프랑스 방사청(DGA)이 작년 12월 22일 에어버스와 다소에 차기 대잠초계기(MPA)와 관련된 연구계약을 발주했네요. 계약기간은 18개월이고, 에어버스는 A320neo, 다소는 팰컨 10X 기반입니다.
A320neo는 MTOW 79톤, 추력 27,120lbf의 CFM 인터내셔널 LEAP-1A나 P&W PW1100G 쌍발의 165~195석급 여객기이고, 팰컨 10X는 MTOW 52톤, 추력 18,000lbf의 RR 펄 10X 쌍발인 대형 비즈니스제트입니다. 크기도 차이가 나고 기체의 성격도 다른데 어떤 기체가 선정이 될 지.. ( https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A320neo_family#A320neo , https://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Falcon_10X )
https://www.navalnews.com/naval-news/2023/01/french-mod-awards-studies-contracts-for-next-gen-maritime-patrol-aircraft/
French MoD awards studies contracts for next-gen Maritime Patrol Aircraft - Naval News
Nathan Gain
2-3 minutes
On December 22, 2022, the French Defense Procurement Agency (DGA) awarded Airbus Defense and Space and Dassault Aviation two study contracts for the architecture of a future maritime patrol aircraft (Patmar) based on the Airbus A320neo and Dassault Falcon 10X platforms.
12 Jan 2023
As part of these 18-month studies, each valued at 10.9 million euros, the two aircraft manufacturers must offer a commercially attractive solution that meets the operational requirements of the French Navy for the period after 2030.
The A320neo “is the most suitable platform among Airbus’ extensive airliners portfolio to be converted in order to respond to the full range of missions of the French Navy. It would be designed for long range maritime patrol (MPA) including the most demanding anti-submarine warfare (ASW) and anti-surface (ASuW) missions,” Airbus said on its social networks.
An artist’s vision of the Dassault 10X PATMAR aircraft flying with the French Navy current MPA aircraft, the ATL 2 (Picture Dassault Aviation – V. Almansa / B. Otelli)
These solutions should remain open to collaboration with other potentially interested European partners, the French DGA said. The innovations examined in these studies may be linked to the improvement of sensors, communication systems, the introduction of artificial intelligence- based logic, or the integration of weapons, especially the future anti-ship missile.
This work will contribute to discussions on future Patmar capacity, scheduled to start in 2026, with a view to a new fleet in the decade 2030-2040.
The Patmar program is intended to replace the 22 Atlantique 2 (ATL2) aircraft operated by the French Navy at Lann-Bihoué Naval Air Station.
첫댓글 P-8이 독점하는 상황이 배가 아프긴 하겠지만 프랑스 혼자의 수요로는 규모의 경제를 이루지 못할 것 같습니다. 독일이 반드시 따라서 산다는 보장도... 있을까요?
독일이 이탈하지 않는 게 필수요건이고 이탈리아나 다른 나라까지 끌여들여야 손익분기를 넘을 텐데요.
독일은 이미 포세이돈 5+7 총 12기를 구매할 예정인 것 같습니다. 베이스 기체가 워낙 베스트셀러(A-320neo기준)라 P-2와 비교하긴 그렇지만, 그 안에 들어가는 센서들을 전부 독자적인 걸 사용한다면,
유지비가 산으로 갈 것 같네요.
키요타니 신이치 씨에 따르면 리어제트는 주익에 이것 저것 달면 트림 조정이 어려워져서 애초부터 초계기로 설계하지 않은 이상 초계기로 쓰기가 어렵다고 하네요. ( https://kiyotani.seesaa.net/article/496858773.html )
">、リア・ジェットて、吊るし物が無理でしょう。主翼下にあれこれ下げるとトリムが難しくなるから、リア・ジェットを哨戒機にするのは無いと思う。最初からそれ前提で設計するならともかく。"
날개 밑에 뭐든 다는 일은 절대로 없다고 생각하고 설계를 최적화했는데 갑자기 거기에 뭘 달겠다고 하면 여러가지 문제가 있겠죠.