동명사구와 현재분사구 구별하기
가. 문두에 쓰인 경우
동명사구나 현재분사구의 형태가 똑같으나
동명사구는 명사역할이고 현재분사구는 형용사 역할로 역할상만 다르나
주어 수식을 하는 현재분사가 문두에 쓰일 경우
주어역할을 하는 동명사구와 혼동할 수도 있으나
주어 역할을 하는 동명사구 다음에는 반드시 동사가 나오나
주어수식을 하는 현재분사의 경우는 반드시 콤마로 분리되고
콤마 다음에 주어가 나오는 것이 동명사구와 다른점이다
Glancing over his shoulder, he spotted a gray creature /rising 12 feet out of the water.
Landing headfirst in the water, he felt his pulse quicken.
Teaching our children to document God’s faithfulness prepares them for the “next time.”
Hearing about His faithfulness might be just the push they need to put their confidence in God, too.
위 4 문장이 모두 v-ing 형으로 시작하였으나
처음 두 문장에서는 v-ing 준동사구 뒤에 컴마가 나온 다음에 주어가 나왔으니 현재분사구고
3, 4 번째 문장에서는 v-ing 준동사구 뒤에 동사가 나왔으니 동명사구다
분사구는 주어의 본동작과 동사, 전후 또는 인과관계 설명이 되나
동명사구는 주어로써 역할한다
분석기호로 분사구는 적색으로 표시하고 동명사구는 괄호를 치면 구별하기가 용이하다
Glancing over his shoulder, he spotted a gray creature /rising 12 feet out of the water. 전후관계; 먼저 흘낏 본 후에 발견함
Landing headfirst in the water, he felt his pulse quicken. 동시관계; 착지함과 동시에 아품을 느낌
[Teaching our children to document God’s faithfulness] prepares them for the “next time.”
[Hearing about His faithfulness] might be just the push they need to put their confidence in God, too.
나. 보어로 쓰인 경우
1. My hobby is collecting stamps.
2. Your hobby is interesting.
보어로 쓰인 경우 둘 다 be 동사 뒤에 쓰이므로 구조상으로 구별할 수 없고
단지 의미상으로만 구별이 가능하다
1번의 경우 취미가 우표를 수집하는 중이라 할 수 없기에 "우표를 수집하기" 라는 의미의 동명사구 임을 알 수 있고
2번의 경우는 역시 취미가 흥미로와하는 동작을 진행할 수 있으므로 흥미로운 상태설명의 현분사임을 알 수 있다
The most important thing is learning.
역시 중요한 일이 배우는 동작을 하는게 아니므로 '배우기'라는 동명사인걸 알 수 있다
My baby is learning to walk.
이 경우는 주어가 배우는 동작을 하므로 진행으로 쓰인 현분사의 경우다
다. 목적어 뒤에 목보로 쓰인 경우
1. I don't call being left behind living alone.
2. I kept it being alive.
1번은 동명사구가 목보로 쓰인 경우고 2번은 현재분사가 목보로 쓰인 경우인데
명사가 목보로 쓰이는 경우는 목적어를 다른 명사로 재설명하는는 역할이라 동격관계가 되나
현분사가 목보로 쓰이는 경우는 목적의 상태설명인 형용사 역할이라는 점에서 서로 다르다
1. [being left behind] ≠ [living alone].
2. it = being alive.
she don't call [being left behind] [living alone].
위 예문은
구글검색에 나온 소설 내용입니다
https://books.google.co.kr/books?id=5fjvAwAAQBAJ&pg=PA204&lpg=PA204&dq=%22being+left+behind+living+alone%22&source=bl&ots=9SfsS-aqJc&sig=_VkNHzHGmxVlPeZuhCnMo1qOCSE&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwj4uOX1n-_XAhUMxLwKHf_KDgMQ6AEIJzAA#v=onepage&q=%22being%20left%20behind%20living%20alone%22&f=false
다. 그 외의 경우
기본적으로 동명사는 명사역할이고 현재분사는 형용사역할이라는 점에서 다르므로
동명사라면 구조상의 필수요소인 주어, 보어, 목적, 목보 그리고 전목으로 쓰여야하고
현분사라면 형용사역할이므로 항상 명사/대명사를 수식하는 관계로 쓰여야 하는데 보어의 경우도 포함된다
I appreciate hearing a good joke.
구조상 타동사의 목적으로 쓰인 경우라 동명사구 역할이고 의미는 '듣기'가 된다
Be completely humble and gentle; be patient, bearing with one another in love.
이 경우는 문장 구조상 be 동사 + 보어로 구조가 완성된 경우이므로
bearing 이 명사적인 역할을 할 여지가 없으므로 별 수 없이 형용사 역할인 분사역할이 되고
의미상 명령법에서 생략된 주어의 준동작이라 주어수식 형역 분사구로 귀결된다
I spent less time /contemplating where he was.
역시 3형식으로 구조완성이므로 contemplating 은 명사적인 역할을 할 자리가 없으므로 분사구가 되고
의미상 주어의 준동작이라 주어수식 형역분사구로 이해된다
해석상이야 그가 어디있는지 곰곰 생각하기를 별로 하지않고 시간을 보냈다지만
문법상은 시간을 보낸 spent 동작이 본동작이고 분사구는 주어의 준동작/동시동작 상태를 설명하는 역할이 된다
1. [One of the main factors /leading to a two-year battle /with clinical depression in my life] was the absence of replenishing friendships.
2. My pride kept me from admitting that I wasn’t Superwoman and that I did need the help of others.
ing 형 준동사가 전치사 뒤에 쓰였으니 둘 다 동명사 같지만
of replenishing friendships 에서 replenishing 은 의미상 명사/전목인 friendships 을 수식하는 형용사역할 현분사고
from admitting 에서 admitting 은 전치사의 목적인 동명사가 되고 뒤에온 that 절은 동명사/준동사의 목적절이다
현분사 예문
Present participles as part of the continuous form of a verb 동작동사로써의 현분사
Present
participles are an element in all continuous verb forms (past, present,
future, conditional, etc.). The helping verb will indicate the tense,
while the present participle remains unchanging.
진행형으로 쓰인 현분사는 동작동사다
Examples
He is painting.
She was waiting.
They will be coming.
We would be staying.
I would have been leaving.
8 형역 현분사와 진행형 현분사 의미차이
He is painting. 그림을 그리는 중이다
He is boring. 따분함을 능동적으로 유발하는 상태다 즉 따분하다
Present participles after verbs of perception 감각동사의 보어로 쓰인 현분사
Present
participles can be used after verbs of perception in the pattern verb +
object + present participle to indicate the action being perceived. 목적
보어로 쓰인 현분사는 목적의 현분사 동작을 주어가 인식한다는 의미가 된다
We saw him swimming across the pond.
I watched her painting Sarah's portrait.
I couldn't hear her singing because of the noise.
I would like to see you knitting sometime.
* 구조를 잘못 분석하면 오역이 나온다
I watched [her painting]. 그녀의 그림을 지켜보다
I couldn't hear [her singing]. 그녀의 노래를 들을 수 없다
Present participles after verbs of movement, action, or position, to indicate parallel activity.
본동작과의 동시동작/부대상황을 설명하는 현분사구
Examples
She sat /looking at the sea.
He walks /reading his newspaper.
I cook /listening to the radio.
Sally lay / listening to the bugs in the grass.
Present participles as adjectives 형용사 역할 현분사
Examples
Did you read that amazing book?
This movie is so exciting!
His economics class is boring.
명사인 동명사 용법
A gerund as the subject of the sentence 주어로 쓰인 동명사/구
Examples
Eating people is wrong.
Driving too fast is dangerous.
Walking is good for you.
Your knitting it beautiful.
A gerund as the complement of the sentence 보어로 쓰인 동명사/구
Examples
My hobby is collecting stamps.
현분사 보어와 비교
1. This movie is so exciting!
2. My hobby is collecting stamps.
현분사는 형용사 역할이라 주어의 상태를 설명하나
동명사는 주어를 다른 명사로 재 설명하는 역할이다
A gerund after prepositions 전목으로 쓰인 동명사/구
Examples
Can you sneeze without opening your mouth?
She is good at painting.
I was the fastest at climbing the rope.
He learns music by listening to the chords.
A gerund after certain specific verbs 특정한 동사의 목적으로 쓰이는 동명사/구
Examples
I like cooking.
He enjoys walking.
They hate milking cows.
I can imagine drifting away in a balloon.
A gerund in compound nouns 복합명사로 쓰인 동명사
Examples
I took her to her driving lessons.
We are going to the swimming pool.
My uncle does a lot of bird-watching.
I found this pie by dumpster-diving.