우드락전동기를 소개합니다.
잘 날것 같은데요.
PinkStar
A SturdyBoard Pattern ParkFlyer
Martin Chou
제작기
개요:
사양:
Wing Span: 33.27 in (845mm)
Length: 33.94 in (862mm)
Wing Area: 279.47 sq. in. (18dm)
Power: GWS EPS 350 - "C"
Propeller: GWS HD 1060
Battery: 8x 650mah 2/3AA
Radio: GWS R6N with 3x 9g servos
ESC: GWS ICS-300
All Up Weight: 14.2 oz. (400g)
재료:
핑크스타는 편안한 윙면적을 가지고 있다.
낮은 Aspect-ratio와 큰 날개면적은 좁은 공간에서 잘 날 수 있다.
주익에는 두개의 발사 리브와 두개의 발사 스파가 있다. 스탭에는 또다른 발사 스파가 있다.
또한 콘트롤혼에는 작은 발사조각으로 보강하였다.
3미리 발사판 한장으로 발사는 충분하다.
900*600 우드락 3장
3미리 80*900 발사판 1장
10*10미리 모터마운트 1개
GWS 글루 1
포장테이프 1롤
힌지 테이프 (3M) 1개
Ez 힌지 (러더용) 1개
푸시로드 3개
콘트롤혼용 플라스틱 4
배터리고정용 벨크로
서보고정용 양면테이프
자석
러더힌지는 두꺼운 사각봉투를 잘라써도 된다. 푸시로드는 0.8미리를 사용하였다.
힌지테이프
힌지테이프는 투명테이프나 불투명테이프를 사용하였는데 어느거나 다 사용가능하다.
한면에만 붙여도 충분하며 양면을 붙여봤는데 움직임이 불편했다.
테이프가 떨어질 수도 있는데 콘트롤혼 주변에 접착제를 발라주면 된다.
3M Blendern테이프가 제일 종다.
Tools:
우드락절단시 칼날이 쉽게 무디어 진다. 무딘날은 잘 잘라지지 않으므로 바로 교환해 사용한다.
날개제작 1
볼펜으로 선을 그려 잘 휘도록 한다.
날개제작 2
포장테이프를 리딩에지면에 붙인다. 책상 모서리 면을 사용하여 구부린다.
날개제작 3
리브와 스파를 절단한다.
날개제작 완료
발사와 우드락 접착면에 GWS 접착제를 바른다. 날개중간에 연결을 강화하기 위해 테이프를 사용한다.
Wing Tip
윙팁완료
동체제작
동체절단면 재단 및 중간부분을 잘 휘도록 칼금을 낸다.
본을 우드락에 붙이고 폼을 절단한다.
벌크헤드를 오려낸다.
노즈부분
바깥에 포장 테이프를 두른다. 중심선부터 시작해서 테이블위에서 노즈부분을 성형한다.
꺽이는 부분의 칼금을 조심스럽게 먹인다.
모터마운트. 하방 및 우 스러스트를 고려하여 마운트를 단다.
Another view of the newly formed fuselage.
벌크헤드를 위치시키고 동체의 두부분을 접착하여 하나로 만든다.
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노즈제작사진
부품사진
조립전의 부품들의 모습이다.
조종면들은 폼에서 바로 잘랐고 캐노피는 폼블럭을 만들어 성형했다.
SturdyBoard Canopy
캐노피 부품들.
캐노피 성형방법
1. 각부분을 잘라낸다.
2. 제작공차등으로 치수는 달를것이니 맞추어보고 트림한다.
3. Keel을 절단하고 세 부품을 접착한다.
4. 벌크헤드를 절단하고 트림한다.
5. 포장테이프를 밖에 두르고 캐노피를 절단한다.
6. 칼금을 낸다.
7. 책상끝에 대고 칼금을 접는다.. 몇번 시도하여 적당하게 휘도록 한다.
8- 캐노피를 베이스에 잘 맞도록 접착한다. 캐노피 바닥과 동체면에 각각 철판과 자석을 부착하여 캐노피를 고정한다.
배터리는 벨크로로 잘 고정한다.
EPS350 과 우드락스피너
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Picture 11 - Spinner
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서보장착
콘트롤혼 용 플라스틱
푸쉬로드
서보가 장착된 모습
러더 링키지
엘레베이터 푸쉬로드
발사판으로 보강하고 혼을 장착한다.
Tail View
Besides the two balsa ribs and spars, the only other balsa part is at the horizontal tail. No CF or any other exotic material used.
Power system and receiver
각도를 정확하게 부착한다.
주익부착... 각도를 정확하게 맞춘다..
Fit the one single fuselage bottom in. Glue it. Here I opened up a hatch. You may open up another one or two above aileron servo and/or receiver, if you need to.
Another view of the hatch. Pieces of scrap foam were cut and glued in for "guides". A piece of tape is the simple "handle". Friction all around is all it needs to stay in place.
F1을 접착하고 모터를 장착한다.
스피터를 접착하고 캐노피를 부착하면 비행준비 완료!
Propeller performance report
Hi, everyone,
Went out to fly again this afternoon. It was warm, light breeze, typical south California winter weather. Cannot complain at all!
As said, I went out to compare various propellers. All used the same EPS350 "C" gearing, with 8x 650mah 2/3AA battery packs. Here is my very subjective comparison!!
GWS 1060HD Good overall performance. A bit of slow at the top of the loop (to my liking) Reasonable knife edge. Good speed, but not very fast. I am using this as the base line for the following comparison.
EMI 8.5x8 nice speed. Faster than 1060HD. Did not lose much speed at the top of the loop. (Better than 1060HD.) Rolls are reasonable. It seems nice overall, and a tad better than 1060HD. The only problem was torque effect at low speed. That is, advancing throttle caused a big change of attitude. Battery temperature stayed reasonably low.
GWS 9070 Good speed with fine performance overall. Speed is not as vivid as the above two. Loops were ok. Rolls were fine. But, it was not as much fun as 1060HD. Battery temperature stayed low.
GWS 1080 High speed! Very beautiful knife edge. It cut through the sky from one end of field to the other end without hesitation. Lovely!! Consecutive loops, inside or outside, were big enough. Still hesitated at the top of loop if I stretched it. But accelerated fine. Rolls were smooth, fast, and axial!! stopped right when I released the aileron. Executed several beautiful Cuban-8's. Flew a few of them started as inverted. (Is there a name for this?) There is no noticeable torque effect when advancing throttle, but then, maybe I countered it with subconscious. Anyway, this is the propeller to go, IF you don't care about your battery and/or motor health. Or, I should say, if you really care and manage the throttle. The battery pack was hot to the point that the Velcro stripe underneath it came off. The glue melted!! Luckily it did not come off during those outside loops.
Flew a few more flights with 1080 this afternoon. Love this setup, but was careful on throttle. I may enlarge the ventilation holes to better cool down the battery. If I burned this motor, I will switch back to 1060HD. The 1060HD looks better on the ground, which has its cool effect anyway.
Martin Chou
첫댓글 안녕하세요? 제작 일지 잘 보았습니다. 제작 기술도 훌륭하십니다. 저도 하나 만들고픈데 도면을 구할 수 있을까요??