
T-50 supersonic trainer jet | Jakarta asks Seoul to buy more planes, accept penalty write-offs
By Jung Sung-ki
Indonesia has asked South Korea to write off $20 million in penalties over the former’s delayed delivery of CN-235 transport aircraft in return for buying the T-50 Golden Eagle supersonic trainer jet, which can also be

CN-235 transport aircraft | used as a light attack plane, according to government and industry sources Tuesday.
Jakarta also requested Seoul purchase four more CN-235s under a barter deal, the sources said.
The Seoul government is reviewing the offer positively as it has fought an uphill battle to gain the first exports of the jet following back-to-back defeats in trainer contests in the United Arab Emirates and Singapore.
The per-unit price of the CN-235 plane, built by the state-owned PT Dirgantara Indonesia (PT DI), is $25 million, similar to that of the T-50, jointly developed by Korea Aerospace Industries (KAI) and Lockheed Martin of the United States. The T-50’s price is presumed to be around $20-$25 million.
Under the envisaged new deal, if approved, the value of the original $400 million contract to sell 16 T-50s to Indonesia could be lowered to less than $280 million.
The value could be further reduced because KAI is obliged to share profits with Lockheed, which has technology export license over the T-50.
“Such a trade deal would certainly be disadvantageous for South Korea, but there are very few options since Seoul has been pressed to get the first overseas sale of the trainer jets,” an informed government source told The Korea Times on condition of anonymity.
Jakarta’s calm response to a break-in at an Indonesian delegate’s hotel room here in February was seen as an effort to increase its negotiating leverage over the deal, he said.
Last week, a Cheong Wa Dae official told reporters that Indonesia would soon announce the KAI-Lockheed team as the preferred bidder in its trainer acquisition program.
The presidential secretary said Indonesia’s Defense Ministry would send a letter confirming its selection of the T-50 as the preferred model as early as this week. The T-50 is competing with Russia’s Yak-130 and the Czech-built L-159B.
But Indonesia has neither confirmed nor denied its selection of a successful bidder.
South Korea ordered four CN-235 aircraft for maritime patrol operations in December 2008. Under the $100 million contract, PT DI was to deliver the aircraft by the end of 2010.
But none have been received by the Korea Coast Guard (KCG) yet.
“The Indonesian firm recently sent a document to us, saying the delivery will be delayed,” said Koh Jae-young at the KCG’s public affairs office. “Two aircraft will be delivered in May and the remainder are to be delivered by August.”
Indonesian authorities cited production line problems for the delay, he said.
In consultation with the Defense Acquisition Program Administration (DAPA), the KCG is in negotiation with PT DI for compensation over the delay. The amount of compensation is estimated at around $20 million, according to KCG and DAPA officials.
“At the request of the KCG, we’re reviewing legal procedures related to Indonesian compensation for the delayed delivery of CN-235s,” Maj. Choi Jong-oh at DAPA’s public relations office said, declining to elaborate.
The CN-235 is a medium-range twin turboprop airplane, jointly developed by Spain’s CASA and PT DI, formerly known as IPTN. The plane is used for VIP transport, maritime patrols, airlifts, and troop carrying.
South Korea has 20 CN-235s, 12 built in Spain and eight in Indonesia. The latest order was for a maritime patrol aircraft modified from the CN-235-110 equipped with advanced radar detection and thermal imaging systems.
Indonesia is a key arms partner of South Korea. Seoul has sold KT-1 Woongbi basic trainer jets and hundreds of military vehicles to Indonesia.
In a summit last December, President Lee Myung-bak and his Indonesian counterpart Susilo Bambang Yudhoyono agreed on efforts to jointly manufacture tanks, submarines and fighter jets.

[단독] T-50훈련기 인도네시아에 헐값 판매하나?
인도네시아 한국 T-50구매 조건으로 CN-235수송기 추가 구매, 지체가산금 탕감 요구
정성기 기자
인도네시아가 한국의 T-50 훈련기를 구매하는 대신에 한국측이 자국이 만든 CN-235 수송기를 추가 구매하고 최근 수송기 인도로 불거진 2000만불 상당의 지체가산금을 탕감하는 조건을 제시한 것으로 확인됐다.
정부와 방산업계 소식통에 따르면 우리 정부는 UAE와 싱가폴에서의 패배를 딛고 T-50 첫 수출을 달성하기 위해서 이 제안을 긍정적으로 검토하고 있다고 전했다.
인도네시아 국영 PT D社에서 제조한 CN-235수송기는 가격이 약 2,500만불 정도에 달하는 것으로 전해진다. T-50훈련기 가격 역시 2,500만불에 가까운 것으로 알려진다.
따라서 만약 이런 맞구매 계약이 이뤄진다면 실제 4억불로 추정되던 T-50훈련기 판매 수익은 상당히 적어질 것으로 보인다. 인도네시아는 훈련기 16대 구매를 추진하고 있고, 이에 수송기 가격과 지체가산금 탕감을 감안하면 실제 판매 이익은 2억 8천만불 정도 밖에 남지 않는다.
또한 T-50훈련기의 공동개발자이자 수출통제 권한을 가지고 있는 록히드마틴社도 판매수익의 일정부분을 가져가기 때문에 한국이 갖게 되는 총 판매 이익은 더욱 줄어들 전망이다.
한 고위 당국자는 “이런 맞구매 형식의 계약은 분명히 한국에 불리한 것이 사실”이라고 인정하면서도 “하지만 T-50훈련기의 첫 해외수출을 감안한다면 우리가 가지고 있는 옵션이 많지 않다”라고 말했다.
소식통은 지난 2월 벌어진 국정원 직원의 인도네시아 특사단 호텔 침입 사건 이후 인도네시아 정부가 예상외로 차분하게 대응한 것도 T-50 구매에 관한 협상력을 높이기 위한 일환이었을 것이라고 분석했다.
지난주 청와대 한 관계자는 국내 기자들과의 간담회에서 인도네시아가 이르면 이번 주 T-50을 훈련기 우선협상 대상자로 확정하는 서한을 보낼 것이라고 말한 바 있다.
하지만 아직까지 인도네시아 정부에서 이와 관련한 반응이 나오지 않고 있어 의문이 증폭된다.
인도네시아의 CN-235수송기 지체가산금은 지난 2008년 방위사업청이 해양경찰청이 사용할 4대의 CN-235기종을 추가 구매한 계약과 관련이 있다.
계약상으로는 4대의 기체가 작년 12월까지 해경에 인도 되야 했지만 아직 한대도 인도되지 못하고 있다.
해경 대변인실의 관계자는 “인도네시아가 최근 공문을 보내와 CN-235수송.정찰기 인도가 늦어질 것이라며 2대는 5월 초에 나머지 2대는 8월 말에나 인도될 것이라고 밝혔다”라고 말했다.
인도네시아 측은 생산공정상의 문제를 이유로 들었지만 구체적인 이유는 밝히지 않은 것으로 알려진다.
이에 해경 측은 계약을 대행한 방위사업청과 지체가산금 문제를 협의하고 있는 것으로 확인됐다. 해경 관계자는 총 4대의 인도 지연 관련한 보상금은 2,000만 불 가량이 될 것이라고 추정했다.
방위사업청 공보실의 최종오 소령은 “해경의 요청에 의해서 방사청은 현재 지체가산금과 관련된 법률적 절차를 검토 중”이라고 말했다.
CN-235 는 스페인의 CASA社와 인도네시아 PT DI가 공동 개발한 기체로 주로 VIP수송, 해양 정찰, 물자.병력 수송 용으로 운용된다.
현재 한국은 20대의 CN-235를 운용하고 있고 이 중 2000년대 초반 도입된 8대는 인도네시아에서 생산한 제품이다.
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