*** 요약 1
7. I Corinthians [kərínɵiənz 커린시언즈] : 고린도전서
* sources : “Good News Translation English Bible Overview” (GNT영어성경 개요)
(Korean Translation : Lee Chang-bok)
1) I Corinthians Introduction (GNT Bible) : 고린도전서 소개
Paul's First Letter to the Corinthians was written to deal with problems of Christian life and faith that had arisen in the church which Paul had established at Corinth. At that time Corinth was a great cosmopolitan Greek city, the capital of the Roman province of Achaia. It was noted for its thriving commerce, proud culture, widespread immorality, and variety of religions.
고린도전서는 바울이 고린도에 세운 교회에서 야기된 기독교인의 생활과 신앙의 문제를 다루기 위해 작성되었습니다. 그 당시 고린도는 로마의 아가야 지방의 중심지이자 큰 규모의 국제적인 그리스 도시였습니다. 번성하는 상업, 자랑스러운 문화, 광범위한 부도덕 및 다양한 종교 종파로 유명했습니다.
The apostle's chief concerns are with problems such as divisions and immorality in the church, and with questions about sex and marriage, matters of conscience, church order, gifts of the Holy Spirit, and the resurrection. With deep insight he shows how the Good News speaks to these questions.
바울의 가장 큰 관심사는 교회의 분열과 부도덕과 같은 문제와 성, 결혼, 양심 문제, 교회 질서, 성령의 은사, 부활에 관한 문제들입니다. 깊은 통찰력으로 그는 복음이 이러한 문제들에 대해 어떻게 답을 제시하는지 밝히 보여주고 있습니다.
Chapter 13, which presents love as the best of God's gifts to his people, is probably the most widely known passage in the book.
하나님께서 그의 백성에게 주신 최고의 선물로서 사랑을 제시하는 13장은 아마도 이 책에서 가장 널리 알려진 구절일 것입니다.
2) Outline of Contents : 내용 개요
Introduction (1.1-9) : 소개 (1.1-9)
Factions in the church (1.10—4.21) : 교회의 파벌 (1.10-4.21)
Sexual morality and family life (5.1—7.40) : 성도덕과 가정생활 (5.1–7.40)
Christians and pagans (8.1—11.1) : 기독교인과 이교도 (8.1-11.1)
Church life and worship (11.2—14.40) : 교회 생활과 예배 (11.2 ~ 14.40)
The resurrection of Christ and of believers (15.1-58) : 그리스도와 신자들의 부활 (15.1-58)
The offering for the Christians in Judea (16.1-4) : 유대 그리스도인을 위한 헌금 (16.1-4)
Personal matters and conclusion (16.5-24) : 개인적인 문제와 결론 (16.5-24)
*** 요약 2
Summary
Summary of the Book of 1 Corinthians
This summary of the book of 1 Corinthians provides information about the title, author(s), date of writing, chronology, theme, theology, outline, a brief overview, and the chapters of the Book of 1 Corinthians.
요약
고린도전서 요약
이 고린도전서 요약본은 고린도전서의 제목, 저자, 저술 날짜, 연대기, 주제, 신학, 개요, 간략한 개요 및 각 장에 대한 정보를 제공합니다.
Corinth in the Time of Paul
The city of Corinth, perched like a one-eyed Titan astride the narrow isthmus connecting the Greek mainland with the Peloponnese, was one of the dominant commercial centers of the Mediterranean world as early as the eighth century b.c.
No city in Greece was more favorably situated for land and sea trade. With a high, strong citadel at its back, it lay between the Saronic Gulf and the Ionian Sea, with ports at Lechaion and Cenchrea. A diolkos, or stone road for the overland transport of ships, linked the two seas. Crowning the Acrocorinth was the temple of Aphrodite, served, according to Strabo, by more than 1,000 pagan priestess-prostitutes.
바울 시대의 고린도
그리스 본토와 펠로폰네소스 반도를 연결하는 좁은 지협에 외눈박이 거인처럼 자리 잡은 고린도 시는 일찍이 기원전 8세기에 지중해 세계의 지배적인 상업 중심지 중 하나였습니다.
그리스의 어떤 도시도 육상 및 해상 무역에 더 유리한 위치에 있지 않았습니다. 뒤에는 높고 강한 성채가 있고 사로니코스 만과 이오니아 해 사이에 있으며 레카이온과 겐그레아에 항구가 있습니다. 육로로 선박 수송을 하기 위한 디올코스(diolkos) 즉 돌길이 두 바다를 연결했습니다. 스트라보에 따르면 아크로코린트(고린도)로 하여금 대미를 장식하게 한 점은 1,000 명 이상의 이교도 여사 제-매춘부들이 섬기는 아프로디테 신전이 있었다는 것이었습니다.
*** 디올코스 diolkos : 배를 육상으로 운송하기 위한 돌로 포장된 도로, 샤론만과 이오니아해를 연결함, 아래 사진 참조
자료출처 : 포항창대감리교회 | 고린도 디올코스(Diolkos) 3km - Daum 카페
*** Strabo[stréibou] 스트라보(63? B.C.-A.D. 24?): 그리스의 지리학자
*** Acrocorinth : 아크로코린트; 고대 고린도의 아크로폴리스, 그리스 본토와 Peloponnesus 반도를 잇는 Corinth지협(地峽) 장악의 전략적 거점, 광대한 폐허가 있다. 그리스 고린도에 있는 고대 고린도의 아크로폴리스 유적지
By the time the gospel reached Corinth in the spring of a.d. 52, the city had a proud history of leadership in the Achaian League, and a spirit of revived Hellenism under Roman domination after 44 b.c. following the destruction of the city by Mummius in 146 b.c.
Paul's lengthy stay in Corinth brought him directly in contact with the major monuments of the agora, many of which still survive. The fountain-house of the spring Peirene, the temple of Apollo, the macellum or meat market (1Co 10:25) and the theater, the bema (Ac 18:12), and the unimpressive synagogue all played a part in the experience of the apostle. An inscription from the theater names the city official Erastus, probably the friend of Paul mentioned in Ro 16:23 (see note there).
주 52년 봄 복음이 고린도에 이를 무렵, 그 도시 즉 고린도는 아카이아 동맹의 지도력에 대한 자랑스러운 역사를 가지고 있었고, 기원전 146년 뭄미우스에 의해 도시가 파괴된 후 주전 44년 이후 로마의 지배하에서 부활한 헬레니즘의 정신을 가지고 있었다.
바울은 고린도에 오래 머물렀기 때문에 아고라의 주요 기념물들과 직접 접촉하게 되었고, 그 중 많은 것들이 아직도 남아있습니다. 봄 페이레네의 분수대, 아폴로 신전, 마셀룸이나 고기 시장(고 10:25), 극장, 베마(행 18:12), 인상적이지 않은 유대교 회당 등이 모두 사도의 체험에 한몫을 했습다. 극장의 비문에는 도시 관리인 에라스투스의 이름이 새겨져 있는데, 아마도 롬 16:23에 언급된 사도 바울로의 친구인 것으로 보인다(해설 참조).
*** 아카이아 동맹
아카이아 동맹(고대 그리스어: Κοινὸν τῶν Ἀχαιῶν, 영어: Achaean League)은 고대 그리스 시대 후기, 펠로폰네소스 반도 북부 해안 아카이아 도시끼리 이루어진 동맹이다. 최초의 동맹은 기원전 5세기에서 이미 형성되어 있었다. 제2차 아카이아 동맹은 기원전 280년에서 기원전 146년까지 존재했다. 이 동맹체는 아키이아 지역의 명칭을 따서 명명된 것이다.
기원전 5세기에 이미 존재하고 있었지만, 기원전 3세기 초에 내용이 개혁되어 곧바로 회원 도시가 아카이아 지방의 북부 해안에서 중심부까지 확산되었다. 특히 시키온의 아라토스 하에서 아카이아 동맹은 펠로폰네소스 반도에서 영향력을 높였고, 안티고노스 왕조 하의 마케도니아의 영향력도 꺾게 되었지만, 동시에 스파르타의 왕 클레오메네스 3세 사이에 불화가 생기게 했다.
아라토스는 클레오메네스와의 무력 충돌로 마케도니아의 안티고노스 3세에 원군을 요청했고, 클레오메네스 전쟁에서 클레오메네스에게 승리를 거두었으며, 클레오메네스는 이집트로 망명하게 되었다. 그러나 전쟁을 통해 아카이아 동맹의 영향력은 약화되었고, 마케도니아의 영향력만 늘리는 결과를 가져오게 되었다.
아라토스의 사후 아카이아 동맹은 신흥 세력인 로마공화정에 접근하면서, 마케도니아와 대치했다. 이것은 로마가 동부에서의 영향력의 확립하는데 큰 도움이 되었다. 기원전 197년에 로마는 제2차 마케도니아 전쟁에서 마케도니아를 상대로 승리를 거둔다. 필로포이멘 하의 동맹은 스파르타와 여러 차례 싸웠다. 기원전 207년에는 만티네아 전투에서 마카니다스가 이끄는 스파르타 군을 격파하였고, 기원전 195년에 나비스 전쟁에서 승리를 거두었다. 기원전 192년, 마지막 스파르타의 왕 나비스가 임종하자 동맹은 혼란한 스파르타에 필로포이멘이 이끄는 대군을 보내 동맹에 편입시키고 펠로폰네소스 반도 전역을 지배하에 두었다.
그러나 아카이아 동맹의 지배는 오래 가지 못했다. 제3차 마케도니아 전쟁에서 동맹은 로마를 버리고, 마케도니아 왕 페르세우스에게 접근한다. 이 행위에 분개한 로마는 징벌을 가해 동맹 지도자 일부를 인질로 로마에 데려간다. 그 중에는 스키피오 가에 맡겨져 이후 로마의 역사를 기록한 폴리비오스도 있었다.
기원전 146년에 아카이아 동맹은 로마 지배에 저항했다. 루키우스 뭄미우스가 이끄는 로마군에게 코린트 전투에서 패배하면서, 코린토스는 폐허가 되었고, 동맹은 소멸했다.
이 공적으로 루키우스 문미우스는 ‘아카이쿠스’(아카이아의 정복자)의 칭호를 받았다.
1 Corinthians Author and Date
Paul is acknowledged as the author both by the letter itself (1:1-2; 16:21) and by the early church fathers. His authorship was attested by Clement of Rome as early as a.d. 96, and today practically all NT interpreters concur. The letter was written c. 55 toward the close of Paul's three-year residency in Ephesus (see 16:5-9; Ac 20:31). It is clear from his reference to staying at Ephesus until Pentecost (16:8) that he intended to remain there somewhat less than a year when he wrote 1 Corinthians.
고린도전서의 저자와 연대
바울은 편지 자체(1:1-2; 16:21)와 초기 교들에 의해 저자로 인정됩니다. 그의 저작 사실은 일찌기 주후 96년에 로마의 클레멘스에 의해 증명되었고, 오늘날 사실상 모든 신약 해석자들이 동의합니다. 편지는 바울이 에베소에서 3년간 거주하던 기간이 끝날 무렵인 55년경에 작성되었습니다(16:5-9; 사도행전 20:31 참조). 오순절(16:8)까지 에베소에 머물렀다는 그의 언급을 보면, 그가 고린도전서를 쓴지 1년이 채 되지 않았을 때 그곳에 머물 생각이 있었음을 알 수 있다.
The City of Corinth
Corinth was a thriving city; it was at the time the chief city of Greece both commercially and politically. See map and diagram, p. 2355.
고린도 시
고린도는 번창하는 도시였습니다. 당시에는 상업적으로나 정치적으로나 그리스의 주요 도시였습니다. 지도 및 다이어그램 2355페이지 참조.
Occasion and Purpose
Paul had received information from several sources concerning the conditions existing in the church at Corinth. Some members of the household of Chloe had informed him of the factions that had developed in the church (1:11). There were three individuals -- Stephanas, Fortunatus and Achaicus -- who had come to Paul in Ephesus to make some contribution to his ministry (16:17), but whether these were the ones from Chloe's household we do not know.
계기 및 목적
바울은 고린도 교회에 존재하는 상황에 대해 여러 출처로부터 정보를 받았습니다. 글로에의 집안 식구 중 몇 사람이 그에게 교회 내 파벌과 알력관계를 알렸습니다(1:11). 스데바나, 포르투나도, 아카이쿠스 세 사람이 바울의 사역에 기여하기 위해 에베소에 있는 바울에게 왔지만(16:17), 이들이 글로에의 집안 사람들인지는 우리가 모릅니다.
Some of those who had come had brought disturbing information concerning moral irregularities in the church (chs. 5-6). Immorality had plagued the Corinthian assembly almost from the beginning. From 5:9-10 it is apparent that Paul had written previously concerning moral laxness. He had urged believers "not to associate with sexually immoral people" (5:9). Because of misunderstanding he now finds it necessary to clarify his instruction (5:10-11) and to urge immediate and drastic action (5:3-5,13).
온 사람들 중 어떤 사람들은 교회의 도덕적 비리에 관한 충격적인 정보를 가져왔습니다(5-6장). 부도덕은 거의 처음부터 고린도 회중을 괴롭혔습니다. 5:9-10에서 바울은 이전에 도덕적인 나태에 관해 기록했음이 분명하다. 그는 신자들에게 “음행하는 자와 사귀지 말라”(5:9)고 권고했습니다. 오해 때문에 그는 이제 자신의 지시를 명확히 하고(5:10-11) 즉각적이고 과감한 행동을 촉구할 필요가 있음을 알게 됩니다(5:3-5,13).
Other Corinthian visitors had brought a letter from the church that requested counsel on several subjects (see 7:1 and note; cf. 8:1; 12:1; 16:1).
It is clear that, although the church was gifted (see 1:4-7), it was immature and unspiritual (3:1-4). Paul's purposes for writing were: (1) to instruct and restore the church in its areas of weakness, correcting erroneous practices such as divisions (1:10 -- 4:21), immorality (ch. 5; 6:12-20), litigation in pagan courts (6:1-8) and abuse of the Lord's Supper (11:17-34); (2) to correct false teaching concerning the resurrection (ch. 15); and (3) to answer questions addressed to Paul in the letter that had been brought to him (see previous paragraph).
다른 고린도인 방문객들은 여러 주제에 대한 상담을 요청하는 편지를 교회에서 가져왔습니다(7:1 및 주석 참조; 참조, 8:1; 12:1; 16:1).
비록 교회가 은사를 받았지만(1:4-7 참조) 미성숙하고 영적이지 못했다(3:1-4)는 것이 분명합니다. 바울이 글을 쓴 목적은 다음과 같다: (1) 분열(1:10-4:21), 부도덕(5장; 6:12-20)과 같은 잘못된 관행을 바로잡으면서 교회의 연약한 영역을 가르치고 회복하기 위함 , 이교도 법정에서의 소송(6:1-8) 및 주의 만찬 남용(11:17-34); (2) 부활에 관한 거짓 가르침을 바로잡기 위해(15장); (3) 바울에게 전달된 편지에서 바울에게 보낸 질문에 답하기 위해(이전 단락 참조).
1 Corinthians Theme
The letter revolves around the theme of problems in Christian conduct in the church. It thus has to do with progressive sanctification, the continuing development of a holy character. Obviously Paul was personally concerned with the Corinthians' problems, revealing a true pastor's (shepherd's) heart.
고린도전서 주제
이 편지는 교회의 그리스도인 행동 문제를 주제로 전개됩니다. 따라서 그것은 점진적인 성화, 즉 거룩한 성품의 지속적인 발전과 관련이 있습니다. 분명히 바울은 고린도 교인들의 문제에 개인적으로 관심을 가지고 참목자(목자)의 마음을 드러냈습니다.
Relevance
This letter continues to be timely for the church today, both to instruct and to inspire. Christians are still powerfully influenced by their cultural environment, and most of the questions and problems that confronted the church at Corinth are still very much with us -- problems like immaturity, instability, divisions, jealousy and envy, lawsuits, marital difficulties, sexual immorality and misuse of spiritual gifts. Yet in spite of this concentration on problems, Paul's letter contains some of the most familiar and beloved chapters in the entire Bible -- e.g., ch. 13 (on love) and ch. 15 (on resurrection).
관련성
이 편지는 오늘날 교회를 가르치고 영감을 주기 위해 계속해서 시의적절합니다. 그리스도인들은 여전히 그들의 문화적 환경에 의해 강력한 영향을 받고 있으며, 고린도 교회가 직면한 대부분의 질문과 문제들, 즉 미숙함, 불안정, 분열, 시기와 질투, 소송, 결혼 생활의 어려움, 성적 부도덕과 영적 은사 오용 같은 문제들이 여전히 우리에게 많이 남아 있습니다. 그러나 이러한 문제에 대한 집중에도 불구하고 바울의 서신에는 성경 전체에서 가장 친숙하고 사랑받는 장들이 포함되어 있습니다. 예를 들면 13장은 사랑에 관한 것이고 그리고 및 15장은 부활에 관한 것입니다.
1 Corinthians Outline