The purposes of this study are, first, to consider the subject-centered philosophy which Levinas criticizes, second, to know what is the character on alterity of the other he proposes and, third, to research the educational principle possible to realize the alterity without changing it in the subject and the possibility to apply it to the field education.
First, the ontology of Western philosophy in the ‘critic of subject-centered philosophy’ is the complete subject-centered thought due to making modern subject be the thinking existence, that is, reasonable ego under the concept of modern cogito in the center. This has the essential problem being objective and other even human as well as thing and world surrounded with subject. Education also aimed at contribution to strengthening the position of modern subject and self-realization of subject. But, this aim came out the result not to consider the indifference on other except subject and the personal character of other.
Second, the other in the ‘character on alterity of the other’ is the complete outsider or absolute separator neither the objective composed of in the subject nor the limit out of the subject. The other is the existence not only different from subject I on the whole but also different absolutely from me. I explained the ontological character on this other as a notion of ‘absolute outness’, ‘embodiment’ and ‘limitlessness’.
Third, the educational principle of the alterity and its application to the field education conceptualized the education principles for others and represented the conversational education method, pedagogical responsibility ethics and other-inclined teacher status.
The otherness philosophy by Levinas through the discussions above not only shows the possibility to change fundamentally the paradigm of subject-centered current pedagogy but also provides the ground to make a new plan to treat inhuman and impersonal conditions in the education field.
1. [단행본] - 강선보 / 1997 / 마르틴부버의 만남의 교육 / 양서원
2. [단행본] - 강영안 / 1997 / 주체는 죽었는가 / 문예출판사
3. [단행본] - 강영안 / 2005 / 타인의 얼굴 / 문학과지성사
4. [학술지(정기간행물)] - 김성훈 / 2008 / Ted Aoki의 교사론 ― 교사와 교육과정의 관계를 중심으로 ― / 인간연구 (15) : 236 ~ 255 
5. [단행본] - 김연숙 / 2001 / Levinas-타자윤리학 / 인간사랑
6. [학술지(정기간행물)] - 김연숙 / 2001 / Levinas의 윤리적 주체에 관한 연구 / 철학연구 53 : 269 ~ 287
7. [학술지(정기간행물)] - 김연숙 / 2001 / Levinas 타자윤리학과 탈현대윤리학 / 철학논총 23 : 33 ~ 52
8. [학술지(정기간행물)] - 김연숙 / 2000 / E. Levinas 他者倫理에서 倫理的 疏通에 관한 연구: 얼굴·만남·대화 / 국민윤리연구 44 (1) : 83 ~ 99
9. [학술지(정기간행물)] - 김연숙 / 1997 / Levinas의 타자성의 윤리에 관한 연구 / 국민윤리연구 37 (1) : 393 ~ 410
10. [학술지(정기간행물)] - 김연숙 / 1998 / Levinas의 탈현대적 이성비판과 타자의 윤리학 / 국민윤리연구 40 (1) : 121 ~ 142
11. [단행본] - 노상우 / 2004 / 교육의 역사와 사상 / 교육과학사
12. [학술지(정기간행물)] - 노상우 / 2008 / ‘타자성 철학’의 현대교육학적 함의 -Derrida를 중심으로- / 교육철학연구 42 (42) : 135 ~ 156 
13. [학위논문] - 도세훈 / 2003 / 엠마누엘 레비나스에 있어서 타자성(alterity)의 교육적 의미연구 / 석사 / 연세대학교
14. [단행본] - 서동욱 / 2000 / 차이와 타자 / 문학과 지성사
15. [학술지(정기간행물)] - 서상문 / 2007 / Derrida의 ‘선험 현상학 해체’와 그 교육학적 함의 / 교육학연구 45 (3) : 107 ~ 137 
16. [학위논문] - 안오순 / 2009 / Derrida의 해체담론에서 본 타자성의 교육관 / 박사 / 전북대학교
17. [학술지(정기간행물)] - 양미경 / 2002 / 대화식 교과지도의 원리와 실천 방안 / 교육이론과 실천 12 (1) : 13 ~ 31
18. [학술지(정기간행물)] - 우정길 / 2009 / 타자의 타자성과 교육학 지식 : 레비나스의 타자성 철학에 대한 교육학적 소고 / 교육철학연구 45 (45) : 151 ~ 174 
19. [기타자료] - 정세화 / 1980 / 현대학교 체제에서의 인간화 교육 in: 80년대 서울교육의 과제 / 서울특별시 교육위원회
20. [학술지(정기간행물)] - 최항석 / 2002 / 신교사론 / 경기교육논총 11 : 31 ~ 42
21. [학술지(정기간행물)] - 홍성하 / 1993 / Levinas에게 있어서 타자에 대한 윤리적 문제 / 철학논고 4 : 164 ~ 185
22. [학술지(정기간행물)] - 황광현 / 2008 / 영적지도 관점에서 바라본 로저스의 공감에 대한 이해 / 복음과 문화 12 : 127 ~ 160
23. [단행본] - Bauman, Zygmunt / 1993 / Postmodern ethics / Blackwell
24. [단행본] - Biesta,Gert / 2003 / Learning from Levinas: A lesponse. Studies in Philosophy and Education / Kluwer Academic Publishers : 61 ~ 68
25. [단행본] - Buber, Martin / 1993 / 나와 너 / 문예출판사
26. [단행본] - Gadamer,H.G / 1975 / Truth and method / Seabery Press
27. [단행본] - Hand,Sean / 1989 / The Levinas reader / Blackwell : 59 ~ 74
28. [단행본] - Levinas,E / 1974 / Otherwise than being or beyond essence / Kluwer Academic Publishers
29. [단행본] - Levinas,E / 1978 / Existence and existents / Martinus Nijhof
30. [단행본] - Levinas,E / 1985 / Ethics and infinity / Duquense University Press
31. [단행본] - Levinas,E / 1987 / Time and the other / Duquesne University Press
32. [단행본] - Levinas,E / 1990 / Difficult freedom / The Johns Hopkins University Press
33. [단행본] - Levinas,E / 1991 / Totality and infinity / Kluwer Academic Publishiers
34. [단행본] - Lyotard,J.F / 1992 / The postmodern explained to children: Correspondence 1982-1985 / University of Minnesota Press
35. [단행본] - Levinas,E / 2000 / 윤리와 무한 / 다산글방
36. [단행본] - Taureck,Bernhard / 2004 / 레비나스 / 인간사랑