윤회(輪廻)와 업(業)
우리가 금생 한 생을 살고 죽음과 함께
끝나는 것이라면 금생의 고통스러운 삶에서
진정한 행복이 무엇인가를 배울 필요도 지혜
로운 삶을 살 필요도 없다 부처님 말씀에
“제악막작(諸惡莫作) 중선봉행(衆善奉行)
자정기의(自淨其意) 시제불교(是諸佛敎)”
모든 악을 짓지 말고 온갖 선을 받들어
행하라 스스로 그 뜻을 깨끗이 하는 것이
모든 부처님의 가르침이니라
부처님은 악을 멀리하고 선을 받들어 극락에
태어나 영원히 복된 삶을 사는 가르침이다
만약에 이 세상에 선, 악, 윤회와 업이 없다면
누가 복된 삶을 살 수 있을까?
사는 동안 어떻게든 고통을 피해 살면 되므로
또한 인생이 금생에 한 번만 살고 영원히 사라진다고
가정한다면 그 안에 선과 도덕적 가치가 들어설
자리가 없고 선‧악의 도덕적 판단이 필요 없다
이렇게 되면 다른 사람을 괴롭혀서라도 자신의 이익과
안위를 위해 지혜롭지 못한 사람도 성공한 삶을
산 것으로 역사에 기록될 수도 있을 것이다
그러므로 거룩한 삶이란 거짓 없는 정직한 삶이다
인생은 찰나와 같아 아주 짧은 시간이다. 그러므로
우리 삶의 고통은 성스러운 진리요 이 고성제를
깨닫기 위해서 우리의 삶에 부딪치는 모든 고통은
진흙에서 피는 연꽃과 같아 참고 견디면 지혜를 얻는다
연꽃은 진흙으로 만들어져 있고 행복은 고통으로
만들어진다 고통은 사랑과 이해를 창조 한다
인생은 고통과 기쁨, 불행과 행복이 연기적으로
이루어지므로 명상하면서 연기적 통찰이 중요하다
윤회의 삶은 인과법(因果法)으로 한평생 살면서
알게 모르게 행한 업(業)이 원인이 된다 매일
생활하면서 덕이 있고 도덕적인 삶이 되려면
신(身 ). 구(口). 의(意) 삼업을 잘 다스려야 한다
삼업(三業)은 몸‧입‧마음으로 짓는 업이다
행(行)해야 되는 것과 행(行)하면 안 되는 것.
생각해야 할 것과 생각해서 안 되는 것이 있다
말해도 되는 것 말해서는 안 되는 것이 있다
위의 세 가지 업을 매일 잘 지킬 수 있으면
오계(五戒)를 잘 지킬 수 있으며 천수경에 있는
십악업(十惡業 )을 짓지 않게 되므로 자연히
십선업(十善業)을 잘 지키는 것이 된다.
윤회는 정신적‧물질적으로 짓는 인과(因果)의
산물이며 불교적 관점에서 인간의 유전적 특성은
과거에 전생(previous life)업에 의한 조건 지어진
정신적 에너지의 물질적 매개 수단이다.
2024. 06. 17
Samsara and karma
If we live this one life and end with death,
There is no need to learn what true happiness is
Or live a wise life in this painful life.
In the words of Buddha, “jeagmagjag (諸惡莫作) jungseonbonghaeng (衆善奉行) jajeong-giui(自淨其意) sijebulgyo(是諸佛敎)”
Do not do any evil, but do all good, and purify your intentions.
This is the teaching of all Buddhas.
Buddha's teaching is to avoid evil, worship goodness,
Be born in paradise, and live a blessed life forever.
If there were no good, evil, samsara and karma in this world,
Who could live a blessed life?
If you just have to avoid pain while living,
And if you assume that life only lives once in this life
And disappears forever, there is no place for good
And moral values in it,
And there is no need for moral judgment of good and evil.
If this happens, even unwise people may be recorded
In history as living successful lives for their own benefit
And comfort, even if it means harassing others.
Therefore, a holy life is an honest life without lies.
Life is like a moment and it is a very short time.
Therefore, the pain in our lives is the noble truth,
And in order to realize this noble truth,
All the pain we encounter in our lives is like a lotus flower
Blooming in the mud, and if we endure it patiently,
We will gain wisdom.
The lotus is made of mud and happiness is made of pain.
Pain creates love and understanding.
Life is a series of pain and joy, unhappiness and happiness,
So it is important to gain insight into interbeing while meditating.
The life of samsara is based on the law of cause and effect,
And is caused by the karma that one performs knowingly
Or unknowingly throughout one's life.
In order to live a virtuous and morally rewarding life every day,
You must control the three karma of the body, mouth, and mind.
The three karma are karma created
With the body, mouth, and mind.
What should be done and what should not be done.
There are things you should think about
And things you should not think about.
What you can say and what you shouldn't say.
If you can keep the above three karma every day,
You can keep the five precepts well,
And since you will not commit the ten bad karma in Cheonsugyeong,
You will naturally keep the ten good karma well.
Samsara is the product of mental and material cause and effect,
And from a Buddhist perspective, human genetic characteristics
Are a material medium of mental energy conditioned
By the karma of the past life.
2024. 06. 17