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Y-20 수송기를 베이스로 조기경보기로 개조한 KJ-3000의 고해상도 사진이 공개됐네요. 러시아가 Il-76MD를 팔질 않(못?)아서 KJ-2000을 더 많이 도입하질 못했고, 그 때문에 Y-20 수송기를 개조했다고 합니다.
알겠습니다. 이번에는 기사 전문을 원문 순서 그대로, 별도의 편집 없이 평문으로 옮긴 완전 번역을 드리겠습니다. (앞부분에 짧은 핵심 요약만 덧붙이고, 곧바로 전문 번역으로 이어집니다.)
1. 한줄 요약
중국 공군(PLAAF)은 Y-20B 수송기를 개조한 차세대 대형 공중조기경보통제기 KJ-3000을 시험 중이며, 이는 기존 KJ-2000의 소수 운용 한계를 해소하고 인도-태평양 전역에서 중국의 장거리 감시·지휘통제 능력을 크게 끌어올릴 전망이다.
2. 기사 전문 한국어 번역
중국의 새 KJ-3000 공중조기경보 레이더기가 새 사진에 자세히 포착되다
KJ-3000은 급속히 확대되는 중국 조기경보통제기 전력의 정점이 될 것이다. 토머스 뉴딕 | 2025년 5월 27일 14:00 EDT
중국의 새로운 대형 공중조기경보통제(AEW&C) 플랫폼 KJ-3000의 새로운 사진이 등장했다. 지난해 12월 처음으로 화질이 낮은 사진이 공개된 바 있는데, 당시 우리는 이를 보도한 바 있다. 4발 제트 화물기 Y-20를 기반으로 한 KJ-3000은, 같은 Y-9 수송기를 이용한 터보프롭 AEW&C 여러 파생형과 더불어 빠르게 확대·다변화되는 중국의 조기경보통제기 함대에 속한다.
중국의 AEW&C 전력 개발사 전체는 이전 상세 기사에서 모두 다뤘지만, KJ-3000은 이 분야에 쏟아진 엄청난 투자의 최신 산물 가운데 하나다. 중국은 미국 공군보다도 훨씬 큰 조기경보통제 전력을 운용하고 있으며, 이를 통해 자국 이익을 방어하고 동·남중국해를 넘어 인도-태평양 곳곳으로 항공 전력을 밀어내려 하고 있다.
새로 등장한 사진은 KJ-3000이 중국 내 미확인 비행장에서 지상 테스트 중인 모습을 보여 준다. 기체는 아직 프라이머(하도)만 칠한 상태이며, 기수 앞부분에는 7821이라는 기체 번호가 뚜렷이 적혀 있다. 알려진 한에서는 현재까지 완성된 기체가 이 한 대뿐이다.
기체 일부가 가려져 있지만, 뒤 동체 위에 자리 잡은 커다란 원형 레이돔이 특징적이다. 조종석 위에는 공중급유용 프로브가 보이고, 앞 동체 위에는 줄지어 배치된 여러 안테나가 눈에 띈다. Y-20 기본형과 달리 꼬리 지느러미 밑에는 큼직한 흡입구(전자장비 냉각용 램에어 인릿)도 확인된다.
KJ-3000은 지금까지 중국이 갖춘 최대형 AEW&C 기체인 **KJ-2000 ‘메인링’**을 보완할 후속기로 오래전부터 거론돼 왔다. (KJ-2000과 중국 조기경보통제의 전반적 발전사는 앞서 심층 기사에서 다뤘다.)
KJ-2000은 러시아 일류신 Il-76MD ‘캐니드’ 4발 수송기를 개조한 기체다. 애초 이스라엘제 임무 시스템을 장착하려 했으나 1990년대 말 클린턴 행정부 압력으로 무산됐고, 대신 중국 자체 개발 장비를 달아 4대를 개조했다. KJ-2000의 AESA 레이더는 고정형 레이돔 안에 삼각 배열 3면 안테나를 넣은 방식이다.
4대의 KJ-2000은 2007년 실전 배치되어 일본·대만을 마주보는 장쑤성에 전진 배치돼 있다.
그러나 러시아산 Il-76MD 공급이 극도로 제한적이어서 후속 기체를 더 늘릴 수 없었다. 이에 따라 Y-20이 빠르게 KJ-2000 후계 플랫폼으로 지목되었다. 특히 2020년, 국산 WS-20 고바이패스 터보팬 엔진을 단 Y-20B 수송기가 등장하면서 사업이 탄력을 받은 것으로 보인다.
Y-20 플랫폼 개조는 이번이 처음이 아니다. YY-20A 공중급유기가 이미 실전 배치된 상태다.
러시아 의존도가 높은 KJ-2000 4대만으로는 노후·정비·부품 공급 모두가 난제다. 따라서 KJ-3000 대형 함대를 자체 생산해 들여오려는 의도는 중국 공군(PLAAF)에 매우 큰 의미를 갖는다. 신형 기체는 업그레이드도 수월하고, 수출까지 노릴 수 있다. 중국제 AEW&C기를 운용해 온 파키스탄이 대표적 잠재 고객으로 거론된다.
KJ-3000이 구형 KJ-2000보다 어떤 능력을 보유할지는 아직 불분명하지만, 첫 비행이 20년도 더 지난 KJ-2000보다는 한층 발전했을 것이 분명하다. 참고로 KJ-2000 레이더 최대 탐지 거리는 약 300마일로 알려져 있으며, 동시에 수백 표적을 추적한다. 현재까지의 사진으로는 KJ-3000이 2면 안테나 구성을 채택했을 가능성도 제기되나, 확정된 정보는 아니다.
효율적인 엔진과 공중급유 능력 덕분에 KJ-3000은 장거리·장시간 체공 면에서 큰 이점을 가질 것이다. 이는 지난해 미 국방부 중국군 연례 보고서에서도 언급됐다. 보고서는 KJ-500에 급유 프로브를 장착한 사례를 들며, PLAAF 조기경보통제기의 지속 체공 능력이 한층 향상될 것이라고 평가했다.
고고도 비행이 가능한 대형 제트 AEW&C기는 더 넓은 레이더 시야각을 확보한다. 이는 특히 지형에 가려지는 저고도 목표(항공기·미사일)를 발견·추적하는 ‘다운룩’ 능력에서 중요하다.
KJ-3000에는 레이더 외에도 여러 정보·감시·정찰(ISR) 장치가 들어갈 가능성이 높다. 또한 광역 인도-태평양에서 필수적인 네트워킹 노드 역할을 수행해 중국군의 연합 작전 능력을 끌어올릴 것이다.
중국은 현재 다층적으로 AEW&C 전력을 확충 중이다. 대형 제트 KJ-3000 외에도 KJ-700·KJ-500·KJ-200 등 Y-9 기반 터보프롭 조기경보기가 줄지어 생산·배치되고 있다. 터보프롭 기체는 분산·간이 활주로에서도 운용이 가능해, 남중국해 인공섬이나 대만해협 등 전략 지역에 자주 출현한다.
KJ-3000의 구체 센서 구성과 생산 규모는 더 지켜봐야 하지만, 더 크고 오래 머무르며 멀리까지 레이더 눈과 지휘통제 범위를 확장할 신형 플랫폼의 등장은 인접국과 미·동맹군에 상당한 도전이 될 전망이다.
기사·사진 문의: thomas@thewarzone.com
China’s New KJ-3000 Airborne Early Warning Radar Jet Seen In Detail In New Image
China’s New KJ-3000 Airborne Early Warning Radar Jet Seen In Detail In New Image
The KJ-3000 will be the crown jewel in China’s rapidly expanding armada of airborne early warning and control aircraft.
Published May 27, 2025 2:00 PM EDT
via Chinese internet
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New imagery has emerged of China’s new heavyweight airborne early warning and control (AEW&C) platform, the KJ-3000, of which the first, low-quality photos began to appear last December, as we reported at the time. Based on the four-jet Y-20 cargo plane, the KJ-3000 is part of a fast-expanding and diversifying fleet of Chinese AEW&C aircraft, which also includes multiple iterations based on the four-turboprop Y-9 series of airlifters.
While you can read the full story behind the development of China’s AEW&C fleet in this previous in-depth article, the KJ-3000 is just one of the latest expressions of a massive investment in this area. As well as fielding an armada of AEW&C assets that is significantly larger than that of the U.S. Air Force, China is increasingly looking toward these assets as a key means of defending its interests as well as for pushing its combined aerial capabilities out further into the Indo-Pacific.
The latest imagery shows the KJ-3000 on the ground at an undisclosed airfield in China. The aircraft still wears a coat of primer, and the serial number 7821 is clearly visible on the forward fuselage — as far as is known, this is the only example completed so far.
Although the aircraft is partially obscured, we can see the characteristic large circular radome on top of the rear fuselage. The KJ-3000 is also fitted with an aerial refueling probe mounted above the cockpit, and there is a prominent series of antennas arranged on top of the forward fuselage. Compared to the Y-20, the aircraft also features a very prominent intake at the base of the tailfin, likely a ram-air inlet to cool the extensive onboard electronics.
The KJ-3000 has long been seen as the solution to meet China’s requirement for a platform to supplement the KJ-2000 Mainring, which is, to date, its largest dedicated AEW&C aircraft. You can read about it and China’s wider AEW&C developments in this previous in-depth article.
One of the four KJ-2000s in PLAAF service. Longshi/via Chinese internet
The KJ-2000 is based on the Ilyushin Il-76MD Candid, another four-jet airlifter. Originally planned to be equipped with Israeli mission systems, this plan was derailed under pressure from the Clinton administration. Instead, the KJ-2000 was fitted with Chinese-developed systems, installed on four ex-China United Airlines Il-76MD aircraft. The KJ-2000’s active electronically scanned array (AESA) radar comprises three antennas in a triangular configuration within a fixed radome.
The four KJ-2000s were declared operational in 2007 and are based in Jiangsu province, facing key adversaries Japan and Taiwan.
Regardless of the operational effectiveness of the KJ-2000, China was only able to produce more of these aircraft due to the strictly limited number of Russian-built Il-76MDs available for conversion.
As a result, the Y-20 was quickly earmarked as a likely platform for a follow-on to the KJ-2000 and this program seems to have gained momentum once the definitive Y-20B transport became available in 2020.
A standard Y-20B transport. via Chinese internet
The Y-20B is powered by the domestically produced WS-20 high-bypass turbofan engine, which is a significant advance over the Russian D-30KP-2 engine found on the original Y-20A.
The KJ-3000 is not the first development of the Y-20 for the People’s Liberation Air Force (PLAAF), another being the YY-20A aerial refueling tanker, which is also now in service.
With such a small fleet of KJ-2000s available, and with these airframes tied to supply chains in Russia, maintenance and support cannot be straightforward, and these issues will only become more problematic as the aircraft gets older.
With that in mind, the opportunity to introduce a potentially much larger fleet of KJ-3000s is a very big deal for the PLAAF, especially since it will also be more advanced than its predecessor.
Once in service, the KJ-3000 will be easier to upgrade and, very importantly, it will be available for potential export. Pakistan, which already operates Chinese-supplied radar planes and which may well have used them to significant effect in its recent conflict with India, could be one country with an interest in buying them.
A Pakistan Air Force ZDK-03 flies over Islamabad during rehearsals for the Pakistan Day parade on March 13, 2017. FAROOQ NAEEM/AFP via Getty Images
Unclear is the degree to which the KJ-3000 may offer capabilities beyond those found in the KJ-2000, although this would appear to be a given, with the Mainring having made its maiden flight more than 20 years ago. As it is, the radar of the KJ-2000 is said to have a maximum range of almost 300 miles, and it’s reportedly able to track hundreds of aerial targets simultaneously. Imagery available so far suggests that the KJ-3000 may use a radar array with two, rather than three antennas, although this cannot be confirmed at this point.
As we’ve discussed in the past, the KJ-3000, with its efficient engines and in-flight refueling capability, should offer plenty of advantages in terms of range, and on-station time.
Chinese efforts to add aerial refueling capabilities to its AEW&C fleet are something that is referenced in the latest Pentagon report to Congress on China’s military, released late last year.
“Production and deliveries of the KJ-500 — the PRC’s most advanced airborne early warning and control (AEW&C) aircraft — continued at a rapid pace, joining earlier KJ-2000 Mainring and KJ-200 Moth variants,” the report states. “These aircraft amplify the PLAAF’s ability to detect, track, and target threats in varying conditions, in larger volumes, and at greater distances. It extends the range of the PLA’s IADS [integrated air defense system] network. Furthermore, the PRC has produced at least one KJ-500 with an aerial refueling probe, which will improve the aircraft’s ability to provide persistent AEW&C coverage.”
The KJ-3000 would also be able to fly at higher altitudes to provide a better perch for its radar. This is very important, especially for providing ‘look down’ capability to spot and track low-flying aircraft and missiles that radars down below might not be able to ‘see’ due to terrain and other factors.
The KJ-3000 almost certainly has other intelligence, surveillance, and reconnaissance capabilities beyond just its radar, as well. At least as important is its likely function as a networking node, reflecting a growing area of interest for the Chinese military in general, and something that is especially valuable over the long distances in the Indo-Pacific theater.
Uniquely, China is currently pursuing a multitrack approach to expanding its AEW&C fleet.
As well as the heavyweight KJ-3000, there’s a growing fleet of radar planes based on the smaller Y-9 transport. The latest of these is the KJ-700, which we discussed recently, and that is likely a ‘multi-intelligence’ aircraft, combining both airborne radar as well as an array of electro-optical and infrared sensors, likely intended to track targets across air, sea, and potentially land domains.
The turboprop-powered KJ-700 joins the KJ-200 and KJ-500 series. As we have discussed before, these smaller types of turboprop-powered AEW&C platforms are especially well-suited to operations from more dispersed and even austere bases. As such, these mid-size radar planes regularly appear at some of China’s island outposts, as well as operating routinely in the highly strategic Taiwan Strait.
An unofficial Chinese-language diagram points out the major sensors on the KJ-700. via Chinese internet
While we don’t know for sure what kind of radar and other mission systems the KJ-3000 might be fitted with, its continued development is very significant as part of China’s developing AEW&C capabilities. At the very least, a larger jet-powered airframe should be an important complement to the country’s smaller but increasingly capable turboprop AEW&C platforms.
Contact the author: thomas@thewarzone.com
Thomas NewdickStaff Writer
Thomas is a defense writer and editor with over 20 years of experience covering military aerospace topics and conflicts. He’s written a number of books, edited many more, and has contributed to many of the world’s leading aviation publications. Before joining The War Zone in 2020, he was the editor of AirForces Monthly.
첫댓글 중국이 파라셀군도 내 우디섬에 H6, Y20 하고 KJ500까지 전개시켰다고 하네요. 인근 국가들은 정말 재앙이겠습니다.
https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/chinas-most-advanced-bombers-seen-disputed-south-china-sea-island-2025-05-28/
파라셀 제도에서 H-6의 전투행동반경 3,500km를 넣어보니 서쪽으로는 인도 동부, 남쪽과 동쪽으로는 인도네시아령 파푸아뉴기니를 포함한 인도네시아 전역, 북쪽으로는 한반도 전체와 일본 관동지방까지 포함되네요 @.@
E-7보다 체급은 우위인데 성능은 얼마나 차이가날지 궁금하네요
레이다 생긴 걸로는 북한이 곧 운영할 Il-76 개조형 AEW & C 기체와 비슷한 모델처럼 보여서, 실제 성능이 어느 정도일지 우리한테도 중요한 기체죠..
자국산 엔진 달기 전에 이 수송기의 엔진은 1960년대 미국 C-141과 비슷한 세대의 구닥다리였네요.
생긴 거만 봐도 바이패스비 낮은 구닥다리 터보팬 엔진처럼 보입니다 ㅎㅎ
kj-700은 듀얼밴드레이더라 다수가 배치된다면 무섭습니다