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Can Amazon deliver again? 아마존, 초심으로 돌아갈 수 있을까?
The pioneering e-commerce giant battles soaring costs and a stagnating legacy business
Jan 26th 2023
It is hard not to be in awe of Amazon. It is one of history’s greatest companies. Jeff Bezos nurtured the firm from the humble online bookshop he founded in 1994 into a tech juggernaut, selling everything from corn syrup to cloud computing, a future trillion-dollar industry that Amazon more or less invented (see chart 1). Today it is the world’s fifth-most-valuable company, third-largest revenue generator and second-biggest private employer. Its warehouses, data centres, shops and offices cover an area almost the size of Manhattan. Consumers, competitors and politicians have been left to wonder if Amazon would take over the world. Or whether it would stop there—it is investing heavily in Kuiper, a satellite-broadband venture.
아마존(Amazon)을 보면서 감탄하지 않을 수 있을까? 역사상 가장 위대한 기업 아마존… 제프 베이조스(Jeff Bezos)는 1994년 창립한 인터넷 서점을 콘 시럽에서 클라우드 컴퓨팅에 이르기까지 모든 것을 판매하는 초대형 테크 기업으로 키워냈다. 특히 클라우드 컴퓨팅은 일정 부분 아마존이 발명해 낸 수조 달러 규모의 산업이다. 오늘날 아마존은 시가총액 세계 5위, 매출 3위, 고용 규모 2위의 기업이다. 물류창고, 데이터 센터, 매장 및 사무실 면적은 맨해튼 면적과 비슷하다. 소비자와 경쟁사, 정치인 모두 아마존이 세계를 장악할 것인지 궁금해했다. 또한 과연 거기서 멈출 것인지도… 현재 아마존은 자회사인 위성 인터넷 벤처 카이퍼(Kuiper)에 엄청난 자금을 쏟아붇고 있다.
All the superlatives notwithstanding, it is equally hard not to recognise that Amazon finds itself in something of a funk. With a downturn on the cards in America, its biggest market, shoppers are tightening their purse strings and corporate it departments are paring back cloud spending. Amazon’s market value is down by around $1trn since its peak in mid-2021 (see chart 2), erasing all the gains of the covid-19 pandemic, when customers rushed to join its Prime subscription service and businesses were shifting their data to its cloud division, Amazon Web Services (aws). This month Amazon announced 18,000 white-collar lay-offs, amounting to 6% of its corporate workforce. When it reports fourth-quarter earnings on February 2nd its annual revenue growth may for the first time ever come in at single digits, down from 22% in 2021. In October the company warned it might make little or no profit in the last three months of 2022.
이러한 최고의 성적표에도 불구하고 아마존이 무언가 우려할 만한 상황에 처해있다는 것을 인지하지 않을 수 없다. 미국의 카드 시장 침체로 소비자는 지갑을 닫고 기업의 IT 부서는 클라우드 지출을 줄이고 있다. 아마존의 시장 가치는 2021년 중반 기록한 최고점으로부터 약 1조 달러가 하락했다. 이로 인해 프라임 서비스에 고객이 몰리고 기업은 AWS로 데이터를 전환하던 코로나19 팬데믹 기간의 모든 실적이 물거품이 되었다. 이번 달 아마존은 인사 및 매장 부문 직원 18,000명(전체 직원의 6%) 규모의 감원 계획을 발표했다. 2월 2일 4분기 실적이 발표되면, 연 매출 성장률은 2021년 22%에서 처음으로 한 자릿수가 될지도 모른다. 지난 10월에는 2022년 4분기 수익이 거의 없거나 아예 없을 수도 있다고 밝혔다.
Amazon’s Icarus moment is not unique in big tech. All its fellow tech high-fliers have been hit as demand for their digital wares declines now that people are no longer locked down at home and postmen no longer bring pandemic-stimulus cheques from the government. But under Andy Jassy, the aws chief who took over as ceo after Mr Bezos retired in July 2021, Amazon has expanded much more aggressively than Alphabet, Apple, Meta and Microsoft (see chart 3). This exuberance leaves the company in a tough spot as it contends with three big challenges: a sputtering retail business; decelerating cash engines of aws and a newish advertising business; and growing competition. Can the understated Mr Jassy overcome them, and turn Amazon’s sprawling empire into a dependably profitable business?
이카로스의 추락과도 같은 아마존의 부진이 빅 테크만의 일은 아니다. 자가 격리 기간이 끝나고 정부의 팬데믹 지원금 제공이 중단되면서 승승장구하던 아마존의 동종 업계 기업 모두가 디지털 제품 수요 감소로 타격을 받았다. 그러나 2021년 7월 경영 일선에서 물러난 베이조스의 뒤를 이어 취임한 앤디 재시(Andy Jassy) 하에서 아마존은 알파벳(Alphabet), 애플(Apple), 메타(Meta) 및 마이크로소프트(MS)보다 훨씬 더 공격적으로 사업을 확장했다. 이러한 저돌성으로 인해 아마존은 리테일 사업 부진, AWS 및 신규 광고 사업의 현금 유동성 약화 그리고 경쟁 심화라는 삼중고를 마주하며 어려운 상황에 처하게 되었다. 앤디 재시 CEO가 이 도전을 극복하고 대대적인 영토 확장에 나선 아마존 왕국을 건실한 수익을 내는 기업으로 변화시킬 수 있을까?
To understand how Amazon found itself in its current predicament, go back to just before the pandemic. The firm was already planning a big expansion of its warehouse and logistics network. The aim was to offer one-day delivery for more products to more Prime members. When national lockdowns created a boom in online shopping, Amazon doubled down. In April 2020 Mr Bezos told investors: “If you’re a shareowner in Amazon, you may want to take a seat, because we’re not thinking small.”
아마존이 어쩌다 지금 같은 곤경에 처하게 되었는지 이해하려면 팬데믹 직전으로 돌아갈 필요가 있다. 당시 아마존은 이미 물류창고와 물류 네트워크의 대대적인 확장을 계획하고 있었다. 프라임 회원 대상의 당일 배송 확대하기 위해서였다. 전국적인 봉쇄 조치로 온라인 쇼핑 붐이 일자 아마존은 확장 계획을 더 강력히 추진했다. 베이조스 CEO는 2020년 4월 주주 서한에서 “당신이 아마존 주주라면 자리를 잡고 싶을 것입니다. 우리는 통이 작은 기업이 아니기 때문입니다”라고 전했다.
Over the next two years Amazon doubled the size of its fulfilment network. Mark Mahaney of Evercore isi, an advisory firm, calculates that Amazon added about 130m square feet (12m square metres, or nearly four Central Parks) to its global footprint in both 2020 and 2021. In those years Amazon’s cumulative capital spending reached $100bn. No company anywhere in the world invested more in that period. Last year it may have invested another $60bn, again more than anyone else. Around half that sum went on warehouses and vehicles; most of the rest on aws data centres. Amazon also increased its payroll to 1.6m, from 800,000 in 2019.
이후 2년 동안 아마존은 주문처리 네트워크 규모를 두 배로 늘렸다. 투자은행 에버코어(Evercore ISI)의 마크 마하니 애널리스트는 아마존이 2020년과 2021년에 약 1,200만 평방미터(센트럴 파크 4개)에 달하는 물류 시설 면적을 전 세계적으로 추가한 것으로 추정하고 있다. 같은 기간 아마존의 누적 자본 지출은 1000억 달러에 달했다. 그 시기에 그 정도로 투자한 기업은 단 한곳도 없다. 작년 투자는 600억 달러에 이를 것으로 짐작된다. 이 역시 세계 최대 규모이다. 투자의 절반가량은 물류창고와 차량에 사용되었고 나머지는 주로 AWS 데이터 센터에 쓰였다. 2019년에는 800,000에서 160만 명으로 고용을 늘렸다.
In the first quarter of 2022 Amazon admitted that overhiring and overbuilding were each adding $2bn to its quarterly costs, relative to 2021. Pricier fuel and higher wages meant a further $2bn a quarter. In April 2022 workers at a warehouse on Staten Island voted to unionise, and called for “more reasonable” productivity targets and more pay. If Amazon agrees to the union’s demands, the Staten Island warehouse alone could add $200m or so to annual operating costs, estimates Morgan Stanley, a bank. At the same time, retail sales slowed; in December American consumers spent 1.1% less than the month before. Amazon’s retail losses are thus piling up. Mike Morton of svb MoffettNathanson, a research firm, estimates that when you strip out profits from ads, annual operating losses from the retail division (plus devices, entertainment and other smaller units) amount to about $30bn.
2022년 1분기에 아마존은 과잉 고용과 시설 확장으로 분기 비용이 전년 대비 각각 20억 달러 증가했음을 인정했다. 연료비와 임금 상승으로 분기 비용 20억 달러가 상승한 것은 당연한 일이었다. 2022년 4월 미국 뉴욕시 스태튼 아일랜드 물류창고 노동자들은 노조 결성을 위한 투표를 진행한 가운데 ‘더 합리적인’ 생산성 목표와 임금 인상을 요구했다. 아마존이 해당 노조의 요구에 동의할 경우, 스태튼 아일랜드 물류창고 만으로도 연간 운영비가 2억 달러 정도 추가될 수 있다고 모건스탠리는 추산했다. 한편 소매 매출은 둔화되었다. 2022년 12월 기준 미국 소매 지출은 전월 대비 1.1% 감소했다. 아마존의 리테일 부문 손실이 누적되고 있는 것이다. 투자은행 SVB 리링크의 시장조사업체 모펫네이던슨(MoffettNathanson)의 마이크 모튼(Mike Morton)은 광고 수익을 제외하면 소매 부문의 연간 운영 손실이 약 300억 달러에 이를 것으로 추정한다.
The ad operation itself is another point of concern. In the past few years it has gone from virtually non-existent to the world’s fourth-biggest, with yearly revenues of $36bn. Its operating margins are reckoned to be around 30%, on a par with the industry’s two giants, Alphabet and Meta. But profitability may be slipping. Amazon has reportedly splurged around $1bn for the rights to stream some American-football matches, and alongside them some ads—a fortune compared with the cost of posting banners on its own website. At the same time, year-on-year growth in ad sales has slowed sharply, to 25% in the third quarter of 2022, from 53% the year before.
광고 사업 역시 우려스럽다. 지난 몇 년 동안 별다른 존재감이 없었던 광고 사업은 이제 연간 360억 달러의 매출을 기록하며 세계 4위 규모로 성장했다. 아마존 광고사업의 영업이익률은 약 30%로 디지털 광고업계 양대 산맥인 알파벳(Alphabet)과 메타(Meta)와 어깨를 나란히 하고 있다. 그러나 수익성은 감소하는 모양새다. 아마존은 미국 미식축구(NFL) 일부 경기의 독점 스트리밍권과 광고에 10억 달러를 지출한 것으로 알려졌다. 이는 자체 웹사이트 배너 광고 비용과 비교하면 엄청난 금액이다. 동시에 광고 매출 성장률은 전년 53%에서 2022년 3분기 23%로 급격히 둔화되었다.
Amazon’s main cash engine, aws, is also decelerating as business customers trim their digital budgets. Soaring energy prices, especially in Europe, made it much costlier to keep the power-hungry data centres whirring. What is more, aws is particularly vulnerable to shrivelling orders from startups, which tend to favour it over rivals such as Microsoft Azure. As their venture-capitalist backers grow stingier amid the tech rout, the young tech firms are slashing their cloud spending. In October Brian Olsavsky, Amazon’s chief financial officer, admitted that aws’s annual sales growth had declined to around 25%, the slowest on record. The average remaining lifetime of aws contracts also ticked down in the most recent quarter, suggesting that customers are signing fewer deals or shorter ones. Microsoft, the second-biggest cloud provider, said on January 24th that it expects sales growth at its cloud unit to decelerate by four or five percentage points this quarter.
아마존의 ‘효자’ 사업 부문인 AWS 역시 기업 고객들의 디지털 부문 예산 축소로 부진한 실적을 내고 있다. 유럽을 중심으로 한 에너지 가격 폭등으로 전력 소비가 많은 데이터 센터 운용 비용이 상생했기 때문이다. 더 심각한 문제는 AWS가 스타트업의 수요 감소에 특히 취약하다는 점이다. 스타트업은 마이크로소프트 애저(Microsoft Azure) 같은 아마존의 경쟁사보다 AWS를 선호하는 경향이 있다. 기술 패주로 인해 벤처기업 투자자들이 지갑을 닫으면서 신생 스타트업도 클라우드 비용을 삭감하고 있다. 지난 10월 브라이언 올사브스키(Brian Olsavsky) 아마존 CFO는 AWS의 연 매출 성장률이 역대 최저치인 25%로 감소했다고 인정했다. 최근 분기에는 AWS가 보유한 계약의 평균 잔여기간도 짧아졌다. 신규 계약 체결 건수와 계약 기간이 줄어들고 있다는 의미이다. 1월 24일에는 세계 2대 클라우드 기업인 마이크로소프트가 클라우드 사업 매출 성장률이 이번 분기에 4~5% 포인트 감소할 것으로 예상된다고 밝혔다.
Another problem is stiffening competition. As covid pushed shoppers online, traditional retailers switched their focus to e-commerce. Walmart increased its last-mile-delivery capacity four-fold just since the start of 2022. Target, another legacy supermarket chain, has used its acquisition in 2017 of Shipt, an online-shopping platform, to spruce up its digital-sales channels. Between 2018 and 2021 six big conventional retailers, including Walmart and Target, increased their collective share of American e-commerce spending from 8% to 12%, according to svb MoffettNathanson. In the same period Shopify, a Canadian firm which offers merchants tools to sell online, expanded its market share in America from 5% to 10%. It is investing heavily in its own fulfilment service, which it launched in 2019.
또 다른 문제는 경쟁 심화이다. 코로나19로 소비자가 온라인으로 몰리면서 정통적인 소매업체들은 비즈니스의 중심을 전자상거래로 전환했다. 월마트(Walmart)는 2022년 초부터 라스트마일 배송 능력을 4배 확대했다. 타깃(Target)은 2017년 배송 스타트업 쉽트(Shipt)를 인수하는 방식으로 디지털 판매 채널을 새롭게 단장했다. 모펫네이던슨에 따르면 2018년에서 2021년 사이에 월마트, 타깃을 포함한 기존의 소매유통업 강자 6곳의 미국 전자상거래 지출 총 점유율은 8%에서 12%로 증가했다. 같은 기간 온라인 판매 도구를 제공하는 캐나다 회사 쇼피파이(Shopify)도 미국 시장 점유율이 5%에서 10%로 확대되었다. 쇼피파이는 2019년 출시한 자체 주문처리 서비스에 막대한 투자를 하고 있다.
Rivals are making their presence felt in Amazon’s non-retail businesses, too. aws’s healthy first-mover lead in the cloud is being eaten away. Numbers from Synergy Research Group, a data provider, show that its global market share in the business has more or less stabilised at just over 30% in the past three years. Its two main domestic rivals, Microsoft and Alphabet, have more or less drawn level with it when taken together. In advertising, Apple has a small but growing operation and Microsoft is dipping its toe in the water, signing a deal last year to provide adverts for Netflix’s new ad-supported streaming service.
경쟁사들은 아마존의 비유통 사업 부문에서도 존재감을 드러내고 있다. 클라우드 분야의 선발주자로서 AWS의 탄탄한 선두 자리도 잠식당하고 있다. 시드니 리서치 그룹(Synergy Research Group) 데이터에 따르면 이 분야의 AWS의 글로벌 시장 점유율은 지난 3년 동안 30%를 약간 상회하는 수준으로 자리 잡았다. 국내 라이벌 기업인 마이크로소프트와 알파벳의 점유율을 합치면 아마존과 어느 정도 비슷하다. 광고 부문의 경우 애플(Apple)의 광고 사업은 아직 작은 규모이지만 성장하고 있고, 마이크로소프트는 지난해 넷플리스와 광고지원 스트리밍 서비스 파트너십을 체결하면서 광고 사업 진출을 꾀하고 있다.
The combination of loss-making retail, slowing profit motors and growing competition is hammering Amazon’s profitability. The firm’s overall operating margin in the third quarter of 2022 was just 2%, the lowest since 2017. In the past four quarters Amazon lost $26bn in free cashflow (the money companies generate after deducting capital investments).
소매유통업 손실, 수익 동력 둔화, 경쟁 심화라는 삼중고로 아마존의 수익성이 치명타를 입고 있다. 2022년 3분기 영업이익률은 2017년 이후 최저치인 2%에 불과했다. 지난 12개월 동안 아마존은 잉여 현금흐름에서 260억 달러의 손실을 입었다.
Little of this can be laid directly at Mr Jassy’s door. Mr Bezos’s departure stripped the new boss of some battle-hardened lieutenants. Dave Clark, who ran the retail arm and was seen as another possible successor, left to run Flexport, a supply-chain consultancy. Charlie Bell, a talented aws executive, jumped ship to Microsoft. Other Bezos-era stalwarts, including Jay Carney, head of public relations and policy, and Jeff Blackburn, head of media, are also moving on. Moreover, the startup-like culture of innovation Mr Bezos cultivated is hard to maintain at Amazon’s staggering size, says one longtime executive.
이러한 상황에 대해 앤디 재시 CEO의 직접적인 책임은 거의 없다. 베이조스의 퇴임과 함께 여러 사업 부문의 핵심 인사들이 아마존을 떠났다. 아마존 월드와이드 소비자 부문 CEO이자 베이조스의 후임으로 거론되었던 데이브 클라크(Dave Clark)는 디지털 화물 운송업체인 ‘플렉스포트(Flexport)’ 신임 대표로 자리를 옮겼다. AWS 수석 부사장이었던 찰리 벨(Charlie Bell) 마이크로소프트에서 새로 둥지를 틀었다. 그 외에도 홍보 및 정책을 총괄했던 제이 카니(Jay Carney, 홍보 정책 총괄), 미디어 총책임자 제프 블랙번(Jeff Blackburn) 등 베이조스 시대를 함께했던 주요 임원들도 다른 기업으로 이적하고 있다. 게다가 베이조스가 구축한 스타트업과 같은 혁신 문화는 아마존의 거대한 기업 규모에서 유지되기 어렵다는 것이 한 아마존 임원의 설명이다.
As for the ambitious expansion plans, they were hatched under Mr Bezos, who remains executive chairman. The soft-spoken Mr Jassy, whom you would be forgiven for not noticing in a moderately crowded room, has said he consults his former boss about once a week. With the possible exception of concentrating the lay-offs in the Echo smart-speaker unit, in which Mr Bezos was deeply involved, it is hard to point to decisions the current ceo has made that Amazon’s founder wouldn’t have.
아마존의 야심찬 확장 계획들은 모두 현재 이사회 의장직을 맡고 있는 베이조스 시절에 마련된 것이다. 재시 CEO는 매주 베이조스 의장을 만나 회사일을 논의한다고 한다. 베이조스 의장이 깊이 관여했던 에코 스마트 스피커 사업부에 해고 대상을 집중시킨 것을 제외하면, 베이조스라면 재시 CEO 같은 결정을 내리지 않았을 것이라고 말하기 어렵다.
With Mr Bezos preoccupied with his rocketry firm, Blue Origin, and other plutocratic pursuits, Mr Jassy looks safe in his job for the time being. But he has his work cut out. The first task is to rein in spending and boost returns. It has been a while since Amazon dialled back its capital expenditure, which it does every now and again to show shareholders just how profitable it is, notes Mark Shmulik of Bernstein, a broker.
베이조스 의장이 자신이 설립한 우주 기업 블루 오리진(Blue Origin)에 몰두하고 있어, 재시 CEO는 당분간 아마존 대표 자리를 안전하게 유지할 수 있을 것으로 보인다. 하지만 처리해야 할 일이 산적해 있다. 첫 번째 과제는 지출 억제와 수익 향상이다. 아마존이 주주들에게 자사의 수익성을 보여주기 위해 자본 지출을 줄인 것이 꽤 오래되었다는 것이 AB 번스타인(Brunstein)의 마크 시물릭(Mark Shmulik)의 지적이다.
Now such moves may be in the offing. Last February the price of Prime membership in America rose for the first time since 2018, from $119 a year to $139. European Prime members have seen a similar increase. Fees that merchants on Amazon’s marketplace pay for fulfilment grew by more than usual in 2022, and on top of that the company levied additional surcharges for inflation and the holiday shopping season. It is trying to sublet up to 30m square feet of unneeded space and has begun offering long-term storage for vendors.
이제 그러한 움직임이 곧 시작될 것으로 보인다. 지난 2월 미국 프라임 멤버십 가격이 2018년 이후 처음으로 연 119달러에서 139달러로 인상되었다. 유럽에서도 이 서비스 가격이 비슷한 수준으로 인상되었다. 아마존 마켓플레이스 판매자가 지불하는 주문처리 서비스 이용료는 2022년에 비해 큰 폭으로 올랐고 인플레이션과 연말 쇼핑 시즌에 대해 추가 요금이 부과되었다. 아마존은 불필요한 창고 공간(최대 30m2)의 재임대에 나섰고 판매자를 대상으로 장기 보관 서비스를 제공하기 시작했다.
In an effort to contain costs, Mr Jassy is binning plenty of projects. Amazon has cancelled or delayed the construction of dozens of warehouses, and closed dozens of physical shops, including all Amazon Books and 4-star outlets, which sold items that received a rating of four stars or higher online. Amazon Glow, a video-calling device, and Astro 2.0, a home robot, were also killed off. The Echo lay-offs look like an attempt by Mr Jassy to downsize a unit that was reportedly losing around $5bn a year.
비용 절감 노력의 일환으로 재시 CEO는 많은 프로젝트를 백지화하고 있다. 물류창고 건설 계획 수십 건을 취소 또는 연기했고 아마존북스(Amazon Books)와 아마존4스타 매장 등 모든 오프라인 매장 문을 닫았다. 화상 통화 장치인 아마존 글로우(Amazon Glow)와 가정용 AI 로봇인 아스트로2.0(Astro 2.0)의 판매도 중단했다. 에코(Echo) 사업부에 집중된 정리해고 칼바람은 연간 50억 달러의 손실을 내고 있는 사업부의 규모를 줄이려는 시도로 보인다.
One thing Mr Jassy seems loth to do is hive off aws into a separate company, as some investors have urged. A year ago Daniel Loeb, boss of Third Point, a hedge fund, reportedly told his clients that splitting the cloud business from the retail one could generate $1trn in shareholder value. Some big potential customers, such as Walmart, shun aws because it is run by a retailing rival. A sale would also placate trustbusters, eager to break up what they perceive as unaccountable tech monopolies.
재시가 꺼리는 한 가지는 일부 투자자가 요구하는 AWS 분리 매각이다. 1년 전 유명 헤지펀드인 서드포인트(Third Point)를 이끄는 억만장자 투자자 다니엘 로엡(Daniel Loeb)은 투자자들에게 AWS를 분리하면 아마존 가치가 1조 달러 늘어날 것이라고 말한 것으로 알려졌다. 월마트와 같은 일부 대형 잠재 고객은 AWS를 기피하고 있다. 경쟁사인 아마존이 운영한다는 이유에서다. 하지만 AWS 매각은 무책임한 기술 독점으로 인식되는 것의 해체에 발 벗고 나선 규제당국을 달래 줄 수 있다.
A spin-off would, however, also sever potentially lucrative links between the cloud and retail arms. For instance, aws has new artificial-intelligence (ai) tools for advertisers to target shoppers on Amazon’s e-commerce site. The line between the two businesses is blurring, says Adam Epstein, co-president of Perpetua, an ad startup. The retail unit, for its part, has spawned several aws offerings, such as a supply-chain tool first trialled in Amazon’s grocery business. Mr Shmulik thinks aws may start selling the clever live-streaming technology it developed to broadcast Thursday Night Football on Prime Video.
그러나 AWS 분사로 인해 클라우드와 소매 부문 간의 고수익 연결 고리가 끊어질 수도 있다. 예를 들어 AWS는 광고주가 아마존 전자상거래 사이트에서 쇼핑객을 타게팅할 수 있는 새로운 AI 도구를 보유하고 있다. 광고 스타트업, 퍼페투아(Perpetua)의 공동 대표 아담 엡스타인(Adam Epstein)은 이 두 사업 부문 간의 경계가 모호해지고 있다고 말한다. 리테일 사업부는 아마존 식료품 사업에서 처음 시도된 공급망 도구 등 여러 가지 AWS 제품을 만들어 냈다. 마크 시뮬릭 수석 분석가는 AWS가 아마존 프라임 비디오에서 ‘서스데이 나잇 풋볼(Thursday Night Football)’을 방송하기 위해 개발한 라이브 스트리밍 기술을 판매하기 시작할 수 있다고 생각한다.
Indeed, the future may involve weaving aws more tightly into other parts of the empire. In time that could turn Amazon from primarily a seller of goods to consumers into a seller of increasingly ai-assisted services to both individuals and businesses. Before the pandemic, the share of Amazon’s sales coming from its main business-facing segments was 31% and high-margin services made up 37% of revenue. Today the figures are 46% and 53%, respectively. The company’s multibillion-dollar bets on Kuiper, the satellite network, and Zoox, a self-driving-car venture, hint that those shares may rise further. So do investments in health care. Last year Amazon bought One Medical, a provider of primary care, and launched Amazon Clinic, which offers virtual consultations for more than 20 ailments. On January 24th it unveiled a drug-subscription service for Prime members.
실제로 미래에는 AWS가 아마존 제국의 다른 부문과 더욱 긴밀하게 결합될 수도 있다. 이로써 아마존은 소비자를 대상으로 상품을 판매하는 기업에서 개인과 기업에 점점 더 많은 AI 서비스를 제공하는 기업으로 탈바꿈할지도 모른다. 팬데믹 이전 아마존 주요 사업 부문에서 발생하는 매출 비중은 31%였고, 고수익 서비스는 전체 매출의 37%를 차지했다. 현재 이 비중은 각각 46%와 53%이다. 아마존이 카이퍼(Kuiper)와 자율주행 스타트업 죽스(Zoox)에 수십억 달러를 투자했다는 것은 이러한 비중이 앞으로 더 늘어날 수 있음을 암시한다. 의료 분야에 대한 투자도 마찬가지이다. 지난해 아마존은 1차 진료기관인 원메디컬(One Medical)을 인수한데 이어 20여 가지 질병에 대한 가상 의료 상담 플랫폼인 ‘아마존 클리닉(Amazon Clinic)’ 서비스를 선보였다. 1월 24일에는 프라임 회원을 대상으로 처방약 배송 서비스도 시작했다.
If Mr Jassy can balance capital discipline with a few focused wagers, Amazon could return to greatness. That would be a less inspiring business tale than Mr Bezos’s pursuit of world domination. But it needn’t be less lucrative.
재시 CEO가 자본 규율과 소수의 모험사업의 균형을 맞추기만 한다면, 아마존은 다시 위대한 기업이 될 수 있다. 베이조스가 추구한 세계를 지배하는 아마존보다는 감동이 덜할 수 있지만, 기업의 수익성마저 낮아지지는 않을 것이다.
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