수학 교사에 대해
수학 교사는 중·고등학교에서 학생들에게 수리력과 논리적 사고력을 향상시키기 위하여 수학, 실용수학, 미분과 적분, 확률과 통계, 이산수학 및 관련 과목을 전문으로 교육한다.
교과내용은 수와 연산, 도형, 측정, 확률과 통계, 문자와 식, 규칙성과 함수의 영역으로 구성된다. 학생들의 구체적인 경험에 근거하여 사물의 현상을 수학적으로 해석하고 조직하는 활동, 직관이나 구체적인 조작활동에 바탕을 둔 통찰 등의 수학적 경험을 통하여 수학적 개념, 원리, 법칙 등을 이해시키고 교육한다. 과제를 내주고 결과를 검토 및 지도한다. 시험을 출제하고 학생의 성적을 평가한다.
수학교사가 되기 위해서는 대학교의 수학교육학과를 졸업하거나 수학과 등에서 교직과목을 이수하여 중등학교 2급 정교사 자격을 취득해야 한다. 이처럼 사범계열학과에 진학하면 교과목을 가르치는 데 필요한 교육학 영역을 비롯해 각 교과목의 내용과 전달방법 등에 대해 배울 수 있다. 보통 4학년 1학기에는 중·고등학교에서 학생들을 대상으로 교육실습(교생실습)을 한다. 이 밖에 교육학과 전공자가 수학과(수학교육학과)를 부전공으로 이수하여 교사자격증을 취득할 수도 있다. 또 비사범계열학과 졸업 후 교육대학원에 진학하여 석사학위를 취득하여도 2급 정교사 자격을 취득할 수 있다. 이렇게 어려운 과정을 거쳐야만 이룰 수 있는 직업이지만 안타깝게도, 일자리 전망은 다소 감소하는 추세이다. 게다가, 요즘에는 교권도 계속해서 추락하고 있다.
About the math teacher
Mathematics teachers teach in mathematics, practical mathematics, differential and integral, probability and statistics, discrete mathematics, and related subjects to improve mathematical and logical thinking skills in Middle and high school.
The subject contents consist of the areas of numbers and calculations, shapes, measurements, probabilities and statistics, letters and equations, regularity and functions. Based on students' specific experiences, mathematical concepts, principles, and laws are understood and educated through mathematical experiences such as activities that mathematically interpret and organize phenomena of objects, insights based on intuition or specific manipulation activities. Give assignments and review and guide results. They give a test and evaluate a student's performance.
To become a math teacher, you must graduate from the Department of Mathematics Education of the university or complete a teaching course in the Department of Mathematics to obtain a full-time teacher qualification for the second level of secondary school. In this way, if you enter the Department of Education, you can learn the contents and delivery methods of each subject, as well as the pedagogy areas necessary to teach the subject. Usually, in the first semester of the fourth grade, educational practice (student practice) is conducted for students in middle and high schools. In addition, a major in education may obtain a teacher's license by completing the mathematics department (mathematics education department) as a minor. In addition, you can obtain a second-level full-time teacher qualification even if you go to the Graduate School of Education and obtain a master's degree after graduating from a non-commissioned department. It is a job that can only be achieved through such a difficult process, but unfortunately, job prospects are somewhat decreasing. In addition, teaching authority continues to fall these days.