|
F I P 규정(현대우취. 그림엽서. 한틀부문)
현대우취 지침
(Modern Philately Guidelines)
현대우취는 최근에 실험적인 ‘권장 부문’(Promotional Class)이라 불리기도 했다. 그 이유는 현대우취의 주된 목표가 근래의 우취자료들이나 현대의 우취자료들을 모으는 수집가들이 만든 작품을 국제우취연맹 (FIP)의 수준 높은 전시회에 전시하는 것을 권장하기 위한 것이기 때문이다. 현대우취는 또한 우정당국에 게 그들이 지난 20년 동안 즉 1991년 이후 현재까지, 발행한 우취자료들을 수집하고 연구하는 많은 우취인들이 있음을 보여주고자 하는 의도도 있다.
국제우취연맹 이사회는 현대우취 작품이 국제우취연맹이 후원하는 모든 세계우표전시회와 특별우표전시회에서 규정하는 전통, 우편사, 우편엽서류 부문의 특별규정(SREVs)에 부합하는 것이라면 출품을 할 수 있도록 하고 있다. 항공, 테마틱, 그리고 인지류 부문도 가까운 미래에 현대우취 부문으로 작품을 출품하는 것을 계획하고 있다.
현대우취 부문에 출품하는 작품들은 우정당국이 지난 20여 년 동안에 발행한 우취자료들로 구성하여야 한 다. 주로 1991년 이후에 발행된 우표들과 우취 주제들 은 현대우취 작품의 주제가 될 수 있다. 그러나 제시된 자료들의 발행 일자에는 약간의 고려 여지가 있는데, 작품에 사용한 자료들의 대부분이 현대우취 부문에 적합한 자료들일 경우에는 1991년 이전에 발행된 자료일지라도 작품에 포함할 수 있는 여지가 있다.
현대우취에 대한 심사는 위에서 언급한 전통, 우편사, 우편엽서류 부문에서 현재 적용하고 있는 특별규정 (SREVs)에 따라 진행하며 아래와 같이 심사점수를 배정한다.
처리(25점)와 중요성(5점) 30점
지식과 연구 35점
상태와 희귀성 30점
상태 10점
희귀성 10점
수집의 난이도 10점
표현 5점
합계 100점
점수의 분포는 다음과 같은 점을 고려한 것이다. 현대우취 자료들은 연구할 가치가 있으며 이러한 자료들은 발행된 이후 짧은 기간밖에 지나지 않았기 때문에 이러한 자료들의 중요성이나 희귀성에 대한 정확하고 명확한 기준이 아직 제시되지 않고 있다는 점에서 취득이나 전개 그리고 표현하는데 어려움이 있다는 점을 염두에 둔다.
국제우취연맹은 적절한 현대우취 작품들에 대해 메달을 수여하며 이러한 수상은 국제우취연맹의 수상기록에 보관된다. 60점 이상을 받지 못한 작품들에는 참가증을 수여한다.
빠른 시일 내에 각국의 커미셔너들의 제안과 전시회 조직위원회의 신중한 검토를 기반으로 하여 국제우취연맹이 후원하는 세계우표전시회나 특별우표전시회에 현대우취 부문이 추가될 것이다. 출품자는 3틀 또는 5틀의 작품을 출품할 수 있다. 현대우취 부문에 출품을 했다고 해서 다른 부문에 출품이 제한을 받는 것은 아니다. 이외의 다른 사항들은 개별 전시회 우취규정(IREX)에 적용을 받는다.
질문과 답변
질문: ‘현대우취’와 ‘권장 부문’ 사이의 차이는 무엇인가?
답변: 아무런 차이가 없으며 두 개는 동일한 것이다. ‘현대우취’는 3틀 또는 5틀 규모의 작품으로 현대에 발행된 우취자료들을 보여주는 것으로, 가장 최근에 그리고 최종적으로 붙여진 명칭이다.
질문: 현대우취 작품에는 국제우취연맹에서 메달을 수여하는데 왜 열린우취와 한틀우취 작품에는 메달을 수여하지 않는가?
답변: 현대우취 작품의 주제들은 기존에 정립되어있는 전통, 우편사, 우편엽서류 부문의 한 부분으로써 이들 3개 부문은 자체의 특별규정(SREVs)들을 가지고 있다. 그러나 열린우취나 한틀우취는 사용된 자료들과 실제 작품들이 포괄하는 범위 면에서 현대우취와 크게 다른 차이가 있다.
질문: 언제인가 현대우취가 전통, 우편사, 우편엽서류 부문으로부터 완전히 독립된 독자적 부문이 될 가능성이 있는가?
답변: 그렇지 않다. 현대우취 작품들은 실제로 전통, 우편사, 우편엽서류 부문의 자료들을 사용하고 특별규정에 따라 심사를 하기 때문에, 현대우취 작품들은 국제우취연맹이 위의 세 가지 부문에 인정한 심사위원들에 의해 심사를 받게 된다.
질문: 현대우취 부문의 작품도 대금상을 받을 수 있는가?
답변: 현대우취 작품은 시간적 제약(20년)과 근래의 자료들만으로 이루어지는 속성상, 작품의 전개와 중요성에 제약이 있다. 이에 따라 대금상을 수상하는데 요구되는 점들을 충족하기가 어렵다.
질문: 왜 현대우취라는 새로운 부문을 만들었는가?
답변: 보다 근래에 발행된 우취자료들을 보여주어야 한다는 요구가 국제적으로 있어 왔다. 이러한 요구의 대부분은 새롭게 작품을 만드는 우취인들과 국제우취연맹이 인정하는 수준의 우표전시회들을 시작하는 우취연맹들로부터 제기되었다.
질문: 1985년에 처음 발행하기 시작한 우표 시리즈인데 현재까지 사용되고 있는 우취자료들은 현대우취에 사용할 수 있는가?
답변: 현대우취 작품은 지난 20년 이내에 발행된 자료들을 사용하도록 강조한다. 그러나 이것이 시기적으로 엄격히 규정되어 있다는 것은 아니며, 만일 작품에 사용된 대부분의 자료들이 지난 20년의 시기에 포함되는 것이라면 그 이전에 발행된 소수의 우취자료들도 현대우취 작품에 사용할 수 있다.
Modern Philately Guidelines
Modern Philately sometimes recently referred to as an experimental ‘Promotional Class’ has as its primary objective the encouragement of collectors of recent or modern philatelic material and to exhibit this at the highest level in FIP. Also to demonstrate to Postal Administrations that there is an extensive body of philatelists who collect and study the material
issued by them in the past 20 years, i.e., approximately1991 to the present.
The FIP Board is now making this class available at all FIP World and Specialized Exhibitions for such modern exhibits that comply with the special regulations (SREVs) for the Traditional, Postal History, and Postal Stationery Classes. It is planned that Aerophilately, Thematic and Revenue will also be subjects for Modern Philately in the near future.
Qualifying exhibits for Modern Philately must contain philatelic material issued by postal authorities within approximately the last 20 years. Stamp series or philatelic topics which were substantially issued after 1991 are qualified as topics for the Modern Philately exhibits. However, there is meant to be some latitude in the dates of the material shown and there
is not an arbitrary limit that material issued before 1991 cannot be shown as long as the majority of the exhibit fits the criteria of Modern Philately.
Modern Philately exhibits will be judged according to the respective SREVs currently in force for the above-mentioned
classes with the points awarded as follow:
Presentation 5 points
Treatment (25) & Importance (5) 30 points
Knowledge & Research 35 points
Condition & Rarity 30 points
Condition (10 points)
Rarity (10 points)
Difficulty of Acquisition (10 points)
Total 100 points
The distribution of points available recognize that Modern Philatelic material is worthy of study and in many instances is difficult to acquire, treat and present as the short passage of time since their issue has not provided an accurate or precise indication of importance or rarity.
FIP Medals will be awarded to the appropriate exhibits and they will be recorded in the FIP Awards records. A Certificate of Participation will be given to exhibits attaining less than 60 points.
For the foreseeable future, acceptance of entries into the Modern Philately category at FIP World and Specialized Exhibitions will be based on the recommendation of national commissioners and at the discretion of Exhibition Organizing
Committees. Exhibitors are entitled to apply for 3 or 5 frames per exhibit. Acceptance of any entries in the Modern Philately category will not preclude acceptances of entries in any other Class. All other requirements of the Exhibition IREX
will apply.
Questions and Answers :
Q : What is the difference between Modern Philately and Promotional Class ?
A : Nothing- they are essentially the same thing. Modern Philately is the most recent and final name for the category of
showing modern philatelic issues in a shorter format of 3-5 frames.
Q : Why do Modern Philately exhibits receive FIP Medals and Open Philately and One Frame Exhibits do not ?
A : The subjects of Modern Philately exhibits are actually a segment of the already established Classes of Traditional,
Postal History, and Postal Stationery formal Classes with their own SREVs. The other two categories are quite different in the content material and scope of the actual exhibits.
Q : Will the Modern Philately category ever become its own separate Class ?
A : No, as the exhibits are actually Traditional, Postal History, and Postal Stationery material judged under these SREVs, the Modern Philately exhibits can be judged by the accredited FIP Jurors from these Classes.
Q : Can modern philately exhibits receive Large Gold awards ?
A : Because of the brevity and recent time frame of the exhibits, the development and importance of the exhibits are
restricted thus not allowing for the demanding nature of achieving a Large Gold award.
Q : Why have yet another category of exhibits ?
A : There is a demand for showing more recent philatelic material that can be recognized as such at the international
level. Much of this demand comes from newer exhibitors and Federations that are just now starting to develop FIP
level exhibitors.
Q : Can a stamp series that was first issued in 1985 and is still used today be exhibited in Modern Philately ?
A : Modern Philately exhibits emphasize material issued in the last 20 years or so. However, this is not meant to be a rigid time rule and if the majority of the material falls inside the 20 year period, it can be shown as a Modern Philately
exhibit.
FIP 전시회 그림엽서 전시작품 심사를 위한 특별규정 및 심사 지침
그림엽서부문은 유럽식의 경직된 우취 도그마로부터 비교적 자유로운 미국과 호주 뉴질랜드 등지에서 일찍이 국내 전시회 의 경쟁급 부문의 하나로 자리 잡고 있었다. 그러던 것이 2002 년 스웨덴을 필두로 21세기에 들어와서 그림엽서부문이 스웨덴, 프랑스, 영국 등 유럽의 정상국가들의 국내전시회 공식 경쟁급으로 도입되었다. 그 결과 스웨덴의 경우에는 국내전 출품작의 1/3이 그림엽서부문일 정도로 큰 인기를 얻기도 하였다. 그 후 그림엽서부문은 주로 유럽을 중심으로 폭발적인 성장세를 보여 준 바 있는데, 드디어 FIP에서도 2018년에 ‘그림엽서부문’을 공식 경쟁부문의 하나로 전격 도입하면서 FIP 전시회 그림엽서 작품 심사를 위한 특별규정 및 그림엽서 작품 심사 지침(Guidelines)을 발표하였다. FIP에서는 <CHINA 2019>에서 처음으로 그림엽서 클라스를 FIP 공식 경쟁 부문으로 채택할 예 정이라고 한다. 원래 엽서에 첨부된 우표 혹은 우편인 외의 그림엽서 자체는 우취자료가 아니다. 따라서 우편엽서류(Postal Stationery)가 아닌 그림엽서 그 자체에 대해 FIP 중심의 우취계에서는 무관심하였고, 그림엽서는 일반 역사학계 등의 학자 혹은 고서품 수집가와 같은 비우취계 그룹의 연구 대상이었다. 그러나 우취사적인 관점에서 볼 때, 그림엽서부문은 당연히 우취 분야의 하나로 인정되는 것이 타당하다. 위에서 설명한 바와 같이 현재의 관점으로 볼 때 사제우편엽서가 관제우편엽서와 개념상 명백히 구별되기는 하지만 이들 사제엽서는 우편당국이 제시한 엄격한 기준에 따라 발행이 허용되고 있는 ‘우편물’의 일종이며, 특히 19세기 말 행정 국가 초기 단계에 사용된 사제엽서는 오늘날의 사제 승인된 엽서(Privat Ganzsache)와 그 성질이 대단히 유사하다. 실제로 19세기 말 당시에는 사제우편엽서도 우편 스테이셔너리(Postal Stationery)의 일종으로 인식되었으며 그러한 인식의 흔적은 오늘날의 FIP 우편엽서류나 맥시 머필리 규정 등에도 남아 있다. 바로 이러한 점이 사제우편엽서 도 FIP에서 정의하고 있는 우취자료의 하나로 인정될 수 있는 근거가 될 수 있는 것이다. 이는 그림엽서부문이 FIP 전시회의 정식 경쟁부문의 하나로써 인정될 수 있는 이론적 토대로 볼 수 있다(자세한 내용은 월간 『우표』 2013년 8월호 참조).
FIP 전시회 그림엽서 전시작품 심사를 위한 특별규정
제1조 경쟁부문 전시
그림엽서 작품은 FIP 전시회 경쟁부문의 하나로 채택 되었다.
제2조 그림엽서의 정의
그림엽서에는 반드시 그림(Illustration)이 있어야 한다.
2.1 사용제 그림엽서(우편서비스를 통하거나 우편으로 취급되는 다른 방법으로 송달된)는 반드시 우편서비스에 의하여 송달되었음을 보여주어야 한다.
2.2 미사용 그림엽서(우편물로 취급되지 않은)에는 엽서가 봉투 없는 상태로 송달된다는 표시가 있어야 한다. 예로 우표 붙이는 면에 인쇄된 문장이나 인쇄 된 주소기입선이 있어야 한다.
2.3 원래의 최초 그림엽서만 허용된다. 즉 이후에 발행 된 재인쇄품은 예외적인 경우에 한하여 허용된다.
2.4 그림엽서는 여러 종류의 형태로 제작될 수 있다 (손으로 그린 경우), 채색한 경우, 수놓은 그림 등).
2.5 전시작품은 국제 표준 규격의 전시 틀에 전시될 수 있어야 한다(대지의 크기는 제3.4조를 참조).
제3조 전시작품의 전개 원칙
3.1 아이디어, 플랜, 처리
그림엽서 전시작품은 지리적(지형적), 테마틱 주제 또는 전적으로 출품자 자신의 선택에 따른 특별한 관심분야(예술가, 인쇄, 재질)에 따라 처리된다.
제목과 플랜은 서론 페이지(Introductory Page)에 제시되어야 하며 FIP 공식 언어 중 하나로 써야 한다.
플랜은 작품의 의도와 구조를 보여주어야 한다. 전시작품의 제목과 주항목 및 부항목은 전시작품을 통해서 구조와 논리적 전개를 보여 주어여 하며 개인적인 창의력, 지식 및 탐구를 나타내야 한다. 제목은 가능한 가장 좋은 방법으로 전시작품의 내용을 반영하여야 한다. 전시작품의 처리는 제목 및 플랜과 일치하여야 한다. 각 그림엽서는 선택한 주제와 관련되어야 한다. 갖가지 자료(다양성)는 매우 중요하다.
3.2 지식과 연구
연구는 그 주제와 그림엽서의 지식에 대한 전제조건이며, 이러한 연구는 각 그림엽서와 관련된 간략한 설명문에 의하여 표현된다.
3.3 상태와 희귀성
선택된 품목들은 선택한 주제에 대하여 가능한 최상의 품질을 보여줘야 한다. 희귀성은 그러한 엽서를 찾아내거나 취득하기 어려움에 전적으로 관계되어 있다.
3.4 표현
권장하는 용지의 크기는 다음과 같다.
1) 21cm x 29.7cm (A4 사이즈) 혹은 23cm x 29cm - 1열에 4장
2) 42cm x 29.7cm (A3 사이즈) 혹은 46cm x 29cm - 1열에 2장
3) 31cm x 29cm - 1열에 3장
제4조 전시작품의 심사
그림엽서 전시작품은 이들 자료의 전문가로 구성된 FIP 심사위원이 심사해야 한다.
제5조 평가
전시작품 심사는 다음 기준에 따라 평가한다.
아이디어, 플랜(10), 처리(20) 30
지식과 연구 35
상태(10)와 희귀성(20) 30
표현 5
계 100
제6조 시상
메달은 다음과 같이 수여된다.
대금 95 - 100
금 90 - 94
대금은 85 - 89
금은 80 - 84
대은 75 - 74
은 70 - 74
은동 65 - 69
동 60 - 64
60점 미만의 작품에는 참가 인증서를 수여한다.
뛰어난 연구 혹은 독창성을 보여주는 그림엽서 작품에 대해서는 특별상과 혹은 심사위원 찬사(Felicitations)가 수여될 수 있다.
제7조 종결규정
규정의 번역상 차이가 있는 경우 영문본이 우선한다.
1) 그림은 반드시 인쇄될 필요는 없고 손으로 그린 그림도 허용된다. 만일 인쇄되지 않은 손으로 그린 그림엽서를 사용할 경우에는 그림을 그린 사람(예술가)의 이름과 함께 ‘손으로 그린 그림’이라는 것을 표시해 주어야 할 것이다. 그리고 사람이 직접 그린 그림엽서는 초창기 그림엽서에 한하여 제한적으로 인정하는 것이 타당하다. 초창기에는 인쇄술이 대중화 되지 않아서 직접 손으로 그린 그림엽서가 존재할 이유가 있지만, 인쇄술이 대중화된 20세기 이후에는 손으로 그린 그림엽서를 인정할 필요성이 거의 없기 때문이다.
2) 그림엽서부문에서는 어떤 지역을 다루는 테마가 특별히 인기를 얻고 있는데, 이를테면 그림엽서로 서울의 종로거리를 비롯한 특정 지역을 복원한다든지 특정 지역을 그림엽서로 내가 방문한 관광지를 순차적으로 전개한다든지 하는 스카니아 지역의 성(Castle)을 순례하면서 이야기를 전개하는 ‘스카니아 성 근교 유람(A Tour Around The Scanian Castles) 등을 그 예로 들 수 있다. 작품의 실제전개를 위한 참고로써 스웨덴의 Mr. Gunnar Dahlvig의 작품인 스카니아 성 근교 유람(A Tour Around The Scanian Castles)의 예시 페이지는 필자의 글 ‘그림엽서부문 입문’(월간 『우표』 2013년 8월호)을 참조하라.
그림엽서 전시작품 심사 지침
제1조 서론
1.1 본 지침의 목적은 심사위원 및 출품자를 지원하고 그림엽서부문 특별규정의 활용을 위한 실질적인 조언을 제공하기 위한 것이다.
1.2 그림엽서 전시작품의 특별 규정은 그림엽서 전시작품에 적용되는 일반 원칙을 포함하며 이의 취급 방법과 표현 방법을 포함한다.
1.3 본 지침은 포괄적인 것이 아니다. 각각의 작품은 그 스스로의 진가에 따라 심사된다.
1.4 출품자는 전시회 개최 전에 작품의 개요(Synopsis)를 조직위원회에 보내서 전시작품을 더욱 자세히 소개할 수 있다. 개요는 서론 페이지나 플랜을 대체하는 것은 아니지만 전시작품의 처리, 선택, 탐구, 지식 및 표현을 자세히 제시함으로써 이를 보완하는 것이다. 개요는 최대 A4 용지 2매 이내로 작성하는 것을 권장한다.
제2조 그림엽서 전시작품의 정의
2.1 전시작품
그림엽서 전시작품은 이를테면 장소나 지역의 그림을 갖는 지리적(지형적)인 처리를 할 수 있다. 전시작품은 테마틱 전개도 가능하다. 하나의 사건은 보도 형식으로 나타낼 수도 있으며 전시작품은 사진작가, 예술가, 인쇄처, 인쇄과정 또는 재료를 주제로 할 수 있다. 독창적인 사고와 창의력은 전시작품을 다양하게 처리할 수 있을 것이다.
2.2 그림엽서
그림엽서의 크기, 형태 및 재질은 다양할 수 있다. 강조점은 그림에 관한 것이지 사용이나 우취적인 특성(존재 한다면)에 관한 것이 아니다. 그림엽서는 미사용이거나 사용제(우편제도에 의하여 운송된)일 수도 있다. 미사용 그림엽서에는 봉투 없이도 보내질 수 있다는 것을 보여주는 인쇄된 주소기입선, 우표위치용 네모 표시 또는 그밖의 다른 표시가 인쇄되었어야 한다.
제3조 심사 기준
3.1 아이디어, 플랜 및 처리
제목, 구조와 처리 사이에는 명확한 연관성이 있어야 한다. 여기에는 출품자가 주제를 전개하기 위해 선택한 방법 즉 주제를 설명하기 위해 그림엽서를 선택하는 방법 및 출품자가 자료를 사용하는 방법이 포함되어야 한다. 서론은 전시작품을 통해 보는 이들을 이야기 속으로 유도해야 한다. 독창성, 상상력 및 창의적인 아이디어는 특별하게 가점된다.
아이디어와 플랜은 제목, 플랜 그리고 작품 전체를 통한 이야기 전개 사이의 일치도에 따라 평가될 것이다. 처리는 자료와 관련된 적절한 설명문의 위치는 물론 자료의 선택 및 자료가 스토리라인의 어느 부분에 적절하게 위치하는가의 여부에 의하여 평가된다. 갖가지의 자료(다양성)는 중요하며 가점을 받을 것이다.
조판술, 인쇄방법 그리고 인쇄처, 발행처에 대한 처리와 자세한 설명은 동등하게 중요하다. 이러한 정보가 없을 경우에는 그 이유를 설명하여야 한다.
그림엽서 제작시 에세이와 프루프의 기초로 사용된 원본 사진 자료는 가점을 받는다. 개인적으로 제작되어 우편서비스를 통하여 발송된 사진엽서(Photo Postcard)는 10%를 넘지 않는 범위에서 부분적으로 사용은 가능하지만 모든 작품을 그러한 사진엽서로 제작하는 것은 허용되지 않는다.
3.2 지식과 연구
연구는 주제에 대한 지식의 전제 조건이며 그림엽서와 관련된 간략한 설명문뿐만 아니라 자료의 선택 및 자료의 다양성을 통해 제시되어야 한다. 설명문은 주제에 대한 필수적인 정보가 포함되어야 하며 사진작가 또는 예술가에 대한 정보가 포함될 수 있다. 조판술, 인쇄방법 및 인쇄처, 발행처에 대한 정보는 적절한 방법으로 기술될 수 있다. 그림엽서는 주제에 맞게 올바르게 선택되어야 하며 설명문은 정확하여야 한다.
탐구가 거의 또는 전혀 수행되지 않은 경우, 예로써 보기 드문 수집영역에서는 개인적인 지식과 탐구를 자료의 제시로써 보여줄 수 있다. 주제에 관한 지식은 출품자가 찾아낸 주제에 맞는 자료의 사용으로 표현할 수 있다.
3.3 상태와 희귀성
선택된 주제에 대해 가능한 최상의 품질이 전시되어야 한다. 잘렸거나 접힌 모서리 또는 긁힌 자국 같은 흠이 있는 경우 등에는 상태에 영향을 미치지만 오래되거나 우편으로 사용된 자료의 것은 어느 정도 허용될 수 있다. 이는 주소 면이 나누어지기 전의 그림 면에 필기가 된 오래된 그림엽서에도 적용되는데 이런 글씨가 잉크 얼룩이나 번짐 등으로 특별히 나쁘지 않는 한 허용될 수 있다.
희귀성은 그러한 그림엽서를 찾아내기가 얼마나 어렵고 취득하기가 어려운가에 직접적으로 관련된다. 그 작품을 복제하는 것이 얼마나 어려운가에 달렸다. 어떤 ‘실제사진(Real Photo)’ 엽서는 종종 매우 작은 수량만 제작되었기에 거의 유일(Unique)하다. 심지어 어떤 인쇄된 그림엽서는 찾아내기조차도 어려울 수 있다. 인물, 활동, 운송수단 등의 세부부분을 묘사한 그림엽서는 일반 풍경엽서보다 더욱 중요하다.
전성시기의 그림엽서는 종종 여러 발행자에 의하여 다양하게 인쇄되었다. 동시대의 변형물은 원본으로 취급 될 수 있지만, 현대의 재인쇄 엽서는 그대로 제시되어야 한다. 있는 그대로 정확하게 서술되지 않은 위조된 품목들은 심사위원에 의하여 감점 처리될 것이다.
3.4 표현
설명문은 매력적이고 맛깔스럽게 정리되어야 한다. 작품의 전반적인 인상은 작품이 마운팅만큼 중요하다. 짙은 색의 대지 사용은 피해야 한다. 그림엽서의 테두리 선을 만들거나 방석을 까는 것은 시각적인 인상을 높일 수 있다. 그림엽서의 주제나 전개와 직접적으로 관련 있는 삽화(지도, 그림 등)나 물체는 제한적으로 사용할 수 있지만 그림엽서가 전시작품의 2차적인 전시물이 되어서는 안 된다.
Special Regulations for the Evaluation of Picture Postcard Exhibits at FIP Exhibitions
1. Competition Exhibitions
The Picture Postcard exhibits are accepted as a competitive class at FIP exhibitions.
2. Definition of a Picture Postcard
A Picture Postcard must have an illustration. Furthermore ...
i) Used Picture Postcards (circulated through the postal service or in any other manner treated postally) must show that
they have been through a postal service.
ii) Unused (non-postally treated) Picture Postcards must have printed text or printed address lines, for example a postage area, which shows that the card is meant to be posted without an envelope.
iii) Only original contemporary Picture Postcards are allowed, i.e. reprints produced at a later time should only be shown exceptionally.
iv) Picture Postcard may be produced by different kinds of material (hand drawn or painted, embroidered, etc.).
v) The exhibit must be able to be displayed in exhibition frames of the standard international format (refer to Article 3.4 for sheet sizes).
3. Principles for the Development of the Exhibit
3.1 Idea, Plan and Treatment
A Picture Postcard exhibit is treated according to a geographical (topographical) topic, a thematic topic, or according to a special aspect (an artist, the printing, the material), completely according to the exhibitor’s own choice.
The title and plan must be presented on the introductory page and must be written in one of the official FIP languages.
The plan must show the intention and the structure of the exhibit. The title as well as the main and sub sections of the
exhibit must show the structure and logical development through the exhibit and demonstrate personal creativity,
knowledge, and research.
The title must mirror the content of the exhibit in the best possible way. The treatment of the exhibit must be according
to the title and plan. Each Picture Postcard must have a connection with the chosen topic.
The variety (diversity) of the material is of particular importance.
3.2 Knowledge and Research
Research is a pre-requisite for knowledge of the topic and the Picture Postcards, and this is demonstrated in a brief text
in connection with each Picture Postcard.
3.3 Condition and Rarity
Items selected should show the best possible quality available for the chosen subject. Rarity is directly related to the
difficulty in finding such postcards, the difficulty of acquisition.
3.4 Presentation
The recommended exhibit sheet sizes are:
1) 21cm x 29,7cm (A4 size) or 23cm x 29cm - 4 sheets in one row
2) 42cm x 29,7cm (A3 size) or 46cm x 29cm - 2 sheets in one row
3) 31cm x 29cm - 3 sheets in one row.
4. Judging the Exhibit
A Picture Postcard exhibit must be judged by a FIP jury composed of experts of this material.
5. Evaluation
The exhibits will be evaluated according to the following criteria:
Idea, plan (10) and treatment (20) 30
Knowledge and research 35
Condition (10) and rarity (20) 30
Presentation 5
TOTAL 100
6. Awards
Medals will be awarded as per follows:
Large Gold 95 - 100
Gold 90 - 94
Large Vermeil 85 - 89
Vermeil 80 - 84
Large Silver 75 - 79
Silver 70 - 74
Silver Bronze 65 - 69
Bronze 60 - 64
A certificate of participation will be given to exhibits attaining less than 60 points. Picture Postcard exhibits may be awarded special prizes and/or the jury’s felicitations, for those exhibits demonstrating outstanding research or originality.
7. Concluding Provision
7.1 In the event of any discrepancies in the text, arising from translation, the English text shall prevail.
원 문
Guidelines for Judging Picture Postcard Exhibits
1. Introduction
1.1 The aim of these guidelines is to support the jury as well as the exhibitor and provide practical advice as to how the
special regulations for Picture Postcard exhibits should be used.
1.2 The special regulations for Picture Postcard exhibits include the general principles on what the Picture Postcard
exhibit may contain, and how it should be treated and presented.
1.3 These guidelines are not comprehensive. Every exhibit is judged on its own merit.
1.4 The exhibitor may take advantage of presenting the exhibit more thoroughly in a synopsis to be sent to the
Organising Committee before the exhibition. A synopsis does not replace the introductory page or plan, but
complements it by presenting in more detail the treatment, choice, research, knowledge, and presentation of the exhibit.
It is recommended that a synopsis contains a maximum of two single sided A4 pages.
2. Definitions of a Picture Postcard Exhibit
2.1 The Exhibit
A Picture Postcard exhibit can have a geographical (topographical) treatment, including for example illustrations from a place or an area. It can also be developed thematically. An event may be shown as a form of reportage, or the exhibit
may have the photographer, the artist, the printer, the printing process or the material as the topic. Original thinking and creativity may also lead to different treatments of an exhibit.
2.2 The Picture Postcard
The size, shape and material of the Picture Postcards may vary. The emphasis is on the picture, and not on the use or
philatelic peculiarities (if present). Picture Postcards may be unused or used (sent through a mail system). Unused
Picture Postcards should have printed address lines, stamp box, or other such markings, showing that the item was
intended to be sent without cover.
3. Judging Criteria
3.1 Idea, Plan and Treatment
There must be a clear connection between title, structure and treatment, including information on how the exhibitor has
chosen to develop the topic, i.e. the choice of Picture Postcards to illustrate the topic, and how the exhibitor has used the material. The introduction should lead to the story line which carries the viewer through the exhibit. Originality, imagination, and creative ideas will be specially awarded.
The idea and plan will be evaluated according to the correspondence between the title, the plan, and the development of
the story through the whole exhibit.
The treatment will be evaluated by considering the choice of the items, and where they are placed within the storyline, as well as the positioning of the appropriate text in relation to the item. The variety (diversity) of the material is important
and will be rewarded.
The treatment and detailed description of typography, printing method, and printer/publisher is equally important. If such information is not available, the reason should be given.
Original photographic archive material used as a basis for essays and proofs in the production of a picture postcard will
be rewarded.
Privately produced photo postcards, which are sent by the postal service, are not in themselves suitable for a whole
exhibit, although they are allowed as part (not exceeding 10%) of an exhibit.
3.2 Knowledge and Research
Research is a pre-requisite for knowledge of the topic, and this must be documented through the choice and variety of
the material as well as in a brief text in connection with the Picture Postcards. The texts must contain essential
information about the topic and may contain information about photographer or artist. Information about the
typography, printing method, and printer/publisher may be demonstrated in an appropriate manner. Picture Postcards
must be correctly chosen with regards to the topic, and the descriptive text must be correct.
Personal knowledge and research can also be demonstrated by the presence of material, where only little or no research
has been undertaken, for example an unusual area of collecting. Topical knowledge may also be shown by the use of
material that has a topical qualification discovered by the exhibitor.
3.3 Condition and Rarity
The best possible quality available for the chosen subject should be shown. Missing or bent corners, scratches, and
scuffs, etc. will influence condition, however, a certain tolerance will be granted for older, posted items. This will also be the case for older Picture Postcards with handwriting on the picture side, before the divided back was introduced, insofar as this writing is not of a particularly bad quality with ink stains, smudging, etc.
Rarity is directly related to the difficulty in finding such postcards, the difficulty of acquisition. How difficult would it be to duplicate the exhibit. Some ‘Real Photo’ postcards may be close to unique, as they were often produced only in very
small numbers. Even some printed Picture Postcards can be extremely difficult to find. Picture Postcards showing
details with people, activities, transport, etc. are more important than general views. Golden age picture postcards were
often printed by several publishers in numbers of variations. The contemporary variations can be treated as originals,
while modern reprints must be presented as such. Forged items, which are not clearly marked as such, will cause the
downgrading of the exhibit by the Jury.
3.4 Presentation
The text must be attractive and tastefully arranged. The overall impression of the exhibit is important, as is variety in the mounting. Heavily coloured pages should be avoided. Framing or matting of the Picture Postcards may increase the visual impression. Illustrations (maps, drawings, etc.) or objects, which have a direct connection to the topic or development of the Picture Postcard, may be used in limited numbers, but not so that the Picture Postcards become secondary to the exhibit.
한 틀 작품의 개념(OFE)
FIP 부회장 주시 투오리(Jussi Tuori)
오늘날 우표수집에서 중요한 특징 중 하나는 수집하고 작품을 만드는 새롭고 매력적인 방법을 창출해내는 것이다. 우리는 이것을 현재의 우편사, 테마틱, 전통우취부문이나 한 틀 작품, 열린우취 같은 것에서 새로운 전시 개념들이 현재 개발되고 있음을 볼 수 있다.
한 틀 전시작품들은 FIP 전시회에서 6년 이상 실행되었고 대단한 인기를 얻으면서 이미 전 세계에 잘 정착되어 있다. 한 틀 작품 전시의 목적은 달성하였으나 이제 최종적으로 공식화해야 한다. FIP 이사회는 이 사항을 2010 총회에 제안하고 있다.
한 틀로 분리될 수 없는 문헌과 청소년 부문을 제외하고 거의 모든 부문에서 이 개념이 이용되어야 한다. 하지만 모든 부문의 개념과 심사의 조화를 위해 구체적인 지침이 있어야 한다. 이미 2008년 부쿠레슈티 총회에서 한 틀 작품 전시를 정식으로 인정하는 결정이 이루어졌다. 따라서 각 부문의 특별한 한 틀 지침뿐만 아니라 한 틀 전시작품이 따라야 할 구체적인 지침서는 리스본에서 결정될 것이다.
한 틀 작품의 목적은 두 가지 요소를 갖고 있다.
- 좁은 주제의 작품을 그들의 한정된 주제 또는 제한적으로 사용 가능한 자료임에도 개발하여 한 틀 안에 보여 주도록 수집가들에게 기회를 제공하기 위함과
- 새로운 출품자들에게 동호회나 지역 또는 전국 규모의 전시회에 그들의 출품 경력을 시작하는 쉬운 방법을 제공하기 위함이다.
두 번째 목적은 이 조항에서나 제안된 지침에서 논의하지 않는다. 동호회 또는 지역 규모의 심사 원칙은 각 국가 연합의 책임이다. 하지만 전국 전시회에서는 국제 전시회 출품 자격 요건을 충족하기 위해서 FIP 지침을 따라야 한다.
훌륭하고 성공적인 한 틀 작품의 중요한 요인은 주제이다. 어느 것이 좋은 주제라고 명확한 정의를 하는 것은 가능하지 않다. 하지만 일부 일반적인 원칙은 제시할 수 있다.
- 선택한 주제의 모든 중요한 측면의 상세한 처리를 한 틀에 보여 줄 수 있다.
- 다수의 틀 작품에서 발췌한 것은 허용되지 않는다.
예를 들어, 훌륭한 다수 틀 작품에서 좋은 부분만 선택한 작품이나 첫 번째 틀을 한 틀 작품처럼 제시하는 것은 후자의 원칙에 의하여 명확하게 제외된다. 그가 나머지는 팔았다고 주장을 하며 더 이상 자신의 다수 틀 작품의 일부가 아니라고 해도 그것은 도움이 되지 않는다. 또한 긴 세트 우표 중 어느 한 액면만을 선택하여 제시한 작품도 역시 제외된다. 만약 한 특정 액면가의 우표가 그 어느 세트에도 속하지 않고, 이 액면이 상기 필요조건을 충족한다면 한 틀 작품 개념에 부합한다.
만약 주제가 한 틀 작품에 적합하지 않으면, 처리에서 감점된다. 이것은 또한 그 주제에 필요한 우취 지식을 제시하는 데도 어려움이 있을 것이다.
부쿠레슈티 총회의 결정은 각 부문별 심사위원이 한 틀 작품(OFEs)을 심사한다는 원칙을 이미 포함하고 있다. 조직위원회에서는 이것을 아직 완전히 이해하지 못하고 있다. 따라서 한 틀 작품 심사는 일반적인 팀이 할 것을 추천한다.
FIP 전시회의 한 틀 작품 심사 지침
1. 한 틀 작품의 목적
1.1 새로운 출품자의 출품을 격려하기 위해서다. 그러나 이 지침은 이런 형태의 작품에는 일반적으로 적합하지 않다. 이는 국가 또는 동호회 전시회에서 초보자를 위한 지침을 실행하도록 국가 연합에 일임한다.
1.2 경험 있는 출품자에게 한 틀 이상으로 더 확대 할 수 없는 아주 좁은 주제의 경쟁 부문 작품을 보여줄 기회를 주기 위한 것이다.
2. 한 틀 작품의 원칙
특별한 연구를 위해 주제의 모든 중요한 면의 상세한 처리가 한 틀 내에서 보이도록 선택된 주제여야만 한다. 현재 보유하고 있는 다수 틀의 작품에서 발췌한 것은 허용되지 않는다.
3. 전시부문
한 틀 작품은 문헌부문과 청소년부문을 제외한 FIP 경쟁급 어느 부문으로도 출품이 가능하다. 한 틀 작품은 각각의 FIP 경쟁부문에 따라 분류하고 심사한다. 심사는 각 부문별 규정과 지침을 바탕으로 한다.
4. 평가 기준
4.1 FIP 전시회에서 적용되는 한 틀 작품 심사 기준과 배점은 다음과 같다.
처리와 주제의 적절성 30점
우취적 지식, 개인적인 연구와 탐구 35점
상태와 희귀성 30점
표현 5점
계 100점
4.2 테마틱 한 틀 작품은 테마틱 점수 체계에 따라 평가된다.
처리 35점
우취적 지식, 개인적인 연구와 탐구 30점
상태 및 희귀성 30점
표현 5점
계 100점
이 지침에 따라 한 틀 작품에 적합하지 않은 작품들은 심사 시에 특히 처리에서 감점된다.
5. 증서
모든 출품자에게 한 틀 작품 증서가 수여되고, 출품자에게 주어진 점수는 증서에 기록되어야 한다. 또한 증서에는 ‘한 틀 작품’이라고 명확하게 표기되어야 한다.
6. FIP 전시회 참가 자격
FIP 전시회 참가 자격은 국내 전시회에서 금은 메달에 상당(80점)하는 수상을 해야 한다.
Concept of One Frame Exhibits(OFE)
by Jussi Tuori, FIP Vice President
One of the important features in today’s phi\-lately has been to create new attractive ways to collect and exhibit. We
have seen this in the present classes like in Postal History, Thematics and Traditional and also in new ideas like One
Frame Exhibits, Open Class and other new exhibiting concepts currently being under development.
One Frame Exhibits are already well established all around the world. They have been experimental in FIP Exhibitions more than six years, and they have obtained vast popularity. The point has been reached however, when they should be
finally formalized. FIP Board is now proposing this at the 2010 Congress.
Because this concept should be used in almost all classes, the exceptions being Literature and Youth, there cannot be a
separate one frame class. However there should be specific Guidelines harmonizing the concept and judging in all
classes. A decision formally recognising one frame exhibits has already been taken by the Bucharest Congress in 2008.
Thus the specific Guidelines are to be decided in Lisbon, which make One Frame Exhibits to follow the Guidelines of
the respective classes as well as their own special one frame Guidelines.
The purpose for One Frame Exhibits has been twofold:
- to provide for collectors the opportunity to show exhibits on a narrow theme and which are suitable due to their limited subject or limited available material to development in one frame or
- to provide for new exhibitors at club, regional or even national level an easy way to start their exhibiting career.
The second purpose is not discussed in this article or in the proposed Guidelines. The principles of judging at the club or regional level are the responsibility of every National Federation. However in national exhibitions the FIP Guidelines
should be followed in order to fulfil the requirements for qualification to international exhibitions.
The critical factor for a good and successful OFE is the theme. It is not possible to give any unambiguous definition of
what is a good theme. Some general principles however can be presented:
- Detailed treatment of all important aspects of the selected theme can be shown in one frame.
- An extract from a multiple frame exhibit is not acceptable.
The latter principle clearly excludes, for instance, exhibits, where the owner of a successful multiframe exhibit chooses
the best items from this exhibit or maybe the first frame and shows it as an one frame exhibit. It doesn’t help, if he sells
the rest and claims, that this is no longer an extract of his multi-frame exhibit. This also excludes exhibits showing only one value taken from a longer issue of stamps. If there were one separate value not belonging to any issue and this value otherwise fulfils the requirements above, this would fit the concept of a one frame exhibit.
If the theme is inappropriate to one frame, the points for treatment will be reduced. It also might be difficult to show the philatelic knowledge needed for the theme.
The decision by Bucharest Congress already includes the principle, that the jurors of the respective classes shall judge
the OFEs. This has not yet been fully understood by Organizing Committees. Thus the recommendation is that clearly
the normal teams should be doing the one frame judging. The harmonizing can be then done in normal way between the
team leaders.
Guidelines for Judging One Frame Exhibits at FIP Exhibitions
1. The purpose of One Frame Exhibits
1.1 To encourage new exhibitors to exhibit; however, these Guidelines are not generally suited for this type of exhibits.
It is left to National Federations to implement the Guidelines for beginners in National or Club Exhibitions.
1.2 To provide experienced exhibitors with the opportunity to show competitive exhibits on a very narrow theme and
which could not be expanded to more than one frame.
2. Principles of One Frame Exhibits
For such a special study, only themes should be chosen which allow showing in one frame, the detailed treatment of all
important aspects of the theme. An extract from a current existing multiple frame exhibit is not allowed.
3. Class of Exhibit
One Frame Exhibits may come from any of the FIP competitive classes, except the Literature Class or Youth Class. One Frame Exhibits will be classified and judged in their respective FIP class. The judging is based on the regulations of their respective classes and these Guidelines.
4. Criteria for evaluation
The following criteria and points for One Frame Exhibits are used at FIP exhibitions:
Treatment and the
appropriate subject 30 points
Philatelic knowledge,
Personal study and research 35 points
Condition and Rarity 30 points
Presentation 5 points
Total 100 points
Thematic One Frame exhibits will be evaluated according to the Thematic point system:
Treatment 35 points
Knowledge, Personal Study
and Research 30 points
Condition and Rarity 30 points
Presentation 5 points
Total 100 points
Exhibits, which are not suitable as One Frame Exhibits according to these guidelines, will suffer a loss of points when judged, especially in Treatment.
5. Certificates
All the exhibitors will be awarded a One Frame Exhibit certificate. The points given to the exhibitor should be noted on
the certificate. Likewise the certificate should be marked specifically as a “One Frame Exhibit”.
6. Qualification for FIP Exhibitions
The qualification for participation at FIP Exhibitions is the equivalent of a Vermeil medal obtained at national
exhibition.
고맙습니다. 많은 참고가 되시기를 바랍니다.
|