Psychotherapy and Buddhism
Toword an Integration
JEFFREY B. RUBIN
과목 :선과 현대심리학 특강
교수님 : 김말환
과 정 : 선학과 석사2학기
발표일 : 2011. 10. 13.
발표자 : 선적
1.Psychoanalytic and Buddhist History and Theory
2) BUDDHISM pp.17~18
The second Noble Truth presents the cause of suffering: desire, attachment, and craving. There are three types of desire: desire for sense gratification, existence or nonexistence, and the clinging to self. The first type of desire corresponds to Freudian perspectives on pleasure principle functioning. The second relates to issues familiar to psycho-analysts treating patients suffering from issues related to the continuity of the self and selfhood in relation to others. The third type of desire in the Buddhist scheme is similar to narcissistic issues in psychoanalysis.
A brief synopsis of the Buddhist model of the mind helps place the second Noble Truth in perspective. Mind, according to Buddhism, is composed of three elements: (1) consciousness of (2) one or more of the five senses-seeing, hearing, tasting, touching, smelling- plus thinking (which in Buddhism is considered a sixth sense) and (3) a reaction of attachment, aversion, or impartiality to whichever of the six facets of experience one is aware of. Reading this paragraph, for example, there is either aversion, affection, or neutrality toward the thoughts that are arising. In this impersonal theory of mind, every instant of seeing, hearing, tasting, touching, smelling, or thinking is responded to with pleasure, unpleasure, or neutrality, but without anyone having those experiences.
Suppering, according to the Buddhist account, derives form our difficulty acknowledging a fundamental aspect of life: that everything is impermanent and transitory. Suffering arises when we resist the flow of life and cling to things, events, people, and ideas as permanent. The doctrine of impermanence also includes the notion that there is no single self that is the subject of our changing experience.
The third Noble Truth is that suffering can be eradicated. It is possible, according to Buddhism, to extricate oneself from psychologi-cal imprisonment and to reach a state of complete awakening or libera-tion called Nirvana, which means “to blow out” or “to extinguish.” What is extinguished is personal desire. In this state, grasping and suffering have disappeared and the oneness of all life is evident. There is no equivalent in the history of Western psychology, “Health” in Western psychology,
whether Maslow’s self-actualization or the fully analyzed patient of psychoanalysis, is an arrested state of development according to Buddhism.
두 번째 집성제는 고통의 원인을 나타내고 있다. 욕망, 집착, 갈애이다. 욕망에는 세가지 형태가 있다. 감각적 희열에 대한 욕망, 존재와 비존재, 그리고 자아에 대한 집착이다. 욕망의 첫 번째 형태는 쾌락의 원칙적인 작용에 있어서 프로이드의 관점과 일치한다. 두 번째는 다른 사람들과의 관계속에서 자아나 자아감에 대한 연속성과 관련된 문제들로 고통받고 있는 환자들을 다루는 정신분석학자들에게 익숙한 문제들과 관계가 있다. 불교의 도식속에서 욕망의 세 번째 형태는 정신분석학에서 자아도취적인 문제와 유사하다.
마음모델에 대한 불교의 간략한 개요는 집성제를 균형적인 면으로 보는데에 도움을 준다. 마음은 불교에 따르면 세가지 요소로 구성되어져 있다. (1)의식에 대한 (2)다섯가지 감각에서 하나 혹은 그 이상-보고, 듣고, 맛보고, 접촉하고, 냄새맡고- 사고를 더해서(불교는 여섯감각으로 생각되어지는) 그리고 (3)지각되어지는 경험에 대한 여섯가지 단면에 대한 집착, 혐오, 양측에 치우치지 않는 무덤덤함에 대한 반응이다. 이 단락을 읽을 때 , 예를 들면, 일어나고 있는 생각에 대한 혐오나 애착 혹은 중립이 있다. 이러한 마음에 대한 ‘무아설’은 보고, 듣고, 맛보고, 접촉하고, 냄새 맡고 혹은 생각하는 매순간에 쾌락, 비쾌락, 혹은 중립적으로 반응되어진다. 그러나 그러한 경험을 한 사람은 없다.
고통은 , 불교도들의 설명에 따르면, 인생의 근본적인 측면에 대한 인정의 어려움에서 나온다. : 모든 것은 무상하고 덧없다. 고통은 우리가 인생의 흐름에 저항할 때 그리고 사물, 사건, 사람 그리고 생각들이 고정되어 있다고 집착할 때 일어난다. 무상에 대한 가르침은 변화하는 경험의 주체가 되는 자아가 없다는 개념을 포함한다.
세 번째 멸성제는 고통이 근본적으로 제거되어질 수 있다는 것이다. 불교에 따르면 , 정신적 감금에서 자신을 해방시키는 것이 가능하고 “불어서 끄다” 혹은 “소멸하다”를 의미하는 열반이라고 말하는 완벽한 깨어있음의 상태나 혹은 자유에 도달하는 것이 가능하다. 인간의 욕망이 소멸된 것이다. 이러한 상태에서, 탐욕과 고통은 사라지고 모든 이의 삶이 하나라는 것음 분명하다. 서구심리학의 역사에서는 동등하지가 않다. 서구심리학에서 “건강”은, 매슬로우의 자아실현이나 정신분석에서 환자의 완벽한 분석이든간에, 불교에 따르면 발달의 상태에서 저해된 것이다.