In this video we will discuss what virtual reality, or VR, is. The definition of VR can be very broad. I've come across situations where people referred to VR as anything that happens in the digital world. This includes things like online banking, online shopping, and social networking. But more often, the term VR has been used to refer more specifically to computer-generated graphical representations of the real or fantasy world. This definition includes any games, films, and advertisements where computer graphics are used. And you normally view them on your phone, on TV, or in the cinema. However, recently more and more people have started to use the term VR exclusively for the immersive experience supported by a relatively small range of VR displays. Including the CAVE-like system on the left and Oculus Rift headset on the right. The experience delivered by these devices can be very different from watching TV at home or going to the cinema. And in order to describe these experiences, we often use terms such as immersive, engaging, and interactive. This immersive and engaging experience will be new to most people, but a vision of it has existed for over 50 years. In this course, we will use the more recent definition for Fred Brooks in 1999. He defined VR as the experience in which the user is effectively immersed in a responsive virtual world. In particular, he pointed out that this implies the user has dynamic control of their viewpoint, which is something at the heart of any VR display system. So how is immersive VR different from other types of media, for instance, TV, cinema, 3D TV and 3D cinema? Essentially, three things make VR more immersive than other types of media, 3D Stereovision, user dynamic control of viewpoint, and a surrounding experience. Let's explain this with a standard VR headset, in this case, an Oculus Rift. In this video clip, you can see a participant wearing an Oculus Rift. I have a similar device here. So first of all, with these devices you have two displays, one in front of each eye, and the image on each display is slightly different from the other. Just like how we perceive the real world with both eyes, this gives you 3D stereo vision. It is similar to a 3D cinema experience. Secondly, these devices give the user dynamic control of their viewpoint. As we mentioned in the VR definition by Fred Brooks, this means that the experience is more real than in a 3D cinema. In a 3D cinema, you can have hundreds of viewers looking at one big display. But here, the display is updated according to the exact viewpoint of one specific user. This is achieved through a built-in head-tracking device in the head-mounted display, or HMD. Finally, with these devices your full visual perception is surrounded by the device. If you compare watching a film on a small TV to watching the same movie in a cinema or in an IMAX cinema, where you have a massive screen, the experiences can be very different. Basically, the more of your field of view is covered by the screen, the more immersed you will feel. The screen size of these headsets might be tiny, but there is no escape. In a cinema when you look around, you can see your friend sitting next to you. But with these headsets, you are trapped. When you look around in this headset, you still see images from the virtual world rather than the real world. The interesting thing is that this kind of experience is overwhelming and persistent. It doesn't diminish over time. I've been working with these immersive VR devices since 2005, but I still have the illusion. For instance, once I had a device on and a colleague was talking to me from my right. So automatically, I turned right to reply to her. And obviously with a headset on, I couldn't see her. And for about half a second, I was really puzzled. And I thought, where did she go? The effect of these devices can often be surprising and even shocking to the participants. This is something I have frequently observed in hundreds of experiments using these devices.
이 영상에서는 가상현실, 즉 VR이 무엇인지에 대해 알아보겠습니다. VR의 정의는 매우 광범위할 수 있습니다. 저는 사람들이 VR을 디지털 세계에서 일어나는 어떤 일이라고 부르는 상황을 접하게 되었습니다. 여기에는 온라인 뱅킹, 온라인 쇼핑, 소셜 네트워킹 등이 포함됩니다. 하지만 더 자주 VR이라는 용어는 실제 또는 판타지 세계의 컴퓨터로 만들어진 그래픽 표현을 더 구체적으로 언급하기 위해 사용되었습니다. 이 정의에는 컴퓨터 그래픽이 사용되는 게임, 영화 및 광고가 포함됩니다. 그리고 여러분은 보통 휴대폰, TV, 또는 영화관에서 그것들을 봅니다. 하지만 최근에는 상대적으로 적은 범위의 VR 디스플레이가 지원하는 몰입감 있는 경험을 위해서만 VR이라는 용어를 쓰기 시작한 사람들이 늘고 있습니다. 왼쪽에 CAVE와 같은 시스템과 오른쪽에 있는 Oculus Rift 헤드셋을 포함합니다. 이러한 장치에 의해 제공되는 경험은 집에서 TV를 보거나 영화를 보는 것과는 매우 다를 수 있습니다. 그리고 이러한 경험을 설명하기 위해 우리는 종종 몰입, 몰입, 상호작용과 같은 용어를 사용합니다. 이 몰입적이고 매력적인 경험은 대부분의 사람들에게 새로운 것이 될 것이지만, 그것에 대한 비전은 50년 이상 존재해 왔습니다.
이 과정에서는 1999년에 Fred Brooks에 대한 최신 정의를 사용할 것입니다. 그는 VR을 사용자가 효과적으로 응답하는 가상 세계에 몰입하는 경험이라고 정의했습니다. 특히, 이는 사용자가 모든 VR 디스플레이 시스템의 핵심인 관점을 동적으로 제어할 수 있음을 의미한다고 지적했습니다. 그렇다면 몰입형 VR은 다른 미디어, 예를 들어 TV, 영화, 3D TV, 3D 영화와는 어떻게 다릅니까? 기본적으로 VR을 다른 유형의 미디어보다 몰입감 있게 만드는 3D Stereovision, 사용자 동적 뷰 제어, 주변 환경 등 세 가지가 있습니다. 표준 VR 헤드셋으로 설명을 드리면, 이 경우 오큘러스 균열입니다. 이 동영상에서는 오큘러스 리프트를 입은 참가자를 볼 수 있습니다. 여기 비슷한 장치가 있어요. 우선, 이 장치들은 두 개의 디스플레이를 가지고 있습니다. 한 개는 눈 앞에 있고, 각 디스플레이의 이미지는 다른 것과 약간 다릅니다. 우리가 양쪽 눈으로 실제 세계를 인식하는 것과 마찬가지로, 이것은 여러분에게 3D 스테레오 비전을 줍니다. 이것은 3D 영화 경험과 비슷합니다. 둘째로, 이러한 장치는 사용자에게 자신의 관점을 동적으로 제어할 수 있게 합니다.
Fred Brooks의 VR 정의에서 언급했듯이, 이것은 3D 영화에서의 경험보다 더 현실적이라는 것을 의미합니다. 3D 영화에서는 수백 명의 관객이 하나의 대형 전시회를 볼 수 있습니다. 그러나 여기서 디스플레이는 특정 사용자의 정확한 관점에 따라 업데이트됩니다. 이는 헤드 마운트 디스플레이에 내장된 헤드 트래킹 장치, 즉 HMD를 통해 이루어집니다.
마지막으로, 이러한 장치를 사용하면 완전한 시각적 인식이 장치에 의해 둘러싸이게 됩니다. 작은 TV로 영화를 보는 것과 같은 영화를 보는 것을 거대한 스크린이 있는 IMAX 영화관에서 보는 것을 비교한다면, 그 경험은 매우 다를 수 있습니다. 기본적으로, 여러분의 시야가 화면에 더 많이 가려질수록, 여러분은 더 몰입할 것입니다. 이 헤드셋의 화면 크기는 작을 수 있지만 탈출구가 없습니다. 여러분이 주위를 둘러볼 때, 여러분은 옆에 앉아 있는 친구를 볼 수 있습니다. 하지만 이 헤드셋으로, 여러분은 갇히게 됩니다. 이 헤드셋을 둘러보면, 여전히 실제 세계보다는 가상 세계에서 온 이미지를 볼 수 있습니다. 흥미로운 것은 이런 경험이 압도적이고 끈질긴다는 것입니다. 시간이 지날수록 줄어들지 않습니다.
2005년부터 이런 몰입형 VR 기기로 작업을 해왔지만, 여전히 착각을 하고 있습니다. 예를 들어, 한 번은 장치를 켜놓고 동료가 제 오른쪽에서 제게 말을 걸었습니다. 그래서 자동적으로, 저는 그녀에게 대답하기 위해 오른쪽으로 돌았습니다. 헤드셋을 켠 상태에서는 그녀를 볼 수 없었습니다. 그리고 약 반초 동안, 저는 정말 어리둥절했습니다. 그래서 저는 생각했습니다. 그녀가 어디로 갔을까? 이러한 장치의 효과는 종종 참가자들에게 놀랍고 심지어 충격적일 수도 있습니다. 이것은 제가 수백번의 실험을 통해 자주 관찰한 것입니다.