https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2006-12-07/new-technology-thales-could-revolutionize-fighter-pilot-training
재미있게도 2006년 당시 탈레스사에서 자사의 "interactive embedded simulation"이라는 신형 ETS 제품을 소개하면서 여러 플랫폼에 적용할 수 있음을 소개하고, 특히 당시 최신 AJT였던 T-50을 유력한 적용 후보로 설명한바 있습니다.
참고로 기사에서는 탈레스의 이 신형 ETS를 revolutionary tech로 소개하는데, 당시 개발되어 시장에 존재했던 네덜란드 스페이스社-NLR 공동 개발의 E-CATS나 이스라엘 BVR 시스템즈사의 솔루션들과 비교해보면 확실히 데이타링크를 이용한 가상 시나리오 구현 측면에서는 더욱 뛰어난 면모를 보이긴 합니다. 다만 저 두 회사의 ETS 제품들이 현재까지 이어져오는 것 과 다르게 탈레스사의 Training and Simulation 부문은 이후 항공기 내장 Live 훈련 체계보다는 CAE社와 비슷하게 지상 훈련용 시뮬레이터 솔루션 개발 및 판매에 집중하는 모습을 보이고 있습니다. 아무래도 KAI 측에서 별 다른 반응을 보이지 않자 ETS 시장에서는 마땅히 적용할만한 대상이 없었던게 아닌가 생각됩니다.
참고로 이 당시 말들어진 훈련 솔루션의 흔적인지, 아직도 탈레스 그룹 홈페이지에 interactive embedded simulation을 포함하는 equipment for trainers 페이지가 남아있기는 합니다. 아마 사이트를 만들면서/관리하면서 넘겨짚어버려서 미처 지우지 못한게 아닌가 생각됩니다.
참고로 2006년은 BVR 시스템즈사에서 Embedded Virtual Avionics 솔루션을 처음으로 내놓은 해이기도 한데, 현재 BVR 시스템즈사를 인수한 엘빗사의 위치나 이 EVA 기반 ETS인 ETTS가 M-346에 적용된걸 생각해보면 탈레스의 interactive embedded simulation은 아이디어는 맞았지만 정작 더 중요한 것 놓쳤었던 걸지도 모르겠습니다.
참고로 KAI 자체 개발 ETS는 2012년 경에 나왔는데, 개발 자체는 2000년대 부터 시작되었던진라, 아마 탈레스사가 카이에 IES를 성공적으로 판촉하지 못한데에는 아마 저 때부터 이미 자체 개발품을 채용할 생각이였기 때문일수도 있겠네요.
https://www.thalesgroup.com/en/equipment-trainers
Thales has developed a new product called “interactive embedded simulation” that could very well become a new industry benchmark in training and simulation rather than a passing catchphrase. The concept is the brainchild of the company’s director for business development-Asia, Gen. (ret.) Gerard Le Bretton.
“Previous attempts by other firms to embed training modes inside the cockpit of an aircraft have been somewhat flawed,” he told Aviation International News. “If it is just one aircraft flying a mission and responding to the electronic training simulation, the pilot will become fixated on his cockpit screen and he will never learn the lesson that he has to be able to reconcile what he sees on the screen with what is going on outside the cockpit in the real world.
The Thales concept involves using two training aircraft flying against one another–one with a radar simulator on board and the other with an electronic warfare (EW) simulator. The two aircraft are datalinked so that they are flying a real mission against one another and using the library of radar and EW modes that are onboard the training aircraft.
There are two major benefits to this type of a training architecture. One is that having two training aircraft with two-man air crews flying against one another creates a great deal of synergism and provides the most cost-efficient training regime. “With three to four flights in this trainer-versus-trainer scenario we can give a pilot the same level of experience and improvement in his skills in responding to electronic warfare interference that would normally be possible only with twice that number of flights in a single-seat fighter,” Le Bretton explained. “The trainer is also much cheaper per flight hour to operate, which greatly reduces the cost.”
The other benefit, expained Le Bretton, is that this embedded simulator-to-simulator datatlink approach gives a pilot maximum exposure to EW threats, but without compromising threat and EW libraries. “Everyone is out there listening when you turn on your EW systems, so this is the only approach that is secure,” he said.
Thales has been looking at several platforms as candidates for their interactive embedded simulation and sees the new Korea Aerospace Industries Lockheed Martin T-50 Golden Eagle as a perfect fit, since it is the only supersonic trainer available at the moment. However, his technology could be applied to any training platform.