목회자가 받는 사례(事例)
2020.4.15
(고전9:1-27)
1 Am I not free? Am I not an apostle? Have I not seen Jesus our Lord? Are you not the result of my work in the Lord? 2 Even though I may not be an apostle to others, surely I am to you! For you are the seal of my apostleship in the Lord. 3 This is my defense to those who sit in judgment on me. 4 Don't we have the right to food and drink? 5 Don't we have the right to take a believing wife along with us, as do the other apostles and the Lord's brothers and Cephas? 6 Or is it only I and Barnabas who must work for a living? 7 Who serves as a soldier at his own expense? Who plants a vineyard and does not eat of its grapes? Who tends a flock and does not drink of the milk? 8 Do I say this merely from a human point of view? Doesn't the Law say the same thing? 9 For it is written in the Law of Moses: "Do not muzzle an ox while it is treading out the grain." Is it about oxen that God is concerned? 10 Surely he says this for us, doesn't he? Yes, this was written for us, because when the plowman plows and the thresher threshes, they ought to do so in the hope of sharing in the harvest. 11 If we have sown spiritual seed among you, is it too much if we reap a material harvest from you? 12 If others have this right of support from you, shouldn't we have it all the more? But we did not use this right. On the contrary, we put up with anything rather than hinder the gospel of Christ. 13 Don't you know that those who work in the temple get their food from the temple, and those who serve at the altar share in what is offered on the altar? 14 In the same way, the Lord has commanded that those who preach the gospel should receive their living from the gospel. 15 But I have not used any of these rights. And I am not writing this in the hope that you will do such things for me. I would rather die than have anyone deprive me of this boast. 16 Yet when I preach the gospel, I cannot boast, for I am compelled to preach. Woe to me if I do not preach the gospel! 17 If I preach voluntarily, I have a reward; if not voluntarily, I am simply discharging the trust committed to me. 18 What then is my reward? Just this: that in preaching the gospel I may offer it free of charge, and so not make use of my rights in preaching it. 19 Though I am free and belong to no man, I make myself a slave to everyone, to win as many as possible. 20 To the Jews I became like a Jew, to win the Jews. To those under the law I became like one under the law (though I myself am not under the law), so as to win those under the law. 21 To those not having the law I became like one not having the law (though I am not free from God's law but am under Christ's law), so as to win those not having the law. 22 To the weak I became weak, to win the weak. I have become all things to all men so that by all possible means I might save some. 23 I do all this for the sake of the gospel, that I may share in its blessings. 24 Do you not know that in a race all the runners run, but only one gets the prize? Run in such a way as to get the prize. 25 Everyone who competes in the games goes into strict training. They do it to get a crown that will not last; but we do it to get a crown that will last forever. 26 Therefore I do not run like a man running aimlessly; I do not fight like a man beating the air. 27 No, I beat my body and make it my slave so that after I have preached to others, I myself will not be disqualified for the prize.
어떤 목사는
자신이 교회에서 사례를 받지 않는다는 것을
자랑삼아 이야기 한다
만일
생활을 위한 수입원이 어디에도 전혀 없다면
그것이 가능하지 않으면서도 ...
그의 그 말은
타 목사들과 비교하여 자신은 훌륭하다는 점을 나타내고자 하는 교만(驕慢)이며
극히 정상적인 목사들에게나 교인들에게까지 잘못된 사고(思考) 및 판단(判斷)을 하게 만드는 죄악(罪惡)이 된다
어떤 목사는
생활고(生活苦)를 이유로
목사의 이중직(二重織)을 언급(言及)한다
바울의 경우를 들어
그것이 합당하지 않느냐는 것
그러니까 그래도 된다는 식...
그러나 보자
바울의 상황을...
당시의 상황을...
바울은 복음의 볼모지에서 사역한 선교사 였고...
고정사역(固定使役)이 아니었기에
그의 지도를 받으며 섬길 교인들이 없었다
허니...
자급자족가불가(自給自足可不可)
얼마든지 이해납득(理解納得)...
오늘날 개교회사역(個敎會使役)
그 모본(模本)은 초대교회(初代敎會)가 되어서는 안된다
구약(舊約)의 제사장개념(祭司長槪念)에서 찾아야 한다
바울의 사역은
주께서 목회자들에게 부여하신 3직(선지자 제사장 왕)중
선지자직(先知者職)에 집중(集中)되어 있어 선교사(宣敎師)임을 주목(注目)할 필요가 있다
그러나 지역목사(地域牧師)
그들에게는 3직(職) 모두가 주어진 존재들이다
하여 구약의 제사장들처럼 ...레위인들처럼... 수입을 위한 그 어떠한 이중직(二重織) 불허(不許)라고 보아야 한다
구약의 마지막 말라기의 상황
이스라엘 신앙의 와해(瓦解)...
결국 레위인들의 자리이탈 현상...
그 책임
레위인들 자신(自身) + 나머지 지파들...
모두에게 있음이다
그 결과는
400년임을
우리 모두는 알고 있다
또한 그 결과가
메시야 부정(否定) 거절(拒絶)
십자가(十字架)였고...
그 대가(對價)
가나안땅 분배(BC1400)~마사다전투(AD72)
1472년만에 그들은 에덴에서 아담과 하와가 쫓겨나듯 쫓겨나 세계유리방황처지상황(世界遊離彷徨處地狀況)에 돌입(突入)
~1948.5.14.까지
BC586-515 71년만에 재건되는 이스라엘처럼
1876년만에 유사(類似)한 방법(方法)으로 독립(獨立)을 하게 됨을 본다
그렇게도 혼이 났으면서도
아직도 정신 못차리고 있는 이스라엘
그 나라는 마지막 전쟁...아마겟돈의 뇌관(雷管) 역할을 하고 있음을 본다
다시 목사의 급여(給與)
바울도 인정했던 것처럼
그것은 당연지사(當然之事) 정당(正當)한 것
하지만 어찌되었든 상황과 여건이 허락지 않을 시
오늘날 목사 가정의 궁여지책(窮餘之策)
어느 교단에서 언급한 것처럼 ... 자립전상황(自立前狀況)을 선교관점(宣敎觀點)으로 해석함은 지당(至當)하다 본다
다만
그러한 특수상황(特殊狀況)을
일반상황(一般狀況)을 대체(代替)하려는 세대주의신학적(世代主義神學的) 주장(主張)은 근절(根絶)되어야 한다는 사실을 짚고 넘어가야 하겠다
[마5:17]
내가 율법이나 선지자나 폐하러 온 줄로 생각지 말라
폐하러 온 것이 아니요 완전케 하려 함이로다
[롬3:31]
그런즉 우리가 믿음으로 말미암아 율법을 폐하느뇨
그럴 수 없느니라 도리어 율법을 굳게 세우느니라
그런데 세상은
목회자가 받는 사례(謝禮)를
급여(給與)... 월급개념(月給槪念)으로 동일시(同一視)하고 있는 현실(現實)
사실 목사에게 세금을 걷는 것은
이중과세(二重課稅)에 해당(該當)한다
이유(理由)는 교인들이 이미 국가에 세금을 바친 결과물이 바로 헌금(獻金)이기 까닭이다
그런 차원에서 보면
지금의 이런 법(法)은
분명 ‘핍박(逼迫)’ ‘탄압(彈壓)’이라 아니할 수 없다
그런데도...
참으로 괴변적사고(怪變的思考) 오판(誤判)을 바른것처럼 주장하는
소수의 목사들과 세상의 집권자들... 안티세력들...
목사들의 급여접근(給與接近)
성경적(聖經的) 신학적(神學的) 차원(次元)에서 해야 옳지
세속적(世俗的) 급여(給與) 차원(次元)에서 다뤄져서는 절대로 안된다는 사실...
하지만
작금의 중-대형교회들의 소수 목사들의
본(本)이 못됨... 인정(認定) ... 현 실태(實態) 인과응보(因果應報)에 동의(同意)한다
거기에 해당하는 목사들이여...
회개하라!
회개회개(悔改回改)하라!