Head of a Woman
La Scapigliata 1500–1505


Title:Head of a Woman (La Scapigliata)
Artist:Leonardo da Vinci (Italian, Vinci 1452–1519 Amboise)
Date:1500–1505
Geography:Country of Origin Italy
Medium:Oil, earth, and white lead pigments on poplar
Dimensions:9 11/16 × 8 1/4 in. (24.6 × 21 cm)
Classification:Paintings
Credit Line:Galleria Nazionale di Parma
Rights and Reproduction:Scala / Ministero per i Beni e le Attività culturali / Art Resource, NY

Leonardo da Vinci
This unfinished portrayal of a young woman with disheveled hair (hence its nickname, scapigliata) is principally a brush drawing with some pigment, its treatment similar to other incomplete works by the artist.
Yet the contrast between the sketchiness of the hair and neck and the refined modeling of the face must be intentional. It suggests that Leonardo was inspired by a passage (well-known during the Renaissance) by the ancient Roman author Pliny the Elder.
Pliny remarked that the great artist Apelles left his last depiction of the Venus of Cos incomplete and that the work was nonetheless more admired than his first, finished painting of the goddess.






레오나르도 다빈치
헝클어진 머리를 가진 젊은 여성의 미완성 묘사는 주로 색소를 약간 넣은 붓 그림으로, 작가의 다른 미완성 작품들과 비슷한 처리를 하고 있다.
그러나 머리카락과 목의 스케치성과 얼굴의 세련된 모델 사이의 대비는 의도적인 것이어야 한다. 그것은 레오나르도가 고대 로마 작가 플리니 장로의 한 구절(르네상스 시대에 잘 알려진)에서 영감을 얻었다는 것을 암시한다.
플리니 교수는 위대한 화가 아펠레스가 코스 비너스에 대한 자신의 마지막 묘사를 불완전하게 남겼으며 그럼에도 불구하고 이 작품은 여신에 대한 그의 첫 번째 그림을 완성한 것보다 더 존경 받고 있다고 말했다.

