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지난 3월에 출시한 애플페이의 가입자가 이달초에 3백만명을 돌파했습니다.
신규가입자의 80%는 MZ세대였습니다.
특히 해외결제의 비중의 9%로 국내카드 평균인 2%의 4배가 넘습니다.
1,600만명의 가입자가 있는 삼성페이는 네이버페이와 제휴하여 애플에 대응하고 있습니다.
애플페이의 돌풍이 언제까지 계속될 지 관심이 갑니다.
Apple Pay causes upheaval in Korea's payment market
애플페이로 한국결제시장에 대격변 발생
By Anna J. Park 박안나 기자
Posted : 2023-05-18 16:37 Updated : 2023-05-18 16:38
Korea Times
Naver Pay app downloads soar following Samsung Pay partnership
삼성페이와 제휴로 네이버페이 입 다운로드 급증
The local payment service market is in upheaval, following Apple Pay's official launch in late March in partnership with Hyundai Card. While Apple Pay is permeating into local markets rapidly, other major payment services seek partnership strategies to hold onto their customers.
애플페이가 지난 3월 말 현대카드와 제휴해 정식 출시한 데 따라 국내 현지 결제 서비스 시장이 격변하고 있다. 애플페이가 국내 시장에 빠르게 침투하고 있는 반면 다른 주요 결제 서비스들은 고객을 붙잡기 위한 제휴 전략을 모색하고 있다.
According to the payment industry, the number of newly issued tokens for Apple Pay is expected to have surpassed 3 million as of early this month. Tokens are issued to new users of Apple Pay, as a new subscriber's credit card information is encrypted. It has been less than two months since the mobile payment service's official launch in Korea on March 21.
결제업계에 따르면 이달 초 기준 애플페이 신규 발급 토큰 수는 300만개를 넘어섰을 것으로 예상된다. 토큰은 새로운 가입자의 신용카드 정보가 암호화됨에 따라 애플페이의 신규 사용자에게 발급된다. 지난 3월 21일 모바일 결제 서비스가 국내에 정식 출시된 지 두 달이 채 되지 않았다.
Although Hyundai Card does not offer information on the real-time aggregated number of Apple Pay users, Chung Tae-young, the head of the card company, verified on April 11 on his Instagram posting that the number of Apple Pay tokens exceeded 2 million in the third week of Apple Pay's introduction in the country.
현대카드는 실시간 집계되는 애플페이 사용자 수에 대한 정보를 제공하지 않고 있지만, 정태영 카드사 대표는 4월11일 자신의 인스타그램에 애플페이 토큰 도입 3주차에 200만개가 넘었다고 확인했다.
With the global mobile payment service gaining popularity, Hyundai Card is also benefiting. The number of newly issued Hyundai Cards stood at around 355,000 during the one-month period following Apple Pay's launch, a 156 percent hike from the same period last year.
글로벌 모바일 결제 서비스가 인기를 끌면서 현대카드도 혜택을 받고 있다. 애플페이 출시 이후 한 달간 신규 발급된 현대카드는 35만5,000장으로 전년동기보다 156% 늘었다.
Nearly 80 percent of new subscribers were either Generation Z or Millennials, with those in their 20s accounting for 51 percent of the subscribers and thirty-somethings taking up 28 percent. Those in their 40s accounted for 12 percent of the new subscribers during the first month of Apple Pay's launch.
신규 가입자의 80% 가까이가 Z세대나 밀레니얼 세대였고, 20대가 51%, 30대가 28%를 차지했다. 애플페이 출시 첫 달 신규 가입자 중 40대가 차지하는 비중은 12%에 달했다.
What is also noteworthy is that 9 percent of transactions by Hyundai Card customers using Apple Pay are paid in overseas markets, as of the end of last month. This is more than four times the average of local card companies' overseas payment rate of 2 percent.
또 주목할 점은 지난달 말 기준 현대카드 고객이 애플페이를 이용해 결제한 금액의 9%가 해외에서 결제되고 있다는 점이다. 이는 국내 카드사들의 해외결제 수수료율 평균인 2%의 4배가 넘는 수준이다.
Aiming to retain loyal customers as well as to attract new users, Samsung Pay, which used to dominate local offline payment services with over 16 million users in Korea, has moved quickly to form a partnership with Naver Pay, the top online payment provider, which boasts over 31.5 million users in the country.
충성도 높은 고객 유지는 물론 신규 이용자 유치를 목표로 국내에서 1,600만명이 넘는 이용자를 보유하며 현지 오프라인 결제 서비스를 압도하던 삼성페이는 3천150만사용자와 함께 우리나라 최대 온라인 결제기업인 네이버페이와 신속하게 제휴했다.
The partnership between the top payment companies from each offline and online spheres was first formed in late February, and the two firms started to link their services in late March, a week after Apple Pay's official launch in Korea.
오프라인 및 온라인 분야의 최고 결제회사 간의 파트너십은 2 월 말에 처음 형성되었으며 두 회사는 애플페이가 한국에서 공식출시한 한 주후인 3 월 말에 서비스를 연결하기 시작했다.
The partnership allows customers to easily use Naver Pay at Samsung Pay-affiliated offline stores across the country by utilizing Samsung Pay's magnetic secure transmission (MST)-based contactless settlement. The number of Naver Pay application downloads soared to about 470,000 in April, a 186 percent increase compared to the previous month. Before the partnership, Naver Pay users could pay at offline stores only via QR code.
이번 제휴로 고객들은 삼성페이의 MST(Magnetic Secure Transmission) 기반 비접촉식 세트를 활용해 전국 삼성페이 가맹 오프라인 매장에서 네이버페이를 간편하게 이용할 수 있다. 지난 4월 네이버페이 애플리케이션 다운로드 건수는 약 47만건으로 전월 대비 186% 급증했다. 제휴 전에는 네이버페이 이용자가 오프라인 매장에서 QR코드를 통해서만 결제할 수 있었다.
The monthly average amount of payment and settlement per customer also rose by 123 percent from the previous month. By age group, the amount that those in their 30s and 40s paid with the service rose by 206 percent and 219 percent, respectively, while people in their 20s also increased their payments with the service by 143 percent from the previous month.
고객 1인당 월 평균 결제금액과 결제금액도 전월 대비 123% 증가했다. 연령대별로는 30대와 40대가 이 서비스로 결제한 금액이 각각 206%, 219% 증가했고 20대는 143% 증가했다.
While major players of the payment firms accelerate their strategic moves to grab customers' attention, some payment companies are facing an end to their services, as their performance falls behind.
결제 기업의 주요 업체들이 고객의 관심을 끌기 위해 전략적인 움직임을 가속화하는 반면, 일부 결제 기업들은 실적이 뒤처지면서 서비스 중단에 직면하고 있다.
Mirae Asset Pay, launched by Mirae Asset Securities, is slated to end its service by June 20. Despite the payment service's effort to increase its affiliated stores to over 20,000, the first payment service developed by a securities company will end its payment business in less than two years since launching in October 2021.
미래에셋증권이 출시한 '미래에셋 페이'가 오는 6월 20일까지 서비스를 종료할 예정이다. 가맹점을 2만개 이상으로 늘리겠다는 결제서비스의 노력에도 불구하고 증권사가 개발한 첫 결제서비스가 2021년 10월에 출시한 이래 2년도 안 돼 결제업무를 종료하게 된다.
"The firm has been developing various financial services for customer convenience and investment activation. The firm has decided to deliver a new value, following changes in surroundings," an official from Mirae Asset Securities said.
“회사는 고객 편의와 투자 활성화를 위해 다양한 금융 서비스를 개발 해왔지만 환경 변화에 따라 새로운 가치를 제공하기로 결정했다,”고 미래에셋 관계자는 말했다.
LG Pay, launched by LG Electronics, is also slated to end its service by July 2024.
LG전자가 출시한 LG페이도 2024년 7월에 서비스를 종료할 계획이다.
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