요즈음 세계는 대화형 AI인 ChatGPT가 화제가 되고있습니다.
Naver도 올해상반기에 ChatGPT와 유사한 대화형 AI를 출시할 계획입니다.
또한 2022년 매출이 전년대비 20.6% 증가한 8조2,200억원 달성했다고 발표했습니다.
ChatGPT가 Google과 같은 검색엔진을 위협하듯이
Naver의 대화형 AI가 기존 검색엔진을 위협할 수 있을지 주목됩니다.
Naver to roll out conversational AI service
네이버 대화형 AI서비스 출시
By Baek Byung-yeul 백병열 기자
Posted : 2023-02-03 16:57 Updated : 2023-02-03 17:44
Korea Times
Internet firm posts record sales of 8 tril. won in 2022 thanks to content exports
인터넷 기업, 콘텐츠 수출에 힘입어 2022년 매출 8조원 기록
Naver will release a conversational artificial intelligence (AI) service similar to ChatGPT within the first half of this year as part of the internet company's efforts to diversify its business portfolio, its CEO said, Friday.
금요일 네이버 CEO는 이 인터넷 기업의 사업포트폴리오 다각화 노력의 일환으로 올해 상반기 안에 챗GPT와 유사한 대화형 인공지능(AI) 서비스를 내놓는다고 말했다.
"We are preparing measures in response to new search trends such as generative AI. Our goal is to introduce Naver's own improved search service called SearchGPT within the first half of this year," Naver CEO Choi Soo-yeon told investors during a conference call on fourth-quarter earnings results.
“우리는 생성 AI 등 새로운 검색 트렌드에 대응해 대책을 마련하고 있다. 올해 상반기 안에 네이버 자체 개선 검색 서비스인 SearchGPT를 도입하는 게 목표이다.”라고 최수연 네이버 CEO는 4분기실적결과에 대한 화상회의에서 투자자들에게 말했다.
She added, "We are confident that we can solve the weak points of generative AI, such as reliability, timeliness and overseas AI service inaccuracy issues caused by translating English-based models into Korean, by combining abundant user data with our technological capability."
“우리는 우리의 기술력으로 풍부한 사용자 데이터를 통합해서 영어 기반 모델을 한국어로 번역하면서 발생하는 신뢰성, 적시성, 해외 AI 서비스 부정확성 문제 등 생성형인공지능(제너레이티브 AI)의 약점을 해결할 수 있다고 자신한다.” 고 그녀는 덧붙였다.
ChatGPT is an emerging conversational AI service, launched by U.S.-based AI company OpenAI. With its large amounts of data and computing technologies, ChatGPT interacts with users conversationally.
ChatGPT는 미국에 본사를 둔 AI 회사인 OpenAI가 출시한 새로운 대화형 AI 서비스이다. 많은 양의 데이터 및 컴퓨팅 기술을 통해 ChatGPT는 사용자와 대화식으로 상호 작용을 한다.
Choi's remarks can be interpreted as confidence that Naver has the best technology among Korea-based AI services at a time when ChatGPT's superior service quality is threatening existing search engines like Google.
최 CEO의 발언은 ChatGPT 의 웃한 서비스의 질이 구글과 같은 기존 검색엔진을 위협하고 있듯이 네이버가 한국 기반 AI 서비스 가운데 최고의 기술력을 한 번에 갖췄다는 자신감으로 풀이된다.
"We are internally conducting experiments to improve the quality of search results and user experience by presenting answers for searches that require advice such as how to buy laptops at an affordable price," the CEO said.
우리는 내부적으로는 저렴한 가격에 노트북을 구입하는 방법과 같은 조언이 필요한 검색에 대한 답변을 제시현서 검색 결과의 품질과 사용자 경험을 향상시키기 위한 실험을 진행하고 있다.
In addition to sharing its future business roadmap, the company also unveiled its fourth-quarter earnings.
회사는 미래 비즈니스의 로드맵을 제시하면서 4분기의 이익을 발표했다.
Naver posted 8.22 trillion won ($6.69 billion) in sales in 2022, up 20.6 percent year-on-year, while its operating profit came in at 1.3 trillion won, down 1.6 percent. For the fourth quarter of 2022 from October to December, it logged 2.27 trillion won in sales and 336.5 billion won in operating profit.
네이버는 2022년 8조 2,200억원(66억 9천만 달러)의 매출을 기록해서 전년대비 20.6% 상승했고 영업이익은 1.6% 감소한 1조3천억원을 기록했다. 10월부터 12월까지 2022년 분기에는 2조 2,700억원의 매출과 3,365억원의 영업이익을 기록했다.
Naver said this was the first time for the company to post annual sales of over 8 trillion won and the growth was possible thanks to its content exports. It said the sales of its content business, which provide online comics and online novels, grew 100.1 percent in the fourth quarter compared to the same period in 2021.
네이버는 회사 최초로 8조원이상의 연매출을 기록했고 이러한 성장은 콘텐츠수출에 의한 것이라고 말했다. 온라인 만화와 온라인 소설을 공급하는 콘텐츠 비즈니스는 전년동기대비 100.1%의 성장을 보였다고 말했다.
Naver's content business posted sales of 1.26 trillion won for 2022, up 91.3 percent year-on-year, as paid users in Japan increased by 25 percent from the year before.
네이버의 2022년 콘텐츠 비즈니스는 일본의 유료사용자가 전년에 비해 25% 증가하면서 전년동기대비 91.3% 상승을 기록했다.
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