전차선로 절연 행거 개발에 대한 안전성 검토
The review of the safety for the development of insulated
hanger in overhead contact line
이재봉* 박원찬**
Jae-Bong Lee Weon-Chan Park
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ABSTRACT
A subway in Seoul has had a major role of public transportation after the opening of Seoul Subway Line 1 on August 15, 1974 and it has reached 34.7% of the transportation of Seoul citizens.
The extended length of the subway system suppled with DC power in Korea is about 500km. In this system, the devices which are proper for regenerative power system are being required because of changeover from old braking and ATS signal system to regenerative braking and ATO signal system.
In this paper, we reviewed the safety standards for the insulated hangers in overhead contact line. These hangers which have depended on foreign imports are being developed in Korea considering ease of demand and supply and economic effects.
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국문 요약
서울 지하철은 1974년 8월 15일 1호선 개통을 시작으로 대중교통의 중심으로 자리 매김하면서, 국내 직류공급방식 도시철도는 500km에 서울지역 교통수단별 수송 분담율은 34.7%에 달하고 있다. 하지만, 전기차의 효율성을 감안한 제동방식 변경과 운전신호의 지상자방식(ATS)에서 차상자방식(ATO)으로 전환 등으로 차량 및 운전조건이 변화되면서, 회생전력으로 인한 전차선로 구성에 직접적인 영향을 미칠 수 있는 제품을 지속적으로 개발이 요구되는 실정에 있다.
본 논문에서는 외국제품 수입에 의존하는 전차선로용 절연 행거를 국내 기술로 수요 공급의 용이성과 경제적 효과 등을 고려하여 개발하는 제품에 대한 안전성을 검토하였다.
* 정회원, 서울메트로 기술본부 전기팀 차장
E-mail : catenarysm@paran.com
TEL : (02)6110-5445 FAX : (02)6110-5449
** 서울메트로 기술본부 전기팀
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