우크라이나가 전선에서 1,100마일 가량 떨어진 무르만스크 올레냐의 공군기지에 아에로프락트 A-22 초경량비행기를 개조한 UAV를 날렸다고 합니다. 지상군이 요격에 성공해 폭발하는 장면이 찍혔네요.
A-22는 길이 6.3m, 전폭 10.1m, 엔진출력 73.5kW(98.6마력)의 초경량 비행기로 공중량 260kg, 최대 이륙중량 450kg으로 무인개조시 250kg 내외의 폭탄을 실을 수 있을 것 같습니다. 기사에는 항공기 중량 1,300lb ( 589kg)라고 하니 더 무거운 폭탄을 실을 수도 있겠고요.
A-22 외에 프랑스제 초경량항공기인 아에로소르 닌자 ( 공중량 266kg, 총중량 472kg)도 UAV로 개조하고 있다고 하네요.
A Ukrainian Drone Flew 1,100 Miles to Target A Russian Bomber Base (substack.com)
A Ukrainian Drone Flew 1,100 Miles to Target A Russian Bomber BaseThe A-22 was intercepted in mid-air
David Axe
Aug 21, 2024
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An A-22 drones toward Olenya, then gets hit
The Ukrainian intelligence directorate may have set a record, back in July, when it claimed it flew a long-range strike drone 1,100 miles to strike the Russian air force base at Olenya in Murmansk, in northern Russia.
Now we can confirm the directorate is capable of flying a drone that far. A video that circulated online on Wednesday depicts what clearly is a pilotless version of an Aeroprakt A-22 sport plane droning toward Olenya.
Russian forces on the ground engage the propeller-driven A-22, dramatically blowing it up. The ferocity of the explosion points to significant explosive payload aboard the 1,300-pound plane.
Why Ukraine would want to hit Olenya is obvious. It houses strategic bombers that routinely conduct cruise-missile raids on Ukrainian cities.
The A-22 raids are an extension of Ukraine’s escalating campaign of drone and missile strikes targeting strategic targets in Russia, including air bases, factories, space sites and oil refineries. The strikes targeting Olenya apparently are the deepest strikes.
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Ukrainian industry produces at least two models of sport plane the intelligence directorate has converted into strike drones: the A-22 and the Aerosor Nynja.
It seems both types have inexpensive video cameras, simple onboard computers, servos connected to the flight controls and satellite radios to transmit video to a distant operator and control signals back to the plane.
The A-22 carries its explosive payload in its cabin. The Nynja carries a small bomb under its belly. Both planes cruise at around 100 miles per hour and blend in with civilian air traffic, making them difficult to detect and intercept.
In its standard configuration, an A-22 has a 20-gallon internal fuel tank that might lend it an 800-mile range on a one-way sortie. That A-22s are ranging as far as 1,100 miles seems to indicate the intelligence directorate in Kyiv is installing extra fuel tanks in the type’s cabin alongside the explosive payload.
It’s not yet clear whether the Ukrainian attacks on Olenya have inflicted any meaningful damage. But don’t expect the Ukrainians to stop trying. An A-22 costs just $90,000—a pittance in military terms.
Aeroprakt A-22 Foxbat - Wikipedia
Best Off Nynja - Wikipedia
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첫댓글 지금 운영할 전력도 부족한 우크라이나니까 저 정도겠지만...... AMRAG에서 상태좋은 F16 같은거 꺼내다가 UAV로 개조해서 공격편대군 보내기 전에 먼저 보내던가, 페이크로 쓰던가 하는 상상들 다들 한번쯤 해봤을텐데 점점 현실이 되네요. 뭐 중국아저씨들도 J6/J7으로 이미 비슷한 걸 했으니 이제는 오히려 상식인지도..
중국도 J6 재활용하는데, 한국도 퇴역한 팬텀이나 퇴역할 F-5 중에 상태 좋은 건 비바람 안 맞게 보관해뒀다가 UAV로 개조해서 1회용으로 써먹어도 좋을 것 같습니다.
퇴역기체를 무인기로 재활용하는건 퇴역시킬 정도로 낡은 기체(특히 제트 전술기의 경우...)를 자주 비행도 안시키면서 오래도록 유지보관한다는 관점에서 경제적으로는 타당성이 없는 방안입니다. 그럼에도 불구하고 몇몇 국가에서 퇴역기체를 재활용하는 사례가 있었던건 예전에 디코이용으로 나왔던 ADM-20같은 물건이 기술부족으로 상대편의 방공망에 진짜 유인기와 구분가능했던 이유로 어쩔 수 없이 시도되었던 방안이고 요즘처럼 기술이 발달한 상황에서는 약간만 품을 들이면 실기체 운용보다 훨씬 저렴한 수명주기비용에 유지보관도 쉬운 모델로 상대 방공망이 거의 구분이 불가능하게 디코이를 만드는게 가능할 겁니다.
@김용우 하긴 요즘 기술력으로는 신조품 생산하는 게 더 저렴할 수도 있겠네요. 보관비, 유지보수비도 공짜가 아니니.. 감사합니다