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일광보살과 월광보살
일광보살과 월광보살은 바다와 육지에서
모든 생명체의 목숨을 유지하기 위해
대자비 행을 지금 이 순간에도 실천한다.
바닷물은 하루에 두 번씩 밀물과 썰물이
들고 나감으로 인하여 대기의 산소 공급이
원활하고, 수질정화를 위해 바닷물이
끊임없이 순환할 수 있어 바다에 사는
동식물(動植物)의 생존 ‧ 성장이 가능하다.
바다는 생명을 위한 식량자원의 보고이다.
바닷물이 순환을 계속할 수 있는 것은
월광보살의 인력(引力)작용 때문이다.
만약 바닷물이 순환되지 않고 정체된다면
무수한 해양생물(海洋生物)들이 생존할 수가
없는 죽은 바다가 되어 인간의 삶이
지구에서 불가능하다. 달과 태양의 존재가
지구상 동식물 생존을 결정한다.
달과 태양의 활동은 지구상에 있는
생명체와 하나이며 동체대비(同體大悲)이다.
달이 지구를 공전(公轉)하면서 인력(引力)이
작용하여 지구의 바닷물을 끌어당기게 한다
인력의 연기적(緣起的) 근거는 오직 우주(宇宙)의
전일자(全一者)이신 비로자나 부처님의
대자대비(大慈大悲)이다. 부처님은 보현보살의
실천행과 문수보살의 지혜를 중생들에게
무정(無情)의 설법으로 보여주고 계신다.
월광보살과 일광보살은 육지와 바다에서
동물들의 산란 시기를 정해주시고,
육지와 바다에서 농사를 직접 지으시며
수확의 결실은 모든 중생을 위하여
회향하신다. 난 바다에서 굴 양식의 예를 보면서
우리나라 서해안에서 자연산 굴의 성장
과정을 관찰해 본다. 조수의 간만 차이가 가장
심한 바닷물의 밀물과 썰물의 수위(水位)를
조사하여 썰물 때 바닷물이 완전히 빠진 후
다시 만수위(滿水位)가 될 때까지 소요 시간이
굴이 대기(大氣)에 노출되는 시간이다.
대기에 노출되는 시간이 굴을 단련시켜
맛과 품질이 우수한 굴을 생산하는 결정적
요인(要因)이 된다. 굴이 성장하는 과정의
대부분 노력은 월광보살이 달의 인력으로 직접
행하시고, 굴의 성장 과정에서 굴이 바다에 잠긴 후
대기에 노출되는 시간에 일광보살께서 대기의
온도와 습도, 해풍의 세기 등을 정하여 관리하신다.
바다의 어패류 · 게 · 산호초 · 다시마 ‧ 미역 등
모든 동식물의 산란 시기는 해수의 온도(섭씨 20도)와
조류의 흐름이 강하지 않고 밀물과 썰물의 수위 차이가
가장 적은 음력 8일 또는 23일(조금)로 정해진다.
이 시기에 낳은 알이 가장 안전하게 바위 · 돌 ·
수초 등에 착상하기 때문이다.
계절에 의해 산란 시기가 정해지게 되는 것이다.
이 지구상에 존재하는 식물은 한겨울 추위와
한여름 더위와 가뭄에 말라 죽지 않고 인욕(忍辱)
행을 하면서 참고 버티어 낸다.
인간도 진정한 인욕이 무엇인지를 배울 수 있다.
따뜻한 봄이 오면 산천초목들은 새싹이 움트고,
깊은 계곡에 결빙(結氷)된 얼음이 녹기 시작한다
졸졸 흐르는 계곡의 물흐르는 소리가 한가롭게
청정 법신의 법음으로 다가온다.
우리가 사는 집주변, 산과 들에 동백꽃
매화꽃 소식이 들려온다. 초목은 꽃이 피고
성장과 결실을 위해 정진(精進)한다.
다양한 종(種)들이 각각의 성품에 따라
개화(開花) 시기와 결실의 시기가 정해진다.
여름에 녹음이 푸르고 무성하게 자라고,
뿌리는 물과 영양분을 가장 활발하게 흡수하여
줄기를 통하여 열매로 보내고 나무의 잎은
태양과 광합성이 가장 활발한 시기이다.
결실의 계절인 가을은 중생들에게는 년 중 가장
풍요로운 수확의 계절이다 초목은 대자비와 보시행을
실천하는 계절이다. 자연을 통찰하면 중생들은 보시(布施)
행을 체험할 수 있다. 지구온난화로 금 년에 열흘
일찍 과수나무 꽃이 만개했다고 한다. 그러나 갑자기
기상 이변으로 눈이 내려 금 년에 수확량이 약 30% 감소
될 것으로 예상한다. 그 이유는 시기에 맞춰 꽃이 피지
않았기 때문이다. 즉 지계(持戒)를 실천하지 못한 것이다.
우리 주변의 대자연을 제대로 통찰하면 언제나
끊임없이 무정(無情)의 설법을 자연이 토(吐)해내고
있음을 관찰할 수 있다. 이때쯤 대부분 과수는 결실의
시기인 수확의 계절이다. 이 시기가 가장 풍요로운
계절이며 비로자나 부처님의 가피를 한 것 누릴 수 있는
계절이다. 신라 시대 원효 스님은 청산(靑山)을
다음과 같이 게송으로 남기게 되었다.
靑山疊疊彌陀窟(청산첩첩미타굴)
겹겹이 이어진 깊고 푸른산은 아미타불 법당이요
滄海茫茫寂滅宮(창해망망적멸궁)
망망대해 푸른바다는 부처님의 적멸보궁
Ilgwang And Wolgwang Bodhisattva
Ilgwang Bodhisattva and Wolgwang Bodhisattva
Practice great compassion even at this moment
To maintain the lives of all living creatures
In the sea and on land.
As the seawater ebbs and flows twice a day,
The supply of atmospheric oxygen is smooth,
And the seawater can circulate continuously
To purify water quality, enabling the survival
And growth of animals and plants living in the sea.
The sea is a treasure trove of food resources for life.
The reason why sea water can continue to circulate
Is because of the gravitational force of Wolgwang Bodhisattva.
If sea water does not circulate and stagnates,
It will become a dead sea where countless marine creatures
Cannot survive, making human life impossible on Earth.
The existence of the moon and sun determines
The survival of plants and animals on Earth.
The activities of the moon and the sun
Are one with living creatures on Earth,
And are Dongchedaebi (同體大悲).
As the moon orbits the Earth, its gravitational force
Acts to pull the Earth's ocean water.
The dependent origin of gravity is only the great compassion
Of Vairocana Buddha, the omnipotent being of the universe.
Buddha shows the practical actions of Samantabhadra Bodhisattva
And the wisdom of Manjusri Bodhisattva
To sentient beings through sermons without emotion.
Wolgwang Bodhisattva and Ilgwang Bodhisattva determine
The spawning season for animals on land and sea,
Directly cultivate crops on land and sea,
And return the fruits of their harvest for the benefit
Of all living beings.
I look at examples of oyster farming in the sea
And observe the growth process of natural oysters
On the west coast of Korea.
This is the time when oysters are exposed to the atmosphere
Until the seawater reaches full water level again
After the seawater completely drains during low tide
By examining the water levels of the seawater,
Which has the greatest tidal differences.
The time exposed to the atmosphere is a decisive factor
In tempering oysters and producing oysters
With excellent taste and quality.
Most of the effort in the process of growing oysters
Is done directly by Bodhisattva Wolgwang
Through an attractive force of the moon.
In the process of growing oysters,
Bodhisattva Ilgwang determines the temperature and humidity
Of the atmosphere and the strength of the sea breeze
During the time when the oysters are exposed
To the atmosphere after being submerged in the sea.
The spawning period for all plants and animals in the ocean,
Including fish, shellfish, crabs, coral reefs, kelp, and seaweed,
Is determined to be the 8th or 23rd(Jogeum) day of the lunar calendar,
When the temperature of the seawater (20 degrees Celsius)
And the flow of the tide are not strong and the difference
In water level between high and low tides is the smallest.
This is because eggs laid during this period implant
Most safely on rocks, stones, aquatic plants, etc.
The spawning time is determined by the season.
Plants that exist on this earth do not dry out
And die in the cold of midwinter,
The heat of midsummer, and drought,
But endure through patience.
Humans can also learn what true patience is.
When warm spring comes, the plants and trees
In the mountains and streams begin to sprout,
And the ice frozen in deep valleys begins to melt.
The sound of the water flowing in the valley
Approaches us leisurely as the sound
Of the pure dharmakaya
We hear news of camellia and plum blossoms
Around the house where we live, in the mountains
And fields. Vegetation blooms and strives
For growth and fruition.
The flowering and fruiting times of various species
Are determined according to their individual characteristics.
Summer is when the greenery grows green and lush,
The roots absorb water and nutrients most actively
And send them to the fruit through the stem,
And the leaves of the tree are most active
In sunlight and photosynthesis.
Autumn, the season of fruition, is the season
Of the most abundant harvest of the year for sentient beings.
Vegetation is the season to practice great compassion
And almsgiving.
By deeply penetrating nature, sentient beings
Can experience the practice of giving.
It is said that fruit trees bloomed 10 days early
This year due to global warming.
However, due to sudden snowfall due to abnormal weather,
The harvest is expected to decrease by about 30% this year.
The reason is that the flowers did not bloom at the right time.
In other words, they failed to practice the precepts.
If we properly examine Mother Nature around us,
We can observe that nature is constantly preaching
The law of emotionlessness.
By this time, most fruit trees are in harvest season,
The time of fruition.
This is the most prosperous season
And the season when one can enjoy the love
Of Vairocana Buddha.
Monk Wonhyo of the Silla Dynasty left a verse
About Cheongsan (靑山) as follows.
靑山疊疊彌陀窟(청산첩첩미타굴)
겹겹이 이어진 깊고 푸른산은 아미타불 법당이요
The deep blue mountain that is connected layer by layer
Is the Amitabha Buddha temple.
滄海茫茫寂滅宮(창해망망적멸궁)
망망대해 푸른바다는 부처님의 적멸보궁이다
The vast blue sea is the Buddha's perfect palace.
2024. 04. 27