https://www.defensenews.com/industry/techwatch/2023/03/27/supply-chain-issues-impede-mass-production-of-new-chinese-engine/
북경항공재료연구소의 프로젝트 담당자가 3월 17일 천진에서 열린 항공투자 서밋에서 J-35에 탑재될 WS-19, Y-20에 탑재될 WS-20의 개발이 완료됐지만 엔진 제작에 필요한 합금 등의 공급망 문제를 해결할 필요가 있다고 얘기했다고 합니다.
또한 신형 J-20에 탑재될 WS-15 터보팬 엔진이 대량생산준비가 완료됐다고 합니다. 추력 181kN으로 lbf로 환산하니 40,690lbf네요. F135가 AB시 191kN=43,000lbf.. 이 엔진을 단 J-20은 슈퍼크루즈가 가능할 것이라고 하는데 WS-10을 단 현 버전은 슈퍼크루즈가 안 될 수도 있을 것 같네요. 이 담당자의 말에 의하면 WS-10C는 98% 국산화를 달성했다고 하는데, 달성못한 2%가 구체적으로 어떤 내용인지는 얘기하지 않았다고 합니다.
Supply chain issues impede mass production of new Chinese engine
By Mike Yeo Mar 28, 12:24 AM
2-3 minutes
(rarrarorro/Getty Images)
MELBOURNE, Australia — China has completed the development of its next generation of indigenous military aircraft engines and will start mass production once supply chain issues with advanced alloys are resolved, according to a senior official from a local aerospace materials research facility.
Speaking at an aviation investment summit in Tianjin, China, on March 17, Zhang Yong, a project leader at the Beijing Institute of Aeronautical Materials, told the audience that developmental bottlenecks for the WS-19 and WS-20 turbofans as well as an unidentified next-generation engine have been surmounted.
However, he added, material supply chain issues for the manufacture and delivery of the advanced alloys that will be used in the engines’ production still need to be ironed out. The official did not specify the supply chain problems.
The WS-19 afterburning turbofan is under development to power the Shenyang J-35, a next-generation fighter jet meant to operate from aircraft carriers for China’s People’s Liberation Army Navy. The WS-20 is a high-bypass turbofan engine that will power the Xi’an Y-20 airlifters operated by the People’s Liberation Army Air Force.
The Y-20 is currently powered by the Russian D-30KP low-bypass turbofan, which is also used by the Xi’an H-6J/K/N bombers of both armed services.
Zhang also confirmed that the WS-15 afterburning turbofan is ready for mass production. The engine will be used for later variants of the Chengdu J-20 stealth fighters of the PLAAF.
The WS-15, rated at 181 kilonewtons, is expected to provide a supercruise capability for the J-20, enabling it to attain supersonic cruise speeds without the use of its afterburner, which reduces fuel consumption.
Zhang also said at his presentation that China managed to achieve “98% localization” for the WS-10C engine, which is powering the J-20s currently being delivered to the PLAAF. Other variants of the WS-10 equip China’s Chengdu J-10, Shenyang J-11B and J-16 fighter fleets.
He did not provide details on the remaining 2% input, although it’s likely related to components or materials China still sources from foreign providers.
Mike Yeo is the Asia correspondent for Defense News.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Chinese_aircraft_engines
첫댓글 그 마지막 2%를 공급하는 외국 회사는 어디일까요???
대중관계의 약한 고리에 해당되는 국가라면 유럽의 독일이나 한국 정도일 것 같은데..
근래 들어서 그나마 긍정적인 소식..... 그제 UAE가 천연가스를 위안으로 받았고, 브라질과 중국은 자국통화로 무역하기로 합의했다고 하고, 사우디가 중국이 주도하는 안보 블록, 경제동맹에 공식 가입했다는 카더라 돌고(브릭스/SCO 가입희망한다는 이야기는 예전에도 나왔지만...).... 결국 러우전에 방지하지 못한 결과, 이 전쟁에 매몰되면서 미국이 했어야할 평화중재자의 역할을 완전히 중국에게 빼앗긴 것 같고, 현물-자원보유국측에서는 반달러동맹화하는 것 같고...... 대중포위망은 구멍나다 못해 역포위되는 형상이 아닌가 싶을정도입니다.......연초만해도 이란은 히잡혁명, 중국은 백지시위로 정권이 무너질것처럼 호들갑떨었지만, 지금 제일 위험한게 네타냐휴하고 마크롱 아닌가 싶습니다...
석유의존도가 떨어지는 미국 대신 중동에서 중국이 세력을 넓히는 건 어쩔 수 없는 변화 아닌가 합니다.
<China Seeks Superalloys, Supply Chain Boost For Military Engines> aviation week 온라인 기사에선 5축/6축공작기계의 부재도 고성능엔진 양산체제 확립의 약점으로 꼽더군요.
>A recent Center for Strategic & International Studies report on Chinese engine technology says one of the hurdles for domestic engine production is access to complex machining tools, especially for five-axis and seven-axis systems, which are mostly found in countries like Germany, Italy and South Korea.
The report also says China has not been able to optimize the manufacturing process, “despite attempts to exfiltrate this information.”
한 10년 전 쯤에 중국 COMAC의 C919 사업에서 생산할 때 shot peening인가 뭔가 하는 공정을 못해서 우리에게 해 줄 수 있냐고 문의가 왔다고 언급하는 보고서를 본 기억이 나네요.
지난번 미국에서 잡힌 산업스파이도 엔진용 합금이 주목표였다는데, 재료와 정밀가공 쪽이 아직 중국의 취약점인 듯 합니다. 따라잡히기 전에 차이를 벌릴 수 있을 지가 관건일 텐데요.