|
로마서 11장 # 로마서 11:1-12 자기 백성을 버리지 않으셨다 새찬송 302장(구 408장)- 내주 하나님 넓고 큰 은혜는/ 찬송: 191장, 336장, 349장, 410장. 1-6절 하나님의 신실함- 이스라엘을 향한 1절 그러므로 내가 말하노니 하나님이 자기 백성을 버리셨느뇨? 그럴수 없느니라 나도 이스라엘인이요, 아브라함의 씨에서 난 자요, 베냐민 지파라. I ask then: Did God reject his people? By no means! I am an Israelite myself, a descendant of Abraham, from the tribe of Benjamin. - 나도: 하나님께서 이스라엘 민족을 버리지 않으셨다는 증거/ 증인으로 첫째, 사도 바울 자신을 들어 증거한다. 바울을 용서하시고, 은혜로 부르셨다! 그 둘째가 엘리야이다. 엘리야의 생각보다 더 탁월한 영적인 지성을 갖고 있음을 보여준다. God did not reject his people, whom he foreknew. Don't you know what the Scripture says in the passage about Elijah--how he appealed to God against Israel: 11:4 And what was God's answer to him? "I have reserved for myself seven thousand who have not bowed the knee to Baal." 11:5 So too, at the present time there is a remnant chosen by grace. 11:6 And if by grace, then it is no longer by works; if it were, grace would no longer be grace. 11:7 What then? What Israel sought so earnestly it did not obtain, but the elect did. The others were hardened, 11:8 as it is written: "God gave them a spirit of stupor, eyes so that they could not see and ears so that they could not hear, to this very day." 11:9 And David says: "May their table become a snare and a trap, a stumbling block and a retribution for them. 11:10 May their eyes be darkened so they cannot see, and their backs be bent forever." - 하나님께서... 자기 백성을 버리지 아니하셨나니: 하나님께서 버리신 자가 누구가 있단 말인가! 오히려 이스라엘 백성이 하나님을 버렸다. !! - 엘리야를 가리켜: 두번 째 증거/ 증인 - 엘리야. - 알지 못하느냐: 로마서의 영적인 지식에 대하여 연구해보라. - 저가 이스라엘을 하나님께 송사하되 -how he appealed to God against Israel.NIV: 11:3 "Lord, they have killed your prophets and torn down your altars; I am the only one left, and they are trying to kill me"? - 나만: 엘리야는 '나만'이라고 생각하였다.그의 생각이 얼마나 그를 외롭고 힘들게하였을까.... 바울 사도는 '나도'라는 생각을 갖고 있다. '나도' vs '나만'의 차이는 엄청난 차이를 만들어낸다. - 무뤂꿇지 아니한 사람: 하나님께 무뤂끓고 기도하는 사람이 얼마나 필요한가! 기도하는 사람 - 기도로 동역하는 사람들이 필요하다. 이들 의인들 때문에 사마리아가 소돔과 고모라처럼 심판을 받지 않게 되었다. * 나는 무엇에 누구에게 무릎을 꿇는가? 얼마나 오래 동안 기도하는가? 오늘날 맘몬에게 무릎끓은 이들은 얼마나 되는가?
- 은혜로: 하나님의 은혜로! 자기의 행위로가 아니다! 예수님의 신실함(믿음) 때문이다! - 남의 자가 있느니라: '남은 자'란 어떤 의미인가? 다수가 아닌, 소수다! '은혜로 택하심을 받은 자'다. 은혜가 아니라면, 율법의 행위로라면, 아무도 남지 않았을 것이다! 나의 언행심사를 보라! 나는 더 완고한 자 될 수 있고, 아니면, 더 충성된 자가 될 수 있다. # 7-10절 이스라엘의 실패 - 그 남은 자들은 완악하여졌느니라: 나는 어떠한가? 악행 때문에, 눈이 어둡게 되고, 등이 굽게 되었다. NIV. *- 혼미한 심령과 보지 못할 눈과 듣지 못할 귀: 엘리야 시대에 그렇하다. 모세의 출애굽 세대, 엘리야 시대, ... 다윗 시대(9절). ... 오늘날까지!
9절 또 다윗이 가로되 저희 밥상이 올무와 덫과 거치는 것과 보응이 되게 하옵시고 NIV. - 또 다윗이: 다윗 왕 시대도 역시 영, 눈 귀에 할례가 필요한 이들이 많았음을 보여준다. - 밥상이 올무와 덫과 거치는 것과 보응이 되게: 엄청난 말이다. 저주를 먹고 마시는 것이 아닌가? *- 등은 항상 굽게 하옵소서: 종의 모습 같다. 땅만 바라다 본다. 하늘과 위엣 것을 바라보지 못한다. # 11-12절 이방인의 구원과 이스라엘의 미래 - 저희가 넘어지기까지 실족하였느뇨 그럴수 없느니라: 가망이 없는가? 어느 정도의 실족인가? 시기심이 일어나고, 그 결과 나중에 구원에로의 회개하게 된다! 실족하지 말게 하소서. 주님은 늘 상 제자들을 위하여 기도하라 하셨다 '시험에 들게 하지 마옵시고'라고 기도하라. - 시기나게 함이니라: 대제사장이 시기심으로 예수님을 십자가에 못박아 죽이게 되었다. * 하나님의 순환전략의 지혜. # 로마서 11:13-24 인자하고 준엄하신 하나님 새찬송 273장(구331장)- 나 주를 멀리 떠났다. 13절 내가 이방인인 너희에게 말하노라 내가 이방인의 사도인만큼 내 직분을 영광스럽게 여기노니 - 저희 중에서 얼마를 구원하려 : 모든 시기심이 구원받게 하는 것은 아니지만 사도행전을 보면 많은 제사장들도 주님께 돌아왔다! *15-16절 이방인의 구원과 이스라엘의 미래 - 처음 익은 곡식가루 = 첫 열매의 곡식가로= 믿는 유대인들. - 뿌리: 언약의 족장들. * 17-24절 이방인을 향한 경고와 유대인을 향한 권면 - 자긍하지 말라: 그러면, 올바른 태도는 무엇인가? 두렵고 떨림으로 구원을 이루라! 자랑하지 말라. 경외함과 감사하고 찬송하며 겸손하라. - 접붙임을 받게: 믿음이란 무엇인가를 정의하는가? 한마디로, 믿음이란 접붙임을 받는 것이다. 나를 세상과 나의 육신의 정욕과... 로부터 자르고, 그리스도에게 접붙이는 것이다. 불순종하면 꺽인다! 우쭐대지 말라! 나태하지 말라. - 하나님의 인자에 머물러 있으면: * 23-24절 유대인을 향한 하나님의 기대와 계획. - 유대인의 구원은 죽었다, 부활한 것 같은 새 창조의 사건이 될 것이다! # 로마서 11:25-36 철회도 후회도 없는 하나님의 부르심 새찬송 298장(구 35장)- 속죄하신 구제주를/ 찬송: 19장, 325장, 521장. 인간의 불순종을 통해서도 긍휵의 사역을 행하시는 하나님여 지혜와 지식이여! * 25- 32절 이방인의 구원과 유대인을 향한 하나님의 주권 로마서 11: 25 형제들아 너희가 스스로 지혜있다 함을 면키 위하여 이 비밀을 너희가 모르기를 내가 원치 아니하노니 이 비밀은 이방인의 충만한 수가 들어오기까지 이스라엘의 더러는 완악하게 된 것이라. - 형제들아, 형제들아 너희가 스스로 지혜있다 함을 면키 위하여: 이방(로마) 그리스도인들이 자기들이 구원 받고, 유대인들이 거절한 것에 대한 판단이 틀렸다! 는 것을 가르쳐준다. 이방 그리스도인이 지혜로워서, 잘해서 구원받은 것이 아니다! 하나님의 은혜의 역사 때문이다(25-27절). - 온 이스라엘: '부르심을 받은 사람(9:6-13), '남은 자'(11:7)이라고 밝혔다. 그러므로 '온 이스라엘'은 형통적인 이스라엘 전체를 의미하지 않는다. <참고. 매일성경 2023년 6-7월> - 하나님: 전능하신 분이시다. 그런 분은 끝까지 책임지시니 우리가 사명을 잘 감당할 수 있다. 민수기 17장의 아론은 사람들이 탐탁치 않게 생각했다. 그러나, 하나님이 그를 변화시키시고, 충성되게 그 직분을 감당하도록 동와주셨다. - 하나님의 부르심에는 후회하심이 없느니라: 후회도 철회도 없다. 오직 믿음으로 구원받는다. - 이스라엘의 불순종으로 불순종하던 이방인들이 구원을 받았다. - 유대인들이 이방인들에게 베푸신 긍휼을 보고, 돌아와 하나님의 긍휼을 입을 날이 올 것이다. * 33-36절 하나님의 지혜와 지식을 찬양 - 깊도다 하나님의 지혜와 지식: 인간의 불순종도 하나님의 긍휼을 베푸시는 통로로 사용하시는 하나님의 지혜여! 약속하신 말씀을 식언치 않으시고, 신실하게 지키시는 하나님! - 영광이 그에게 세세에: 놀라운 구원/ 구속을 모든 공간, 모든 시간 속에서 신실하게 이루시는 하나님이시여!
참고도서 1. NIV 2. 2023년 5-6월, 매일성경, 성서유니온출판사. 3. 4. 5.
Romans Chapter 11 11:1 I ask then: Did God reject his people? By no means! I am an Israelite myself, a descendant of Abraham, from the tribe of Benjamin. 11:2 God did not reject his people, whom he foreknew. Don't you know what the Scripture says in the passage about Elijah--how he appealed to God against Israel: 11:3 "Lord, they have killed your prophets and torn down your altars; I am the only one left, and they are trying to kill me"? 11:4 And what was God's answer to him? "I have reserved for myself seven thousand who have not bowed the knee to Baal." 11:5 So too, at the present time there is a remnant chosen by grace. 11:6 And if by grace, then it is no longer by works; if it were, grace would no longer be grace. 11:7 What then? What Israel sought so earnestly it did not obtain, but the elect did. The others were hardened, 11:8 as it is written: "God gave them a spirit of stupor, eyes so that they could not see and ears so that they could not hear, to this very day." 11:9 And David says: "May their table become a snare and a trap, a stumbling block and a retribution for them. 11:10 May their eyes be darkened so they cannot see, and their backs be bent forever." 11:11 Again I ask: Did they stumble so as to fall beyond recovery? Not at all! Rather, because of their transgression, salvation has come to the Gentiles to make Israel envious. 11:12 But if their transgression means riches for the world, and their loss means riches for the Gentiles, how much greater riches will their fullness bring! 11:13 I am talking to you Gentiles. Inasmuch as I am the apostle to the Gentiles, I make much of my ministry 11:14 in the hope that I may somehow arouse my own people to envy and save some of them. 11:15 For if their rejection is the reconciliation of the world, what will their acceptance be but life from the dead? 11:16 If the part of the dough offered as firstfruits is holy, then the whole batch is holy; if the root is holy, so are the branches. 11:17 If some of the branches have been broken off, and you, though a wild olive shoot, have been grafted in among the others and now share in the nourishing sap from the olive root, 11:18 do not boast over those branches. If you do, consider this: You do not support the root, but the root supports you. 11:19 You will say then, "Branches were broken off so that I could be grafted in." 11:20 Granted. But they were broken off because of unbelief, and you stand by faith. Do not be arrogant, but be afraid. 11:21 For if God did not spare the natural branches, he will not spare you either. 11:22 Consider therefore the kindness and sternness of God: sternness to those who fell, but kindness to you, provided that you continue in his kindness. Otherwise, you also will be cut off. 11:23 And if they do not persist in unbelief, they will be grafted in, for God is able to graft them in again. 11:24 After all, if you were cut out of an olive tree that is wild by nature, and contrary to nature were grafted into a cultivated olive tree, how much more readily will these, the natural branches, be grafted into their own olive tree! 11:25 I do not want you to be ignorant of this mystery, brothers, so that you may not be conceited: Israel has experienced a hardening in part until the full number of the Gentiles has come in. 11:26 And so all Israel will be saved, as it is written: "The deliverer will come from Zion; he will turn godlessness away from Jacob. 11:27 And this is my covenant with them when I take away their sins." 11:28 As far as the gospel is concerned, they are enemies on your account; but as far as election is concerned, they are loved on account of the patriarchs, 11:29 for God's gifts and his call are irrevocable. 11:30 Just as you who were at one time disobedient to God have now received mercy as a result of their disobedience, 11:31 so they too have now become disobedient in order that they too may now receive mercy as a result of God's mercy to you. 11:32 For God has bound all men over to disobedience so that he may have mercy on them all. 11:33 Oh, the depth of the riches of the wisdom and knowledge of God! How unsearchable his judgments, and his paths beyond tracing out! 11:34 "Who has known the mind of the Lord? Or who has been his counselor?" 11:35 "Who has ever given to God, that God should repay him?" 11:36 For from him and through him and to him are all things. To him be the glory forever! Amen. |
첫댓글 33-36절. '영광송' <프래드 B. 크래독, 권위없는 자처럼> 268-278쪽.
33절. 성부 성자 성령 곧 거룩하신 세 위격의 활동을 지칭한다. 미로슬라브 볼프, 알라27쪽
25절. 이 비밀: For I would not, brethren, that ye should be ignorant of this mystery, lest ye should be wise in your own conceits; that blindness in part is happened to Israel, until the fulness of the Gentiles be come in( KJV)
I do not want you to be ignorant of this mystery, brothers, so that you may not be conceited: Israel has experienced a hardening in part until the full number of the Gentiles has come in(NIV).
구약시대는 유대(이스라엘)에 열강이 종속, 예수님 십자가 처형 후 유대가 이방에 종속되었다. ☆곧 예수님의 표
4절. 내가 나를 위하여... 남겨 두었다: 하나님의 은혜가 남은자 영성의 뿌리다! 하나님이 이스라엘을.. 사대 교회를... 버리지 않으셨다는 증거는 남은자가 있다는 것으로 증명하신다!
1절부터 12절. 새 찬송가 581장
1절: 나도 이스라엘인이요 아브라함의 씨에서 난 자요 베냐민 지파라: 자동 구원은 없다 아브라함의 자손의 혈통, 이스라엘 사람의 신분이 자동적으로 구원을 가져 오지 않는다. 구원은 오직 복음을 통해서주신다! 바울이 증거 다!
12절 풍성함( 요한복음 10장 10절)에서 충만함으로
11절 그들이 넘어지기까지 실족 하였느냐: 하나님이 자기 백성을 버리셨느냐... 넘어지기까지 실족하는 것은 하나님의 버림받았다는 증거다. 실족 하지 말라 주님을 따르라. 사슴의 발과 같이 되게 하소서!
7절 남은 자( 로이포이): 하나님이 주신 사명을 외면하고 현장 유지만 에만 머물러 있는 자... 은혜를 헛되이 받는 자... 복음을 순종하지 아니 하고 믿지 아니 하는 자
20절 - 오늘도 다 그들은 믿지 아니하므로 꺾이고: 믿음은 완료시제다. 믿음으로 믿음에 이르게 하소서. 오직 의인은 믿음으로 말미암아 살리라!
- 높은 마음을 품지 말고: 거드름, 자기 자랑, 이기심, 혈통 자랑... 교만
24절 원 가지니 사람들이야 얼마나 더 자기 감람나무에 접붙임을 받으랴: 주여, 김명렬 집사님을 회복시켜 주시옵소서!
23절 그들을 접붙이실 능력이 하나님께 있음이라: ... 로마서 8장 하나님은 하시느니라! 요한복음 15장 나는 포도나무요 너희는 가지니