Inleiding
Het ISPA-programma (Instrument for Structural Policies for Pre-Accession) ondersteunt kandidaat-lidstaten in Midden- en Oost-Europa in hun voorbereidingsproces voor de toetreding tot de Europese Unie. Dit instrument financiert infrastructurele projecten op het gebied van transport en milieu. ISPA is momenteel van toepassing op Bulgarije, Roemenië en Kroatië. Het ISPA-budget wordt over de landen verdeeld op basis van de criteria: bevolkingsomvang, oppervlakte en BNP per hoofd van de bevolking.
Tot het jaar 2006 zullen nog aanbestedingen volgen uit eerder goedgekeurde projecten voor de pas toegetreden lidstaten (Hongarije, Polen, Tsjechië, Slowakije, Slovenië, Estland, Letland en Litouwen). Evenals de overige EU-lidstaten kunnen deze laatstgenoemde landen opvolgend aan het ISPA-programma gebruik maken van structuur-en cohesiefondsen.
Beleidsmatig valt het ISPA-programma onder de verantwoordelijkheid van het Directoraat-Generaal Regionaal Beleid van de Europese Commissie. De uitvoering van het programma is sterk gedecentraliseerd. Dit houdt in dat de delegaties van de Unie en de verantwoordelijke lokale autoriteiten in de ontvangende landen bij de identificatie en uitvoering van het programma een belangrijke rol spelen. Projecten worden ingediend door de landen zelf en moeten van substantiële omvang zijn (minimaal 5 miljoen euro). De bijdrage van de EU kan oplopen tot 75 procent van de projectkosten. Voorbereidende studies en technische assistentie kunnen in uitzonderingsgevallen tot 100 procent worden gefinancierd. Hierbij moet men denken aan bijvoorbeeld economische en financiële haalbaarheidsstudies en assistentie bij de voorbereiding van aanbestedingsdocumentatie.
Het ISPA-programma bestaat uit nationale programma's voor infrastructurele projecten op het gebied van transport en milieu. Vervolgens worden elk jaar sectorale projecten voorgesteld om aansluiting op en uitbreiding van het Trans-Europese Netwerk mogelijk te maken. Wat betreft de transportprojecten wordt voorrang gegeven aan investeringen in spoorwegen en snelwegen. Op het gebied van milieu hebben drinkwater, afvalwater, afvalverwerking en luchtvervuiling prioriteit. Dit zijn de sectoren die de grootste investeringen vergen bij aanpassing aan de EU-richtlijnen.
Mogelijkheden en voorwaarden
In principe kunnen alle Europese bedrijven en bedrijven uit een van de ISPA-landen deelnemen aan aanbestedingsprocedures. Voor ISPA-projecten en -aanbestedingen geldt geen registratieplicht.
Leveranties, waaronder projectgoederen en noodhulp, moeten in de regel vanaf 150.000 euro openbaar worden aanbesteed. Dit geldt ook voor werken, met name infrastructurele projecten vanaf 5 miljoen euro. Voor diensten, vooral consultancy, geldt een beperkte aanbestedingsplicht. Hierbij wordt onder andere rekening gehouden met de beschikbaarheid van expertise in het ontvangende land. Het hebben van een lokale partner kan een groot voordeel zijn. Consultancyopdrachten tot 200.000 euro worden direct vergeven aan consortia met een kadercontract. Ingediende offertes moeten voldoen aan strikte vormvoorschriften. Deze worden over het algemeen als bijlage met het aanbestedingsdossier meegezonden. Fouten, zoals ontbrekende documenten, het niet gebruiken van voorgeschreven format en dergelijke, leiden tot diskwalificatie. Dit geldt ook voor het te laat indienen van offertes.
Projectcyclus in praktijk
Bij ISPA kunnen bedrijven niet met eigen projectvoorstellen naar Brussel komen. Het ISPA-programma is volledig gedecentraliseerd. Als een financieringsvoorstel van een project is goedgekeurd door de Europese Commissie is het aan te raden om bij de opdrachtgever (ook wel projectautoriteit genoemd) in de kandidaat-lidstaat langs te gaan. Dit kunnen bijvoorbeeld de spoorwegautoriteiten en regionale drinkwaterinstanties zijn. Belangrijk is om te zorgen voor consortia-partners en, indien mogelijk, partners uit de kandidaat-lidstaten.