국민연금의 지급 개시연령이 65세까지 연장되면서 정년연장에 대한 압력이 커지고 있습니다.
현재 60세 정년과 연금지급연령사이의 소득 크레바스를 없애기 위한 것입니다.
정년연장에는 연공서열에 따른 급여지급을 임금피크제 등 능력급으로 변경해야하는 전제가 있습니다.
급여의 유연성은 젊은 세대의 신규채용을 가능하게 할 것입니다.
COSTCO 등 일부회사는 종신고용제를 시행하고 있습니다.
일부 회사에서는 임원이 되면 60세 이전에도 퇴직할 수 있어서 임원승진 기피현상이 일어나고 있습니다.
Big businesses face growing union pressure to extend retirement age
대기업, 정년연장에 대한 압력에 직면
By Park Jae-hyuk 박재혁 기자
Posted : 2023-05-30 17:00 Updated : 2023-05-30 18:19
Korea Times
Extending the retirement age beyond 60 has become the top priority of unionized workers at major Korean companies in this year's collective bargaining talks, according to industry officials, Tuesday.
화요일, 업계 관계자에 의하면 올해 단체교섭에서 정년을 60세 이상으로 연장하는 것이 국내 주요 기업의 노조원들의 최우선 과제가 되었다.
Such a request from labor unions has especially gained momentum recently, due to the envisioned shortage of factory workers after the retirements of large numbers of baby boomers born between 1955 and 1963, as well as the government's plans to induce companies to retain senior workers in Korea's aging society.
특히 최근에는 1955년~1963년생 베이비붐 세대의 은퇴 이후 공장 인력이 부족할 것으로 예상돼 노조의 요구가 더욱 힘을 얻고 있고 정부는 기업들이 우리나라의 고령화 사회에서 고령근로자를 유지하도록 유도할 계획이다.
One of the latest examples of the companies being asked to extend the retirement age is Kia.
최근의 한 예는 기아에서 정년을 연장을 요구하는 요청이다.
The carmaker's union has called for the extension of the retirement age from 60 to 62, if it is difficult to hire young factory workers. This demand is also aimed at eliminating the so-called "income crevasse" or the period between a worker's retirement and the start of a retiree receiving national pension payments at 63.
이 자동차업체의 노조는 젊은 공장근로자를 채용하기 어려우면 정년연령을 60세에서 62세로 연장할 것을 요청했다. 이 같은 요구는 이른바 “소득 크레바스”, 즉 근로자의 은퇴와 63세에 국민연금을 받는 퇴직자의 시작시기 사이의 기간을 없애기 위한 것이기도 하다.
Hyundai Motor, the sister company of Kia, is facing even more pressure from its union to extend the retirement age to 64, considering the fact that those retiring after 2033 will be able to start receiving the national pension when they become 65 years old following the changes.
기아차의 자매회사인 현대자동차는 2033년 이후에 은퇴하는 사람들이 65 세가 되면 국민 연금 수령을 시작할 수 있다는 사실을 고려할 때 정년을 64세로 연장해야 한다는 노조의 압박이 더욱 거세지고 있다.
According to the Hyundai Motor union, the extension of the retirement age is what its members want to achieve the most in negotiations with management. In a survey of the union's leaders, 66.9 percent of respondents answered that the extension of the retirement age is the most urgent issue in this year's collective bargaining talks.
현대차 노조에 따르면 정년 연장은 조합원들이 사측과의 협상에서 가장 이루고 싶은 것이다. 노조 지도부를 대상으로 한 설문조사에서 응답자의 66.9%가 올해 임금단체협상에서 가장 시급한 현안으로 정년 연장을 꼽았다.
Given that Hyundai Motor posted record earnings last year, some industry watchers expect the carmaker's management to ask the union to choose between the extension of the retirement age or a higher wage increase.
업계 일각에서는 현대차가 지난해 사상 최대 실적을 올렸다는 점을 감안할 때 현대차 경영진이 노조에 정년 연장과 급여 대폭인상 중에 선택을 요구할 것으로 보고 있다.
"Although our efforts have resulted in meaningful achievements so far, the business environment facing us is tough," Hyundai Motor CEO Lee Dong-seok said in a letter to employees on Tuesday. "If our labor and management continue to maintain a good relationship this year, we will be able to generate better results."
“지금까지의 노력이 의미 있는 성과를 낳았지만 우리가 직면한 비즈니스 환경은 만만치 않다.” 고 화요일 이동석 현대자동차 CEO는 직원들에게 보내는 서신에서 말했다. “올해도 노사가 좋은 관계를 유지한다면 더 좋은 성과를 낼 수 있을 것이다.”
Earlier this year, a group of labor unions at Samsung Group affiliates mentioned the extension of the retirement age as one of the 10 requests to management. Last month, steelmaker POSCO's union included this item among 21 requests to management.
올해 초 삼성그룹 계열사 노동조합이 경영진에 요청한 10가지 사항 중 하나로 정년 연장을 언급한 바 있다. 지난달 포스코 노조가 사측에 요청한 21건 가운데 이 항목이 포함됐다.
In the shipbuilding industry that has faced a labor shortage, unionized workers at HD Hyundai affiliates and Hanwha Ocean, which was formerly Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, also urged their employers to extend the retirement age.
인력난에 직면한 조선업계에서는 HD현대 계열사와 과거 대우조선해양 이었던 한화오션의 노조원들도 정년연장을 촉구했다.
Considering Korea's declining population, most companies concur on the necessity of extending the retirement age, but at the same time, they claim that reforms in wage systems should come first in order to get young jobseekers employed.
우리나라의 인구 감소를 고려할 때 대부분의 기업들이 정년 연장의 필요성에는 공감하면서도 동시에 그들은 젊은 구직자들을 고용하기 위해서는 임금 체계의 개혁이 우선되어야 한다고 주장한다.
The Korea Enterprises Federation said last December that a single beneficiary of the extended retirement age can reduce one permanent position. The business lobby group presumed that the beneficiary can even remove two permanent positions in a company adopting a seniority-based pay system.
한국경영자총협회는 지난해 12월 정년 연장 혜택을 받는 1명이 정규직 1명을 줄일 수 있다고 밝힌 바 있다. 이 재계 로비단체는 연공서열식 임금체계를 채택하고 있는 기업에서 한 수혜자가 두 개의 일자리를 없앨 수 있다고 추정했다.
"The abolishment of the seniority-based pay system is prerequisite to prevent the extension of the retirement age from having a negative impact on the creation of jobs for young people," said Kim Dong-bae, professor of Incheon National University's Division of Business Administration.
“정년 연장이 청년 일자리 창출에 부정적 영향을 미치지 않도록 연공서열식 임금체계를 폐지하는 것이 선결과제이다,” 라고 김동배 인천대학교 경영학부 교수는 말했다.
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