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참된 애국교육
여러분은 하늘나라를 위하여 뜻 앞에 충신이 될 수 있는 도리를 여러분의 아들딸에게 가르쳐 주어야 됩니다. 대한민국이면 대한민국을 위하여 아들딸이 울 때면 너희는 나라 없는 백성이라고, 너희가 살고 있는 이 대한민국은 너희의 진정한 나라가 아니라고, 다시 모셔야 할 한 나라가 있다는 것을 손을 붙들고 눈물을 머금으며 가르쳐 줄 수 있는 부모가 되어야 합니다. 품에 품은 아기의 숨소리를 느끼듯 하늘의 염려를 같이 느끼면서 눈물을 흘릴 수 있는 자리에서 교육해야 한다는 것입니다. 그래야 한을 남긴 부모로서 교육의 폭이 더해질 것입니다. 598)
여러분이 이런 것을 알아야 됩니다. 자기 아들 딸을 교육할 때에 어머니 아버지만 사랑하는 아들 딸이 되라고 가르치면 안 됩니다. ‘나는 이 나라를 사랑하는 충신이다. 애국자다. 어머니로서의 애국자가 아니라 애국자로서의 어머니, 충신으로서의 아버지다’라고 교육해야 되는 것입니다.
효도를 가르치는 데도 부모가 효도하는 모습을 보여 주어야 합니다. 그러지 못하는 사람은 추풍낙엽과 같이 떨어지는 것입니다. 599)
아버지가 가정에서 효하듯이 너도 효해야 되고, 아버지가 그 나라를 위해서 몰리면서도 투쟁의 역사를 엮어온 것과 같이 너도 충신이 되어야 한다고 가르쳐야 됩니다. 나는 이것을 여러분 앞에 어떻게 남겨줄 것인가 하는 것을 지금까지 필생의 목표로 삼아 나왔습니다. 600)
여러분을 사랑해 주던 부모의 그 사랑의 마음을 가지고 여러분이 삼천만을 사랑하라는 거예요. 그렇게 해야 나라를 주관할 수 있는 소망의 터가 넓어지는 거예요. 그것이 원칙적인 지도방법이 아니겠어요? 여러분은 삼천만의 한 일원이 아니라 삼천만의 어버이가 되라는 거예요. 삼천만의 어머니 아버지가 될 수 있는 그런 아들 딸이 되라는 겁니다. 601)
만약 부모가 자식에게 ‘내가 너를 사랑하고, 너를 위해 애쓰고, 너를 위해 수고하며 땀을 흘리는 것은 나를 생각하지 말고 이 나라를 더 사랑하라는 뜻에서이다’ 하는 애국지사의 심정을 가지고 교육하면, 그런 부모 밑에서 사랑의 교육을 받는 자식은 부모가 원하는 애국지사가 되기 위해서 노력할 것입니다. 그는 부모님의 사랑을 회상할 때마다 삼천만 민족을 생각할 것입니다. 그리고 민족을 위하는 입장에서 공부를 할 것이며, 자기의 민족이 비참함을 당할 때는 자기의 부모 이상으로 비참함을 느낄 것입니다. 그러나 그러한 입장에만 선다고 해서 애국자가 되는 것은 아닙니다. 그러한 입장에 서서 이루어 놓은 터전이 있어야 됩니다. 그래야 그것이 국민이 천 년 만 년 흠모할 수 있는 요인이 되는 것입니다. 그렇지 않으면 그것은 다 지나갑니다. 이러한 문제를 생각할 때 심각합니다. 602)
여러분의 학교에 어떻게 하든지간에 자기 제자들에게 올바른 사상을 인계시키기 위해 애쓰는 스승이 있다면, 그는 대한민국이라는 국가의 운명을 염려하면서 여러분의 손을 붙들고 눈물을 흘리며 이렇게 권고할 것입니다. ‘나를 위해 순응하지 말고 나라에 대해 순응하라. 나를 위해 잘하는 것보다 나라를 위해 잘하기를 바란다’ 하고 말입니다. 이런 가르침을 받은 제자들은 그 스승이 이루지 못한 뜻을 이루어 놓을 것입니다. 이렇게 스승은 자기의 생애를 바쳐서 제자들을 위하여 정성들이고, 부모는 자신의 가치보다도 국가와 세계의 가치를 소중하게 여기면서 자식을 위해 정성을 들이면 그 스승의 제자와 그 부모의 아들 딸들은 동량지재(棟樑之材)가 될 것입니다. 603)
교수님들, 언제 위해서 살아 봤어요? 선생님들이 제자들을 위해서 피눈물을 흘리고 뼛골에서 우러나오는 심정을 가져야 합니다. 미래의 세계를 , 찾아가야 할 본연의 세계를 망각한 이 몰지각한 무리를 앞에 놓고 눈물없이 단상에 설 수 없는 겁니다. 억만 개의 세포가 떨리는 것입니다. 죄악감과 자책을 느끼면서 단상에서 눈물을 흘리며 생도들과 후대를 위해서 강의해 봤습니까? 레버런 문은 지금까지 피를 토하고 눈물이 터져 나오는 가운데 이 일을 했습니다. 지금까지 동네방네 소문난 괴수인 줄 알고 망할 줄 알았더니 이제는 자기의 동서남북의 사대문을 다 열어놓고 밤이든 낮이든 들어와서 주인돼 달라고 합니다. 당신만 있으면 열쇠도 필요없고 모든 것이 필요없다는 것입니다. 그런 데서만이 천국이 다시 회춘될 수 있습니다. 그런 철학은 지금까지 없었습니다. 604)
어떻게 하는 것이 나라를 사랑하는 것이냐? 이에 대하여 교육하는 사람이 없습니다. 세금이나 내는 것으로 나라 사랑 다하는 것으로 알고 있습니다. 이러니 나라 사랑의 길을 어디서 배우겠습니까? 그것이 가정에서 돼야 합니다. 그러면 부모는 어떻게 해야 되는 가? 어머니 아버지가 서로 사랑하고 형제끼리 서로 사랑할 수 있게 가르치는 동시에, 나와 너희가 사랑하는 것처럼 내가 나라를 사랑하니 너희는 나라를 이렇게 사랑하라고 가르치는 것입니다. 그렇게만 되면 다른 교육이 필요없습니다. 아버지가 그렇게 살고 나도 그렇게 사니 미국의 모든 가정 가정이, 미국 대통령이 그렇게 사는 것이 애국심이라는 것을 알게 되는 것입니다. 이런 전통은 미국의 국무성이 없어지더라도 남겨야 되고 미국의 국방성이 없어지더라도 남겨야 되는 것입니다.
그렇게만 되면 대통령이 ‘자, 우리 국민들은 이제 하나돼 가지고 원수를 때려 부수자’ 할 때, 하나돼 가지고 어떤 것이고 할 수 있는 것입니다. 그렇기 때문에 나라에 어려운 일이 있으면 죽을 길을 가더라도 충성해야 한다는 교육을 시켜야 한다는 말입니다. 605)
아담이 실수했던 이 인연을 노아, 아브라함, 이삭, 야곱, 이스라엘 민족을 중심삼고 복귀해 나왔으나 전부 다 실패했습니다. 실패한 이것을 어떻게 복귀할 것인가? 치마를 입은 아주머니라고 해서 집안만을 위해서 살아서는 안 됩니다. 여러분이 밥을 먹는 것도 자식을 기르는 것도 전부 다 내일의 민족을 위해 하는 것이어야 합니다. 606)
한 나라에 있어서 어떠한 사람이 애국자인가? 잘먹고 호령하는 자리에 있는 사람이 아닙니다. 말단의 자리에서 누더기 옷을 입고 소금국에 보리밥을 먹으며 가난하게 살면서도, 그 보리밥 상을 지나가는 외국 사람들이 볼까봐 두려워하고, 나라의 위신을 생각하며 자기 모습이 드러날까봐 몰래 숨으려고 하는 마음을 가진 사람이 애국자라는 것입니다. 자기 국가의 체면과 위신은 생각지 않고 시기 질투하고 체통없이 행동해서는 안 됩니다. 비록 자기가 그런 모습을 하고 있지만 국가의 위신과 체면을 세우고자 우리 나라에는 나같은 사람이 없다고 할 수 있고, 자기 나라를 좀더 아름답고 가치있게 드러내려고 애쓰는 사람이 애국자입니다. 그런 사람이 죽으면 후손도 애국자가 되고 그 집안에 애국자가 태어나는 것입니다. 607)
아들 낳기를 고대하던 부부는 아들을 낳았다고 하더라도 그 아들을 낳은 것만 좋아해서는 안 됩니다. 그 아들이 좋은 만큼 어떻게 가치있는 아들로 키우느냐 하는 문제를 놓고 걱정을 해야 됩니다. 이러한 걱정을 하면서 그 아들을 좋아하는 사람이라야 천리를 아는 사람입니다. 그러나 이러한 걱정도 없이 그저 아들을 낳은 것만 좋아한다면, 그는 출발부터 잘못하는 사람입니다. 이 아들을 어떻게 하면 나라에 필요한 사람으로 기르는 가 하는 걱정을 할 수 있어야 합니다. 그런 아들로 기르기 위해서 아들을 원했다고 한다면, 그것은 출발에서부터 나라를 위해 출발했다는 조건이 되는 것입니다. 이것은 중요한 문제입니다. 608)
자기 아들 딸을 위해서 기도하여 그 아들 딸이 태어나거든 그 아들 딸 앞에 ‘너는 나와 같이 아들 딸을 위해서 기도하는 사람이 되지 말고 민족과 국가를 위해서 기도할 수 있는 사람이 되라’고 가르쳐 주어야 합니다.
하나님이 복을 주어 가지고 아들 딸을 보낸 것은 여러분의 아들딸을 사랑하기 때문에 보내주었지만 여러분의 아들 딸에게는 여러분의 뜻이 있음과 동시에 하나님의 뜻이 있다는 것을 알아야 합니다. 만일 정성들여서 아들을 낳았으면, 하나님께서는 그 아들을 나라를 대신 구해 주는 사람으로 보내게 됩니다. 그래서 그 부모가 나라를 위해서 자기 자식이 갈 수 있는 길을 교육 못 하면 그 아들을 중간에 데려갑니다. 609)
애국자도 하루 아침에 되는 것이 아닙니다. 자기의 선조로부터 교육을 받아야 됩니다. 부모로부터 나라를 사랑해야 한다는 교훈을 뼛골 깊이 사무치게 받은 인연이 있어야 하고, 거기에서 생애의 지침을 가려 가지고 목적을 정해야 되는 것입니다. 자기가 스스로 동기가 되는 것이 아닙니다.
어떤 애국자라도 자기 스스로가 동기가 되어서 애국자가 된 것이 아닙니다. 반드시 자기의 선조로부터 교육을 받든가, 혹은 양심의 깊은 곳에서 어떠한 충격적인 감동을 받은 것이 동기가 되어서, 생애노정 전체가 그 동기로 말미암은 결과를 찾아 나가게 될 때 애국자로 등장하게 되는 것입니다. 이것을 여러분이 알아야 되겠습니다. 610)
真なる愛国教育
皆さんは、天の国のためにみ旨の前に忠臣となり得る道理を、皆さんの息子・娘に教えてあげなければなりません。大韓民国なら大韓民国のために息子・娘が泣くときには、お前たちは国なき民族である、お前たちが暮らしているこの大韓民国はお前たちの本当の国ではなく、さらに仕えるべき一国があるということを、手をつかみ涙をのんで教えてあげることのできる父母とならなければなりません。懐に抱いた赤ん坊の息遣いを感じるように、天の気遣いを共に感じながら涙を流し得る場で教育しなければならないというのです。そうしてこそ、恨みを残した父母として教育の幅が加わることでしょう。(598)
皆さんはこのようなことを知らなければなりません。自分の息子・娘を教育するときに、お父さんとお母さんだけを愛する息子・娘になれと教えてはなりません。「私はこの国を愛する忠臣だ。愛国者だ。お母さんとしての愛国者ではなく、愛国者としてのお母さん、忠臣としてのお父さんだ」と教育しなければならないのです。
孝行を教えるにも、父母が孝行する姿を見せてあげなければなりません。そうできない人は、秋風に散り落ちる木の葉のようになるのです。(599)
「お父さんが家庭で孝行するように、お前も孝行しなければならないし、お父さんがその国のために追われながらも闘争の歴史を編んできたように、お前も忠臣とならなければならない」と教えなければなりません。私はこれを、皆さんの前にどのようにして残してあげるかということを、今まで一生の目標としてきました。(600)
皆さんを愛してくれた父母のその愛の心をもって、皆さんが三千万を愛せよというのです。そのようにしてこそ、国を主管することのできる望みの基が広がるのです。それが原則的な指導方法ではないでしょうか。皆さんは三千万の一員ではなく、三千万の父になりなさいというのです。三千万の母と父になり得る、そのような息子・娘になりなさい。(601)
もし、父母が子供に「私がお前を愛し、お前のために気遣い、お前のために苦労して汗を流すのは、私のことを考えず、この国を一層愛せよという意味からだ」という愛国志士の心情をもって教育すれば、そのような父母のもとで愛の教育を受ける子供は、父母が願う愛国志士となるために努力することでしょう。彼は父母の愛を回想するたびに、三千万民族を考えることでしょう。そして、民族を慈しむ立場で勉強をするであろうし、自分の民族の悲惨さにぶつかるときは、自分の父母以上に悲惨さを感じることでしょう。しかし、そのような立場に立っただけで、愛国者になるのではありません。そのような立場に立って、築いた土台がなければなりません。それでこそ、それが国民が千年万年欽慕することのできる要因となるのです。そうでなければ、それはすべて過ぎ去ります。このような問題を考えるとき、深刻です。(602)
皆さんの学校に、どのようにしてでも自分の弟子たちに正しい思想を引き継がせるために心を砕く師がいるなら、彼は大韓民国という国家の運命を心配しながら皆さんの手をつかみ、涙を流しながらこのように勧告するでしょう。「私のために順応せずに、国に対して順応しなさい。私のためによくやるよりも、国のためによくやってくれるように望む」と。このような教えを受けた弟子たちは、その師が成せなかった志を成すことでしょう。このように師が自分の生涯を捧げて弟子たちのために精誠を尽くし、父母が自分の価値よりも国家と世界の価値を貴く思いながら子供のために精誠を尽くすなら、その師の弟子とその父母の息子・娘たちは、棟梁之材(一国、一家を支える重大な任務にある人)となるでしょう。(603)
教授たちはいつ為に生きてみましたか。先生(=教授)たちは弟子たちのために血涙を流し、骨髄からにじみ出る心情をもたなければなりません。未来の世界を、探し立てていくべき本然の世界を忘却したその無知な群れを前におき、涙なくして壇上に立つことができないのです。億万個の細胞が震えるのです。罪悪感と自責の念を感じながら、壇上で涙を流して生徒たちと後代のために講義してみましたか。レバレンド・ムーンは、今まで血を吐き涙がわき出る中でこの仕事をしました。今まで(文先生を)隣近所に名高い首謀者だと思い、滅びるだろうと思ったのに、今では自分の東西南北の四大門をすべて開けておき、(文先生に)「夜だろうと昼だろうと、入ってきて主人になってください」と言います。あなただけいれば、かぎも必要なく、すべてのものが必要ないというのです。そのような所でだけ、天国が再び春を迎えられます。そのような哲学は今までありませんでした。(604)
どうすることが国を愛することでしょうか。これに対して教育する人がいません。税金を納めるだけで、国を愛し尽くしたと思っています。これだから、国を愛する道をどこで学びますか。それは家庭でなされなければなりません。それでは、父母はどうしなければならないのでしょうか。お母さんとお父さんは互いに愛し合い、兄弟同士互いに愛し合うことができるように教えると同時に、「お前たちを愛するように、私が国を愛するから、お前たちも国をこのように愛せ」と教えなければならないのです。そのようにさえなれば、ほかの教育は必要ありません。そのように生きることが愛国心だということが分かるようになるのです。このような伝統は、アメリカの国務省がなくなり国防省がなくなったとしても残さなければならないのです。
そのようにさえなれば、大統領が「さあ、我が国民は今一つとなり、怨讐をたたきつぶそう」と言うとき、すべての国民が一つとなり、どのようなことでもできるのです。それゆえ、国に困難なことがあれば、死ぬべき道を行こうとも、忠誠を尽くさなければならないという教育をしなければならないのです。(605)
アダムが誤ったこの因縁を、ノア、アブラハム、イサク、ヤコブ、イスラエル民族を中心として復帰してきましたが、全部失敗しました。失敗したこれをどのように復帰すべきでしょうか。スカートをはいたおばさんだといって、家のためにだけ生きてはなりません。皆さんが御飯を食べるのも、子供を育てるのも、全部明日の民族のためにするのでなければなりません。(606)
一国においてどのような人が愛国者でしょうか。よく食べ号令する立場にある人ではありません。末端の立場でぼろの服を着、塩の汁に麦飯を食べ貧しく暮らしながらも、その麦飯の膳を、通りすがりの外国の人々が見そうであれば恐れ、国の威信を考えながら自分の姿を見つかりそうであれば、こっそり隠れるようとする心をもった人が愛国者だというのです。自分の国家の体面と威信を考えずに、ねたみしっとし、行動してはなりません。たとえ自分がそのような姿をしていたとしても、国家の威信と体面を立てようと、私たちの国には私のような人はいないと言うことができ、自分の国を少しでも美しく価値あるように表そうと心を砕く人が愛国者です。そのような人が死ねば、後孫も愛国者となり、その家に愛国者が生まれるのです。(607)
息子を生むことを待ち焦がれていた夫婦は、息子を生んだとしても、そのことだけを喜んではなりません。どのように価値ある息子として育てるかという問題をおいて心配しなければなりません。このような心配をしながらその息子を愛する人であってこそ、天理を知る人です。しかしこのような心配もなく、ただ息子を生んだことだけを喜ぶなら、その人は出発から間違った人です。この息子をどのようにすれば国のために必要な人として育てることができるかということを心配できなければなりません。そのような息子として育てるために息子を願ったとするなら、国のために出発したという条件になるのです。これが重要な問題です。(608)
自分の息子・娘のために祈祷し、その息子・娘が生まれたなら、「お前は私のように息子・娘のために祈祷する人とはならず、民族と国家のために祈祷することのできる人となれ」と教えてあげなければなりません。
神様が福を与え息子・娘を贈ったのは愛するがゆえでもありますが、皆さんの息子・娘には皆さんの意志があると同時に、神様の意図があるということを知らなければなりません。もし、精誠を尽くして息子を生んだなら、神様はその息子を、国を代身して救ってくれる人として送るようになります。だから、その父母が自分の子供に、国のために行くことのできる道を教育できなければ、その息子を途中で連れていきます。(609)
愛国者も一朝一夕でなるのではありません。自分の先祖から教育を受けなければなりません。父母から国を愛さなければならないという教育を、骨髄深く染み込むほど受けた因縁がなければならず、そこから生涯の指針を立て、目的を定めなければならないのです。自分が動機となるのではありません。
どのような愛国者も、自らが動機となって愛国者となったのではありません。必ず自分の先祖から教育を受けたか、あるいは良心の深い所である衝撃的な感動を受けたことが動機となって、生涯路程全体がその動機による結果を求めていくようになるとき、愛国者として登場するようになるのです。これを皆さんは知らなければなりません。(610)
True Education of Patriotism
You should teach your children to be loyal subjects in front of God's will, for the sake of the heavenly nation. If your children cry for Korea, you should teach them that we don't have our nation yet and Korea is not our true nation. You should teach this while holding their hands, in tears, telling them that there's another nation that we must attend. You should be able to feel God's concern as closely as the breath of your babies in your bosom. In this tearful position, you are to educate your children. Then the width of your education will broaden.
When educating children, parents shouldn't just teach them to love their parents. Parents should explain to their children, "I'm the loyal subject who loves this nation, a patriot. I'm not the mother of a family first, but a patriotic mother, and a loyal father." In order to teach filial piety, parents should behave as children of filial piety themselves, in front of their children. Otherwise they will fall down like the leaves in the autumn.
A father should teach his son to be as dutiful as he is and to be as loyal as he is in spite of being driven into the comer by the struggles of human history. My goal in life is to bequeath this tradition to you.
I tell you: love thirty million people with the parental love that you've received. Then the foundation of hope to subjugate the nation will be extended. Isn't that a principled way of instructing people? You are not to be a mere compatriot of thirty million people; you are to be the parent of thirty million people. Be the sons and daughters who can be the parents of thirty million people.
When parents educate their children to love and sacrifice for the nation to the degree that they sacrifice for their children, the children will endeavor to become the patriots that their parents desire them to be. Whenever such children reflect on their parents, they will think of the thirty million people of the nation. They will study to serve their nation and, when their nation suffers misery, they will feel the same agony. But standing in such a position doesn't make them patriots. They should have a foundation substantially established in such a position. That foundation becomes the point which the people will adore eternally. Otherwise, life just passes by. It is a serious matter to consider.
A teacher who is seriously devoted to bequeath the right thought to his or her disciples in a school will advise them while holding their hands and shedding tears, with the deep care for the nation's destiny, so that they will be obedient to the nation, not to the teacher. The disciples who receive such teaching will accomplish the unfulfilled will of their teacher. When teachers are totally devoted to their disciples, to the point of offering their lives, and when parents are sincerely devoted to their children, regarding the nation and the world as more precious than themselves, the disciples and the children will be the pillars of the nation.
Have you professors lived for the sake of others? Teachers should have heart springing out of their bone marrow and should shed blood and tears for their disciples. They cannot help but shed tears when standing in front of the multitude who lost the sense of looking for the original world. Myriad cells are trembling. Have you given a lecture shedding tears from a guilty conscience for the sake of the students and their descendants? Reverend Moon has walked the path of blood and tears for humankind. People thought of me as a notorious ringleader and they expected me to perish, but now those same people are asking me to be their leader anytime and open the doors of the east, west, south and north. They say that they don't need anything except Father. In such a place, the Kingdom of Heaven is to be restored. Such a philosophy hasn't existed until now.
What can we do to love the nation? Nobody educates regarding this matter. People think they love the nation by paying taxes. With this attitude, how can we learn to love the nation? Love for the nation should start from the family. Parents should teach their children to love the nation as they love their parents and their brothers and sisters. Then no other education is necessary. The children come to realize that, because they and their parents live in such a way, all American families and the president are to live in such a manner if they have a patriotic heart. Such a tradition should remain eternally, even though the U.S. State Department and Pentagon disappear.
By their unity centering upon the president through this tradition, the people can do everything. That is why we should educate our children to be loyal, risking their lives when the nation faces difficulties.
Noah, Abraham, Isaac, Jacob and the Israelites tried to restore what Adam failed to establish, but they failed. How can we restore their mistakes? Mothers shouldn't live for their own households. The reason to eat and to rear children is for the future of the nation.
Who is the patriot of a nation? It is not the person who eats well and commands. The people who keep the honor of the nation are the patriots. Such people would want to hide their miserable living condition, never eating their poor meal in front of foreigners, in order to maintain the nation's honor. We shouldn't behave lightly, jealous of one another, forgetting the honor of the nation. People who endeavor to present their nation in a more beautiful and valuable manner are patriots. The descendants of such people will also be patriots.
The feeling of joy at giving birth to a son is not the end. Parents should be concerned about how to rear him as a man of value. Parents who love their son with such a concern are the ones who know the heavenly law. If parents are just happy to give birth to a son without such concern, the starting point for the son's life is wrong. Parents should concern themselves with rearing him to be a person who is useful to the nation. If parents begin his upbringing based upon this concern, they will set the condition to begin the son's life for the sake of nation. This is very important matter.
Teach your children, "Become the people who can pray for the nation and the world instead of praying for your own children." The reason that God blessed you by giving you children is not only for your will but for God's will. When people give birth to a child through making special conditions for heaven, God will send the child as the savior of the nation. Therefore, if such parents don't educate their child to serve the nation, God will take the child away.
People cannot become patriots in one night. They receive education from their ancestors. They should experience the piercing bond of education to the bone marrow from their parents, and they should determine the purpose of their lives centering upon this education. Patriots themselves cannot be the cause or motive of their being patriotic. They definitely received an education from their ancestors, or certain stimulating inspiration from the depth of their conscience, which became the motivation of their being patriotic. When their whole life is motivated to fulfill the purpose of the initial inspiration, they finally appear as patriots.