게 넓은 터전에 서 있고 넓은 법도를 가지고 있는 것을 드러내는 것이 아니겠느냐? 이렇게 보게 될 때, 하늘은 최고의 사랑의 주체인 하늘과 나와 관계를 맺는 데 지금까지 개인과 가정과 종족과 민족과 국가와 세계를 다 빼놓고 ‘그대와 나만이 사랑하자’ 이렇게 생각하기 쉬운 것이 아니냐, 하늘은 그것을 바랄 것이냐? 나 하나만을 중심삼은 그런 길을 바랄 것이냐? 하늘이 부모라면 그 부모는 공평한 마음을 가지고 주체적인 입장에서 공동적인 사랑을 분배하고 싶은 것입니다. 그러한 마음이 있어야 열 사람이면 열 사람의 부모의 입장이 아니겠느냐? 이것은 당연한 말이 아닐 수 없습니다. 526)
부모는 자기의 아들 딸을 위해서 일합니다. 자기가 먹기 위해 일을 하는 부모는 없습니다. 자식이 많은 부모가 농촌에서 혹은 노동판에서 힘든 일을 하는 것, 가난하지만 지게를 짊어지고 김을 매고 밭고랑, 혹은 논에서 호미질을 하는 것은 천 년 만 년 자식의 행복을 위한 것입니다. 부모의 이마에서 흐르는 수고의 땀방울은 자기를 위한 것이 아닙니다. 그 땀의 결실이 자식을 사랑하는 마음과 더불어 엉키게 되면 거기에는 새로운 창조의 역사가 벌어지는 것입니다. 아무리 밭에서 김을 매고 노동판에서 지게질을 해도 그의 발걸음에는 새로운 역사가 깃들어 있는 것입니다. 527)
‘얘, 아무개야 고생한 것 좀 알고 말하자!’ 하고 말하지 않습니다. ‘내가 너를 찾기 위해서 이렇게 눈물을 흘렸으니까 너도 한번 흘려보고 만나자’ 그러지 않습니다. 그런 것을 다 초월하는 것입니다. 이것을 통일화시키고 하나로 귀일화시키는 문제가 있다면, 그것은 오로지 부모가 자식을 사랑하는 마음, 자식이 부모를 사랑하는 마음의 힘만이 해결할 수 있습니다. 그것은 부정할 수 없는 것입니다. 인간이 금력을 가지고, 인력을 가지고 다 해 봤지만 미급했다는 것입니다. 이런 처절한 절망의 벽에 부딪친 운명을 바라보는 우리에게 있어서, 이 문제를 극복할 수 있는 하나의 방안이 있다면 무엇이냐? ‘너하고 나하고 말해 보자’ 하는 사연 가지고는 안 될 것입니다. 528)
아내가 있어서 사랑했다 할진대는 그 아내의 사랑만으로 끝나는 것이 아닙니다. 아내를 사랑하는 내용을 가지고 있다면 아내의 사랑을 한 그 사랑의 내용을 플러스시켜 가지고 자식이면 자식을 사랑하고 싶은 마음이 있을 것이 아니냐. 또 자식을 사랑하는 마음이 있으면 그 자식을 사랑하는 마음이 아내를 사랑하는 마음보다도 낮은 자리에서 사랑하고 싶을 것이냐? 그렇지 않을 것입니다. 사랑하는 자식이기 때문에 사랑하는 아내에게 사랑을 느꼈던 자극적인 본질을 넘어서 더 가중시켜 가지고 새로운 면에서 자식을 위하고 사랑하고 싶은 것입니다. 사랑하는 데 있어서는 과거에 아내를 사랑하던 진지한 입장보다 덜한 자리가 아닙니다. 더 진지한 자리와 더 깊은 자리에서, 보다 더 가치적인 사랑의 내용을 추구하면서 사랑하고 싶은 욕망이 있다 하게 될 때는 그러한 길로 갈 것을 다짐할 것이 아니냐? 529)
세상에서도 환갑이 넘어 낳은 아들, 즉 만득자인 7대 독자가 죽는 다고 생각하면 절망 중의 절망일 것입니다. 젊으면 또 낳을 수 있지만, 만득자로 태어난 그 7대 독자가 잘 자라지 못하고 죽는 다면, 7대권을 계승하려던 조상들의 마음이 얼마나 애가 타겠어요?
조상들은 자기의 후손, 자기의 핏줄을 통해서 세계에 없는 만복을 받고 싶어합니다. 그러니 자식이 죽는 다면 그 부모는 따라 죽고 싶을 것입니다. 그런데 아담은 7대 독자가 아닌 영원한 독자입니다. 하나밖에 없는 아담을 중심삼아 가정을 이루게 하여 천지의 대업을 세우려 하셨는 데, 그 아담이 죽었으니 하나님의 마음이 어떠했겠습니까? 이렇게 일이 틀어졌을 때, 어떠했겠어요? 내가 결혼하고 싶은데도 결혼 못 할 때의 그 안타까움에 비교되겠어요? 부모는 천 년 만 년 같이 살고 싶은데, 7대 독자가 지금 몹쓸 병에 걸려 목숨이 경각에 달려 있다고 한다면, 그 부모의 심정이 어떠하겠어요? 여러분의 아들딸이 지금 숨이 넘어가고 있다고 한번 상상해 보십시오. 그렇다면 부모가 소리치겠어요, 안 치겠어요? 그 부모는 죽어가는 자식을 살릴 수 있는 방법이 있다면, 체면과 위신을 다 버리고 그 방법을 쓸 것입니다. 어떤 원수가 있어 그의 영원한 종이 되는 한이 있더라도, 자기의 아들 딸을 살릴 수 있다면 부모는 그렇게 할 것입니다. 그것이 이해가 됩니까? 그 자식을 살리는 어떤 방법이 있다 할진대 부모는 위신과 체면을 생각하지 않는 다는 것입니다. 530)
남편이 죽음의 경각에 놓였다가 다시 살아난다면 그 아내는 살아난 남편을 전보다도 천만 배 더 귀하게 여길 것입니다. 뿐만 아니라 사랑하는 자녀가 죽었는데 다시 살아날 가능성이 있다면 그 부모는 자녀를 살리기 위하여 자기의 죽음도 불사할 것입니다. 그 부모에게는 죽었던 자식이 다시 살아나서 만나는 기쁨과 자기 일신이 희생되는 비통함을 견주어 보게 될 때, 자기 자신이 희생되는 것보다 자식이 살아와서 만나는 기쁨이 더 강하다는 것입니다. 이런 힘은 오로지 사랑이 내포된 자리에서만 성립되는 것입니다. 여러분은 일상생활을 통하여 이러한 것을 흔히 보고 느꼈을 것입니다. 531)
오늘날 우리의 이념을 아는 사람은 아들과 며느리가 서로 사랑하는 것을 기뻐하고 찬양해야 합니다. 자기 아들을 며느리가 좋아하면 춤을 추며 기뻐해야 할 텐데, 왜 시기하고 질투하느냐 말입니다. 아들이 태어난 날의 기쁨 가운데에는 아들에 대한 사랑이 있지만, 그 사랑 가운데는 며느리에 대한 사랑도 있다는 것입니다. 둘이 옹기종기 사랑하고 좋아하는 것을 볼 때, 그것을 하나님의 입장에서 말하면, 하나님이 아담 해와가 서로 좋아하는 것을 보시고 ‘야 야, 통행에 방해된다. 비켜라!’ 하고 싫어하시겠습니까? 고속도로상이라 하더라도 ‘아무리 교통 방해를 해도 좋다!’ 하시면서, 하나님 자신이 비켜가게 되어 있지 밀치고 가게 되어 있지 않다는 것입니다. 532)
온 인류가 찾아가야 할 최후의 참사랑의 정착지, 다시 말해서 하나님의 참사랑의 표준점을 우리는 어디서 찾아낼 수 있을까요?
새로운 ‘부모의 사랑’, 이것이 바로 인류가 찾아가야 할 최후의 사랑의 정착지가 아닐 수 없습니다. ‘참부모의 사랑’ 이것으로 말미암아 인간은 비로소 영원불변하고 절대적인 참사랑의 표준점을 찾을 수 있는 것입니다.
여기서부터 인간적인 사랑이 차원 높은 사랑으로 승화돼 갈 수 있으며, 하늘의 참사랑과 연결될 수 있을 것이라고 저는 생각합니다. 533)
子女に対する父母の愛
神様の愛を受けられる立場はどこでしょうか。愛は一つです。ですから、その立場もまた一つしかないのです。愛を受けられる立場があり、愛を受けられる道があるなら皆さんは行きますか、行きませんか。それが何かといえば、父母の前にある子供の立場です。(514)
父母が子供を愛する愛のその起源的な動機はどこから始まったのでしょうか。男性と女性を中心とした愛は変わる愛なのに、そこから生まれた息子・娘を中心とした愛はなぜ変わらないのでしょうか。これはその男女を中心としてなされた愛ではありません。変わらない愛は、横的な夫婦の因縁によってなされたものではなく、縦的なある流れの起源を通して関係するようになったものであるに違いありません。そのような縦的な主体は誰でしょうか。そのような主体を私たちは神様と言うことができます。
その愛は、夫婦が勝手にできる愛ではありません。その愛の前に、「私」がしたければし、したくなければしないというような立場に立つことはできません。それは、切ろうとしても切ることができません。横的な因縁をもっては、どうタッチすることもできません。それゆえ、父母が子供を愛するその愛は、永遠不変です。
今日、民主社会において、個人主義思想が膨脹したこの時、子供たちが語る言葉は新時代と旧時代では次元が違うと言います。子供たちはそのように変わりましたが、その父母の心は、旧時代だとか新時代だとか唱えるとしても、「お前がそうだから、私もそうでしょう」とはなっていません。父母の愛はそうではないというのです。それは動物でもそうです。子を愛するにおいては、自分の生命を凌駕するのです。(515)
父母の愛がなぜ貴いのでしょうか。これは縦的な愛ですが、縦的な愛で終わるのでなく、横的な愛が宿るように努力するので貴いというのです。父母の愛は、子女が誤りはしないかと、生活を通して子女の道しるべになろうという内容を備えています。
それは何でしょうか。縦的な愛は必ず横的な愛を創造するようになっています。父母の愛もこのような原則によって、神様の愛を中心として縦横に集約され成り立ったものです。このように縦横の要素に責任をもったのが父母の愛なので、自分の貴いものをそのまま子供に与えようとするのです。そのまま受けさせ、縦横に広げようとするのです。愛の本質はそのようなものです。(516)
お母さんの愛やお父さんの愛は、人間世界において最も偉大な愛の中の一つです。この世で大きな位置を占めている人も、自分の子供の前ではどうすることもできません。父母の愛は子供の前において無条件的であり、無限定です。父母の愛は愛の母体だからです。それゆえ、父母の愛を受けられずに成長した孤児たちは、何よりも父母の愛を渇望するようになるのです。
孤児たちは、寝る家があり、食べる物があるとしても、彼らの胸の中にいつも物足りなさと恋しさがありますが、それが何かといえば、父母の愛です。ですから、彼らが孤児院でいくら楽しい時間を過ごしているといっても、それは心から幸福な時間ではないことでしょう。幼い孤児たちが歌を歌い、踊りながら遊ぶ時も、自分の父母を思って恋しがり、眠る時、目を覚ましている時にかかわらず、父母に対する愛を恋しがるのです。それは、すべての人間が愛の懐で成長するようになっているからです。
何千年か前に生きていた父母が子供に対する愛も、今日の父母が自分の子供に対して注ぐ愛も同じものです。歴史の変遷の中でも変わらないでいるのは父母の愛です。(517)
何よりも父母の愛が初めなのです。その愛を動機として愛され円満に育った人なら、愛がどのようなものであるかということが分かるようになります。お父さんとお母さんを愛しているので、父母の間の愛がどのようなものであるかということを、父母を通して学ぶようになります。それが子供たちには二つとない喜びとなるのです。愛を体恤することは、父母をもった立場でなくては成し得ないことです。
一人の息子は、父母を通して男性の愛を受けることができ、女性の愛も受けることができます。お父さんは世界的な男性を代表したものであり、お母さんは世界的な女性を代表したものです。単にその時代だけでなく、歴史をおいて見れば、彼らは数多くの歴史的な男性であり、歴史的な女性です。誇りたい女性がいるとすれば、それはお母さんだと言いたいのであり、父親の立場も同様です。そのような立場が父母の立場なのです。
この世に優れた男性がいるなら、自分のお父さんと比較するようになるのであり、優れた女性がいるなら、そのお母さんと比較するのが子女の立場です。また、子供の立場から父母に対する心も、やはり同様です。愛することのできる心があるというからには、最高の心情を注いで父母に対したがるでしょうし、どのような時でもそのように対してあげるのではないですか。このようなことを考えてみるとき、父子の関係は宇宙の根本であらざるを得ません。
喜びの根本がそこから芽生えるでしょうし、悲しみが始まるとすれば、それ以上の悲しみの場がないということを、私たちは結論づけることができるのです。父母に対するその喜びは、世界を代表した喜びとならなければならず、子供に対する喜びは、父母においては世界を代表した欲望を充足させる場であらざるを得ません。他の問題をすべて忘れてしまったとしても、父母として幸福に暮らすために望むことはただ一つ、子供と共に暮らしたいということです。(518)
私たちが愛というものを中心として見るときに、父母が子供に向ける愛の限界点はどこでしょうか。父母は子供が幼い時にだけ愛してあげようとするのでなく、生涯を通じて、ひいては永遠を通じて愛そうとするのです。愛することによって生きがいを感じることができ、愛することによって一層価値を感じることのできる父子関係が結ばれるなら、無限の力と無限の刺激と無限に新しい何かが、その関係圏内から発生するというのです。そのような因縁が備わっていない父子の関係は、ある一時に必ず中断されてしまうのです。(519)
皆さんは愛する父母の子女として生まれました。父母の愛を受け、養われ育ってきたことを(私たちはみな)知っています。父母はその子供が年取ろうと若かろうと、いつもその子供を愛するようになっているのです。
もし、七十歳になる息子がいるとしても、昔自分が育てたその基準をもって、いつも子供を眺めるのが父母の心なのです。年齢は多くなっても心情は少しずつ近くなり、息子に対する責任が大きくなるほど、息子を慈しむ心が一層広くなることを、私たちはこの世で子供に対する因縁を見るときによく分かるのです。だから、父母のいない人はかわいそうです。ひいては孤児とも言うのです。
孤児がなぜかわいそうでしょうか。愛を受けようとしても受ける道がないからです。また本当の意味で愛することのできる道をももつことができません。孤児が普通の人と違うのは、生まれながらにして受けるべき父母の愛を受けられず、物心がつくころから父母を思慕し、同情し、欽慕することのできる心情的因縁を感じることができない点です。ですから、愛を中心として受けることができ、与えることができるその道は、父母が最初なのです。(520)
子供に対する父母の愛は、そのまま生活的な因縁だけを通して生じる愛ではなく、骨髄からわき出る愛なのです。忘れようとしても忘れることができず、切ろうとしても切ることのできない愛の心を父母はもっているのです。だから、生命の余力が残っている限り、父母は子供を愛するのです。子供と生命の因縁が結ばれているということを感じるとき、父母からは子供を愛する心が自然にわき出てくるのです。あの子は「私」の息子だから愛そうという、意識的な心が先に立って愛するのではなく、その心よりもその因縁よりも先立った自分の生命力が子供と連結されているため、愛すまいとしても愛さずにはいられないというのです。このような事実は、私たちが家庭生活でよく感じていることです。(521)
ある父母に息子が四人いるとすれば、その父母がその四人の息子に愛の差をつけるでしょうか。長男だからこれくらいの愛を与え、弟たちはそれぞれこれくらいの愛だけ受けなさいと、その差をつけるかというのです。
お乳を飲ませる時、子供たちに差をつけて飲ませる父母はいません。それは、子供たちに血と肉を供給してあげることです。ですから、すべての子供たちにいちいち供給してあげるようになっています。お母さんは乳飲み子がお乳を吸うのを見て喜びます。子供がお乳を飲みながら、お母さんの首をつかむのも、とても喜びます。お母さんは、子供に自分のお乳を与えながらも喜ぶのです。お乳を与えるといっても、きょうまではいくらで、明日からはいくらだと、お金を請求するお母さんは世の中にいません。
もう一つ面白いのが何かといえば、そのお母さんの顔に女らしいところが一つもなく、顔も醜いといっても、息子・娘を愛するときは深刻です。お乳を飲む赤ん坊に対して愛するときは、誰よりも深刻だというのです。自分の赤ん坊を愛するにおいて、誰に負けるでしょうか。負けないというのです。(522)
いくら父母が苦しい立場にいるとしても、愛する子供が「母さん、おっぱいちょうだい!」と言えば、胸元を開けて愛する子供にお乳をくわえさせるのです。事実、子供は父母が苦労するのに、乳首をくわえて吸っているので、盗みをするのと同じですが、その父母は、子供がお乳を飲むのを見るだけでもいいのです。真の愛の圏内に入っているということは、まるで台風圏に入っていて、その台風の影響を受けるのと同じです。(523)
父母は愛する子供のために骨髄が溶けるほど苦労をするとしても、疲れを知らないのです。なぜでしょうか。愛するからです。自分の血肉を削り与え、その値打ちがいくらなのか帳簿に記録しておきますか。しないでしょう。むしろ、根こそぎ与えることができずにもどかしく思うのです。
ここのおばさんたちもそうでしょう? 赤ん坊にお乳を飲ませるのに、飲まなければなぜ飲まないかともどかしがります。それは、実際にはホースを持ってきて当て、自分の血と肉を抜いて持っていくことではないですか。考えを変えれば、泥棒の中で最高の泥棒ではないですか。それでもお母さんは、赤ん坊がお乳を飲まなければもどかしがるのです。なぜそれほどにまで好むのでしょうか。愛の法度だからです。(524)
自分の胸元に吸いついている赤ん坊に父母の愛を感じさせ、また赤ん坊を抱くことによって自分の幸福よりも天地が平和の境地に入っていくのを感じ、全体の雰囲気によいものが芽生えるということを感じるとき、その赤ん坊がいくら吸いついても、さあさあ飲みなさいと言える雅量が生じるのです。それゆえ、父母は子供を無限に愛することができるのです。ある面から見れば、その赤ん坊がホースを当て、血肉を吸ってもっていく怨讐だというのです。しかし、そのように考える人はいないのです。それはなぜかといえば、お母さんとしての新しい望みの刺激、夫に対する新しい刺激、その赤ん坊によって見いだされる新しいことが多いからです。そのようなときには通ずる何かがあります。その境地は、誰かが思うままにすることができないのです。それはどういうことかというと、絶対的な愛を中心として、神様を慈しみ、全体を慈しむ愛をもって誓う立場は、何よりも強い基準となるというのです。その基準に立たずに、言葉でだけ聞いて、見て、約束するのはいけません。いつでも変わり得るのです。東西南北は異なり、春と秋は異なります。春に植えたものが秋の季節になっても、その生命の因縁をそのまま受け継いで、正常な生命を中心として完全に一致する生命の種として残されるときは、春夏秋冬を包括できる基準をもつことができますが、それが欠如すれば、全部分散されてしまうのです。(525)
子供をたくさん育てた父母は、何だか知らないけれど愛の心情が広く大きいのを私たちは垣間見ることができます。子供をたくさん育てる人は、悪い怨讐を討つことができないのを、自ら感じることのできる人となるのです。それほど広い土台に立っており、広い法度をもって際立っているのではないでしょうか。最高の愛の主体たる天と「私」が関係を結ぶにおいて、今までの個人と家庭と氏族と民族と国家と世界をすべて飛ばして、「神様と私だけが愛し合おう」このように考えやすいのです。天はそれを望むでしょうか。私一人だけを中心とした、そのような道を望むでしょうか。天が父母なら、その父母は公平な心をもち、主体的な立場で共同的な愛を分配したい心をもっていなければならないのです。そのような心があってこそ、十人なら十人の父母ではないでしょうか。これは当然の話だと言わざるをえません。(526)
父母は自分の息子・娘のために働きます。自分が食べるために仕事をする父母はいません。子供の多い父母が農村で、あるいは工事現場で骨の折れる仕事をすること、貧しいけれど背負子を担いで草取りをし、畝間あるいは田んぼで草取りをするのは、千年万年、子供の幸福のためなのです。父母の額から流れる苦労の汗水は、自分のためのものではありません。その汗の結実が、子供を愛する心とともに絡み合うようになれば、そこには新しい創造の歴史が始まるのです。いくら畑で草取りをし、現場で背負子を担いでも、その足取りには新しい歴史が宿っているのです。(527)
父母が子供に「おい、なにがし、苦労したことを少し話そう!」とは言いません。「私がお前のためにこのように涙を流したのだから、お前も一度流してみて……」そうではありません。そのようなことをすべて超越するのです。これを統一化させ、帰一させ得るものは、ただ父母が子供を愛する心、子供が父母を愛する心をもってのみ可能なのです。それは否定できないのです。人間が金力をもって、人力をもってすべてやってみましたが、到達すべき所には及ばなかったというのです。このような凄絶な絶望の壁にぶつかった運命を眺める私たちにおいて、この問題を克服することのできる一つの案あるとすれば何でしょうか。「お前と私と話してみよう」という事由をもってはだめでしょう。(528)
妻がいて愛したというならば、それだけで終わるのではありません。妻を愛する内容をもっているなら、その愛の内容を、子供がいれば、子供への愛にプラスして愛したい心があるのではないでしょうか。それでは、子供を愛する心があるなら、その心が妻を愛する心よりも低い位置で愛したいでしょうか。そうではないでしょう。愛する子供だから、妻に愛を感じた刺激的な本質を一層加重して、新しい面で子供を慈しみ、愛したいのです。愛するにおいては、過去に妻を愛した真摯な立場より薄らいだりはしません。一層真摯に、深い立場で、より一層価値ある愛の内容を追求しながら愛したいという欲望があるときは、そのような道に行くことを誓うのではないでしょうか。(529)
この世でも還暦を越えて生んだ息子、すなわち晩年に得た子、七代続けての一人息子が死ぬと考えれば、絶望の中の絶望でしょう。若ければまた生むこともできますが、晩年に得たその七代目の一人息子がうまく育たずに死ぬとするなら、七代圏を継承しようとした先祖たちの心はどれほどでしょうか。
先祖たちは自分の後孫、自分の血筋を通して世界にない万福を受けたがります。ですから、子供が死ぬなら、その父母は後を追って死にたいでしょう。ところで、アダムは七代目の一人息子どころではない、永遠の一人息子です。一人しかいないアダムを中心として家庭を築かせ、天地の大業を立てようとされたのに、そのアダムが死んだのです。神様の心はどうだったでしょうか。このように事が失敗したとき、どうだったでしょうか。「私」が結婚したいのに結婚できないときの切なさと比較できるでしょうか。父母は千年万年共に暮らしたいのに、七代目の一人息子が今悪い病気にかかり、命が寸刻を争っているとするなら、その父母の心情はどうでしょうか。皆さんの息子・娘が今、息を引き取ろうとしていると一度想像してごらんなさい。父母は声を張り上げますか、声を張り上げませんか。その父母は、死にゆく子供を生かす方法があるなら、体面と威信をすべて捨ててその方法を使うでしょう。ある怨讐がいて、彼の永遠の僕となるとしても、自分の息子・娘を生かすことができるなら、父母はそのようにするでしょう。それが理解できますか。その子供を生かす方法があるとするなら、父母は威信や体面を考えないのです。(530)
夫が死の間際にいて再び生き返るなら、その妻は生き返った夫を、前よりも千万倍も貴く思うでしょう。それだけでなく、愛する子女が死んだのに、再び生き返る可能性があるなら、その父母は子女を生かすために自分の死も辞さないでしょう。その父母は、死んだ子供が再び生き返って出会う喜びと、一身が犠牲となる悲痛さを比較して見るとき、自分自身が犠牲となることよりも、子供が生き返る喜びのほうが強いというのです。このような力は、ただ愛が内包された立場でのみ成立するのです。皆さんは、日常生活を通してこのようなことを感じたでしょう。(531)
今日、私たちの理念を知る人は、息子と嫁が互いに愛し合うのを喜び、讃揚しなければなりません。自分の息子を嫁が好めば、踊りを踊りながら喜ぶべきなのに、なぜ妬み嫉妬するのですか。息子が生まれた日の喜びの中には、息子に対する愛とともに嫁に対する愛もあるというのです。二人がかわいく並んで愛し合うのを見るとき、それを神様の立場でいえば、神様はアダムとエバが互いに好きになるのをごらんになられ、「やあやあ、通行の邪魔になる。どけ!」と言って嫌がられるでしょうか。高速道路上だとしても「いくら交通のじゃまをしてもいい!」と、神様自身がよけていくようになっているのであり、押しのけていくようになってはいないのです。(532)
全人類が求めていくべき最後の真の愛の定着地、言い換えれば、神様の真の愛の基準点を私たちはどこで探し出すことができるでしょうか。
新しい「父母の愛」、これがまさに人類が探していくべき最後の愛の定着地であらざるを得ません。「真の父母の愛」これによって人間は、初めて永遠不変で絶対的な真の愛の基準点を探すことができるのです。
ここから人間的な愛が次元の高い愛に昇華されていくことができ、また天の真の愛と連結され得るものだと私は思います。(533)
Parental Love Toward Children
Where is the place to receive God's love? Love is one; therefore, the place of love is also one. Are you willing to go forward if there's a place and a way to receive love? That is the position of a child in front of parents.
What is the original motivation for parental love? Love centering upon a man and a woman changes, but love centering upon children born of a couple never changes. Unchanging love is not the result of the horizontal bond of a couple, but it has to do with the origin of the vertical flow. Then who is the vertical subject? It is God.
That love cannot be controlled by a husband and a wife. In its presence, you don't have free choice to act according to your own will. You cannot abandon it whenever you don't feel like carrying it. It is impossible to cut it off. There's no way to touch it through the horizontal bond. That's why parental love is absolutely unchanging.
In democratic society, where individualism is dominating, children murmur about the difference in dimension between the old age and the new age. Even though children change, the heart of parents never changes. It is even true for animals. In loving their babies, parents risk their lives.
Why is parental love precious? Parental love is vertical, but it doesn't conclude as just vertical. Vertical love embraces horizontal love and helps it settle down. Parents play the role of beacon to dissuade children from wrong habits in life.
Vertical love exists surely to create the horizontal love. In this principle, parental love is established by the intensive integration of vertical and horizontal love centering upon God's love. Because parental love is responsible for both the vertical and horizontal elements, parents naturally want to give their precious things to their children. By letting the children receive these gifts in their purity, parents want them to expand horizontally. This is the essence of love.
Parental love is the greatest love in the world. Even people in the top rank of the world are nothing in front of their children. Parental love is unconditional and unlimited in the presence of children. Parental love is the origin of love. That's why orphans who never received parental love long for it most of all. Even if orphans have something to eat and a house in which to sleep, their hearts always hunger and are full of longing because they lack parental love. Even if they lead a joyful life in an orphanage, their time is not truly happy. The little orphans always long for parents even while they sing and dance, are awake or asleep. That's because every human being is supposed to grow up in the bosom of love.
Parental love of a thousand years ago and that of the present time is identical. In the fluctuating course of history, parental love never changes.
Parental love is the primary love. A sound man who grew up with parental love understands what love is. Because children love their parents, they come to learn love from their experience of loving parents. That is the highest joy for children. Without having parents, we never experience love.
One son can receive both man's love and woman's love through the parents. The father represents all the men in the world and the mother represents all the women in the world. In the historical view, the parents are an historical man and woman.
When children want to praise a woman, they compare her with their mother, and when there is a handsome man, children compare him with their father.
Is there a limit to parental love? Parents want to love their children not only for their childhood but for their entire lifetime and for eternity. If a father- and son-relationship is established centering on absolute love, through it will come infinite power, infinite stimulation and something infinitely new. If a father- and son-relationship lacks such a bond, their relationship will surely stop at certain time.
You were born as the children of loving parents. You grew up receiving parental love. Parents always love children whether they are old or young. Parents took at a 70-year-old son with the same standard that they had when he was young. As the age gets older, the heart becomes closer and closer; when the responsibility toward a son gets bigger, the attitude toward him broadens and broadens.
Orphans -- "lonesome children" in Chinese characters -- are miserable because there is no way for them to receive love and no way for them to love in a true sense. Orphans are different in that they haven't received the parental love required in the growing period and they haven't had the heartistic bond to love and sympathize with parents. Therefore, the initial way to have give and take centering upon love is through parents.
Parents' love doesn't just come from the bond created by horizontal experiences, but it springs up from the bone marrow. Parents have the loving mind which can never be cut off or forgotten; therefore, parents love children as long as their life endures. When parents feel the bond of life to the children, parental love naturally springs up. Parents cannot help but loving children, not because of a forced consciousness to love them intentionally, but because of the lineal force of life connecting them. We feel this fact in our daily family life.
If there are four children, do you think parents love them unequally? Do parents give a certain amount of love to the first son and a different amount to the younger ones?
When feeding milk to the babies, no parents treat them unequally. Feeding milk is supplying blood and flesh to the babies, so parents are to supply it equally. A mother feels good to see her baby sucking her breast. She also feels joyful when the baby tries to grab her neck while sucking. Mothers give milk for free to the babies, but they are happy. No mother demands money for giving milk.
Even a very ugly mother who doesn't took feminine at all gets very serious in loving her children. She becomes more serious than anyone else in feeding milk to her baby. In loving her babies, she is second to none.
Even if a mother is facing an agonizing situation, when her baby asks for milk, she right away opens her bodice to feed the baby. When a baby is sucking its mother's breast, making the mother tired, it is almost like stealing the milk, but the mother is happy just to see the baby sucking because there's love. Everything is good in true love. Being in the realm of true love is like being controlled by the typhoon in the arms of the typhoon.
Parents suffer for the children so much that it melts their bone marrow, but they don't feel pain because they love the children. Do they record the price in an account book after giving away their blood and flesh? They rather feel frustrated not to have given everything.
When babies don't suck the mother's breast, mothers get frustrated. It is like drawing out mother's blood and flesh through the umbilical cord. In a way, a baby is the king of thieves. Then why do mothers like to be robbed? Because it is the law of love.
When looking at her baby jumping into her bosom, a mother feels love. By embracing her baby, a mother feels new buds blossoming out of the cosmic atmosphere of peace. So even though the baby gets violent, the mother can have a generous mind and let it go ahead. In a way, the baby is the enemy stealing its mother's blood and flesh through the umbilical cord, but no mother thinks like that. That's because the mother receives the stimulation of new hope and also new stimulation toward her husband through the baby. Something penetrates between them. Nobody can control such a state of heart. When we pledge to work for God and the whole, centering upon absolute love, the strongest standard will be established. Without standing on that foundation, we shouldn't make the promise. East, west, South and north are different, and spring and autumn are different. When a seed planted in the spring can maintain its bond of life until the autumn, it can have the standard to embrace all four seasons. If it doesn't remain as the seed of life, everything will be dispersed.
We can see that parents who have raised up many children have bigger and broader hearts of love. Such parents come to feel that they cannot harm even an enemy. This shows that they stand upon a broader ground with a broader law.
Then what about God? Does He just want a love relationship with a certain individual, eliminating other individuals and the family, tribe, nation and world? If God is a parent, He would want to share love fairly with everybody.
Parents work for their children. No parents work just for their own survival. Imagine parents working as laborers in an agricultural community, picking weeds out of a field, carrying burdens on their backs, or hoeing weeds. They do all that for the children's eternal happiness. The drops of sweat running from the parents' foreheads are not for themselves. When the fruit of sweat and parental love get tangled with each other, new creative history will take place. A new history dwells in the footsteps of laboring parents.
Parents never say, "I want you to know how much I suffered," or "You should shed tears for me because I shed tears for you." They transcend all of these feelings. Only parental love and the love of children can solve such feelings. We can never deny the power of love. Human beings tried solving problems with human power or money, but it didn't work out.
A man's love shouldn't conclude in loving his wife, but it is to extend to loving children. The man loves his children on a much higher dimension than he loves his wife. Man would want to love his children in a new perspective, adding more to the stimulating love toward his spouse. He would desire a love deeper, more serious and more valuable in his parental love toward his children.
When a child who was begotten when its parents were in their sixties dies young, it is an event of extreme despair. If the child is the only begotten son of seven generations, how would the ancestors feel, who wanted the child to succeed to the dominion of seven generations? The ancestors want to receive supreme fortune through their direct lineal descendants. That's why parents want to die when children die young. By the way, Adam was the begotten son of eternity, not of seven generations.
Heavenly Father wanted to accomplish His great plan centering upon Adam's family. How did He feel when Adam died? The parental pain at that moment was far more severe than the pain from the unaccomplished marriage. How do the parents who live with the sole descendant of seven generations feel when the child is on the verge of death? Imagine that your child is dying, gasping for breath in front of you. What would you do? The parents do anything they have to, using all the possible methods, abandoning their dignity. Do you understand such a feeling? When there's a way to resurrect the child, parents don't think of their dignity.
When a husband is resurrected from death, the wife will serve him a thousand times more than before. And parents will risk their lives to gain the possibility to resurrect their dead child. The joy of meeting their child again is much stronger than the pain of sacrifice. Such power is produced only at the place of love. You may have felt such a feeling in your daily life.
Parents, knowing our ideology, are to enjoy and praise the conjugal love of their son and his wife. How can parents be jealous of their daughter-in-law? They should dance with joyful heart when their son joyfully loves his spouse. Love for the daughter-in-law is included in the parental love for the son. When God watches how Adam and Eve love each other, would He scold them, saying, "Get out of my way. You are blocking the traffic"? Even in the middle of an expressway, God would never care about the traffic. He would rather open their way.
Where is the ultimate land of True Parents' settlement? In other words, where is the standard point of God's true love?
New "parental love" is the ultimate settling land of love for humankind. By "True Parents' love," humankind can find the eternal and absolute standard point of true love.
From here, humanistic love will be expanded into higher dimensional love and will be connected to Heavenly true love.
첫댓글 고맙습니다*^^*
아주