올해 1~2월간 세금수입이 전년동기대비 15.7조원 감소한 54.2조원을 기록했습니다.
이에 따라 정부는 유류세인하폭을 줄이거나 원상복귀할 것을 검토하고있습니다.
승용차 구매시에 부과되는 개별소비세를 감면을 폐지하거나 종합부동산세에
적용하는 공정시장가액비율을 60%에서 80%로 인상하는 것도 검토대상입니다.
Falling revenue threatens tax cuts
세수감소가 감세를 위협
Korea considers scaling back on tax reductions for fuel, cars and real estate holding 정부는 유류세, 자동차 개별소비세, 종부세에 대한 감세축소 고려
By Im Eun-byel 임은별 기자
Published : Apr 10, 2023 - 15:54 Updated : Apr 10, 2023 - 17:58
Korea Herald
The South Korean government may dial back the scale of tax cuts aimed at curbing inflation, as tax revenue for this year is likely to fall below the estimate.
한국 정부는 올해 세수가 예상치를 밑돌 가능성이 높기 때문에 인플레이션 억제를 위한 감세 규모를 축소할 수 있다.
According to the Ministry of Economy and Finance, Korea’s tax revenue amounted to 54.2 trillion won ($41 billion) in the first two months of this year, marking a 15.7 trillion won drop from the 69.9 trillion won recorded in the same period last year.
기획재정부에 의하면 올해 2개월간 우리나라의 세수는 54조 2천억원(410억 달러)을 기록해서 전년동기 69조 9천억원에 비해서 15조 7천억원이 감소했다.
If the tax revenue from March to December is similar to the year before, the total tax revenue for 2023 will stand at 380.2 trillion won, lower than the government projection of 400.5 trillion won, making it difficult for the government to maintain the current tax cuts.
3월부터 12월까지의 세수가 전년과 비슷한 수준이라면 2023년 전체 세수는 당초 정부의 예상액 400조보다 낮은 380조2천억원이 되어 정부가 현재의 세금감면을 지속하기 어렵다.
"The tax revenue is highly likely to fall below the original estimate," Finance Minister Choo Kyung-ho said when visiting Samsung Electronics’ Pyeongtaek Campus on Friday.
“세수가 당초 예상치를 밑돌 가능성이 높다,”고 추경호 기획재정부장관이 금요일 삼성전자 평택 캠퍼스를 방문해서 말했다.
“While the overall economy flow and capital market remain slow, businesses are recording lower earnings, making the tax revenue outlook gloomy,” he said.
“전반적인 경기 흐름과 자본시장이 부진한 가운데 기업들은 저조한 실적을 기록하고 있어 세수 전망이 어둡다,” 고 그는 말했다.
The low tax revenue could lead to a disruption in state affairs, as related authorities will be unable to carry out their plans due to low budgets.
낮은 세수 탓에 예산이 적어 관계 당국이 계획을 실행에 옮기지 못하는 등 국정 차질이 빚어질 수 있다는 것이다.
With worse-than-expected tax revenue, the government is considering ending tax extensions or cutting back on fuel tax reductions.
예상보다 낮은 세수로 정부는 감세연장이나 유류세 인하를 줄이는 방안을 검토하고 있다.
Fuel tax reductions, involving a 25 percent cut for gasoline and 37 percent cut for diesel and liquefied petroleum gas butane, are set to last until April. The tax cuts were enacted from November 2021 to temper a spike in international oil prices.
휘발유 25%, 경유와 액화석유가스(LPG) 부탄 37%를 인하하는 유류세 인하는 4월까지 계속된다. 이감세조치는 국제유가 급등세를 진정시키기 위해 2021년 11월부터 시행됐다.
The cuts have led to a drop in related taxes worth 5.5 trillion won last year. As this year’s tax income budget was drawn up on the premise that the government maintains the fuel tax cut, it could secure more tax income by normalizing fuel taxes.
이 세금감면은 작년에 5조5천억원의 관련세금을 감소시켰다. 정부가 유류세 인하를 유지한다는 전제로 올해 세수 소득세 예산을 편성한 만큼 유류세 정상화를 통해 더 많은 세수를 확보할 수 있다는 것이다.
However, as international oil prices are going up following the oil production cut announcement from OPEC+ producers, the government is likely to adjust fuel tax reductions, bringing the current 37 percent cut for diesel down to 25 percent or making cuts for all fuel types down to 15-20 percent.
다만 OPEC+ 산유국들의 감산 발표에 따라 국제유가가 오르고 있어 정부는 현재 디젤 연료의 37%를 25%로 낮추거나 모든 연료 유형을 15~20%로 줄이는 방향으로 인하를 조정할 가능성이 있다.
The Finance Ministry said Monday it has not made a decision on the running of fuel tax cuts after the current reduction scheme expires in April.
월요일 기재부는 현재의 감세안이 4월에 만료된 후 유류세 인하 운영에 대한 결정을 내리지 않았다고 말했다.
The cut on consumption tax on the purchase of passenger vehicles, aimed to encourage domestic consumption, is also a possible candidate for revision. The 30 percent cut is set to expire in June.
내수 진작을 목적으로 한 승용차 구매에 대한 소비세 인하도 유력한 세제개편 후보이다. 30% 감면이 6월에 끝날 예정이다.
The tax cut began in July 2018 at 30 percent. It was brought up to 70 percent in early 2020 to boost the economy amid the COVID-19 pandemic and was eventually brought down to 30 percent in the second half of 2020. It has been extended every six months since then.
세금감면은 2018년 7월 30%로 시작했다. 코비드19 팬데믹 중인 2020년초 70%까지 인상되었다가 2020년 하반기에 30%로 감소했다. 그후 매 6개월마다 연장되었다.
The government is likely to make a decision on the extension during the first half of this year.
정부는 올해 상반기중에 연장여부를 결정할 것이다.
Additionally, fair market price rates of comprehensive real estate holding tax could be adjusted.
또한 종부세의 공정시장 가액비율을 조정하는 것도 대안이 될 수 있다.
Last year, the government brought down housing price rates to their lowest of 60 percent to lessen the burden for real estate taxes amid a plummeting real estate market. Due to the slump in the local housing market, however, official assessments of individual land prices fell and related tax revenues dropped.
지난해 정부는 부동산 시장이 폭락하는 가운데 부동산 세금 부담을 줄이기 위해 공정시장 가액비율을 최저 60%로 낮췄다. 하지만 지역 주택경기 침체로 개별공시지가가 하락하고 관련 세수가 감소하는 등의 영향을 받았다.
While the government will have to make a decision on the comprehensive real estate holding tax during the first half of this year, it is considering bringing the rate back to the usual rate of 80 percent.
정부가 올 상반기 중 종합부동산세에 대한 결정을 내려야 하는 상황인데 그것은 공정시장 가액비율을 평시수준인 80%로 되돌리는 것을 고려하고 있다.
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