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구원에 대한 새로운 설명 8
Why Do We Need Salvation? | Thinking Through Salvation | Episode 8
원본 영상
https://youtu.be/SFGdNmPxnNY?feature=shared
번역본 영상
구원에 대한 새로운 설명 8
우리는 왜 구원을 받아야 하는가?
이 영상 모음에서 우리가 생각하고 있는 것은, 구원의 전체 개념을 우리가 어떻게 이해하고 있는지, 어쩌면 오해하고 있지 않는지 하는 것입니다. [음악]
이 영상 시리즈에서 우리는 구원에 대한 질문을 살펴보고 있습니다. 이 구원은 기독교인들이 처음부터 늘 기념해온 영광스러운 용어입니다. 우리는 구원을 전체 성경 이야기의 큰 맥락에 비추어 보고 있습니다. 이전 영상에서는 구원의 세 가지 요소에 대해 살펴보았습니다. 그것은 구원의 ‘정의’(What), ‘장소’(Where), ‘방법’(How)입니다. 이제 구원의 ‘시간’(When), ‘이유’(Why), ‘대상’(Who)에 대한 설명으로 마무리하겠습니다. 구원의 시간은 좀 까다로운 문제입니다. 구원받은 때에 대하여 많은 사람들이 처음으로 복음을 깨닫게 되었던 때에 대하여 말할 것입니다. 그들이 예수님의 사랑과 임재, 치유의 손길을 느꼈던 순간이 구원받은 때라고 생각할 것입니다.
어떤 사람들은 자신이 구원받은 특별한 날을 특정하여 말합니다. 누군가는 이렇게 말할 것입니다. ‘나는 1972년 2월 15일에 구원받았습니다.’ 그게 무슨 뜻인지는 분명합니다. 물론 그런 고백이 의미하는 것은, 죄 속에서나 의심 속에서나 두려움 속에서 방황하다가 갑자기 하나님이 내 편이라는 것을 깨달은 깊은 개인적 경험을 했다는 뜻입니다. 그때 우리가 느끼는 것은 ‘하나님은 나와 함께 계십니다.’ ‘하나님은 나를 사랑하셔서 구원해 주셨습니다. 그래서 저는 그것을 빼앗고 싶지 않습니다.’와 같은 느낌입니다.
그러나 신약성경에서는 언제나 구원의 시기에 대하여 말할 때 우리가 언제 믿었는지, 언제 처음 복음을 깨달았는지에 대한 이야기로 답을 하지 않습니다. 신약성경은 구원의 시기에 대하여 말할 때, 하나님께서 예수님 안에서 구원을 위해서 하신 일이 언제인가를 들려줍니다. 바울은 고백하기를, 하나님의 아들이 나를 사랑하사 나를 위하여 자신을 버리셨다고 했습니다. 바로 그 때가 구원이 일어난 순간입니다. 그것을 비유하자면, 예수님이 십자가에서 죽으셨을 때, 신약성서는 그것을 마치 우주를 휩쓸고 있는 우주 충격파가 일어나는 것처럼 보는 것 같습니다. 이는 이제 모든 것이 달라졌다는 뜻입니다.
기본적으로 악과 타락과 부패에는 시간이 필요합니다. 따라서 세상이 복음을 배척하더라도 우리가 기억해야 할 점은, 그런 배척은 이미 일어난 일과 현재진행중인 일에 대하여 반항하고 있다는 사실입니다. 그러므로 누군가가 - 어떤 개인, 어떤 그룹, 어떤 가족이든 – 복음을 접하고 그들 자신에 대한 하나님의 사랑을 알게 되면, 자연스러운 반응은, 특별히 그것이 그들에게 극적인 경험이었다면, 모든 사람에게 극적인 경험은 아니겠지만, 그런 특별한 경험을 한 사람들은 그 날을 기억할 것입니다. 네, 그때 그런 일이 일어났습니다. 그러나 성경 전체의 구원 이야기가 그러하듯이, 구원은 우리가 하나님께 나아가는 것에 관한 것이 아닙니다. 하나님이 우리와 함께 하신다는 것입니다. 어디서 그런 일이 일어났나요? 그 일은 일차적으로 하나님께서 예수라는 인간의 모습으로 오셔서 자신의 생명을 많은 사람의 대속물로 주셨을 때 일어났습니다.
하나님이 세상을 이처럼 사랑하사 독생자를 주셨으니 누구든지… 아들을 주는 것이 일차적인 때(시기)이며, 그 결과로 “누구든지” 그 자리를 차지하게 됩니다. 이것이 바로 구원의 문제에서 시간이 의미하는 바입니다. 그리고 구원의 시간(When)은 물론 매우 다양한 방식으로 나타납니다. 저는 다양한 배경을 가진 그리스도인들을 알고 그들과 함께 사역해 왔습니다. 어떤 사람들에게는 설교 시간에 복음의 메시지를 들을 때 느낀 개인적인 체험이 바로 구원의 시간(When)이었습니다. 어떤 사람들은 마침내 침례를 받아들이고 침례의 물에 잠기게 되었을 때 비로소 새 사람으로 거듭나는 새 생명을 느끼게 되었습니다.
특히 저는 매우 다른 문화권에서 온 사람들, 세례가 실제로 옛 자아를 죽이고 새 자아로 일어나는 것임을 실제로 이해하고 있는 사람들에게서 이것을 발견했습니다. 신약성경을 보면, 믿고 세례를 받는 것은 매우 밀접하게 결합되어 있습니다. 시간의 흐름으로 볼 때 그것은 서로 분리되어 있을지라도 믿음과 세례는 구원을 개인적으로 경험하는 시간과 관련이 있습니다. 그러나 믿음과 세례 모두 하나님께서 예수 안에서, 예수를 통해, 예수로서 행하신 일을 되돌아보는 것입니다.
구원의 이유(Why)는 어떻습니까? 왜 구원을 받는가에 대해 당신이 말해야 할 두 가지가 있습니다. 한편으로 우리가 구원받는 이유는, 하나님의 사랑 때문입니다. 다른 한편으로는, 인간의 죄와 죽음에 관한 사실 때문입니다. 구원은 그 둘이 합쳐질 때 일어나는 일입니다. 우리에게 구원이 왜 필요합니까? 죽는 것이 문제가 되지 않는다고 여러분이 생각한다면, 죄를 문제로 생각하지 않는다면 여러분은 구원받을 필요가 없다고 생각할 수도 있습니다. 그러나 모든 인간이 뼈저리게 알고 있는 사실은 모든 것이 본래의 길에서 벗어나 있다는 것입니다. 우리는 정의를 갈망하지만 그것을 망치고 있습니다.
우리는 관계가 매우 중요하다는 것을 알고 있지만 관계를 망치기도 합니다. 다른 것들도 마찬가지입니다. 우주와 인간을 살펴보면 그 안에는 결함이 있습니다. 구원은 그러한 결함에서 구출되는 것입니다. 즉, 결함이 발생한 장소에 하나님이 오시는 것이 구원입니다. 그럼 구원은, 왜 필요합니까? 우리가 처해 있는 혼란과 그 결과로 세상이 혼란에 빠졌기 때문입니다. 그런데 구원도 역시, 왜 가능할까요? 하나님의 사랑 때문입니다. 하나님의 사랑에 대한 이야기는 끊어지지 않습니다. 하나님은 세상을 이처럼 사랑하셨습니다(요 3:16). 하나님의 아들이 나를 사랑하사 나를 위하여 자신을 버리셨습니다(갈 2:20). 등등.
하나님의 언약적 사랑 때문입니다. 그것은 창조주 하나님의 사랑입니다. 하나님은 태초에 말씀으로 만물을 창조하셨는데 그 결과 하나님이 아닌 세상이 존재하게 되었습니다. 그것은 정말 놀라운 생각이었습니다. 그 후에 하나님께서 하나님의 백성을 만드셨습니다. 하나님은 그 백성 가운데로 오셔서 거하셨는데, 그것은 모두 기독교 신학자들이 은혜라고 부르는 것과 관련이 있습니다. 그것은 하나님이 주도하시는 은혜입니다. 하나님은 우리에게 오셔서 우리와 함께하기를 원하십니다. 하나님은 예수님 안에서 그 일을 이루었습니다. 이제 하나님은 성령으로 우리와 함께 하시고 우리 안에 거하십니다. 어느 날 예수님께서 재림하실 때 우리와 함께하시는 하나님의 일이 완성될 것입니다. 따라서 구원의 방법(How)과 시기(When), 이유(Why)를 다루었으니 이제 구원의 대상(Who)에 대하여 이야기할 차례입니다.
누가 구원을 받습니까? 누구든지, 어디서나 예수를 믿으면 구원을 받습니다. 이제 일부 신학자들과 일부 교사들은 그것이 너무 쉬워 보이는 것을 막기 위해 그 주위에 울타리를 치기 위해 노력했습니다. 그러나 저는 여기 옥스퍼드에서 수년 전 학생이었을 때 누군가가 말하자면 예수의 십자가가 어떻게 작용했는지 한 시간 내내 설명했던 현명한 교사에게 질문을 했던 것을 기억합니다. 그 교사의 설명은 우리가 속죄 신학이라고 부르는 것이 어떻게 기능하는지에 대한 설명이었습니다.
그리고 질의응답 시간에 누군가가 이렇게 말했습니다. “이것을 얼마나 믿어야 그리스도인이 될 수 있습니까?” 그리고 그 현명한 선생님이 웃으며, ‘아주 조금!’이라고 말씀하셨던 것을 기억합니다. 그것은 하나님의 사랑을 믿고, 그들이 구원받아야 할 필요가 있다는 것을 믿는 것이었습니다. 그 두 가지를 믿으면 되는 것이었습니다. 다른 모든 것은 설명될 수 있고, 채워질 수 있고, 배울 수 있습니다. 하지만 그게 전부입니다. 누구나 와서 구원받을 수 있습니다. 어린이, 노인, 모든 문화권의 누구든지 가능합니다. 구원을 받을 사람이 누구인가 하면, 하나님의 사랑의 이 메시지를 듣고 세상과 내 삶의 타락과 부패에서 돌이키겠다고 말할 준비가 되어 있는 사람입니다. 이에 대한 기술적인 용어는 회개입니다. 즉, 자신이 하나님의 세상과 다른 사람들의 삶과 내 자신의 삶을 어지럽히는 데 가담한 방식에 대해 사과하는 것입니다. 그리고 나를 붙잡아주시려고 손을 내미신 분을 붙들려고 손을 내미는 것입니다. 그게 전부입니다.
주교에 관한 오래된 이야기가 있습니다. 19세기 말의 웨스콧 주교였던 것 같습니다. 그러나 확실한 것은 아닙니다. 기차에서 주교 옷을 입지 않았으므로 그냥 보아서는 주교인지 알아볼 수 없었습니다. 그런데 그의 옆에는 구세군 출신의 한 아가씨가 앉아 있었는데, 구세군 여인들이 하듯이 그녀는 “당신은 구원받았습니까?”라고 말했습니다. 그러자 그 주교는, “구원받았다”, “구원받고 있다”, “구원받게 될 것이다”을 의미하는 헬라어 단어인 [그리스어]를 의미하는지에 따라 다르다고 했습니다. 왜냐하면 신약성경에서 구원이라는 말은 과거에 단번에 일어난 일에 적용되었기 때문입니다. 바울은 ‘우리가 소망으로 구원을 얻었다’(롬 8:24)고 말합니다. 그것은 과거시제입니다.
예수님께서 구원을 이루셨습니다. 우리는 이미 구원을 받았습니다. 그러나 우리는 구원을 받고 있습니다. 누가는 사도행전에서 구원을 받고 있는 사람들에 대해 이야기합니다. 그리고 그것은 구원을 향한 일종의 지속적인 과정이며, 어느 날 우리가 죽음에서 부활할 때 우리는 완전하게, 충만하게 구원받게 될 것입니다. 예수님께서 다시 오셔서 그의 세상을 다시 만드실 때 우리는 구원받을 것입니다. 그러므로 우리는 이 세 가지를 모두 붙잡아야 합니다. 그리고 우리는 창세기부터 요한계시록까지 성경의 위대한 이야기의 일부인 구원 이야기를 살아갑니다.
이 시리즈에는 구원의 전체 의미에 대한 여러 영상이 있습니다. 링크를 클릭하시면 다음 영상을 시청하실 수 있습니다.
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In this collection of videos we're thinking through how we understand, and perhaps misunderstand, the whole notion of salvation. [Music]
In this series of videos we're looking at the question of salvation, this glorious word which Christians from day one have always celebrated. And we're setting it in its large context of the whole biblical story. And in a previous video, we looked at three elements of salvation. The What, the Where, and the How. And we're now going to finish that with the When, the Why, and the Who. The When is a tricky one because I know many Christians who will talk about the moment when the gospel first burst upon their consciousness and they were aware of the love and presence and healing touch of Jesus.
And they talk about that moment as the When, the when that they were saved. Somebody will say, I was saved on February the 15th, 1972 or whatever it was. I know what that means. And of course it reflects that deep personal experience of having been wandering around either in sin or in doubt or in fear or whatever and suddenly realizing God is on my side. God is with me. God has loved me and has rescued me. And so I don't want to take that away. But in the New Testament, again and again, the When doesn't get answered by when you believed, when you first were aware. The When gets answered by when God did it in Jesus. Paul says the Son of God loved me and gave himself for me. And that's the moment when it happened. And it's as though when Jesus died on the cross, the New Testament seems to see it as though there's a cosmic shock wave going through the universe which says everything is different now.
Basically, evil and corruption and decay has had time called on it, so that even if the world rebels against the gospel, there's a sense that knows it's rebelling against something which has happened and is going on happening. So that when, then, somebody - any individual, any group of people, any family - plug into that and come to know the love of God for themselves, it's natural that they would, if it's been a dramatic experience for them - it isn't for everybody, but if it is - then that they would date that. Yes, that's when it happened. But, just as throughout the story of salvation throughout the story of the Bible, it isn't about us going to God. It's about God coming to be with us. Where did that happen? Well, it happened primarily when God came in person in the person of Jesus to give his life as a ransom for many.
God so loved the world that he gave his only son so that whoever dot dot dot. The giving of the son is the primary When and the "whoever" takes its place as the consequence of that. So that's how the When works. And the When, of course, issues out in so many different ways. I have known and ministered to and with Christians from different backgrounds. For some, the moment of a personal response to a gospel message in a preached sermon was the moment when it all happened. For others, it was only when they finally said yes to baptism and submitted to being plunged into the water of baptism that they had that sense of the refreshing new life. Particularly I found this in people who've come from very different cultures, who actually understand that baptism really is a dying to an old self and a rising to the new. So in the New Testament, coming to faith and baptism, which go together very closely even if chronologically they may be separated, they have to do with the personalizing of the When. But again, both faith and baptism look back to what God did in, through, and as Jesus.
What about the Why of salvation? Well, there are two things which you have to say to why salvation. On the one hand, the love of God. On the other hand, the fact of human sin and death. Salvation is what happens when those two come together, why we need salvation. If you don't think there's any problem about dying, if you don't think that you have a sin problem, you may not think you have a need for salvation. But all human beings know in their bones that things are not as they should be. That we yearn for justice but we mess it up.
That we know that relationships are hugely important but we ruin them as well. And so on and so on. There seems to be a glitch in the universe and in the human makeup, and salvation is about being rescued from those glitches, about God coming to the place where they were happening. So salvation is, why? Because of the mess that we're in and the mess that the world is in in consequence. But salvation is also, why? Because of the love of God. It comes back again and again. God so loved the world. The Son of God loved me and gave himself for me. And so on and so on.
The covenant love of God. And it's the love of the creator God, the God who said from the beginning "let there be" so that there would be a world which was other than God. Which is an extraordinary idea. And then when God says let there be a people of God, a people in whose midst I will come to dwell, it's all to do with what Christian theologians have called grace. The grace which says God takes the initiative. God wants to come and dwell with us. He's done it in Jesus. He does it now by the Spirit. One day, at Jesus's second coming, that will be complete. So the How, the When, the Why, and then the Who.
Who gets saved? Anyone, anywhere who believes in Jesus. Now, some theologians, some teachers, have tried to put fences around that to stop it seeming too easy. But I remember here in Oxford when I was a student many years ago somebody asking a question of a wise teacher who had spent a whole hour explaining how Jesus's cross worked, so to speak. How what we call the theology of the atonement functioned.
And somebody said in the question and answer period, How much of this does somebody have to believe before they can be a Christian? And I remember that wise teacher smiling and saying, Very little. Something about the love of God. Something about their need. And something about those two coming together. Everything else can be explained, can be filled in, can be learned. But that's what it's all about. Anyone can come. A child, an old person, anyone from any culture. The Who of salvation is anybody who is prepared to say I hear this message of the love of God, I turn from the corruption and decay of the world and of my own life. The technical term for that is repentance, saying sorry for the ways that I have contributed to the messing up of God's world and of other people's lives and my own life. But then reaching out to grasp the one who has reached out and grasped me. That's what it's all about.
There's an old story about a bishop - I suspect it was Bishop Wescott in the end of the 19th century, but I don't know that for sure - on a train, and he was not wearing his bishop clothes so he wasn't recognizable as such. But a lass from the Salvation Army was sitting next to him, and as Salvation Army ladies would do she said, Are you saved? And the bishop replied, It depends whether you mean [Greek], which are Greek words which mean "saved," "being saved," or "going to be saved." Because in the New Testament the language of salvation is applied to something that happened once and for all in the past. In hope we were saved, says Paul. It's past. Jesus has done it. We are part of that. But we are being saved. Luke talks in Acts about those who were being saved. And that's a kind of a continual process on the way to salvation and then one day we will be utterly, fully saved when we are raised from the dead. When Jesus returns and makes his world over again we will be saved. So we need to hold on to all three. And we live the story of salvation as part of that great biblical story from Genesis to Revelation.
[Music]
We have several videos in this series on the whole meaning of salvation. Please feel free to click the link to follow and watch the next one.
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