[에어클리너(에어필터)에 관련된 20가지 중요한 사실들...]
천만원정도 하는 오프로드 바이크의 수많은 파트중에서 제일 싼 부품중의 하나이다보니 라이더도 무관심하고, 사외품 만드는 업체에서도 중요사업이 될 수 없었습니다. 그러다보니 그에 관해 모르는 것이 많았습니다. 쉽게, 과학적 테스트를 거친 글이 있어 소개합니다.
"아는 것이 현찰이다"
질 1) 모든 필터가 같습니까? 답) 그렇다고 할 수도 있고, 아니라고 할 수도 있습니다. 정품이든 사외품이든, 모든 현대 모터크로스용 필터는 개방성 셀폼(스폰지)을 사용합니다. 회사에 따라 셀폼의 규격이 다를 뿐입니다. 아체르비스에서는 연한 셀폼을 사용하고, 유니에서는 분리가능한 2겹구조를 사용하며, 트윈에어에서는 두겹을 붙여 놓는 식입니다.
질 2) 필터도 닳나요? 답) 필터는 필터고유의 기능을 하는 동안에는 닳지 않습니다만, 세척과정에서 닳습니다. 강력한 세척용제를 사용하면 더 빨리 닳게 됩니다. 닳으면 건조해지고, 부스러지며, 미로와 같은 구조도 없어지게 됩니다.
질 3) 가장 좋은 필터세척제는 무엇입니까? 답) 등유입니다. 휘발성도 약하고, 셀폼에 해롭지도 않습니다. 특히 등유를 기본으로 해서 만든 필터세정제는 아주 좋습니다.
질 4) 가장 나쁜 필터세척제는 어떤 것일까요? 답) 휘발유입니다. 휘발유는 석유화학제품인 에어필터를 파괴시킵니다. 휘발유를 사용하면 필터의 수명이 짧아집니다. 스냅-온 세척제도 나쁩니다. 이런 것들은 필터의 접착부분을 녹이게 됩니다.
질 5) 꼭 휘발유로 세척해야겠다면 어떻게 해야 할까요? 답) 휘발유세척후 휘발유가 셀폼을 파괴하기전에, 곧바로 비눗물로 남은 휘발유를 제거합니다.
질 6) 에어필터의 수명은 얼마나 될까요? 답) 세척하지 않는다면 에어필터의 수명은 영구적이라 할 수 있습니다만, 바이크가 퍼지겠죠 ? 잘 세척해 가면서 사용한다면 50번정도 빨아 쓸 수 있습니다.
질 7) 고무틀에 관해 중요한 거 있나요? 답) 고무틀이 있어야 에어필터를 볼트로 고정시킬 수 있습니다. 셀폼과 접착되어 있는 것처럼 보이지만 접착되어 있지는 않습니다. 어떤 화학세척제는 이 고무틀을 경화시켜 뻣뻣하게 만듭니다. 고무틀이 경화되면 금이가기 쉽고, 샐 수도 있게 됩니다. 이런 나쁜 결과를 피하시려면, 세척할 때 고무틀과 셀폼을 분리시켜 세척하시고, 셀폼과 결합시킬 때 약간의 오일을 발라 삽입하십시요.
질 8) 필터세척시 가장 큰 실수는 ? 답) 필터를 말리기위해 비틀어 짜는겁니다.
질 9) 먼지가 필터의 적인가요? 답) 아닙니다. 물이 더 나쁩니다. 먼지는 오일이 발라진 필터의 점착성에 잡혀있게 되어있습니다. 수분은 오일에 침투하여 먼지가 필터를 지나게 만듭니다. 분무세척을 한 다음에는 눈으로 봐서 필터가 깨끗하더라도 필터에 필터오일을 다시 쳐 줘야 합니다.
질 10) 테두리에 그리이스를 발라야 하나요? 답) 방수 그리이스를 필터와 에어박스 사이에 발라 주십시요.
질 11) 에어박스 내부를 청소해야 합니까? 답) 네. 에어박스속은 먼지가 숨을 곳이 많습니다.
질 12) 에어박스는 어떻게 청소합니까? 메카닉이라면 에어박스를 바이크에서 완전히 분리해서 세척합니다. 웬만한 사람이라면 분리하지 않은채 비눗물과 부러쉬로 내부를 청소합니다. 좋은 청소방법은, 플라스틱으로 된 에어 인테이크 커버를 사서 캬브레터쪽을 막은 다음에 청소하는 겁니다. 이 커버를 씌우고 작업하면 물이 좀 튀겨도 겁날게 없습니다.
질 13) 필터볼트를 강하게 조여도 되나요? 답) 네. 그러나 96, 97년식 RM이라면 규정보다 강하게 조이면 나사가 빠가가 잘 나니까 ??를 3미리정도 잘라 내십시요. 다른 메이커는 손힘으로 조이는 정도면 됩니다.
질 14) 필터가 잘 장착되었는지 어떻게 알 수 있습니까? 답) 볼트가 잘 채워 졌는가를 살피고, 에어박스에 필터와 케이지가 잘 맞추어져 있는지 손으로 더듬어 보십시요. 틈새가 느껴진다면 다시 장착하십시요. 가와사키제품이 2-프롱 케이지를 사용하므로 잘못 조립되는 경우가 많으니 주의하십시요.
질 15) 얼마만큼 더러워 졌을 때 청소를 해야하나요? 심할 때는 한눈에 알아 볼 수 있습니다만, 두가지가 중요합니다. 첫째 표면인데, 필터표면이 먼지로 덮혀 있다면 청소해야 할 것이고 둘째, 먼지의 침투깊이인데, 겉으로 보아서는 깨끗하더라도 작은 먼지입자가 필터 속으로 많이 들어가 있는 것으로 의심되어도 청소합니다.
질 16) 전용 필터오일을 사용해야 합니까? 답) 네. 엔진오일을 사용할 수도 있지만, 필터전용오일보다 못합니다. 엔진오일은 묽어서 필터에 발라 놓아도 흘러 내리게 됩니다. 그럼으로써 (1) 에어박스, 주차장 등이 더러워 집니다. (2) 점도가 낮다보니 엔진속으로 빨려 들어가기도 합니다. 연습주행 해 보면 처음 몇바퀴를 도는 동안에는 휘발유에 2-싸이클 오일이 지나치게 많이 섞였을 때의 배기음이 납니다. 이는 필터에 묻은 엔진오일이 필터를 지나 엔진속으로 빨려 들어가기 때문입니다. 필터전용오일에는 필터오일이 잘 퍼지게 한 후 증발되어 없어지는 화학첨가제가 들어 있습니다.
질 17) 오일을 치는 가장 적절한 시기는 언제일까요? 답) 경기하기 하루 전입니다. 그정도 시간이면 전용필터오일속의 첨가제가 오일을 고루 퍼지게 해 주고 증발해 버릴 시간입니다.
질 18) 필터에 오일처리해 두었다가 나중에 사용해도 되나요? 답) 네. 오일처리한 필터를 비닐봉지에 밀봉해 두었다가 수개월후 사용해도 무방합니다.
질 19) 전용필터오일값을 줄일 수 있나요? 답) 네. 필터오일을 몇병 사서 밀봉할 수 있는 통에 따라 두고 사용합니다. 오일을 쳐야 할 때는 뚜껑을 열고 필터를 담갔다가 꾹 짜낸 다음 뚜껑을 다시 닫아 둡니다. 이런 식으로 여러번 재사용합니다.
질 20) 가장 좋은 필터세척법을 단계별로 알려 주세요. 답) 완벽한 필터세척법을 10단계로 알려 드립니다.
1. 바이크에서 필터를 분리합니다. 에어박스 커버(아체르비스, 트윈에어...)를 캬브레터쪽 입구에 씌웁니다.
2. 더러워진 필터를 필터전용세척제 또는 등유에 담가 저어주고, 주물러서 셀폼에 있는 먼지가 나오게 합니다.
3. 필터를 꺼내 공기중에서 말립니다. 등유보다는 전용세척유가 빨리 마릅니다.
4. 필터를 따끈한 비눗물통에 담가 한번 더 세척합니다. 비눗물 세척은 꼭 하지 않아도 되기는 하지만, 세척후 먼지가 많이 나왔다면 잘 한 거겠죠.
5. 필터를 공기중에서 말립니다. 어떤이는 찬 바람으로 말리고, 어떤이는 이리저리 굴려서 말리는데 우리는 이런식을 권하지는 않습니다.
6. 필터가 다 마르면 필터전용오일에 흠뻑 젖게 담급니다.
7. 꾹 눌러서 오일을 짜냅니다. 비틀면 안됩니다.
8. 필터표면을 헝겁이나 종이타올로 톡톡 두드려 남는 오일을 제거합니다.
9. 에어박스를 부러시, 걸레, 비눗물로 청소하고 말린 다음 에어박스 커버를 뺍니다.
10. 필터를 바이크에 장착(테두리에 그리이스를 발라줘도 됨)합니다. 필터를 비닐봉지에 담아 보관해 두었다가 나중에 장착해도 됩니다.
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THE 20 MOST IMPORTANT FILTER FACTS KNOWN TO MAN Most of the time you don't think about it. It doesn't strike very many people as a performance product. It's an afterthought when it comes to hopping-up your steed. It's one of the cheapest parts of your $6000 bike. Yet, nothing determines whether you go-or-blow more than your bikes air filter. Have you been taking good care of it? The MXA test crew sat down to answer the 20 most crucial questions about air filters. The answers will surprise you. This is the whole story.
QUESTION ONE: ARE ALL FILTERS THE SAME? Yes and no. All modern motocross filters, whether stock or aftermarket, use open cell foam, but the makeup of that foam varies from manufacturer to manufacturer (especially between stock and aftermarket). Some of the basic differences that can be noticed are that the Acerbis filter uses a light foam, Uni has dual-stage foam (that is separable) and Twin-Air uses dual-stage foam that is bonded together.
QUESTION TWO: DO FILTER WEAR OUT? Yes. The filter does not wear out from doing its job, but from the cleaning process. The harsher the cleaning solvents the faster the filter wears out. The foam gets out, dry, brittle and loses the integrity of its labyrinth-like webbing. QUESTION THREE: WHAT IS IT BEST FILTER CLEANER? Kerosene is probably the best filter cleaner. It is the least volatile and is not as harsh on the foam. Obviously, specially made air filter cleaners do any excellent job. QUESTION FOUR: WHAT IS THE WORST FILTER CLEANER? Gasoline. Gasoline breaks down the petroleum-based structure of the air filter. It ages the foam. Also bad is Snap-On or other parts cleaner solvents. They have degreasers in them that eat the filters glue.
QUESTION FIVE: WHAT IF YOU INSIST ON USING GAS? Wash the filter immediately with soap and water to get all the gas out of the filter before it harms the foam. QUESTION SIX: WHAT IS THE LIFESPAN OF AN AIR FILTER? An air filter could last forever if you never cleaned it, but your motor would probably expire in short order. A well cared for filter will last 50 cleanings. After that many cleanings the glue that bonds the filter pieces together gives out. QUESTION SEVEN: WHAT ABOUT THE RUBBER PLUG? The rubber plug that guides the mounting bolt on many styles of air filters is not glued to the filter (even if it feels like it is). Some cleaning chemical will harden the rubber and make it stiff. As the rubber plug hardens it is prone to cracking or leaking around its edge. To avoid this, always pull the rubber plug out of the filter during cleaning. Then spray a little oil on it and insert it back in. QUESTION EIGHT: WHATS THE BIGGEST FILTER MISTAKE? Twisting or wringing the filter to get it dry. QUESTION NINE: IS DIRT THE WORST ENEMY OF A FILTER? No. Water is the worst enemy. Dirt is captured in the stickiness of a well-oiled filter. Water can impregnate the oil, disperse it and allow dirt to pass through the filter. If you wash your bike with a spray washer always re-oil your filter -- even if it's still clean.
QUESTION TEN: SHOULD YOU GREASE THE LIP? If your filter has a thin base (a surface area made from compressed foam) it is wise to grease the interface between the filter and air box. Filters that have thick foam on their base don't need to be greased, but it doesn't hurt. Use waterproof grease.
QUESTION 11: SHOULD YOU CLEAN THE INSIDE OF THE AIRBOX? Yes. Most modern air boxes have nooks and crannies where dirt can hide. Why put a clean filter in your bike only to have dirt inside the filter land on it when you go over the first jump?
QUESTION 12: HOW DO YOU CLEAN AN AIRBOX? Factory mechanics remove them from the bike and hose them out. This may be too much work for the average backyard mechanic, but he should still use soapy water and a brush to clean the interior of the airbox. The simplest way to do this is to invest in a plastic air intake cover. These plastic covers thread onto the airbox post and seal off the opening to the carb. With the airbox intake cover in place you can slop water around without fear. QUESTION 13: CAN YOU OVER TIGHTEN THE FILTER BOLT? Yes, especially on 96 and 97 Suzuki RM's. The RM's filter cage mushrooms on the end of the post when it is over tightened. Suzuki owners should mill 3mm off the end of the cage post to stop the bolt from crushing the end. For riders of other brands, just tighten the filter bolt finger tight. QUESTION 14: HOW DO YOU KNOW IF THE FILTERS TIGHT? Tightness of the bolt is easy to check, but it's more important to make sure the filter and cage are seated against the airbox. To check this, reach down into the airbox and run your hand around the lip of the filter. If you feel any gaps, take it out and reinstall it. This is very important for Kawasaki owners. Its two-prong cage sometimes gets misaligned at the bottom.
QUESTION 15: HOW DIRTY CAN A FILTER BE? Sometimes you can tell by looking at a filter if it needs cleaning. The two most important areas to look for are: (1) Surface area coverage. If the air filter has dirt covering every square inch of it. It needs to be cleaned. (2) Dirt depth. Even a filter that looks clean can have small particles of dirt deeply embedded into the pores of the filter. When in doubt. Clean the filter. QUESTION 16: DO YOU HAVE TO USE SPECIAL FILTER OIL? Yes. It is possible to use motor oil, but it's not as good as filter oil. Motor oil is too thin and will pass through the filter and do two things: (1) It will drip out of the airbox vent onto your garage floor. This is bad because it causes a mess and because it means that your filter is no longer oiled. (2) Motor oil, because of its light viscosity, will suck into your motor when you gas it. Lots of times you see bikes that sound raspy and overly rich in the first couple laps practice. That is because the riders just oiled their filters and the oil is passing through their motors. Specially formulated filter oil has chemical and carriers that help disperse the filter oil evenly and then evaporate. QUESTION 17: WHEN SHOULD YOU OIL YOUR FILTER? It's best to oil your filter the day before the race. That way the carriers can disperse the oil and evaporate.
QUESTION 18: CAN YOU OIL A FILTER IN ADVANCE? Yes. The MXA test crew pre-oils its filters and puts them in Zip-Loc bags. A pre-prepped air filter can last for months in a plastic bag.
QUESTION 19: IS THERE A WAY TO SAVE MONEY ON FILTER OIL? Yes. Buy a couple bottles of filter oil and pour them into a sealed plastic tub (one big enough to put an air filter in). When the time comes to oil a filter: open up the tub; submerge the filter; squeeze the excess oil out of the filter; close the tub. If you only submerge clean filters in the tub you can use the same oil over and over again. Filter oil, sealed in a tub, will last for months. QUESTION 20: WHAT IS THE BEST WAY TO CLEAN A FILTER? There are ten steps to a perfectly clean filter. (1) Remove it from your bike. Be careful to avoid letting any dirt fall down in the motor. Once the dirty filter is out of the bike, slip a plastic airbox cover over the intake (Acerbis and Twin-Air make airbox covers). (2) Submerge the dirty filter in filter cleaner (commercial cleaners and kerosene are best, but use your own judgment). Swirl it around and massage it to get the dirt out of the pores of the foam. (3) Remove the filter from the cleaner and let it air dry. The cleaner will evaporate fairly quickly. (4) Wash the filter in a tub of luke warm soapy water. This second cleaning may seem redundant, but let the amount of dirt that comes out be the judge of that. (5) Let the filter air dry. We do know riders who put their filters in a clothes dryer (on cold air) and tumble dry them, but we don't recommend this.
Once the filter is dry, submerge it in filter oil. Submerge it until the filter is saturated with oil. It must be 100 percent oily. (7) Squeeze as much of the excess oil out as possible. Squeeze firmly, but do not twist or wring. Twisting tears the web-like structure of the open-cell foam.
Dab the outer surface of the with a rag or paper towel to get any excess oil off.
(9) Clean the airbox with a brush, rag and soapy water. Allow the airbox to dry and then remove the plastic airbox cover. (10) Insert the freshly oiled filter into the bike (greasing the lip is optional) or store it in a plastic baggy for later use. | |