하나님이 교만한 자를 물리치시고 겸손한 자에게 은혜를 주신다 God resisteth the proud, but giveth grace unto the humble. Barnes' Notes on the Bible God resisteth the proud - The proud are those who have an inordinate self-esteem; who have a high and unreasonable conceit of their own excellence or importance. This may extend to anything; to beauty, or strength, or attainments, or family, or country, or equipage, or rank, or even religion. A man may be proud of anything that belongs to him, or which can in any way be construed as a part of himself, or as pertaining to him. This does not, of course, apply to a correct estimate of ourselves, or to the mere knowledge that we may excel others. One may know that he has more strength, or higher attainments in learning or in the mechanic arts, or greater wealth than others, and yet have properly no pride in the case. He has only a correct estimate of himself, and he attaches no undue importance to himself on account of it. His heart is not lifted up; he claims no undue deference to himself; he concedes to all others what is their due; and he is humble before God, feeling that all that he has, and is, is nothing in his sight. He is willing to occupy his appropriate place in the sight of God and men, and to be esteemed just as he is. Pride goes beyond this, and gives to a man a degree of self-estimation which is not warranted by anything that he possesses. God looks at things as they are; and hence he abhors and humbles this arrogant claim, Leviticus 26:19; Job 33:17; Psalm 59:12; Proverbs 8:13; Proverbs 16:18; Proverbs 29:13; Isaiah 23:9; Isaiah 28:1; Daniel 4:37; Zechariah 10:11. This resistance of pride he shows not only in the explicit declarations of his word, but in the arrangements of his providence and grace: (1) In his providence, in the reverses and disappointments which occur; in the necessity of abandoning the splendid mansion which we had built, or in disappointing us in some favorite plan by which our pride was to be nurtured and gratified. (2) in sickness, taking away the beauty and strength on which we had so much valued ourselves, and bring us to the sad condition of a sick bed. (3) in the grave, bringing us down to corruption and worms. Why should one be proud who will soon become so offensive to his best friends that they will gladly hide him in the grave? (4) in the plan of salvation he opposes our pride. Not a feature of that plan is fitted to foster pride, but all is adapted to make us humble. (a) The necessity for the plan - that we are guilty and helpless sinners; (b) the selection of a Saviour - one who was so poor, and who was so much despised by the world, and who was put to death on a cross; (c) our entire dependence on him for salvation, with the assurance that we have no merit of our own, and that salvation is all of grace; (d) the fact that we are brought to embrace it only by the agency of the Holy Spirit, and that if we were left to ourselves we should never have one right thought or holy desire - all this is fitted to humble us, and to bring us low before God. God has done nothing to foster the self-estimation of the human heart; but how much has he done to "stain the pride of all glory? See the notes at Isaiah 23:9. But giveth grace unto the humble - The meaning is, that he shows them favor; he bestows upon them the grace needful to secure their salvation. This he does: (1) because they feel their need of his favor; (2) because they will welcome his teaching and value his friendship; (3) because all the arrangements of his grace are adapted only to such a state of mind. You cannot teach one who is so wise that he already supposes he knows enough; you cannot bestow grace on one who has no sense of the need of it. The arrangements of salvation are adapted only to an humble heart. 하나님이 교만한 자를 물리치시고 - 교만한 자들은 지나친 자존심을 가지고 있고, 자신의 우수성이나 중요성에 대해 높이 생각하고 불합리한 자긍심을 가지고 있는 사람들이다. 이것은 아름다움, 힘, 성취, 가족, 국가, 장비, 계급, 심지어 종교까지 모든 것으로 확장될 수 있다. 사람은 자신의 것이거나, 자신의 일부로 해석될 수 있거나, 그와 관련된 것으로 생각될 수 있는 모든 것을 자랑스러워 할 수 있다. 물론 이것은 우리 자신에 대한 정확한 평가나, 우리가 어떤 면에서 다른 사람들보다 뛰어난 점이 있다는 것을 단순히 알고 있다는 사실에 적용되는 것은 아니다. 사람들은 그가 다른 사람들보다 더 강하거나, 학문이나 기계 기술에 있어서 더 높은 학식, 또는 더 많은 부를 가지고 있다는 것을 알 수 있지만, 그럼에도 불구하고 이 사실에 자부심을 가질만한 이유는 없다. 그는 자신에 대한 정확한 평가를 내리고 있으며, 그것 때문에 자신을 지나치게 중시하지 않는다. 그는 마음이 거만하게 되지 않고, 자기의 경건함을 지나치게 주장하지 않으며, 다른 모든 사람에게 마땅히 해야 할 일을 인정하고, 하나님 앞에서 겸손하게, 자신이 가진 것, 있는 모든 것이 아무것도 아니라고 생각한다. 그는 하나님과 사람들이 보는 앞에서 기꺼이 자신의 적절한 위치를 차지하고, 있는 그대로의 모습으로 존중받기를 원한다. 자존심은 이것을 넘어서서, 자기에게 그가 가진 어떤 것에 의해서도 보장되지 않는 평가를 내리게 한다. 하나님은 사물을 있는 그대로 보시므로 거만한 주장을 혐오하고 겸손을 격려하신다. 레위기 26장 19절, 욥기 33장 17절, 시편 59장 12절, 잠언 8장 13절, 잠언 16장 18절, 이사야 23장 9절, 이사야 28장 1절, 다니엘 4장 37절, 사가랴 10장 11절 이러한 자부심에 대한 하나님의 물리치심은 그의 말에 대한 명시적인 선언뿐만 아니라, 그의 섭리와 은혜를 보이시는 방식에서도 나타난다. (1) 그분의 섭리 안에서, 일어나는 역경과 실망; 우리가 지은 훌륭한 저택을 포기하거나, 우리의 자존심을 키우고 만족시킬 수 있는 가장 좋은 계획에서 우리를 실망시킬 필요가 있을 때. (2) 우리가 그토록 소중하게 여기던 아름다움과 힘을 빼앗아 아픈 침대의 슬픈 상태에 이르게 하는 것. (3) 우리를 무덤에서 부패시키고 벌레에게 먹히게 하신다. 거만하게 굴어서 자신의 가장 친한 친구들에게까지 적대시 되어 무덤에 가게될 사람이, 어찌하여 자랑스러울 수 있겠는가? (4) 구원의 계획에서 그는 우리의 자존심을 물리치신다. 그 계획의 특징은 자존심을 기르는데 적합하지 않으며, 모든 것이 우리를 겸손하게 만들도록 조정되어 있다. (a) 그 계획의 필요성 - 우리가 유죄이며 무력하다는 것. (b) 구세주를 선택하심 - 매우 가난하고, 세상으로부터 멸시를 받고, 십자가에 못 박혀 죽은 사람을 선택하셨다. (c) 우리는 구원을 받으려고 하나님께 전적으로 의지하고, 우리 자신의 공덕이 아니라, 구원이 은혜임을 확신하며, (d) 우리는 오직 성령의 권능에 의해서만 그것을 받아들이게 되고, 우리 자신에게 맡겨진다면, 단 한 가지도 올바른 생각이나 거룩한 소망을 가질 수 없다는 사실, 이 모든 것이 우리를 겸손하게 하고, 하나님 앞에서 우리를 낮추게 하는 데 적절할 것이다. 하나님께서는 인간의 마음이 자기 평가를 높이 함양하도록 하신 일은 아무것도 없다. 그러나 인간은 얼마나 많은 하나님의 영광을 더럽혔는가? 이사야 23장 9절의 주석을 참조하라. 그러나 겸손한 사람에게 은혜를 베풀어 주신다 - 그 뜻은, 주께서 그들에게 호의를 나타내시며, 그들의 구원에 필요한 은혜를 주신다는 사실이다. 그분은 이렇게 하신다: (1) 왜냐하면 그들은 그분의 호의가 필요하다고 느끼기 때문이다. (2) 그들은 그분의 가르침을 환영하고, 그분의 친구되어주심을 소중히 여길 것이다. (3) 왜냐하면 그의 은총의 모든 마련은 오직 그런 마음의 상태에 따라 순응하기 때문이다. 이미 충분히 알고 있다고 스스로 생각하는 사람은 가르칠 수 없다. 은혜의 필요를 느끼지 못하는 사람에게 은혜를 베풀 수는 없다. 구원의 마련은 오직 비천한 마음을 가진 사람에게 순응하게 한다. |