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사랑·생명·이상의 주체이신 하나님
27 하나님은 생명의 주체입니다. 생명이 유지되는 데에는 반드시 사랑이 그 배후에 남아 있습니다. 여러분은 부모의 사랑에서부터 태어났습니다. 또한 그 배후에는 사랑과 생명과 그 목적성을 가진 분이 있습니다. 그런 분은 나와 같은 주체가 아니라 전체의 뿌리와 같은 주체입니다. 여러분이 하나의 세포와 같은 상대체라면 그러한 분은 이 전체의 뿌리와 같은, 우주 존재의 핵과 같은 주체입니다. 생명력의 전체를 대표할 수 있는 핵이요, 사랑의 힘이 있으면 사랑으로 전체를 대표한 핵이요, 어떠한 목적이 있다면 그 목적의 원인적인 하나의 핵이 되는 분입니다. (110-072, 1980.11.09)
28 태양이 올라오면 모든 나무의 순은 태양을 따라가는 작용을 합니다. 순이 따라가는 태양빛이 뭐냐? 생명의 원소입니다. 생명의 원소가 인간에게는 사랑입니다. 하나님은 사랑의 태양입니다. 알고 보면 하나님이 사랑의 태양입니다. 그렇기 때문에 모든 사랑과 생명의 요소를 지니고 발전하기 위해서는, 무한한 세계에 동화할 수 있는 인격 구비를 위해서는 사랑이상에 접붙여서 화합해야 됩니다. 그러지 않으면 그 앞에 상대권을 취할 수 없습니다. 사랑의 상대권을 취할 수 없다는 것입니다. 그러니 인간은 고귀한 것입니다. 하나님의 사랑의 상대자로서 지은 것입니다. (144-214, 1986.04.24)
29 하나님은 사랑의 주체요, 생명의 주체요, 이상의 주체입니다. 그러니 인간은 사랑의 대상이요, 생명의 대상이요, 이상의 대상이라는 결론을 세울 수 있습니다. 하나님이 절대적이라면 나도 절대적인 자리를 원해야 됩니다. 하나님이 불변이라면 나도 불변이어야 됩니다. 하나님이 유일이라면 나도 유일이어야 됩니다. 하나님이 영원이라면 나도 영원이어야 합니다. 이러한 관점에서 인간의 영생은 불가피하고, 그것은 결과적인 귀일점이 아닐 수 없습니다. 아무리 하나님이 사랑이 있다 하더라도 나에게 사랑이 없고, 아무리 하나님에게 생명이 있다 하더라도 나에게 생명이 없고, 아무리 하나님에게 이상이 있다 하더라도 나에게 이상이 없다면 모든 것이 허사입니다.
(069-074, 1973.10.20)
30 우리 생명의 주체는 하나님입니다. 하나님은 생명의 주체요 사랑의 주체이기 때문에, 하나님 자체에 생명력이 있으면 그 생명력도 좋아하고 사랑도 좋아해야 됩니다. 그런데 타락함으로써 그런 세계가 안 되었기 때문에 우리는 다시 찾아 들어가야 됩니다. 그런 관점에서 우리가 살고 있는 세상은 하나님이 원하는 세상이 아니요, 우리가 원하는 세상이 아닙니다.
(086-293, 1976.04.11)
31 생명을 가진 존재물이 오늘도 움직이는 동시에 또 오늘 이후 영원한 미래에도 움직일 것인데, 그 생명의 주체가 하나님입니다. 또 생명을 가진 것은 어떤 존재라 하더라도 하나님과 더불어 영원히 함께하고 싶고, 하나님을 중심삼고 생활하고 싶고, 생사까지도 같이하고 싶은 본성을 가지고 있습니다. 그러한 이념권 내에서 벗어나려야 벗어날 수 없는 세계에서 주체적인 입장에 계신 분이 하나님입니다. 더 나아가서는 지은 만물을 대하여 자기 정열을 다 기울여 사랑과 정적인 인연을 갖고 지배하는 하나님입니다.
(006-274, 1959.06.07)
32 우리는 지금까지 관념적으로 하나님을 불러 왔습니다. 종교적인 주체로만 하나님을 불러 왔습니다. 하나님은 생명의 주체인 동시에 생활의 주체요, 생활의 주체인 동시에 이념의 주체입니다. 그러나 아무리 그 이념의 주체가 넓고 크다 하더라도 실질적으로 그것이 생활감정에서 분석되고 체험되지 않으면 안 됩니다. 만일 생활에서 체험되는 그 이념의 가치를 존재하고 있는 어떠한 것과도 바꿀 수 없노라고 자랑할 수 있는 자리에 선 자가 있다면, 그는 하나님이 찾고 있는 사람임에 틀림없습니다. (11-087, 1961.02.12)
33 행복의 터전이요, 씨 중에 생명의 씨 되는 분이 하나님입니다. 그래서 생명은 위대합니다. 하나님은 생명의 씨인 동시에 이상의 옷입니다. 하나님의 행복의 터전을 통해서 이상까지 연결시킬 수 있는 것은 무엇이냐? 그것이 참사랑입니다. 하나님이 생명의 기원이요 사랑의 기원입니다. 또 남자의 기원도 되고 여자의 기원도 됩니다. 어머니의 기원도 되고 아버지의 기원도 됩니다. 형님, 누나, 형제들의 기원도 됩니다. (174-248, 1988.03.01)
34 하나님은 자기 생명의 근본을 존중시하는 분입니다. 말씀을 존중시하는 분입니다. 그다음에 행동을 존중시하고, 사랑을 존중시하는 분입니다. 하나님은 자기 존재의 가치를 인정하고 말씀하면 말씀대로 되는 것이요, 말씀대로 된 것을 사랑하는 분입니다. 말을 하면 행동의 결실이 벌어지고, 그런 후에는 그것을 내버려두는 것이 아니라 사랑하는 것입니다. 그렇기 때문에 말하는 것은 행동을 전개하기 위한 것이요, 행동을 전개해서 실체가 나오면 사랑으로 발전시키기 위한 것입니다. (105-073, 1979.09.23)
愛、生命、理想の主体であられる神様
27 神様は生命の主体です。生命が維持される所には、必ずその背後に愛が残っています。皆さんは父母の愛から生まれました。また、その背後には愛と生命と その目的性をもったお方がいます。そのようなお方は、「私」のような主体ではなく、全体の根のような主体です。皆さんが一つの細胞のような相対ならば、そ のお方はこの全体の根のような、宇宙存在の核のような主体です。生命力の全体を代表し得る核であり、愛の力があれば愛で全体を代表する核であり、ある目的 があるとすればその目的の原因的な一つの核になるお方です。 (110-072, 1980.11.09)
28 太陽が昇ってくれば、すべての木の芽は、太陽に従っていくように作用します。芽が従っていく太陽の光とは何でしょうか。生命の元素です。生命の元素 は、人間にとっては愛です。神様は愛の太陽です。気づいてみれば、神様は愛の太陽なのです。ですから、すべての愛と生命の要素をもって発展し、無限の世界 に同化できる人格を具備するためには、愛の理想に接ぎ木をして和合しなければなりません。そうしなければ、その前に相対圏を得ることはできません。愛の相 対圏を得ることができないというのです。ですから、人間は高貴なのです。神様の愛の相対者として造ったのです。 (144-214, 1986.04.24)
29 神様は、愛の主体であり、生命の主体であり、理想の主体です。ですから、人間は、愛の対象であり、生命の対象であり、理想の対象だという結論を下すこ とができます。神様が絶対的ならば、自分も絶対的な立場を願わなければなりません。神様が不変ならば、自分も不変でなければなりません。神様が唯一なら ば、自分も唯一でなければなりません。神様が永遠ならば、自分も永遠でなければなりません。このような観点で、人間の永生は不可避であり、それは結果的な 帰一点とならざるを得ません。いくら神様に愛があるとしても、自分に愛がなく、いくら神様に生命があるとしても、自分に生命がなく、いくら神様に理想があ るとしても、自分に理想がなければ、すべてのことがむなしいのです。
(069-074, 1973.10.20)
30 私たちの生命の主体は神様です。神様は生命の主体であり、愛の主体なので、神様自体に生命力があれば、その生命力も好きになり、愛も好きにならなけれ ばなりません。堕落することによってそのような世界にならなかったので、私たちは再び取り戻していかなければなりません。そのような観点から、私たちが生 きている世の中は、神様が願う世の中ではなく、私たちが願う世の中でもありません。 (086-293, 1976.04.11)
31 生命をもった存在物は、きょうも動くと同時に、またきょう以降、永遠の未来にも動くのですが、その生命の主体が神様です。また、生命をもったものは、 どのような存在であっても、神様と永遠に一緒にいたいと思い、神様を中心として生活したいと思い、生死までも共にしたいと思う本性をもっています。そのよ うな理念圏内から抜け出そうとしても抜け出すことのできない世界において、主体的な立場にいらっしゃるお方が神様です。さらには、造った万物に対して自分 の情熱をすべて傾けて、愛と情的な関係をもって治めるお方が神様です。 (006-274, 1959.06.07)
32 私たちは今まで、観念的に神様を呼び求めてきました。宗教的な主体としてのみ神様を呼び求めてきたのです。神様は生命の主体であると同時に生活の主体 であり、生活の主体であると同時に理念の主体です。しかし、いくらその理念の主体が広くて大きいとしても、実質的にそれは生活感情で分析され、体験されな ければなりません。もし生活で体験されるその理念の価値を、存在しているどのようなものとも取り替えることができない、と誇り得る立場に立った人がいると すれば、その人は、神様が探し求めている人に間違いありません。 (11-087, 1961.02.12)
33 幸福の土台であり、種の中でも生命の種であるお方が神様です。ですから、生命は偉大です。神様は、生命の種であると同時に、身にまとう理想です。神様 の幸福の土台を通して、理想にまで連結させるものは何でしょうか。それが真の愛です。神様は生命の起源であり、愛の起源です。また男性の起源にもなり、女 性の起源にもなります。母の起源にもなり、父の起源にもなります。兄、姉、兄弟たちの起源にもなるのです。
(174-248, 1988.03.01)
34 神様は、自分の生命の根本を尊重するお方です。み言を尊重するお方です。そして、行動を尊重し、愛を尊重するお方です。神様は、自分の存在の価値を認 め、み言を語ればみ言どおりになり、み言どおりになったものを愛するお方です。語れば行動として結実し、そののちには、それを放っておくのではなく、愛す るのです。ですから、語るのは行動するためのものであり、行動して実体が出てくれば、それは愛で発展させるためのものです。 (105-073, 1979.09.23)
God, the subject partner of love, life and the ideal
27 God is the subject of life. Where there is life, there must be love that is maintaining it. You were born through the love of your parents, but someone with love, life and purpose is behind them. He is the subject, but not a subject partner like you. He is the root of the whole. As His counterpart you can think of yourself as a cell, and He is like the root of everything, the nucleus of all beings in the universe. He is the nucleus of all life force. If there is a love force, He is its nucleus. If there is a purpose, He is the cause and the nucleus of that purpose. (110-072, 1980.11.09)
28 When the sun rises, the buds of each tree face the sun. What is it in the sunlight to which the buds respond? It is life elements. For us human beings, love is our life element. God is the sun of love. You have to engraft to the ideal of love and harmonize with it in order to develop your love and life, and to cultivate your character in harmony with the eternal world. Otherwise you cannot assume the position of counterpart to God; you cannot live in the realm of love partnership. Human beings are that precious. God created us as His partners of love. (144-214, 1986.04.24)
29 God is the subject partner of love, subject partner of life and subject partner of the ideal. Therefore, we can conclude that human beings are the object partners of love, object partners of life and object partners of the ideal. Because God is absolute, we also seek an absolute position. Because God is unchanging, we seek to be unchanging. Because God is unique, we seek to be unique. Because God is eternal, we seek to be eternal. From this point of view, it is human destiny to have an eternal life; we inevitably arrive at this conclusion. No matter how much love God has, no matter how much life He has, and no matter how high His ideals are, if we do not also possess these it is all in vain. (069-074, 1973.10.20)
30 God is the subject partner of our life. Because He is the subject partner of our life and love, we should appreciate the force of life and the force of love within Him. However, due to the Fall, we do not live in a world where God's force of life and God's force of love are valued. Hence, we ought to again seek such a world and recover it. The world we are living in now is not the world God desires; nor is it the one we desire.
(086-293, 1976.04.11)
31 God is the subject partner of all living things, of all things in which there is action. He is their subject partner, not only today but all throughout time. Thus every living thing, whatever it may be, has an original nature that desires to be with God eternally, to live with Him and even share death with Him. God has to maintain His position as the subject partner. But He is beyond doing it as a duty; He is working passionately to govern all things through relationships of love based on heart. (006-274, 1959.06.07)
32 Until now we have called upon God based only on a concept. We have referred to God as our subject partner only in a religious sense. Yet God is the subject partner of our very existence. Furthermore, He is the subject partner of our daily life and the subject partner of our philosophy of life. However, no matter how deep and wide our philosophy and view of Him as our subject partner may be, if we cannot explain and experience God in daily life, emotionally and practically, what good is it? If there are people whose philosophy of life enables them to experience the value of God as their subject partner in daily life and to be so united with God that they would not exchange Him for the world, they must be the people for whom God is seeking. (11-087, 1961.02.12)
33 God is the foundation of happiness. Among all seeds, He is the seed of life. It is because life comes from God that life is great. God is the seed of a life that manifests the ideal. What is it that enables us to connect from the base of God's happiness to God's ideal? It is true love. God is the origin of life and the origin of love. He is also the origin of man and woman. He is the origin of the mother and father, of brothers and sisters.
(174-248, 1988.03.01)
34 God values life, because He is its root. God values the Word. Also, God values action and love. When a person recognizes Him as the root of his or her existence and speaks His Word, God loves seeing that Word bear fruit as He has spoken it. Once that Word is spoken, it bears fruit. Then God does not leave the fruit of that Word alone, but continues to love it. In this way, God speaks the Word, a person puts it into action, and through action that person emerges as the embodiment of the Word. Then it is for God to develop that person into the embodiment of love.
(105-073, 1979.09.23)