ICAO DOC 8168-, Procedures for Air Navigatin Services - Aircraft Opreations(PANS-OPS)에서 제시하고 있는 소음감소 절차에는 두가지 , Procedure A, Procedure B 가 있습니다.
두 절차를 간단히 정리하면
1. Procedure A는 도달높이가 높아 소음을 감소시키는 원리
2. Procedure B는 도달 높이는 낮더라도 추력을 감소시켜 소음을 감소시키는 원리
라고 할 수 있습니다.
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Procedure A
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Take-off to 1,500 ft above aerodrome elevation:
- take-off power
- take-off flap
- climb at V2+10 to 20 kt
At 1,500 ft
- reduce thrust to not less than climb power/ thrust
1,500 ft to 3,000 ft
- climb at V2+10 to 20 kt
At 3,000 ft
- accelerate smoothly to en-route climb speed with flap retraction on schedule
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Procedure B
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Take-off to 1,000 ft above aerodrome elevation:
- take-off power
- take-off flap
- climb at V2+10 to 20 kt
At 1,000 ft
- maintaining a positive rate of climb, accelerate to zero flap minimum safe maneuver speed (VZF) retracting flap on schedule
- thereafter, reduce to normal climb power/ thrust
At 3,000 ft
- accelerate smoothly to en-route climb speed
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모든 주요공항에는 소음감소절차를 수립해야 하고, 항공사는 비상상황이 아닌 이상 이 소음감소절차를 준수해야 하는 의무가 있습니다.
또한 항공기에서 발생하는 소음은 engine thrust, aircraft configuation, atomospheric condition등 여러가지 요소에 의해서 영향을 받습니다.
(이건 아무래도 ICAO/FAA 동향에 들어가야 할 내용인거 같은데...)
하지만 ICAO는 지난 Nov 1, 2001에 새로운 절차의 시행을 승락하였습니다.
새로운 절차의 특징은 최소안전치(Minimum safe criteria)를 설정했다는 건데요, 이렇게 최소치를 설정함으로 해서 소음감소절차를 설계함에 있어서 기존의 2가지를 고수함으로서 각 지역 및 항공기의 특성을 고려하지 못했던 것에 반해 좀더 유연한 절차수립을 할 수 있게 되었습니다. 간략하게 소개해드리자면.
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1. Minimum altitude for initial thrust reduction may be no lower than 800 feet above airport elevation.
2. The thrust setting after the cutback must be no less than that required to maintain the one-engine inoperative minimum climb gradient required by the airworthiness regulation.
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공항근처의 소음감소 절차
1. takeoff thrust V2 + 10 ~20Kt
at 800feet
2. initiate power reduction at or above 800feet
3. climb at V2+ 10~20Kt, maintain reduced power , maintain flaps in the takeoff configuration.
at 3.000feet
4. maintain positive rate of climb. Accelate smoothly to en-route climb speed. retract flaps on schedule.
공항에서 떨어진 지역의 소음감소절차
1. takeoff thrust V2 + 10 ~20Kt
at 800feet
2. Not before 240 m (800 ft) and while maintaining a positive rate of climb accelerate towards VzF and reduce power with the initiation of the first flap/slat retraction
or
when flaps/slats are retracted and while maintaining a positive rate of climb, reduce power and climb at VzF + 20 to 40 km/h (VzF+lO to 20 kt)
at 3.000 feet
3. Transition smoothly to en-route climb speed
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