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일단 리뷰 논문, 5년 내 기준으로 pubmed 에서 찾았습니다. 의외로 자료가 별로 없거나 우리 입맛에 맞는
다시 말해 한 방에 뭔가 정리해주는 논문은 역시나 없더군요.
찾다보니 정신병 분류, 진단의 성경책 같은 DSM 이 14년 만에 개정되어 V 가 나왔더군요.
것두 2013.05.18 일날 출간기념회를 했다고 하네요.
거기 보면 인터넷 게임 중독은 더 연구가 필요한 분야로 분류되어 있는 상태이며 해당 PDF 파일은 그냥 긁어서 아래쪽에 붙였
습니다.
정신과 전문의 선생님이 계시면 좀더 정확하게 말씀해주시겠지만 문헌 정보로 볼 땐 아직까지 게임중독이라고 하기엔 근거가
부족해 보입니다. 신의진 선생님도 병크를 워낙 많이 터트리셔서 --;; 썩 믿음이 가진 않네요.
Leeman RF, Potenza MN.
Can J Psychiatry. 2013 May;58(5):260-73. Review.
Emerging association between addictive gaming and attention-deficit/hyperactivity disorder.
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Reward-seeking behavior and addiction: cause or cog?
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Internet-addicted kids and South Korean government efforts: boot-camp case.
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Computer and video game addiction-a comparison between game users and non-game users.
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Z Kinder Jugendpsychiatr Psychother. 2009 Sep;37(5):393-402; quiz 403-4. doi: 10.1024/1422-4917.37.5.393.Review. German.
Why gamblers fail to win: a review of cognitive and neuroimaging findings in pathological gambling.
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Neurosci Biobehav Rev. 2010 Jan;34(1):87-107. doi: 10.1016/j.neubiorev.2009.07.007. Epub 2009 Jul 24. Review.
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[Internet and videogame addiction: a review].
Abreu CN, Karam RG, Goes DS, Spritzer DT.
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In the fifth edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5), Internet Gaming Disorder is identified in Section III as a condition warranting more clinical research and experience before it might be considered for inclusion in the main book as a formal disorder.
A New Phenomenon
The Internet is now an integral, even inescapable part of many people’s daily lives; they turn to it to send messages, read news, conduct business and much more. But recent scientific reports have begun to focus on the preoccupation some people develop with certain aspects of the Internet, particularly online games. The “gamers” play compulsively, to the exclusion of other interests, and their persistent and recurrent online activity results in clinically significant impairment or distress. People with this condition endanger their academic or job functioning because of the amount of time they spend playing. They experience symptoms of withdrawal when kept from gaming.
Much of this literature stems from evidence from Asian countries and centers on young males. The studies suggest that when these individuals are engrossed in Internet games, certain pathways in their brains are triggered in the same direct and intense way that a drug addict’s brain is affected by a particular substance. The gaming prompts a neurological response that influences feelings of pleasure and reward, and the result, in the extreme, is manifested as addictive behavior.
Further research will determine if the same patterns of excessive online gaming are detected using the proposed criteria. At this time, the criteria for this condition are limited to Internet gaming and do not include general use of the Internet, online gambling or social media.
By listing Internet Gaming Disorder in DSM’5 Section III, APA hopes to encourage research to determine whether the condition should be added to the manual as a disorder.
DSM is the manual used by clinicians and researchers to diagnose and classify mental disorders. The American Psychiatric Association (APA) will publish DSM-5 in 2013, culminating a 14-year revision process. For more information, go to www.DSM5.org.
APA is a national medical specialty society whose more than 36,000 physician members specialize in the diagnosis, treatment, prevention and research of mental illnesses, including substance use disorders. Visit the APA at www.psychiatry.org. For more information, please contact Eve Herold at 703-907-8640 or press@psych.org.
첫댓글 와우! 고생하셨군요.
해석은 대충 가능한데, 의학용어 끄아악~!!!
제일 아래 영어 굵은 글자만 보셔도 될 듯 합니다. ^^ 해석 대충이라도 하시니 대단하시네요. 전 다른 분야는 아예 한글판만 읽어요 ㅋㅋ
토익공부 1년 하다보니 모르는 부분은 대충 빼고 확실한 부분만 읽은 후 다시 읽으면 때려 맞추는건 가능하던데요;;; 물론 잘하는 편은 아님....;;; ^^;;
난 의학용어는 알겠는데 왜 해석이 쉗이지 ㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋ
와~ 수고하셨습니다. 눈이 핑핑 도네요.
그러고보면 이렇게 <게임이 10대, 20대들 사이에서 대중화되어있는(그리고 게임과 관련된 문제가 등장하고 있는) 사회>라는 분야에서는 한국이 선두주자(?)다보니 연구 진척면에서 아직 미흡한 것 같습니다. 아시아는 아직도 PC 보급율조차 떨어지는 곳이 많고, 서양의 경우는 비디오 게임 자체가 일종의 Nerd, Geek 문화로 취급되서 게임이 한국만큼 대중적이지는 않다는군요. 예를들면 한국에서 고딩들이 야자 째고 단체로 게임하러 PC방 가고 그런 문화는 아주 일상적인 모습이죠... 정부에서 무조건적으로 단언하고 때리기 전에 우선적으로 관련 연구에 대한 투자를 지원했으면 좋겠습니다.
외국에선 게임이 그렇게 취급되나요 오호~
일단 가이드라인급으로는 결론은 안났다군요. 뭐 가이드라인이야 한계가 많지만서도...엄청 부지런하세요! 저는 요즘 무기력에 빠진지라;;;ㅎㅎㅎ
전 할 일이 없잖아요. ^^ㅋㅋㅋ 이제 펠로우 가면 이 짓도 끝일 듯.. 합니다.
삭제된 댓글 입니다.
신의진의원은 치료자로서 극단적 경험도 하고 힘겨운점이 많아서 게임에 대한 시야가 좁아진 경우가 아닐까합니다.
유문기 님 답이 되셨나 모르겠네요.. 근데 굳이 읽으셔야 될 필요는 잘 모르겠습니다. 어차피 저런 논문들 죄다 모아서 정리하고 균형있게 본 게 이번 DSM -V 라서요.. 신의진 선생님은.. 염둥남편님 말씀대로... 진짜 시야가 좁아진 게 아닐까 합니다.
연구가 더 필요하다는 이야기네요. 줄여서 말하자면..
정 답