Swing Shape and Sway by Hilliers!
Swing: Of course we are talking about the swing of Ballroom dances such as Waltz, Fox-trot, Quickstep and V.W.... Haven't you heard "It don't mean a thing if it ain't got that swing". That is so true.
스윙이란 물론 왈츠, 폭스트로트, 퀵스텝, 비에니즈 왈츠 같은 볼룸댄스에 나온다. “스윙이 없으면 춤도 아니다” 라는 말을 들어 봤을 것이다.
Where does Swing start: I recall, they said "it starts when you swing your hip". I think that is so true because if we just move or swing our legs the movement is restricted. Actually if we swing from the hips, your body moves and arrives at a point where your feet simply collect your weight. If someone said "swing is overrated"..I simply don't buy that. I also feel that swing must be felt in your brain before it is turned into motion. The feeling of swing up and down is no different from when we were swinging in a "swing" as kids. The direction of swinging momentum changes as different patterns are executed. I think in a turn, first you swing forward; then it changes into a side swing.
스윙은 어디서부터 시작하는가? “스윙은 힙을 스윙할 때 시작된다” 내 생각에도 다리부터 움직이거나 스윙을 하면 무브먼트가 한정적이 될 것이다. 실제로 힙부터 스윙을 해보면 바디는 발이 체중을 싣게 되는 포인트까지 움직이고 도달하게 될 것이다. 어떤 사람은 “스윙은 오버 하는 것이다.” 라고 하지만 동의하지 않는다. 내가 느끼기에는 스윙은 모션으로 바뀌기 전에 머릿속에서 느껴져야 하는 것이다. 스윙 업 & 다운의 느낌은 아이들 시절 그네 탈 때의 스윙과 다르지 않다. 다른 패턴에서 스윙하는 모먼트의 변화에서 방향이 일어난다. 회전에서 처음에 스윙 포워드하고 그리고 나서 사이드 스윙으로 바뀌는 것이다.
Sway Vs. Shape: Sway is used to kill the swing. If we did not sway, we will fall to the outside of the turn. So, what is Sway?...Sway is the inclination of the body towards the inside of the turn. Sometimes sway is also used for effect such as Feather Step where there could only be a slight curve. Shape of course has more "Cosmetic" effect just as we use Make Up to look prettier.
스윙과 셰이핑: 스웨이는 스윙을 잠재우는 데 사용된다. 스웨이를 안 한다면 회전의 밖으로 나가 떨어질 것이다. 그러면 스웨이란 ? 스웨이는 바디를 회전의 안쪽으로 바디를 기울여주는 것이다. 가끔 스웨이는 약간의 커브를 하는 Feather Step에서 어떤 효과를 줄 때 사용된다. 셰이핑은 물론 우리가 더 예뻐 보이도록 화장하는 것처럼 더 “꾸며주는 효과”를 준다.
Oversway Vs. Throwaway Oversway: This was the best part of the lecture for me. I always had a problem differentiating the 'lead' for Oversway as compared to Throwaway Oversway. First it might disturb you to hear that there is no SWAY in these steps. So why are they called Oversway and Throwaway Oversway. Interesting?..Isnt it.
오버스웨이와 드로우 오버스웨이: 이것이 내 강의의 가장 중요한 부분이다. 나는 항상 드로우 오버 스웨이와 비교해서 오버스웨이 할 때 리드의 차이에서 문제가 있었다. 이 두 스텝에서 무슨 스웨이가 있느냐고 할 사람이 있을지 모른다. 안 그러면 왜 오버스웨이, 드로우 오버스웨이라고 했겠나? 재미있지 않은가?
What I could gather from Stephen and Jennifer was that these pictures lines give an illusion of Swaying. However if you study the great masters you will see that their pelvic girdles or say, the Hips are more or less level and therefore there is no sway per se. Having said that, then there is extreme shaping.
내가 배운 바로는 이 두 가지 라인 휘겨는 스웨이의 환상을 준다. 그런데 배워보면 골반 허리띠 또는 힙이 거의 수평이라는 것이다. 그러니까 스웨이는 없다는 것이냐 하면 거기에는 극단적인 셰이핑이 있는 것이다.
Please don't mind the word extreme, this is my interjection. This shaping creates the illusion of swaying and I think there may be some inclination of upper body depending on who is doing it but certainly there is no swaying here to inside of turn (there is no real turn) or otherwise. The LEAD for just the oversway is that there is no lead. Simply (Man) RF back, turning left, LF to side staying kind of low and don't overturn and let her assume the final position nice and easy. Oversway is done.
극단적인 말투를 용서하기 바란다. 이것이 나의 감탄사이다. 셰이핑은 스웨이의 환상을 만들어주며 상체를 기울여주는 것이다. 그러나 회전의 안쪽(회전은 사실 아니다)으로 스웨이하는 것은 아니다. 오버스웨이에서의 리드는 리드가 아니고 단순히 남성은 오른발 후진, 왼쪽으로 회전, 왼발 옆으로 해서 다소 자세를 낮춰주고 여성을 너무 많이 돌지 않게 해서 최종적으로 멋지고 쉽게 포지션을 하게 하는 것이다. 그러면 오버스웨이는 된 것이다.
Now let's see what we have to do in order for her to go all the way for "Throwaway". Stephen and Jennifer got all of us on the floor to try this. I cannot believe it was so simple and I got a hang of it right away. As the man gets ready with his RF back to oversway he uses a slight elevation as he steps to side on LF. This may create a foot work of toe-heel on LF and then he lowers and lady automatically extends her left leg and foot for a throwaway with nice shaping again. Actually here, there is a feeling that he picks her up from his right side and puts her away to his left.
그러면 드로우 오버스웨이는 어떻게 해야 하는가? 그게 그리 쉬운 건 아니다. 남성은 오버스웨이를 하기 위해서 오른발 후진, 왼발 사이드로 해서 약간 높이를 주었다. 이것은 왼발 Footwork이 TH이다. 그리고 나서 자세를 낮춰주면 여성은 자동적으로 왼발을 뻗어 멋진 셰이핑으로 드로우 오버스웨이를 하게 되는 것이다. 여기서 실제로 남성은 여성을 오른쪽에서 왼쪽으로 들어 옮기는 것이다.
Just one small comment as we would not like to mislead the readers. When the stomach pulls in - we must not tuck the pelvis - so the pelvis remains natural and lose - so that it can swing and remain free - that was the reason for saying it remains in a constant state of FLUX or movement while dancing. As we discussed in the lecture Swing is still VERY, VERY, important to us.
독자가 잘못 이해할까봐 한 마디 더 하자면, 배를 안쪽으로 끌어 당길 때-골반은 당기면 안 된다-골반은 자연스럽고 느슨하게 있어야 한다.- 그래서 스윙도 하고 자유롭게 되어 있어야 한다. 그것이 춤추는 동안 무브먼트나 ‘흐름’ 의 견고한 상태로 있어야 하는 이유이다. 스윙에 관한 강습에서 아주 아주 중요한 것이다.
-글:번역:캉캉-http://cafe.daum.net/dancenjoy-