예금이 기존은행에서 인터넷은행으로 이동하고있습니다.
특히 젊은 세대사이에서 모바일 은행의 저축상품들이 인기입니다.
이자를 선지급하거나 고객이 정한 날자에 받을 수 있는 상품들 때문입니다.
기존 KB국민, 신한, 하나, 우리, 농협 등 5대은행은 신상품개발에 노력해야겠습니다.
Why money flows into internet-only banks from legacy lenders
왜 돈이 기존은행에서 인터넷전용은행으로 움직일까?
By Lee Min-hyung 이민형 기자
Posted : 2023-05-19 16:40 Updated : 2023-05-19 16:42
Korea Times
Legacy banks are losing appeal among customers, as internet-only banks become the more attractive option for depositing savings, data showed.
자료에 의하면 인터넷 전용 은행들이 저축을 예금하는 데 있어 더 매력적인 선택이 되면서, 기존 은행들은 고객들 사이에서 매력을 잃고 있는 것으로 나타났다.
This is a disappointing twist for major commercial banks. In 2022, signing up for deposit products was all the rage among customers due to steeply-rising interest rates at the time amid the U.S. Federal Reserve's aggressive monetary tightening.
이것은 주요은행들에게는 실망스러운 변화이다. 2022년, 미국 연준의 공격적인 금융긴축으로 급격하게 상승으로 소비자들 사이에 예금가입이 폭증했다.
Late last year, some legacy banks offered an annual interest rate of more than 5 percent for customers' savings deposits. But starting in 2023, the Bank of Korea (BOK) started freezing its key rate. This pushed the deposit rate down below 3 percent for some savings products.
작년말 일부 기존은행들은 고객들의 저축예금에 5% 이상의 금리를 제공했다. 그러나 2023년초에 한국은행은 기준금리를 동결했다. 이에 따라 일부 저축상품의 예금금리는 3% 아래로 내렸다.
According to data from the Korea Federation of Banks, Thursday, six savings products from local banks offered an annual interest return in the range of 2 percent. The average savings interest rate of five major banks ― such as KB Kookmin, Shinhan, Hana, Woori and NongHyup Bank ― fell by around 1.5 percentage points to a band of 3.4 percent and 3.57 percent on the same day, from six months earlier.
목요일, 은행연합회의 자료에 따르면 국내은행의 6개 저축예금은 2%대의 예금금리를 제공했다. KB국민, 신한, 하나, 우리, 농협은행 같은 5대 은행의 평균 저축예금금리는 6개월전에 3.4%와 3.57% 대에서 1.5% 정도 하락했다.
Data from the four banks ― except for NongHyup ― showed that their combined savings account balance came in at 628.8 trillion won as of May 17. This is a drop of more than 16 trillion won from the end of 2022.
농협을 제외한 4개은행은 5월17일 현재 저축계좌잔액이 628조 8천억원이었다.
But this was not the case for internet-only banks. Even while offering similar levels of interest returns for savings products, more money has flown into their savings accounts this year. The savings account balance of three internet-only lenders ― KakaoBank, K bank and Toss Bank ― reached over 80 trillion won in total at the end of the first quarter, up around 17 percent from the end of last year.
그러나 이것은 인터넷전용은행의 경우만이 아니다. 저축 상품에 대해 비슷한 수준의 이자 수익을 제공하는 동안에도, 올해 그들의 저축 계좌로 더 많은 돈이 유입되었다. 카카오뱅크/케이뱅크/토스뱅크 등 인터넷전문은행 3곳의 1분기 말 저축성예금 잔액은 총 80조원을 넘어서며 지난해 말보다 17%가량 늘었다.
This was propelled by their aggressive marketing efforts that have met customer demand. In March, Toss Bank launched a savings product that provides interest returns in advance. In most cases, customers were able to receive their interest returns from savings products on their maturity.
이것은 고객의 요구를 충족시키는 공격적인 마케팅 노력에 의해 촉진되었다. 토스뱅크는 3월에 저축상품에 이자를 선지급했다. 대부분 고객들은 저축상품의 이자를 만기일에 받을 수 있었다.
The product gained popularity particularly among younger age groups. It clinched sales of 1 trillion won in only about 33 days of its launch.
이 상품은 젊은 세대 사이에 인기를 얻었다. 이 상품은 출시한 후 33일만에 1조원을 달성했다.
KakaoBank also launched a similar service called Safe Box. Customers can send money to their in-app safe-deposit box which comes with an annual interest of 2.4 percent, even if they park the money there for a day.
카카오뱅크도 세이프박스라는 유사한 상품을 출시했다. 고객들은 하루만 맡기더라도 연리 2.4% 를 제공하는 앱에 있는 안전예금 박스에 송금할 수 있다.
The mobile bank also recently changed its terms and conditions to gain more popularity from customers. The interest return was provided once in a month at a fixed date. But customers can now select the date on their own under the revised terms.
이 모바일 은행은 최근 고객들에게 인기를 얻기 위해 계약조건을 변경했다. 보통 이자는 매월 정해진 날에 한번 지급한다. 그러나 이제 고객들은 변경된 조건에서 지금일을 정할 수 있다.
"Conventional banks' profit structure is still heavily reliant on the sales of loan products, so they are likely to pay relatively less attention to the launch of such creative deposit products than mobile banks whose main customers are young," a financial industry source said.
기존 은행들의 수익구조는 아직도 대출상품에 크게 의존하고 있어서 주고객이 젊은 모바일 은행들 보다 창조적인 예금상품개발에 소홀한 경향이 있는 것 같다.
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