주님의 임재(함께 계심)는, 사람이 주님으로부터 사랑의 선과 신앙의 진리를 받아들이는 정도만큼 이루어진다.
주님은 기실 모든 사람에게 임재해 계시지만, 선한 사람에게와 악한 사람에게 각기 그 임재하시는 방식이 다르다.
선한 사람들에게 있어서는, 그들이 신앙의 진리로 말미암아 생각하는 모든 세세한 생각들 안에, 그리고 그들이 사랑의 선으로 말미암아 의도하는 모든 세세한 의도들 안에 주님이 임재해 계시며,
그 임재가 밀접하여 그들의 신앙 자체가 바로 주님이고 그들의 사랑 자체가 바로 주님이실 정도이다.
따라서 주님은 그들 안에 거하시는 것과 같다.
그러나 악한 사람들에게는 신앙도 인애도 없기 때문에 주님은 모든 세부적인 것 안에 임재하시지 않고,
다만 그들의 사고기능과 의지기능, 그리고 신앙과 인애를 받아들일 수 있는 기능을 유지해주시는 일반적 임재만 있을 뿐이다.
그것도 그들이 악을 거부하는 정도에 따라서만 이루어진다.
그들이 악을 거부하지 않는 정도만큼 주님은 부재하시는 것처럼 보인다.
그들에게 신앙과 사랑의 진리와 선이 부재하는 정도만큼 주님은 그들에게 부재하신다.
그러나 사실은 주님이 사람과 함께 계시지 않는 것이 아니라, 사람이 주님과 함께 있지 않는 것이다.
악 안에 있는 사람들은 주님으로부터 등을 돌려 반대방향을 바라보기 때문이다.
그럴 때 사람은 자기가 빠져있는 악과 연계되어 자기 눈 앞에 나타나 있는 것들을 자기와 함께 있는 것으로 여긴다. (10146)
신성으로부터 직접적으로 발출되는 진리는 사람의 의지 안으로 들어오고
신성으로부터 간접적으로 발출되는 진리는 사람의 사고 안으로 들어온다.
의지로 선을 의도하고 사고로 그 선을 진리에 의해 확증해야만 의지와 사고가 결합되는데,
이렇게 의지와 사고가 결합된 사람에게는 주님이 임재해 계신 것으로 나타나며, 그 임재가 그에게 지각된다.
그러나 의지와 사고의 결합이 되어있지 않은 사람에게는 주님이 부재하시는 것처럼 보이는데, 그러나 주님의 부재는 그에게 지각되지 않는다.
단, 주님의 임재가 어떠한 것인지 얼마간 지각했기 때문에 부재가 어떠한지도 알고 있는 경우는 주님의 부재를 지각할 수 있다. (7056)
AC10146 Before Jehovah. That this signifies from the Lord is evident from the fact that "Jehovah" in the Word denotes the Lord (see the places cited in n. 9373); that "before Jehovah" denotes from the Lord, is because "before" signifies presence, and the presence of the Lord exists in proportion to the reception of the good which is of love and of the truth which is of faith from Him; hence it is that "before the Lord" denotes from the Lord. The Lord is indeed present with every man, but He is present with the good in one way, and with the evil in another; with the good He is present in every particular they think from the truths of faith, and which they will from the good of love; and He is so present that He Himself is faith, and He Himself is love with them; consequently He is as if dwelling in them, according to the words of the Lord Himself in John:
The Spirit of truth shall abide with you, and shall be in you, and ye shall know that I am in My Father, and ye in Me, and I in you. He that hath My commandments and doeth them, he it is that loveth Me; and We will come unto him, and make Our abode with him (John 14:17, 18, 20, 21, 23).
[2] But with the evil the Lord is not present in every particular, because they have no faith or charity; but He is present in general, by which presence they have the faculty of thinking and willing, and also of receiving faith and charity; but only insofar as they desist from evils. Insofar as they do not desist from evils He appears absent; and the degrees of His absence are according to the absence of the truth and good of faith and of love. Thus they who are in heaven are in the presence of the Lord, but they who are in hell are in His absence.
[3] Nevertheless the fact is that the Lord is not absent from man, but man is absent from the Lord, for the man who is in evils looks backward from Him; and then the things which are before his eyes are present with him according to their affinities with the evils in which he is; for in the other life there is no space, but only the appearance of space according to the affinities of the thoughts and affections. This closely resembles the presence of the sun of this world in respect to its light and heat; the sun is equally present at all times; but when the earth turns itself from the sun, the light perishes, and shade comes on; first the shade of evening, and then the shade of night. And when the earth does not look directly to the sun, but obliquely, as in the time of winter, the heat perishes, and cold comes on, in consequence of which all things of the earth become torpid and die. This is also called the absence of the sun, when nevertheless it is the absence of the earth from the sun-not as to space, but as to the state of light and heat. This is said for the sake of illustration.
AC 7056[3] The truth proceeding immediately from the Divine enters into the will of man, this is its way; but the truth which proceeds mediately from the Divine enters into the understanding of man; and therefore conjunction cannot be effected unless the will and the understanding act as a one, that is, unless the will wills good, and the understanding confirms it by truth. When therefore there is conjunction, then the Lord appears as present, and His presence is perceived; but when there is no conjunction, then the Lord is as it were absent; yet His absence is not perceived, unless it is known from some perception what His presence is.