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까시나로 선정을 닦는 방법
나머지 색깔 까시나로 선정을 닦는 방법
다른 사람의 흰색을 이용해서 사선까지 흰색 까시나 수행을 계발했다면(흰색 까시나로 선정을 계발하는 방법 참조), 이와 같은 식으로 다른 사람의 머리털을 이용해서 갈색(또는 푸른색) 까시나를, 다른 사람의 지방이나 오줌을 이용해서 노란색 까시나를, 다른 사람의 피를 이용해서 붉은색 까시나를 닦을 수 있습니다.
자기 몸 안의 부분을 이용해서 색깔 까시나를 닦을 수 있습니다.
이것이 성공적이면, 꽃의 색깔이나 다른 외부의 대상을 이용해서 까시나를 닦을 수도 있습니다.
푸른색, 갈색 꽃은 푸른색 까시나 수행에 이용할 수 있습니다.
노란색 꽃은 노란색 까시나 수행에, 붉은색 꽃은 붉은색 까시나 수행에, 흰색 꽃은 흰색 까시나 수행에 이용할 수 있습니다.
이에 숙달된 수행자는 까시나 선정과 통찰을 계발해주는 대상이 생물이거나 무생물이거나 상관없이, 안으로 밖으로 보이는 것이 무엇이든지 간에 이 모든 것을 수행에 이용할 수 있습니다.
빨리어 경전에 따르면, 부처님께서는 10개의 까시나를 가르치셨습니다.
이 10개는 위에서 언급한 4개의 색깔 까시나에 땅 까시나, 물 까시나, 불까시나, 바람 까시나, 허공 까시나 그리고 광명 까시나를 더한 것입니다.
이제 나머지 6개의 까시나를 닦는 방법을 설명하고자 합니다.
땅 까시나로 선정을 닦는 방법
땅 까시나를 계발하기 위해서는 평평한 땅을 찾아야 합니다.
새벽별처럼 붉은 갈색이고, 막대기, 돌 그리고 낙엽이 없어야 합니다.
삽이나 다른 도구를 가지고 직경이 1피트 정도 되는 둥근 원을 파야 합니다.
그것이 수행의 대상인 땅 까시나입니다.
이제 둥근 땅에 집중하고서 ‘땅, 땅’ 하면서 그것을 주시합니다.
얼마동안 눈을 뜨고서 둥근 땅을 집중한 다음, 눈을 감고 마음속에 떠올려서 주시합니다.
이런 식으로 표상을 심상화 할 수 없다면, 아나빠나 사선이나 흰색 까시나 선정을 다시 확립해야 합니다.
그래서 그 삼매의 빛을 땅 까시나를 주시하는 데 이용해야 합니다.
눈을 뜨고 보는 것처럼 땅의 니밋따를 분명하게 볼 수 있을 때, 그것이 욱가하 니밋따가 일때, 장소를 옮겨서 수행할 수 있습니다.
땅 까시나의 색깔, 땅의 견고함, 거침 같은 특성에 집중해서는 안 되고 다만 땅이라는 개념에 집중해야 합니다.
이 욱가하 니밋따를 계속해서 계발하면 곧 깨끗하고 순수한 빠띠바가 니밋따가 될 것입니다.
그러면 빠띠바가 니밋따의 크기를 한 번에 조금씩 확장해서 10개의 방향에 가득 채워야 합니다.
그렇게 사선에 이를 때까지 집중을 계발합니다.
물 까시나로 선정을 닦는 방법
물 까시나를 계발하기 위해서는 한 바가지 또는 한 대야의 순수하고 깨끗한 물을 이용해야 합니다.
욱가하 니밋따가 계발될 때까지 ‘물, 물’ 하면서 그 물에 집중합니다.
땅 까시나에서 했던 것처럼 사선에 이를 때까지 니밋따를 계발합니다.
불 까시나로 선정을 닦는 방법
불 까시나를 계발하기 위해서는, 불꽃이나 양초 또는 전에 본 것을 기억하고 있는 다른 불꽃을 사용해야 합니다.
이것이 어려우면 직경 1피트의 둥근 원이 뚫린 칸막이를 만들 수 있습니다.
장작불 앞에 칸막이를 두고 그 구멍을 통해서 불꽃을 주시합니다.
연기나 타는 나무에 집중하지 말고 ‘불, 불’ 하면서 욱가하 니밋따를 얻을 때까지 불이라는 개념에 집중합니다.
그리고 그 니밋따를 앞의 방법대로 사선에 이를 때까지 계발합니다.
바람 까시나로 선정을 닦는 방법
바람 까시나는 스치는 감각이나 풍경으로 닦을 수 있습니다.
창문이나 문틈으로 빠져나오는 바람, 몸을 스치는 바람 또는 나무의 잎이나 가지의 움직임을 보고서 그 바람에 집중해야 합니다.
욱가하 니밋따를 얻을 때까지 ‘바람, 바람’ 하면서 그 개념에 집중해야 합니다. 다른 까시나를 이용해서 사선에 들어간 다음 그 삼매의 빛으로 이 움직임을 보고 바람의 니밋따를 식별할 수도 있습니다.
욱가하 니밋따는 뜨거운 쌀밥에서 나오는 증기처럼 보이고, 빠띠바가 니밋따는 움직임이 없다. 일반적인 방법으로 이 니밋따를 사선에 이를 때까지 계발합니다.
광명 까시나로 선정을 닦는 방법
광명 까시나는 벽 틈으로 흐르는 광선이나 마룻바닥에 떨어지는 빛, 나뭇잎 사이로 흐르는 광선이나 땅에 떨어지는 빛을 보고서 수행을 해야 합니다.
또한 나뭇가지 사이로 하늘을 쳐다보고서 수행할 수도 있습니다.
그것이 어려우면 도자기 속에 램프를 두고서 도자기에서 나오는 빛이 벽을 비출 때 그 둥근 빛을 보고서 ‘빛, 빛’ 하면서 거기에 집중해야 합니다.
욱가하 니밋따를 얻으면 일반적인 방법으로 사선에 이를 때까지 그것을 계발합니다.
허공 까시나로 선정을 닦는 방법
허공 까시나는 문이나 창문의 구멍을 통해서 허공을 보면서 수행 할 수 있습니다.
그것이 어려우면, 직경 8인치에서 1피트 사이의 둥근 원이 뚫린 판을 만들어서, 그 판을 세우고 고정한 다음, 그 구멍을 통해서 나무와 같은 다른 대상이 전혀 없는 하늘을 볼 수 있습니다.
그 둥근 원을 통해 ‘허공, 허공’ 하면서 그 허공에 집중합니다.
참 조
까시나(kasina)
청정도론』에서도 전체(sakala)라는 뜻에서 까시나라 부른다고 설명합니다.
인위적으로 만들었거나 혹은 자연적으로 된 흙의 원반에 대해 그것의 전체를 대상으로 삼는다는 뜻입니다.
그 원반의 어느 한 부분만을 대상으로 삼지 않는다는 뜻입니다
40가지 명상주제 가운데서 이 열 가지 까시나만 확장을 할 수 있는데 모든 곳(sakala)에 제한 없이(appamāṇa) 확장된다고 해서 까시나라고 합니다.
까시나는 10가지가 있습니다.
땅, 물, 불, 바람, 푸른색, 노란색, 붉은색, 흰색, 허공, 광명입니다.
까시나 수행으로 사선정까지 성취할 수 있으며 무색계 선정으로 나아가기 위해서는 까시나 사선을 통해야만 가능합니다.
아나빠나사띠로 사마타 수행을 시작하지 않고 바로 까시나로 시작할 수도 있습니다.
How You Develop the Remaining Colour Kasinas
If you have developed the white Kasinameditation up to the fourth jhàna using the white of an external skeleton, then you will also be able to develop the brown, blue, or black Kasinausing external head hairs, the yellow Kasinausing external fat or urine, and the red Kasinausing external blood, etc. You can also use those parts in your own body.
When you have succeeded, you can develop the colour Kasinas using the colour of also flowers, or other external objects. All blue and brown flowers are calling out, inviting you to develop the blue Kasina. All yellow flowers are calling out, inviting you to develop the yellow Kasina. All red flowers are calling out, inviting you to develop the red Kasina. All white flowers are calling out, inviting you to develop the white Kasina. Thus, a skilled yogi can use whatever he sees to develop Kasinaconcentration and insight, be it animate or inanimate, internal or external.
According to the Pàëi texts, The Buddha taught ten Kasinas. They are the mentioned four colour Kasinas, plus a further six: the earth, water, fire, wind, space, and light Kasinas.
Now, let us discuss how to develop the remaining six types of Kasina.
How You Develop the Earth Kasina
To develop the earth Kasina, you should find a piece of plain earth, which is reddish brown like the sky at dawn, and with no sticks, stones, or leaves. Then with a stick or some other instrument, draw a circle about one foot across. That is your meditation object: an earth Kasina. You should concentrate on it, and note it as `earth - earth'. Concentrate on it for a while with your eyes open, and then close them, and visualize the earth Kasina. If unable to visualize the nimitta in this way, you should re-establish the fourth ànàpàna-, or white Kasina-jhàna. Then use the light of concentration to look at the earth Kasina. When you see the nimitta of earth as clearly as if you were looking at it with your eyes open, and it is thus an uggaha-nimitta, you can go and develop it somewhere else.
You should not concentrate on the colour of the earth nimitta, or the characteristics of hardness, roughness etc.of the earth-element, but concentrate on only the concept of earth. Continue to develop this uggaha-nimitta until it becomes pure and clear, and is the pañibhàga-nimitta.
You should then expand the pañibhàga-nimitta a little at a time, in all ten directions, and develop this meditation up to the fourth jhàna.
How You Develop the Water Kasina
To develop the water Kasina, you should use a bowl, bucket or well of pure, clear water. Concentrate on the concept of water as `water - water' till you get the uggaha-nimitta, and then develop it as you did the earth Kasina.
How You Develop the Fire Kasina
To develop the fire Kasina, you should use a candle, a fire, or any other flames you remember seeing. If unable to visualize it, you can make a screen with a circular hole in it about one foot across. Put the screen in front of a wood- or grass-fire, so you see only the flames through the hole.
Ignoring the smoke, and burning wood or grass, concentrate on the concept of fire as `fire - fire' till you get the uggaha-nimitta, and then develop it in the usual way.
How You Develop the Wind Kasina
The wind Kasinais developed through the sense of touch, or sight. You should concentrate on the wind coming in through a window or door, touching the body; or the sight of leaves or branches moving in the wind. Concentrate on the concept as `wind - wind' till you get the uggaha-nimitta. You can discern the nimitta of the wind by re-establishing the fourth jhàna with another Kasinaobject, and using the light of concentration see this movement externally. The uggaha-nimitta looks like steam coming off hot milk rice, but the pañibhàga-nimitta is motionless. Develop the nimitta in the usual way.
How You Develop the Light Kasina
To develop the light Kasina, you should look at rays of light, as they stream into a room through, for example, a crack in the wall, and fall on the floor, or as they stream through the leaves of a tree and fall on the ground. You can also look up through the branches of a tree, at the light in the sky above. If unable to visualize it, you can put a candle or lamp inside an earthen pot, and place the pot in such a way that rays of light come out of the opening of the pot, and fall upon the wall. Concentrate on the circle of light on the wall as a concept, as `light - light' till you get the uggaha-nimitta, and then develop it in the usual way.
How You Develop the Space Kasina
To develop the space Kasina, you should look at the space in a doorway, window, or keyhole. If unable to visualize it, you can make a circular hole in a piece of board, about eight inches to one foot across. Hold the board up so you see only the sky through the hole, no trees or other objects. Concentrate on the space within that circle as a concept, as `space - space', and develop the nimitta in the usual way.
- 파욱 사야도 법문 중에서 -