They actually instruct teachers to commit an error on purpose and then let students see them say, with a smile, “Oh, gosh, I thought there were five blocks in this pile! Let me count again! One… two … three … four … five … six! There are six blocks! Great! I learned I need to touch each block as I count!” Whether you can make deliberate practice as ecstatic as flow, I don’t know, but I do think you can try saying to yourself, and to others, “That was hard! It was great!”
실제로 그들은 교사들에게 일부러 실수한 다음 미소를 지으며 이렇게 말하라고 가르친다. <이런, 블록이 다섯 개 쌓여 있는 줄 알았네! 다시 세어볼까? 하나, 둘, 셋, 넷, 다섯. . . 여섯! 블록이 여섯 개네! 그랬구나, 블록을 하나씩 가리키면서 세야겠구나!> 의식적인 연습을 황홀한 몰입처럼 만들 수 있는지에 대한 답은 아직 잘 모른다. 그러나 스스로에게 그리고 타인에게 “힘들었어요! 그래도 좋았어요!”라고 말할 만큼 노력할 수는 있다고 생각한다.