Here are some all-too-common climbing mistakes that could kill, hurt, beat, or delay you—or at least ruin your image. And, of course, how to prevent them.
I’ve been climbing for more than 15 years, and the mistakes I’ve made cover the gamut. My knot came partly untied while I was climbing at Joshua Tree; I’ve threaded my belay device backward; partway up El Capitan, my partner once completely unclipped me from a belay. Worst, I dropped a dear friend while lowering him off a sport climb in Rifle with a too-short rope. (Fortunately, he wasn’t seriously injured.) If you’re lucky, like I’ve been, your mistakes result in close calls that help keep you vigilant. If you’re not, the results can be tragic.
Not all errors in climbing are deadly— some may just sour your own or other climbers’ experiences. But if you never learn from your screw-ups—and other people’s—you’ll be slower to improve. In climbing, as in life, bad experiences are the foundation of good judgment. With this in mind, we’ve assembled 50 of the most common mistakes made by climbers everywhere—and suggested how to avoid them—in hopes of speeding your journey toward being a safer, smarter climber.
이 글에는 죽거나 다치고 한동안 등반을 못하게 하거나 적어도 당신의 이미지를 망가뜨릴 수 있는 등반 실수들에 관한 것이다. 필자의 등반경력은 15년이고 등반실수로 점철되어왔다.
조슈아트리 등반시 매듭이 부분적으로 풀린 적도, 엘캡에서는 내 등반파트너가 완전히 확보를 안한적도 있다. 최악은 콜로라도 라이플에서 스포츠클라이밍을 할 때 친구를 하강시켜주다 짧은 로프로 인해 떨군적이 있다. (다행히 많이 안다쳤다). 당신이 나와 같이 운이 좋다면 당신의 실수들은 당신을 조심하게 하는 위기일발의 경험으로 끝날 것이지만 운이 없다면 비극으로 끝날 것이다.
모든 등반실수가 죽음으로 끝나는 것은 아니다. 일부는 당신이나 다른 클라이머에게 트라우마로 남을 지도 모른다. 그러나 만일 당신이 저지른 또는 다른 사람으로부터 기인한 실수에서 배우지 못한다면 당신은 아마 향상되는 것이 느릴 것이다. 등반은 인생과 같이 나쁜 경험이 좋은 평판의 기초가 된다. 이 말을 명심하고 클라이머들이 어디에서나 저지를 수 있는, 그리고 반드시 피해야 하는 50개의 일반적인 실수를 취합해 보았다. 당신의 등반이 보다 안전하고 당신이 영리한 클라이머가 되길 바란다.
NEVER-EVER MISTAKES 절대 하지 말아야 될 실수
1. Not double-checking your belay and knots 빌레이와 매듭을 더블체크 안함 If you’re belaying, make sure the rope is threaded correctly through the belay device and that the locking carabiners in the system are actually locked. If you’re the climber, double-check your knot. Is it tied correctly? Is it tightened? Threaded through the harness correctly? Is the tail long enough? Check your partner’s knot, too.
당신이 등반자이면 로프가 확보장비에 제대로 통과되어는지 잠금카라비너는 제대로 잠겼는지 확인하라. 등반자라면 로프매듭을 재차 확인하라. 제대로 매어졌는지? 느슨하진 않는지? 하네스에 제대로 통과되었는지? 남은 로프가 적당히 긴지? 확보자는 등반자의 매듭 또한 확인하라.
REAL LIFE: One famous double-check mistake was Lynn Hill’s accident in Buoux, France, in 1989. When Hill—already a 5.13 climber at the time—weighted the rope at the top of a warm-up climb, her unfinished knot zipped through her harness. She fell 75 feet to the ground but survived. Hill says she got distracted by a conversation and forgot to finish the knot; a bulky pullover hid the error.
더블체크의 실수 중 유명한 것 중 하나는 1989년 프랑스에서 일어난 린 힐의 사고. 당시 이미 5.13급 클라이머였던 힐은 워밍업으로 등반을 마치고 로프에 체중을 싣는 순간 매듭이 풀려 바닥까지 23미터를 떨어졌으나 살았다. 힐은 이야기에 정신이 팔려 매듭을 끝까지 안한것으로 고백했고 부피 큰 자켓이 그 실수를 가렸던 것이다.
2. Not wearing a helmet 헬멧 미착용 Trad climbers wear helmets much more often than sport climbers, but why? You can deck, slam the wall, or flip upside down in sport climbing, and loose rock is always a hazard. Eval!uate all the risks before you make a fashion-based decision not to protect your head.
트래드클라이머는 스포츠클라이머보다 헬멧을 자주 착용한다. 왜일까? 스포츠클라이밍에서도 벽에 부딪힐 수 있고 거꾸로 떨어질 수 있다. 흔들리는 바위는 언제나 위협의 대상이다. 당신의 머리를 보호하지 않고 '간지나는 차림'을 정하기 전에 모든 위험을 고려해야 한다.
3. More confidence than competence 자만 Push yourself to become a better climber, but understand the risks and assess your ability to mitigate them. The American Alpine Club rates “exceeding abilities” as one of the top causes of accidents.
보다 나은 클라이머가 되도록 채찍질하라. 그러나, 각종 위험을 이해하고 자신의 위기관리능력을 정확히 알아야 한다. 미국산악회는 "자만심"이 등반사고의 주요 원인으로 분류하고 있다.
4. Careless belaying 부주의한 빌레이 There are many ways to screw up when belaying. In multi-pitch climbing, slack in your tie-in or an unreliable redirect piece can result in dangerous shock loads. When belaying on the ground, taking your brake hand off the rope (even with an assisted braking device) can quickly lead to a dangerous fall. Another common mistake is standing too far away from the cliff when lead belaying— it’s easy to get dragged across the ground when the climber falls. A big loop of slack lying in the dirt is the lazy, incorrect way to give a “soft catch” belay. Finally, save the crag chat until your climber is safely back on the ground.
확보시 벌어지는 실수는 많다. 멀티피치 클라이밍에서 로프가 너무 느슨하거나 잘못된 방향의 확보물은 위험한 충격하중을 야기한다. 바닥에서 확보할 때는, 제동손을 로프에서 떼는(그리그리를 사용하더라도) 실수는 위험한 추락을 야기할 수 있다. 다른 실수는 선등자 확보시 너무 벽에서 멀리 떨어져 서있는 것이다. 이러면 선등자가 추락시 로프는 너무 쉽게 바닥에 끌리게 된다. 흙바닥에 느슨하게 늘어져있는 로프는 "소프트캐치(아마도 확보자의 몸이 달려올라가 선등자 추락의 충격을 흡수해 주는 확보법)"가 정확히 이루어 지지 않게 된다. 마지막으로, 잡담은 등반자가 다시 바닥에 안전히 내려왔을 때 하라.
5. Failing to knot the end of the rope 로프 끝을 묶어놓지 않음 You can endlessly debate how to equalize a three-piece anchor, but it’s more common to get seriously hurt being lowered on a sport climb than having an anchor fail on a trad route. If you’re belaying a single-pitch route, tie a knot in the end of the rope, tie it to the rope bag, or tie it yourself. Do it out of habit, not just when you think the rope might not reach. Knotting the end of the ropes is equally important when rappelling. Slipping off the ends of rappel ropes is tragically common, even among very experienced climbers.
세개의 확보물에 어떻게 이퀄라이징할 것인지에 대한 토론도 중요하지만 스포츠클라이밍에서 등반자를 내려주는 동안 발생하는 사고가 트래드 루트에서 앵커에 문제가 생겨 나는 사고보다 빈도가 높다. 만일 단피치 루트를 확보한다면 로프의 끝에 매듭을 짓거나, 로프백에 묶어두거나, 자신의 하네스에 묶어 놓아라. 이는 버릇처럼 해야한다. 로프끝에 매듭을 짓는 것은 하강시에도 똑같이 중요하다. 하강로프가 빠지면 등반경험에 관계없이 비극이다.
REAL LIFE: In 2007, Lara Kellog, an experienced mountaineer, rappelled off the end of her rope while retreating from the Northeast Buttress of Mt. Wake in Alaska’s Ruth Gorge. She was killed after falling about 1,000 feet.
2007년 노련한 산악인 라라 켈로그는 알라스카 루스고지의 북동면에서 철수 중 하강로프가 하강기에서 빠지면서 300미터를 추락해 죽었다.
SPORT CLIMBING MISTAKES 스포츠클라이밍에서의 실수
6. Rope behind your leg while leading 선등시 로프가 다리 뒤에 위치 Anytime you traverse, go out an overhang, or do a step-through move, you’re in danger of putting your leg on the “uphill” side of your rope. If you fall in this position, you’ll likely be flipped upside down. Serious head injuries can result. Develop a “Spidey sense” about when a leg has moved across the line, and fix the problem immediately, even if you have to ruin your redpoint attempt to do so.
트레버스를 하든, 오버행을 꺽어 올라가든, 일련의 발동작을 할 때 당신의 다리가 로프보다 높은 쪽에 놓이는 위험에 처할 수 있다. 만일 추락하게 되면, 당신은 쉽게 뒤집히게 되고 심각한 머리부상을 입을 수 있다. 다리가 로프를 건너갈 때 마치 "거미"와 같은 육감으로 이러한 실수를 즉시 교정해야 한다. 이것이 당신의 레드포인트 시도를 망처도 할 수 없다.
7. Poor communication 의사소통 불량 Maybe it’s windy, or the route is long, or you’re trying to climb at the Virgin River Gorge, where the interstate noise numbs your eardrums. Regardless, agree with your partner before you leave the ground about your plan when you get to the anchors. Are you threading the rope through the anchor? Lowering off draws? Planning to rappel? A miscommunication can be disastrous.
바람이 많이 불거나 루트가 길고, 또는 소음이 많은 곳에서 등반을 한다면 등반을 시작하기 전 당신이 앵커에 도착했을 때의 계획을 확보자와 상의해야 한다. 로프를 앵커에 통과시겼는지? 퀵드로를 걸고 하강할 것인지? 스스로 로프하강을 할 것인지? 의사소통이 안되면 재앙이 따를 수 있다.
REAL LIFE: Earlier this year, Phil Powers, executive director of the American Alpine Club and a skilled, veteran climber, fell from the top of a sport climb near Denver, where communication was likely hampered by the roar of the river and the traffic on nearby Highway 6. Powers was seriously injured but is making an amazing recovery.
올해 초 미국산악회 임원인 필 파워스는 덴버 인근의 스포츠클라이밍 루트 종료지점에서 강물소리와 자동차 소리로 인해 의사소통이 안되어 떨어졌다. 중상이었지만 회복되고 있다.
8. Carabiner over an edge 에지에 걸린 카라비너 When you clip a draw to a bolt, check to see where the rope-end biner ends up. If it’s hanging over an edge, the biner could break in a fall. Use a slightly longer or shorter draw.
볼트에 퀵드로를 걸 때 로프를 거는 쪽의 카라비너가 어디에 놓이는 지 살펴보아야 한다. 만일 에지(작은 턱) 위에 놓인다면 추락시 카라비너가 부러질 수 있다. 그럴때는 좀 더 긴 또는 짧은 퀵드로로 바꿔야 한다.
9. Back-clipping 클립시 선등자쪽 로프가 바위쪽을 향한 경우 When clipping the rope into a quickdraw, make sure your end, aka the “sharp end,” comes out of the carabiner away from the wall. If the sharp end leads out of the carabiner toward the rock, you are “backclipped.” There’s a higher chance that the rope could unclip itself from a carabiner during a fall.
퀵드로에 로프를 통과시킬 때 당신쪽의 로프 (즉 하네스에 묶여 있는 쪽, 일명 샤프엔드)이 퀵드로의 카라비너 벽쪽에서 나와 바깥쪽으로 통과되었는지 확인해야 한다. 만일 샤프엔드가 벽쪽으로 클립되었다면 이를 "backclipped"라 하고 추락시 로프가 게이트를 열고 카라비너에서 빠져나올 수 있는 위험이 있다.
10. Z-clipping 이전 퀵드로의 아래로프를 당겨 클립한 경우 There’s nothing like a closely bolted sport climb to make you feel safe—and to increase the probability of pulling up rope from below the previous clip and “z-clipping,” a recipe for impossible-to-move rope drag. Make sure you pull up slack from above your last draw, even if you have to do a series of short pulls. Bite the rope between pulls to hold onto the slack you gain, but be careful: People have lost teeth while clipping!
볼트가 촘촘히 박혀있는 스포츠클라이밍 루트만큼 안전하다는 느낌을 주는 것은 없다. 하지만 반면에 직전 퀵드로 밑에 있는 로프를 끌어 올려 마지막 퀵드로에 엇갈려 클립을 하는 Z-Clipping의 가능성은 높아진다. 이러면 옴짝달싹 못하게 된다. 항상 마지막 퀵드로 위로부터 로프를 당겨야 함을 명심하라. 로프를 당길 때 좀 더 당기기 위해 입에 물기도 하는데 조심해야 한다. 클립할 때 치아를 잃기도 한다.
11. Using fixed quickdraws with deeply grooved carabiners 많이 패인 고정 퀵드로를 사용함 Those perma-draws in the Cave of Pump sure are nice. But look before you clip. Rope-end carabiners on fixed draws can become deeply grooved over time. Many grooved carabiners will hold a signifi cant fall without breaking, but the sharp edges of the groove can slice a rope or remove its sheath, ruining the cord.
고정되어 있는 퀵드로처럼 편한 것이 없다. 그러나 클립을 하기전에 로프를 통과하는 카라비너의 상태를 살펴보아야 한다. 만일 많이 닳아서 패였다면 추락시 하중이 제동없이 통과되어 패였다는 의미이다. 패임 홈의 모서리는 로프에 치명적인 손상을 준다.
12. Blindly trusting bolts 볼트에 대한 맹신 It’s possible for bolts to fail. It’s very possible for old bolts to fail. Be wary of any rusted or corroded bolts, especially at seaside crags; saltwater breezes are very caustic to climbing hardware. A 2009 report by the UIAA showed that 10 to 20 percent of bolts in tropical marine climbing destinations would fail if a fall generated a force of 1,125 pounds. (A “hard” lead fall may generate 2,600 pounds of force.) Similarly, some old-school bolts from the 1980s or earlier will still hold falls, but many won’t. Finally, give a second look to homemade hangers, which can develop hairline fractures where they bend. When in doubt, find a safe way to escape and choose a route with better hardware.
볼트도 문제가 될 수 있다. 특히 오래된 볼트는 가능성이 높다. 녹슬거나 부식된 볼트는 주의해야 하며 특히 바닷가 암장은 소금기있는 바람으로 인해 각종 등반장비에 주의를 기울여야 한다. 국제산악연맹(UIAA)의 2009년 보고에 따르면 열대 해벽등반지의 20퍼센트의 볼트가 1125파운드의 충격에도 부러지는 것으로 나타났다. (일반적인 선등자 추락은 2600파운드의 힘을 발생시킨다.) 또한 링볼트와 같이 80년대 이전의 구식볼트도 추락은 잡아줄 수 있지만 많은 수는 부러질 수 있다. 마지막으로 집에서 제작된 볼트도 주의해야 한다. 볼트행거를 구부린 주변에서 머리카락굵기의 크랙이 가있을 수도 있다. 의심스러우면 등반하지 말고 안전한 확보물이 있는 루트를 택하라.
13. Standing in the drop zone 떨어지는 위치에 서있기 Rocks frequently fall from the tops of cliffs, especially during spring runoff or rain showers. Find sheltered belay spots if possible, and locate your hangout areas well away from vertical or slabby cliffs, or close underneath overhangs.
절벽 위에서 바위는 자주 떨어진다. 특히 샘이 있거나 빗물이 흐를 때 조심해야 한다. 가능하면 몸을 피할 수 있는 확보장소를 물색하고 수직이나 완경사 암장에서는 좀 떨어져 있거나 오버행의 경우 밑으로 바짝 붙는 것이 좋을 것이다.
14. Toproping through fixed anchors 퀵드로 사용하지 않고 하강링에 직접 통과하여 톱로프 The sand and dirt in ropes can wear through metal, and repeated toproping or lowering through the rings or chains on a sport climb ruins the hardware. Always toprope through your own quickdraws, and lower through the fixed hardware only once, when you’re done with the route. Even better, rappel instead of lowering unless the route is too overhanging or wandering to safely clean it while rappelling. Never assume, however, that your partner will rappel instead of lower (see No. 7). This mistake causes many serious accidents!
로프에 뭍어있는 모래나 흙은 금속을 마모시킬 수 있고 스포츠클라이밍에서 계속된 톱로프나 하강으로 인해 링이나 체인은 망가진다. 항상 톱로프는 자신이 설치한 퀵드로로 하고 고정 확보물로 하강시켜주는 것은 마지막 한 번만 하라. 내려주는 것보다 로프하강이 더 바람직하다. 하지만, 당신의 파트너가 내려주는 것 대신 하강을 할것이라고 추측하지 말라.(7번 참조). 이 실수는 치명적인 사고를 초래한다.
15. Spraying beta 등반동작 떠벌이기 It’s awesome that you sent that climb using the tiny foot chip with your left foot and gastoning the sidepull with your right hand. But keep it to yourself. While no one has ever died after being sprayed down with beta (that we know of), your big mouth could blow someone’s onsight attempt or just ruin the peace and quiet some climbers prefer.
어려운 동작을 찾아 등반을 끝내는 것은 아주 좋은 일이다. 하지만 그 동작은 왠만하면 자기만 알고 있어라. 등반동작을 너무 떠벌이면 온사이트 등반이나 호젓한 등반을 원하는 클라이머들에게 실례가 되는 것이다.
16. Letting your dog run free 애완견 방치 Your dog deserves to enjoy the great outdoors with you—emphasis on with you. Dogs running free, trampling ropes, and begging for food negatively impact many climbers’ experience. Please control your beast.
애완견과 함께 아웃도어활동을 즐기는 것은 좋다. "당신"에게만! 맘껏 뛰어다는 개들이 로프를 밟고 음식을 뒤지는 것은 좋지않은 경험으로 남을 것이다.
DO: Focus on the task at hand until it’s done. Once you start putting on your harness, finish putting it on, doubled back. If someone starts talking to you after you begin tying your knot, finish the knot before conversing. Completion before distraction!
손으로 무엇을 시작하면 그것이 끝날 때까지 집중하라. 하네스를 착용하기 시작하면 착용이 끝나고 허리스트랩을 이중으로 통과시킬 때까지. 누군가 매듭을 시작했을 때 말을 건다면 매듭을 다 끝내놓고 대꾸하라. 주위가 산만하기 전에 끝을 내라.
TRAD CLIMBING MISTAKES
17. Trusting all fixed slings 모든 고정 슬링 믿기 Just because someone else rapped off that rat’s nest doesn’t mean it’s safe to use again. Make sure to check for sun damage (fading or crackling) and fraying. Also, make sure a critter hasn’t chewed through the slings hidden behind a tree or rock. Concerned? Replace the webbing with your own.
다른 사람이 슬링뭉치에 로프를 걸고 하강했다고 해서 당신이 안전한 하강을 할 것이라고 생각하지 마라. 햇빛에 얼마나 바랫는지 닳은 곳은 없는지 면밀히 살펴보아야 한다. 또한 나무나 바위 뒤에 있어 보이지 않는 부분이 동물에 의해 씹힌 곳은 없는지 살펴보아야 한다. 찝찝하면 자기 슬링으로 바꿔라.
REAL LIFE: In 2009, a webbing rappel anchor failed at the Red River Gorge, killing two young climbers.
2009년에 레드리버고지에서 하강중 슬링이 끊오져 두명의 젊은 클라이머 사망.
18. Clipping into belay anchors with just a daisy chain 데이지체인만으로 자기확보 Daisies are great... for aid climbing. They’re not designed to hold more than body weight, however, so they don’t belong in the belay system. Specially designed personal anchor tethers are safer, but require careful use; they aren’t able to stretch signifi cantly, so a fall onto a slack tether can severely shock-load the anchor. Tie into your anchor with the stretchy, shock-absorbing lead rope to avoid these problems. See climbing.com/print/techtips/ for more on anchor tethers.
데이지 체인은 편하다. 인공등반에서만. 데이지체인은 체중이상의 하중을 위해 디자인 된 것이 아니다. 그래서 이는 확보장비에 속하지 않는다. 퀵드로 슬링을 체인처럼 엮어 놓은 개인확보체인은 보다 안전하지만 사용시 주의해야 한다. 개인확보슬링은 전혀 늘어나지 않는다. 만일 느슨하게 있는 확보슬링에 갑자기 큰 하중의 충격이 가해진다면 그 힘은 온전히 확보물에 전달되어 위험하게 될 수 있다. 가급적 확보물에는 충격을 흡수할 수 있는 로프로 확보하는 것이 좋다.
19. Ignoring outward pull on your first piece 첫번째 설치 확보물의 방향성 고려하지 않음
Unless your belayer is directly underneath you, a fall will put outward and upward force on the first piece of pro as the rope goes tight in the system. This may pluck out the pro and even “zipper” out all your gear from the bottom up, as the perpendicular forces move up the wall. Climbers have decked when all their gear zippered out. To avoid this, make sure your first piece will hold a solid outward and upward pull.
당신의 확보자가 당신 바로 밑에 있던 없던, 로프가 팽팽해진 상황에서 추락은 첫번째 확보물에 바깥쪽과 윗쪽으로의 힘을 가하게 된다. 이 현상은 지퍼와 같이 벽을 따라 수직적 힘이 따라 올라오며 첫번째 확보물부터 차례로 뽑히는 상황이 올 수 있다. 모든 확보물이 지퍼처럼 뽑히면 등반자는 바닥으로 떨어지게 된다. 이를 피하기 위해서는 첫번째 확보물이 바깥쪽과 윗쪽 충격에도 견딜 수 있게 신중히 설치해야 한다.
20. Not protecting your second on a traverse 트래버스할 때 후등자에 대한 확보가 없음 The only thing worse than leading a difficult traverse is following a traverse that the leader didn’t protect. Be sure to leave gear along the way to prevent a giant pendulum in case the second slips. And remember, it’s the gear placed after cruxes that protects the second on those moves. See climbing.com/print/techtips/ for more about protecting traverses.
어려운 트래버스를 선등하는 것보다 위험한 일은 선등자가 확보하지 않은 트래버스를 따라 가는 것이다. 이 경우 마지막 등반자를 위해 선등자가 설치한 확보물을 남겨둬야 후등자 추락시 있을 수 있는 대형 팬둘럼을 방지할 수 있다. 크럭스를 통과한 후에 확보물을 설치해야 후등자가 더 안전하다.
21. Failing to place enough gear above a ledge 레지(턱) 위에 충분한 확보를 하지 않음 It’s critical to closely space your gear when you’re leading above a ledge, especially high on a pitch where you can expect significant rope stretch in a fall.
레지 위를 선등할 때 어느정도 공간을 두고 확보물을 설치해야 하는지가 중요하다. 특히 피치의 마지막으로 갈 수록 추락하면 로프가 많이 늘어나기 때문에 이를 염두해 두고 추락시 레지에 부딪히지 않게 확보물을 설치해야 할 것이다.
REAL LIFE: In 2005, a climber on the Northwest Books (5.6) in Tuolumne Meadows, California, hit a small ledge in a lead fall, breaking one ankle and spraining the other. It happens frequently. Sew it up above ledges and save your ankles.
2005년, 투올롬니메도우의 한 루트에서 선등자가 추락, 작은 레지에 부딪혀 한쪽 발목이 부러지고 다른 한쪽은 심하게 삐는 사고가 발생. 이는 자주 발생하는 사고다. 레지 위의 확보를 잘 하여 발목을 보호해야 한다.
22. Using all the same size gear in the belay 피치를 끊을 때 한가지 사이즈의 확보물을 모두 사용 If you’re building a belay at the base of a long, sweet finger crack, don’t use all the finger-sized pieces in the anchor. With a little creativity, you can often figure out a way to save the crux-protection pieces for the next lead.
긴 핑거크랙의 피치를 앞두고 빌레이스테이션을 만들 때는 손가락 크기의 확보물을 사용하지 말라. 약간의 창의력을 사용하여 다음 피치의 크럭스에 사용할 확보물을 남겨두어야 한다.
23. Carrying no tied slings 묶은 테이프 슬링이 없음 That fistful of skinny sewn slings may save weight, but they’re not your first choice for leaving behind as rappel anchors when you have to bail. A tiedwebbing runner is easy to un-knot for threading through a hole, tying around a tree, or adjusting anchor length for equalization. With a sewn sling, you may have to cut the webbing to build your anchor (you did clip a lightweight belay knife to the back of your harness, right?), and it’s tough to tie those slickas- snot suckers back together. Keep a couple of tied slings on your rack, just in case.
최근에 판매하는 얇고 가벼운 바텍슬링은 철수를 해야하는 상황에서는 불리하다. 매듭으로 만든 슬링은 풀기가 쉽고 구멍과 같은 자연 확보물에 통과시키거나 나무에 매거나 길이를 조절하기가 쉽다. 바텍슬링은 자르고 묶고 복잡해 진다. 두개 정도의 묶은 슬링을 가져가는 것이 바람직 하다.
24. Lowering directly off webbing 슬링에 직접 로프를 걸고 하강 Never run a piece of moving nylon (your rope, for example) through a sling without putting a carabiner or metal ring between the two—the sling can burn in seconds under a taut, moving rope. Rappelling directly off slings always is perilous; if the rope slips—due to unequal tension on differentdiameter ropes, for example—it can cut the sling. Improve such anchors with a quick link or a carabiner taped closed.
카라비너나 하강링이 없이 나일론 슬링에 로프와 같은 나일론 장비를 통과시켜 유통하지 말라. 슬링이 녹을 수 있다. 직접 슬링에 로프를 걸고 하강하는 것도 위험하다. 서로 다른 직경의 두 로프에 하중이 다르게 걸려 갑자기 로프가 미끄러진다면 마찰열로 인해 슬링이 끊어질 수 있다. 퀵링크나 테이프로 게이트를 막은 카라비너를 사용하라.
25. Forgetting the nut tool 너트회수기 없음 Leaving behind gear on a pitch is an expensive bummer.
돈이 많으면 확보물을 두고와도 좋다.^^;;;
26. Forgetting your headlamp 헤드램프 없음 Even if you don’t think you’ll need a headlamp, stick one in a pocket or clip it to the back of your harness for long climbs. A light can make the difference between a cold, thirsty bivy and a pleasant evening hike back to camp.
헤드램프가 필요할거라고 생각지 않아도 주머니에 하나를 넣어놓거나 하네스 뒤에 달아 놓으라. 한줄기 빛은 춥고 목마른 비박이냐 아니면 상쾌한 달빛아래의 하산이냐의 차이를 가른다.
27. Wearing a backpack in a chimney 침니에서 배낭 착용 Many classic lines, such as Epinephrine at Red Rock, Nevada, or the Steck- Salathé in Yosemite Valley, have long chimney sections. If you hope to have any fun squeezing up the slots, don’t wear a pack full of water and energy bars. If you must carry a pack, hang it by a sling from your belay loop as you climb short chimney sections.
많은 클래식 등반은 침니피치가 있다. 배낭이 없는 것이 좋겠지만 배낭이 있으면 하네스의 빌레이 루프에 슬링을 사용하여 달아 놓고 침니를 통과하라.
DO: Back-clean when needed. If you notice that you’ve created heinous rope drag with your first few placements (sometimes unavoidable if you want to protect the climbing), place a couple of pieces of solid gear and down-climb or lower to remove the troublesome gear. If you try to fight it, the drag will only get worse. You may not be able to reach a belay, or be able to pull up the rope to properly belay your second. You’ll save time and frustration if you fix the problem early.
(뭔소리이지 파악중^^;;)
BOULDERING MISTAKES
28. Lame spotting 서툰 스팟팅 You shouldn’t text and drive. You also shouldn’t drink water, play with your smart phone, or check out that hot gal/guy while spotting. Focus 100 percent on keeping the climber safe.
텍스트메세징을 하며 운전하면 안된다. 마찬가지로 볼더링에서 스팟팅을 하며 물을 마셔도 스마트폰으로 게임을 해고 근처에 있는 화끈한 이성에 눈길을 주는 것도 안된다. 오로지 안전한 등반에만 100% 집중하라.
29. Forgetting to check your descent 내려오는 방법을 미리 숙지하지 않음 Nothing is worse than manteling out the final moves on your highball boulder project (nice send), only to realize you don’t know how to get down—it’s possible that you just climbed the easiest route to the top. Scout the descent before your ascent.
꽤 높은 볼더의 마지막 맨틀 무브. 멋지게 마치고 나서 내려오는 방법을 모른다면 그것처럼 최악은 없을 것이다. 꼭대기로 오르는 가장 쉬운 루트가 하강길일 것이다. 오르기 전에 미리 파악하라.
30. Climbing with dirt on your shoes 암벽화에 흙 등이 뭍은 채 등반 Dirty shoes don’t stick well, and they grind grit into the footholds and polish them. Wipe your shoes clean before you start, and step directly from your pad or a nearby rock onto the problem.
흙먼지 등으로 지저분한 암벽화는 마찰력이 떨어진다. 또한 미세한 풋홀드를 마모시켜 필요이상으로 맨질맨질하게 한다. 등반시작전에 신발을 닦고나서 크래시패드를 딛고 문제에 붙어라.
31. Leaving tick marks 초크로 표시하기 Many climbers mark hand or footholds with a bit of chalk—sometimes with a big, ugly line. If you prefer to climb with this kind of visual aid, fine, but make sure you brush off your graffiti before you leave.
많은 클라이머들이 홀드나 스탠스를 초크로 표시하곤 한다. 때로는 보기 흉할 정도로 크기도 하다. 이러한 표시가 당신에게 도움이 되고 좋아한다면 별 문제없지만 그래도 떠나기 전 브러시로 당신의 낙서를 깨끗이 지우는게 좋을 것이다.
ICE CLIMBING MISTAKES
32. Falling 추락 그 자체 A leader fall on a steep sport climb is part of the game. On ice, it’s a dangerous mistake. A crampon point can easily catch, snapping your ankle, or an ice axe can skewer your thigh. Before leading on ice, learn how to test your placements, how to conserve your strength, and how to bail if you realize you’re in over your head. The leader must not fall!
스포츠클라이밍에서 선등자의 추락은 게임의 일부이다. 그러나 빙벽등반에서는 위험한 실수이다. 크램폰의 포인트가 쉽게 얼음에 박혀 발목이 돌아갈 수 있고 피켈이 당신의 허벅지를 찌를 수도 있다. 선등하기 전 반드시 어떻게 설치한 확보물을 테스트하는지, 어떻게 힘을 아낄 수 있는지, 그리고 힘에 부칠 때 어떻게 후퇴할 것이지 배우라. 선등자는 떨어지면 안된다.
33. Belaying directly below an ice climb 등반자 바로 밑에서 확보보기 Heavy chunks of ice often rain down below the leader, and icicles may snap off without warning, especially on sunny climbs. Save yourself the headache (literally) and, whenever possible, set up your belay off to the side or under an overhang.
선등자 밑으로 얼음 덩어리가 떨어지고 경고없이 고드름이 부러질 수도 있다. 특히 맑은 날에 더 그렇다. 글자 그래로 두통으로 부터 자신을 보호해야 한다. 가능하면 확보지점을 오버행 밑에나 좀 비켜난 곳을 택하라.
REAL LIFE: Ice climber Rod Willard was tragically killed in 2002 while belaying in Vail, Colorado. A huge piece of ice fell from above and hit him, causing fatal injuries.
아이스클라이머 로드 윌라드는 2002년 콜로라도 베일에서 빌레이 중 커다란 낙빙에 맞아 비극적으로 사망했다.
34. Letting anchors melt out 확보지점이 녹는 것을 방치 If you set up a toprope anchor using ice screws (three is a minimum), check them regularly to make sure they aren’t melting out, especially on sunny days. You can insulate the screws by packing the tops with snow.
스크류(최소 3개)를 이용해 톱로프를 설치한다면 주기적으로 스크류 주변의 얼음이 녹지 않았는지 확인하라. 특히 맑은 날에는 더. 눈으로 스크류 위를 덮어 보냉을 하면 효과가 있긴하다.
35. Climbing an ice route before it’s fully formed 얼음이 성숙하기 전에 등반 Much as you’d like to snag the first ascent of the season, climbing a poorly formed ice route is extremely dangerous— and it can also ruin the climb for later ascents.
시즌 초등에 욕심이 생겨 제대로 형성되지 않은 얼음을 등반하는 것은 정말 위험하다. 그것으로 등반 끝날 수 있다.
REAL LIFE: In 2010, a climber attempting to lead The Fang near Vail, Colorado, took a 100-foot fall when the poorly formed pillar collapsed. He survived, but sustained serious injuries.
2010년 한 클라이며가 콜로라도 베일에 있는 더 팽을 시도하다 아직 형성되지 않은 얼음기둥이 무너저 100피트를 떨어졌다. 목숨은 거쳤지만 중상에 시달렸다.
36. Placing ice screws above your head 스크류를 머리보다 높이 설치 It’s tempting to place screws as high as possible, and if you’re standing on a ledge, it’s no problem. But when you’re leading steep, pumpy ice, place the screw at chest level, where you can generate maximum leverage to drive in the screw quickly and effi ciently.
레지에 서있을 때 될 수 있으면 높게 스크류를 설치하는 것은 문제 없다. 그러나, 급경사의 빙벽을 선등할 때 가슴높이에 스크류를 설치하라. 스크류를 빠르고 효과적으로 설치할 수 있다.
37. Not wearing eye protection 보안경 미착용 There’s nothing like an adze or ice shard to the eyeball to really darken your day. Wear sunglasses, goggles, or a face shield.
피켈의 앗쯔, 얼음조각은 눈에 위험하다. 선글라스, 고글, 또는 안면보호대를 착용하라.
38. Ignoring avalanche conditions 눈사태 컨디션 무시 Ice climbs often form in or below gullies that can funnel snow and make for high avalanche hazard, and the approaches and descents to climbs also may be avy zones. Check whether your climb is in avalanche terrain, and eval!uate conditions locally before you head out.
빙벽등반은 흔히 눈이 모이고 눈사태 위험이 놓은 협곡에서 이루어 지는 경우가 많다. 또한 어프로치 중 이러한 지역을 통과하기도 한다. 등반을 떠나기 전에 등반지에 눈사태 위험지대가 있는지 컨디션이 어떤지 재차 확인하라.
(번역계속)
REAL LIFE: In 2009, ice climbing icon Guy Lacelle was killed after finishing an ice route in Hyalite Canyon, Montana. Lacelle was apparently resting at the top of the climb when a party above him triggered an avalanche, which swept him back down the cliff.
2009년 빙벽등반의 아이콘 귀 라셀은 몬타나의 하이아라이트 계곡에 있는 빙벽루트를 등반 후 죽었다. 이유는 그가 휴식을 취하는 곳 위에 있던 파티가 눈사태를 유발했던 것.
DO: Dry and sharpen your tools and crampons after every outing. The hard steel of crampon points and ice-tool picks will rust if left in your pack while damp. Take them out, dry them, and tune the edges with a few strokes of a file. (It’s a lot easier to maintain an edge than it is to create a new edge on a dull pick.) Finish with a once-over with a lightly oiled cloth for rust resistance.
등반 후 매번 얼음장비와 크램폰을 말리고 갈아놓아라. 크램폰 포인트와 피켈의 피크는 강철이기 때문에 배낭에 방치하면 녹슬기 쉽다. 배낭에서 꺼내어 바짝 말리고, 줄을 이용하여 끝을 갈아 놓아라.(그때그때 갈아놓는 것이 뭉툭해진 끝을 다듬는 것보다 훨씬 쉽다.) 튠업이 끝난 후 기름을 살짝 발라 녹스는 것을 방지하면 더 좋다.
MOUNTAINEERING MISTAKES
39. Not acclimatizing 고소순응 안함 Even if you’re as fit as a marathon runner, altitude does not care. The body needs time to adjust to low-oxygen living. Spend the first days of your expedition climbing high and then sleeping down low. Pay attention to the early signs of altitude sickness: headaches, nausea, and lack of appetite. If you feel mildly ill, it’s a good idea to stay at the same elevation until you feel better before you continue the ascent. If you have more severe signs—a splitting headache or a wet cough—descend immediately.
당신이 노련한 마라톤 선수라도 고소는 상관치 않는다. 사람의 몸은 저산소 환경에 적응하는 데 시간이 필요하다. 원정의 초반 며칠은 높이 오르고 낮은 곳에서 자라. 항상 고산병의 초기 증상, 즉, 두통, 구역질, 식욕부진 등에 주의를 기울여야 한다. 만일 당신이 경미하게 증상을 느낀다면 계속 오르기보다 증세가 호전될 때까지 같은 고도에 머무는 것이 좋은 생각이다. 만일 증세가 심각하다면 - 심한 두통과 기침가래 - 즉시 하산해야 한다.
40. Going unroped in crevassed terrain 크레바스 지역에서 안자일렌 안함 Tie in even if crevasses look well covered or if you’re following others’ tracks. Snow bridges collapse without warning. And make sure you have the tools and skills you’ll need to rescue your partner or yourself from a crevasse.
크레바스가 잘 덮여있거나 다른 사람이 지나간 흔적을 따라간다고 하더라도 안자일렌을 해야한다. 스노우브리지는 순식간에 무너질 수 있다. 항상 당신이 크레바스에서 파트너를 구해내거나 자신이 빠져나올 수 있는 장비와 기술을 갖춰야 한다.
41. Roping up without pro on steep, firm snow 급경사의 굳은 설벽에서 확보물 설치없이 안자일렌 등반 Roping up while moving together on steep, snowy terrain is often a good idea—but not always. If you don’t have pickets, ice screws, or other pro between you, and if the snow conditions don’t allow reliable self-arrests, roping together adds risk for the entire team. Don’t let the presence of the rope trick you: You may be safer soloing.
함께 경사가 급한 설벽을 움직일 때 안자일렌을 하라. 설상지대로 등반하는 것은 좋은 아이디어이지만 항상 그렇지만은 않다. 만일 당신들 사이에 스노우바, 스크류, 또는 다른 확보물이 없고 눈상태가 자기제동에 충분하지 않다면 서로 로프를 묶어 이동하는 것은 위험을 가중시킬 수 있다. 로프의 존재에 속지말라. 가끔은 솔로등반이 안전할 수도 있다.
REAL LIFE: In 1981, a team of seven Japanese climbers, roped together, was descending from an unsuccessful attempt on Gongga Shan (7,590 meters) in China. When one member slipped, all seven fell to their deaths.
1981년, 7명의 일본등반대가 안자일렌로 공가산에서 후퇴하다가 한명이 미끄러지는 바람에 7명이 함께 추락, 모두 절명했다.
42. No plan for a whiteout 화이트아웃 대비 없음 Weather changes fast, and straightforward terrain gets tricky when you can’t see. Always have a plan for retreating safely when visibility drops to nil. Take back bearings with your compass. Leave wands to mark your route. Use a GPS to mark waypoints.
날씨변화는 빠르고 막힘없는 지역에서는 당신이 볼 수 없을 때 위험하다. 항상 안전한 후퇴를 계획하고 가시거리가 0에 가까울 때를 대비해야 한다. 나침반을 주시하고 표식기를 남겨라. GPS를 이용 중간지점을 기록하라.
43. Deyhdration 탈수 On big, snowy mountains, cold temps can suppress thirst, but being hydrated helps you perform better and acclimatize quicker. Drink before you get thirsty, drink often, and drink copiously.
고산지대에서는 추위때문에 갈증을 잊기 쉽다. 그러나 수분섭취는 보다 좋은 활동성과 빠른 고소적응에 도움을 준다. 갈증을 느끼게 전에 마셔라. 자주 마시고 많이 마셔라.
44. No emergency sunglasses 여벌 선글라스 없음 Snow blindness is temporary, but it can paralyze your ability to function, and it hurts like a bitch.
설맹은 일시적이나 시력을 저하시킨다. 그리고 개같이 아프다.
45. Leaving sunblock off the underside of your nose 코밑의 선블럭 닦아냄 Life on the glacier is all about reflected sunlight. Don’t forget to slather up between your nostrils.
빙하위에서의 삶은 복사광이 전부이다. 콧구멍 사이에 선블럭을 듬뿍 바르는 것을 잊지말라.
DO: Carry a map. A forced change in plans often will drop you into a different drainage than where you started, and the return journey may not be as simple as you think.
지도를 휴대하라. 갑작스러운 계획변화는 당신을 엉뚱한 곳으로 이끌 수 있으며 하산길은 녹녹치 않을 것이다.
AID CLIMBING MISTAKES
46. Not tying in below your jumars 주마 밑 백업매듭 안함. Having an ascender pop off as you jug a fixed line is not all that uncommon—having two pop off could be lethal. Don’t forget to tie in to a locking carabiner on your belay loop as you go; every 30 feet on steep, clean ascents is about right. Always tie a back-up before tricky overhangs or traverses.
고정로프를 이용 주마링을 할 때 한개의 주마가 뽑히는 것은 아주 없는 일은 아니나 두 개의 주마가 뽑히는 것은 치명적일 수 있다. 주마링을 하기전 하네스의 빌레이루프에 잠금카라비너를 걸고 로프를 묶어야 함을 잊지 말라. 급경사의 경우 10미터마다 한번씩 백업매듭을 햐여 한다. 애매한 오버행이나 트래버스의 경우는 바로 직접에 한번 더 백업매듭을 하라.
47. Looking at a placement while bounce testing 바운스테스트시 확보물 보기 What’s worse than having your piece pull when you test it? Having that piece smack you in the face. Turn the top of your helmet toward that mank.
설치한 확보물을 테스트할 때 뽑히는 경우 무엇이 최악일까? 아마도 뽑힌 확보물이 얼굴을 치는 일일 것이다. 확보물 테스트 할때는 얼굴을 밑으로 하고 헬멧이 정확히 위를 향하게 하라.
48. Bringing too much (or not enough) water 너무 많은(또는 부족한) 물 가져가기 Nothing slows a multi-day climb like hoisting a swimming pool in your haul bag. On the other hand, you’ll also be slowed to a crawl by becoming so dehydrated that you start to consider drinking your own urine. Carefully estimate water needs based on the sunniness of the route, season, and water content of other foods that you’re bringing (soup for dinner = less water). Three quarts of water per person per day is a good rule of thumb in the late fall and early spring; a gallon or more may be appropriate on sunny walls in August.
멀티데이 클라이밍에서 홀백에 수영을 할 수 있을 정도의 많은 물만큼 속도를 떨어뜨리는 것은 없다. 반면, 오줌을 다시 마실 것을 고려할 정도로 탈수된 상태 또한 등반속도를 저하시킨다. 루트의 햇빛노출, 계절, 음식의 물함유량 등으로 고려하여 신중하게 물계획을 짜야한다. 봄,기을에는 일인당 하루 3/4갤런의 물이, 여름에는 1갤런 이상의 물이 필요하다.
49. Passing another party when you’re not actually faster 빠르지도 않으면서 앞팀 추월 Passing a slower party is copacetic, with their consent. But make sure they’re actually slower, and not just grappling with a crux that would slow your team just as much. If you crowd a team above you only to stall out after passing, admit your mistake and offer the other team its original front position.
50. “Soiling” your partner 대소변관리 못함 Don’t allow urine or excrement to touch your partner, your rope, or any of your gear. Plan ahead, account for wind, and find a stable spot. Most “emergencies” are easily avoided by heeding the warning signs, just as you would at home or at work.
첫댓글 내용은 길지만 모두 읽어 보시길 바랍니다.
다읽었다. 영어만빼고 많은내용속에 우리가
한번쯤 생각해봐야할 여러가지가있네요.
꼭읽어보시길 영대가 수고가 많다.
근데 네가올린 글들 등반자료실로 옮기면 어떨까
사실 이방은 엽기유머방이거든...ㅋ
옮겨 주세요.
올리는 권한은 있는데, 이동 권한은 없어서요.