Park Chan-wook was being talked up as a surprise director nominee back when Decision to Leave won him the directing prize at Cannes. At minimum, the Korean master’s crafty homage to romantic noir felt assured of a nod for best international feature. But the Academy ignored him altogether, missing a chance to give one of the global cinema scene’s most reliably singular auteurs an overdue Oscars moment.
박찬욱은 <헤어질 결심>으로 칸영화제 감독상을 수상하면서 깜짝 감독 후보로 거론됐다. 로맨틱한 느와르에 대한 한국 거장의 교묘한 경의는 국제영화상에 대한 확신을 느끼게 했다. 그러나 아카데미는 그를 완전히 무시했고, 세계 영화계에서 가장 믿을 수 있는 유일한 감독 중 한 명에게 오스카상 순간을 줄 기회를 놓쳤다.
버라이어티
In a year with historic Pan-Asian representation, the decision to shut out “Decision to Leave” altogether is a particularly puzzling one. Park Chan-Wook’s film was not only brilliantly written, directed and acted, but it already enjoyed the precedent of receiving the Palme d’Or and best director at the 2022 Cannes film festival.
팬아시안 영화가 크게 활약한 해, 각본, 연출, 연기가 모두 뛰어났으며 칸 영화제에서 감독상까지 수상한 이 영화가 스넙(물먹이다, 냉대하다)된 것은 특히나 이해할 수 없다
할리우드 리포터
In best international feature, there were a number of surprising omissions including Corsage, Decision to Leave, Holy Spider, Saint Omer and Bardo, though the latter film was nominated in other categories.
The past couple years saw the Academy begin to embrace East Asian cinema in a way it never has before. Yes, “Parasite” winning Best Picture and Best Director was the ultimate triumph, but the nominations last year for “Drive My Car” looked like it cemented the region as an Oscars powerhouse. Everything seemed teed up for the Academy to finally recognize Park Chan-wook in a big way, a filmmaker that has been a favorite of cinephiles across the world since 2003’s “Oldboy,” but has never made anything quite accessible enough for even his home country of South Korea to put in contention for Best International Feature Film. While his neo-noir did finally get that recognition from Korea, coming out of an award-winning run at Cannes last year, the film may have proven to be too stylized for Oscars voters, and therefore was not nominated at all.
We’re saving the best, or perhaps the snubbiest, for last. Few films were a staple on more critics’ Best of 2022 lists than Park Chan-Wook’s dazzling neo-noir, which won Best Director at Cannes and earned Chan-Wook a Best Director nomination from BAFTA just last week. After “Parasite” broke the inexplicable barrier that Korean cinema had been facing with the Oscars for their entire history, we collectively thought the shroud had been lifted, and one of the world’s most consistently wonderful cinema hotspots would finally start regularly receiving its Oscar due. But it was not to be this year, and even though “Decision to Leave” had been considered one of the top contenders in the Best International Film race all year, it ultimately proved too smart and elusive to even secure a nomination.
올해의 스넙 리스트 중에서도 최고의 작품이자 최고의 이변인 스넙 작품으로 헤어질 결심을 가장 마지막에 소개함
콜라이더
Most notably, Decision to Leave, one of the best-reviewed films of the last year, not only didn't receive a nomination here, but didn't receive any nominations.
'헤어질 결심'을 사랑하는 사람이지만, 아카데미에 대한 기대는 크지 않았습니다. 최근 아카데미가 가장 중시하는 계급, 다양성 등의 주제가 부각되는 영화가 아니라 우선 순위에서 밀릴거라 생각했는데 후보에도 못 오른 건 아쉽네요. 이번 아카데미는 '에에올'이 주인공이 될 모냥샌데 그것만으로 아카데미는 '아시아 챙기기'의 할 일을 다했다고 생각할 것 같네요. '복수는 나의 것'이 지금 나왔으면 어땟을런지
첫댓글 중국을 상징하는 여자 주인공이 나오는 영화를 아카데미가 받아들일 수 없었나보네요.
'헤어질 결심'을 사랑하는 사람이지만, 아카데미에 대한 기대는 크지 않았습니다. 최근 아카데미가 가장 중시하는 계급, 다양성 등의 주제가 부각되는 영화가 아니라 우선 순위에서 밀릴거라 생각했는데 후보에도 못 오른 건 아쉽네요. 이번 아카데미는 '에에올'이 주인공이 될 모냥샌데 그것만으로 아카데미는 '아시아 챙기기'의 할 일을 다했다고 생각할 것 같네요.
'복수는 나의 것'이 지금 나왔으면 어땟을런지
오.. 복수 시리즈 중 저의 최애
저도 동감합니다. 크게 기대는 안했지만 후보 탈락은 좀... 뭐 파워오브독도 물 먹이는 오스카니...
로컬 영화제따위...