|
자료출처 : 한마디로잉글리쉬
보어 만들기
주격보어 만들기
1. 전치사구 주격보어 만들기
1) 전치사구 주격보어는 주로 be동사 뒤에 나온다.
He is in his room. cf) he is happy
This movie is about movie star. cf)This movie is interesting
I am with you.
they are against the war.
It is of no use. cf) of no use = useless, of importance = important, of wisdom= wise
this is for you not for me.
2) 전치사구 주격보어는 숙어로 알려져 있다.
Your sister is out of her mind now. 미친
The scene was definitely beyond description. 형언할 수 없는, 말로 표현할 수 없는
The building is now under construction. 공사중
The project is absolutely out of the question. 불가능한, 말도 안되요, 묻지도 마
The fact that he is a genius is out of question. 확실한, 묻지도 마
That was against our will. 의지에 반하는, 의지에 반대되는
그는 어제 하루 종일 그의 부모님 집에 있었다.
He was at his parents' house all day long yesterday.
Yesterday he was at his parents' house all day long .
그의 강의는 주로 한국의 철학과 사상에 관한 것이다.
His lecture was mainly about philosophy and ideology in Korea.
His lecture was mainly about philosophy and ideology of Korea.
내가 영원히 너와 함께 있을 거란 걸 넌 알잖아.
You know (that) I will be with you forever.
많은 미국인들이 이라크에 대한 공격을 반대하는 입장이었다.
Many Americans were against the attack on Iraq.
적절한 논의 없이 그 도서관 공간을 확장하는 것은 전혀 소용이 없다.
It is of no use to expand the library without proper consideration.
It is of no use to expand the library without proper discussion.
이런 상황에서는 모두가 통제 불능 상태가 될 것이다.
Everyone will be out of control in this situation. cf) under control
당신의 제안은 당분간은 계류 중일 것입니다.
Your suggestion is going to be under consideration for the time being.
목적 보어 만들기 (S + V + O + O.C + 전치사구(부사))
He made me go
be quiet
angry
his wife
satisfied
He made her his wife
She wanted me to study
I watched him singing
난 니가(너를) 사라지게 하고 싶어
I want you to disappear
난 너를 날 사랑하게 만들꺼야
I will make you love me
난 모두를(모두가) 행복하게 만들었어
I made everyone happy
형 용 사 목적보어 만들기
TO부정사 목적보어 만들기
동사 원형 목적보어 만들기(사역, 지각 동사)
현재 분사 목적보어 만들기
과거 분사 목적보어 만들기
명 사 목적보어 만들기
TO부정사 목적보어 만들기
1) 목적보어 자리에는 <동사>를 그대로 쓸 수 없다 (TO부정사/ 원형부정사/ ~ing/ ~ p.p)
He wants me to go there alone.
Mary helped Sam do the dishes.
I saw her running on the road.
Don't make your secret known to others.
2) 5형식은 문장이 아니라 논리단위
They allowed him to make the truth known to the public.
He forced his classmates to allow them to enter the classroom.
목적보어 : to allow them to enter the classroom
3) TO 부정사를 목적어로 취하는 동사들은 대부분 "앞으로~하라고"의 의미를 가진 것들이다
He asked me to do it.
Chris allowed me to stay with him.
They required everybody to leave the place.
그녀는 그가 곧 돌아올 것이라고 기대했다.
She expected him to come back soon.
cf) I am expecting you to come back soon
to help me
I am expecting my mother to visit me next sunday.
A lot of researcher are expecting the result to come out beyond our expection (beyond imaganation)
나는 그녀가 유학 가기를 원한다.
I want her to go abroard for study
cf) I want you to be quiet
I want you to be here.
I want weather to be fine this sunday.
I want writer to write about me.
그는 나에게 그 일을 빨리 끝내라고 충고했다.
He advised me to finish the job quickly
to go
to stay
to study
인터넷은 우리가 무한한 정보에 접근할 수 있도록 해 준다.( enable)
Internet enables us to acess unlimited information.
Internet enables us to acess amount of information.
나는 당신이 이 건물에 들어오도록 허락할 수 없다. (allow)
I can't allow you to enter this building.
to go
to leave me
to stay here
그 법은 한국인들로 하여금 더 많은 세금을 지방 정부에 내도록 강요한다. (force)
The law forces Koreans to pay more tax to the local governments.
그 사건은 로마 제국이 멸망하도록 야기했다.(cause)
The accident caused The Rome Empire to fall
그 아버지는 나에게 그 아이들을 잘 가르쳐 달라고 정중하게 부탁했다.
His father respectedly asked me to teach his children well.
그 변호사는 Mr. Robinson 에게 절대 언론에 그 사실을 공개하지 말라고 단호하게 충고했다.
The lawyer strictly adviced Mr. Robinson not to release the fact to the media.
The lawyer strictly adviced Mr. Robinson never to release the fact to the media.
우리 학교는 모든 지원자에게 기한까지 모든 지원 서류를 제출할 것을 요구한다.
Our school requires all applicants(every applicant) to submit application materals by the due date.
cf) 나는 그녀가 외국에서 가지 못하게 설득하느라고 매우 힘든 시간을 보냈다.
I had a very hard time persuading her not to go abroad. ~ 하기가 힘들다 have trouble(difficulty) ~ing
동사원형 목적보어 만들기
1) 사역동사 ( let, make, have) / 지각동사 (listen to, watch, find 등) 준사역동사 help가 동사로 사용될 때
Don't make me hate you.
Let me introduce myself.
They had their children help them.
* He had his name beccome popular.
We listened to him make a speech.
We found him live alone in the small village
I saw you see me, you saw me see you
I saw her walk to the library.
vs.
I saw her walking to the library.
Please help me (to)do my homework.
She helped him (to) get out of there.
그 선물은 나로 하여금 내 여자 친구를 떠올리도록 만든다.
The present makes me remember (remind of) my girlfriend.
The present reminds me of my girfriend
부모님의 사랑은 그들의 자녀들이 잘 성장할 수 있도록 도와준다.
Parents' love helps their children grow up well
컴퓨터 게임은 우리가 현실에서는 불가능한 것을 체험하게 해 준다.
Computer games let us experience what is impossible in reality.
Computer games let us experience something impossible in reality.
나는 그녀가 혼자서 점심을 먹는 것을 봤다.
I saw her eat lunch alone.
I saw her have lunch alone.
talk to her mom.
watch TV.
선진 의학 기술들은 사람들이 건강한 삶을 훨씬 더 오래 즐기게 만들 수 있다.
The advanced medical technologies can make people enjoy healthy lives much longer.
나는 그 때 그로 하여금 나를 위해 혼자 거기 가도록 할 수 없었다.
I couldn't have him go there alone for me at that time(then)
나는 무언가 이상한 일이 방에서 벌어지고 있는 것을 들었다.
I heard something weird happen(happening) in the room.
I heardsomething strange happen(happening) in the room.
그는 그의 변호사로 하여금 자기를 위해 그 서류를 서명하도록 했다.
He made his lawyer sign the document for him
go there for him
meet her for him
열은 기체가 확장하도록 만든다.
Heat makes gases expand (expanded, expanding, be expanded, be expanding)
우리 사회는 각 개인이 안전하게 살도록 해준다.
Our society lets each individual live safely.
Our society lets every individual live safe.
Our society lets all individuals live safely( in safety).
당신의 자녀들을 당신에게 복종하도록 만드는 것은 교육을 위한 좋은 방식이 아니다.
Making your children obey you is not a good way for education.
현재분사 목적 보어 만들기
1) 지각동사(listen to, watch, find 등) or KEEP 이 문장의 동사로 사용될 때
They watched him runing across the road.
We can't keep these things happening in this way.
2) 결국 지각동사의 경우 목적보어로 ① 동사원형 ② 현재분사 등 2가지 형태를 취한다.
I saw you see me. ( You saw me see you)
I saw you watching me.
cf) How do you do? / How are you doing?
What do you do? / What are you doing?
3) 명사 후치 수식? vs. 목적보어?
I listen to the man talking to someone.
a) (나는) talking하고 있는 남자(에게 귀를 기울이다)- 3형식
b) (그가) talk하고 있는 걸 (들었습니다) - 5형식
She found a boy singing a sad song.
They watched him drawing something.
나는 그녀가 길을 건너고 있는 것을 봤다.
I saw her crossing the road.
I saw her drinking water.
I saw her running along the Han River( at the Han River)
나는 나의 어머니가 혼자서 방 청소하고 계신 것으 발견했다.
I found my mother cleaning up the room alone( by herself, all by herself)
I found my mother cleaning the room up alone( by herself, all by herself)
cf) use up / eat up / give up / follow up / keep up / tie up
나는 그가 나를 위해 거기 계속 서 있도록 할 수 없었다.
I couldn't keep him standing there for me.
cf) I couldn't keep him studying English.
I couldn't keep him taking medicine everyday.
우리 아버지는 내가 울고 있는 것을 바라만 보고 계셨다.
My father just stared at me crying
cf) My father was just staring at me crying.
My father was just staring at me sleeping
My father was just staring at me singing
경찰은 200명 이상의 사람들이 그 동굴 안에 살고 있는 것을 발견했다.
The police found more than 200 people living in the cave.
나는 무언가가 어둠 속에서 움직이고 있는 걸 느낄 수 있었다.
I could feel something moving in the dark.
I could feel in the dark something moving.
In the dark, I could feel something moving.
과거분사 목적보어 만들기
1) 목적어와 목적보어의 관계가 수동으로 연결될 때 사용한다.
He saw his wife beating their kid.
He saw his wife beaten by a stranger.
I can make you love somebody.
I can make you loved by somebody.
2) - ed형 과거 분사는 형용사 = 형용사 목적보어
I could find her so beautiful ath the first sight.
I could find her so excited with his arrival.
I made my parents happy.
I made my parents satisfied with my grade. grade(성적, 등급)
3) p.p형 앞에서 being을 추가하면 <목적어가 ~ 당하고 있는 중인> 으로 이해하자.
I found her criticize her professor.
I found her criticized by her professor.
I found her being crticized by her professor. ( being은 현재 욕먹고 있는 것을 강조하기 위해)
나는 영어로 의사소통을 할 수 있다.
= 나는 영어로 내 자신이 이해되도록 만들 수 있다.
I can communicate in English = I can speak in English
= I can make myself understood in English.
I can make Americans understand me in English.(잘 안 쓰는 표현)
understand? - Do(Can) you understand ? 너 이해했니 ?
understood? - Am I understood? 내가 제대로 이해하고 있는 것입니까?
나는 내가 했던 일에 내 자신을 만족시킬 수 없었다.
I could not make myself satisfied with what I have done.
I could not make myself happy with what I have done.
I could not make myself satisfied with what I did.
나는 그 일이 시간 안에 끝마쳐지도록 할 수 없었다.
I couldn't get the job finished in time. (관점이) 일 중심 - 5형식 표현
I couldn't get the job done in time.
참고) I couldn't finish the job in time. (관점이) 나 중심 - 3형식 표현
모든 법규를 사람들에게 이해되도록 만들기는 정말로 어렵다.
It is really hard to make all regulations understoos by people.
It is really hard to make people understand all regulations.
나는 지하철에서 재 지갑을 도둑맞았다.
= 나는 지하철에서 내 지갑이 훔쳐지도록 했다.
= I had my wallet stolen in the subway.
I had my purse stolen in the subway.
그는 자신의 이야기를 사람들에게 믿어지게 하는 것이 정말 힘들다는 걸 깨달았다.
He realized that it was really hard to make his story believed by people.
He realized that it was really hare to make people believe his story.