|
메타버스를 직원채용, 회상홍보에 활용하는 회사가 늘어나고 있습니다.
[Weekender] Metaverse: the new gold rush
(주말판) 메타버스: 새로운 골드 러쉬
From virtual shops, promos to staff training, companies rush to have something virtual
가상 상가, 판촉부터 직원훈련까지 회사들은 버츄얼에 집중
By Yim Hyun-su 임현수기자
Published : Sept 25, 2021 - 16:01 Updated : Sept 25, 2021 - 16:01
Korea Herald
A growing number of South Korean companies are turning to the metaverse to offer new services, promote their products and train their staff, ushering in what has been described as the “future of the internet.”
“인터넷의 미래”로 알려지고 있는 메타버스로 상품을 홍보하고 직원을 교육하는 회사들이 증가하고있다.
BGF Retail, the firm behind convenience store chain CU, opened the second store on Zepeto recently -- a 3D avatar metaverse platform run by South Korea’s largest web portal operator Naver.
CU 편의점 체인의 운영회사인 BGF리테일은 최근 제페토에 두번째 매장을 열었다. - 한국의 최대 포털 운영자인 네이버가 운영하는 3D 아바타 메타버스-
Following the opening of the “world’s first” virtual store in August, the number of visitors to the area on the platform where the store is located has more than doubled, according to the company, with related posts racking up 2.7 million views.
“세계최초”의 가상 매장을 8월에 오픈한 후 플랫폼의 매장이 위치한 지역의 방문자는 2배이상이었고 회사에 따르면 관련된 포스팅이 2백십만 이나 되었다.
Though it might sound gimmicky, its virtual presence is having a real impact on the convenience store business, resulting in customer surveys and collaborations.
관심을 끌려는 것으로 드릴 수 있지만 가상의 출현은 편의점 비즈니스에 실제로 영향을 미쳤고 소비자 조사와 협조에 결과가 있었다.
“It is not just South Korea but users from other countries are also visiting, which is an opportunity to promote CU in the global market through an online channel,” Yeon Jeong-wook, the marketing team leader at BGF Retail said.
“한국 뿐 아니고 다른 나라의 사용자들 또한 방문하고 있는데 온라인 채널을 통해 글로벌시장에서 CU를 홍보할 기회를 가지게 되었다.”고 연정욱 BGF 리테일 마케팅 팀장은 말했다.
The metaverse convenience store is one of the many examples in recent months that highlight the race among companies to enter the virtual world. In the metaverse, individuals can interact with each other as avatars using the latest virtual technology such as augmented reality and virtual reality. 메타버스 편의점은 가상세계에 뛰어든 회사들 간의 경쟁을 부각하는 최근의 많은 예들 중 하나이다. 메타버스에서 개개인은 가상현실과 증강현실 등의 최근의 가상기술을 활용한 아바타로 서로 활동할 수 있다.
The trend has backing from the government as it recently announced plans to invest 2.6 trillion won ($2.2 billion) by 2025 in hyperconnectivity and related technologies used in newly emerging services including metaverse.
이러한 트렌드는 정부가 메타버스를 포함한 새롭게 떠오르는 서비스를 활용한 초연결과 관련기술에 2025년까지 2조 6천억원(22억 달러)을 투자할 계획을 발표 함으로서 지원을 받고있다.
“The metaverse sector and other newly emerging industries that promote hyperconnectivity will bridge the real and virtual worlds and expand the country’s economic territory,” said Science Minister Lim Hye-sook.
“메타버스와 초연결성을 촉진하는 새롭게 떠오르는 산업분야는 실제세계와 가상세계를 연결하고 우리나라의 경제적인 영역을 넓힌다”고 임현숙 과학기술정보통신부 장관은 말했다.
Earlier this month, Coca-Cola Korea also opened “Coca-Cola Wonderful Island” on metaverse platform Gather Town -- a virtual space where users can experience the company’s latest plastic recycling campaign.
이달 초 코카콜라 코리아는 메타버스 플랫폼 개더 타운에 “코카콜라 멋진 섬”을 개장했다. – 사용자들이 회사에서 최근 발표한 플라스틱 재생 캠페인을 경험할 수 있는 가상공간.
When users visit a place known as “Coca-Cola Factory,” they can see the process of how plastic bottles are turned into cooler bags. 사용자가 “코카콜라 공장” 이라고 알려진 곳에 방문할 때 그들은 플라스틱병이 어떻게 냉장백으로 변하는 과정을 볼 수 있다.
“We came up with the Wonderful Campaign to raise awareness of the value of transparent plastic bottles which are high quality resources and allow consumers to experience the process of resource circulation and its positive impact,” one official at the company said. “우리는 고품질자원으로서 투명한 플라스틱 병의 가치에 대한 인식을 높이고 소비자들이 자원순환과정과 긍정적인 영향을 경험하기위해 원더풀 캠페인을 생각해 냈다.”고 회사 관계자는 말했다.
Cyworld, the country’s first-generation social networking service which recently came back to life, also joined the list of companies entering the metaverse by signing a strategic partnership with Hancom, a South Korean office suite software developer last week. 최근에 활동을 재개한 우리나라의 일세대 SNS인 싸이월드는 지난 주 한국의 사무실용 소프트웨어 개발자인 한컴과 전략적인 제휴를 맺어 메타머스에 진입하는 회사가 되었다.
The partnership will see the two companies create a virtual meeting service for corporations.
이 제휴를 통해 두 회사는 회사용 가상 회의 서비스를 만들 것이다.
Netmarble also recently launched Metaverse Entertainment to develop a virtual reality platform and offer game-related metaverse content including one involving the management of virtual idols. 넷마블도 최근 가상현실 플랫폼을 개발하기위한 메타버스를 출시했고 가상 아이돌을 관리하는 것을 포함한 게임관련 메타버스를 제공한다.
Others are using it to recruit or train staff.
다른 회사들은 채용이나 교육훈련에 활용하고있다.
CJ OliveNetworks, an ICT solutions provider of CJ Group, held a two-day recruitment event on Gather Town, overcoming the challenges posed by the COVID-19 pandemic.
CJ그룹의 ICT솔루션 공급자인 CJ 올리브네트워크는 개더 타운에서 코비드19로중단된 지원을 계속하기위해 2일간의 채용행사를 열었다.
Designed based on the company’s headquarters, the virtual space had a main hall and counseling rooms. Job seekers created their own avatars to join the event and were able to speak with other participants.
본사를 근거로 디자인한 가상공간은 메인 홀과 카운셀링 룸으로 구성되어 있다. 지원자들은 자신의 아바타로 행사에 참가하고 다른 참가자들과 대화할 수 있다.
Samsung Electronics has also joined the trend, offering online consultation sessions to potential job seekers in the metaverse in an effort to reach out to the Millennial and Generation Z demographic.
삼성전자도 이러한 트렌드에 합류했는데 밀레니얼과 Z세대와 교감하려는 노력으로 메타버스에서 잠재적인 지원자에게 온라인 상담 세션을 제공한다.
The list of companies that has incorporated the metaverse in their recruitment process is growing across the sectors, ranging from SK Telecom, LG Innotek to CJ ENM to name a few.
SK 텔레콤, LG 이노텍, CJ ENM 등 메타버스를 채용과정에 채택한 회사들이 산업부문에 관계없이 증가하고있다.
The metaverse boom has also swept the construction industry. In August, Lotte E&C became the first company in the field to hold a recruiting fair in the metaverse using Gather Town, with some 400 job seekers taking part.
메타버스 의 인기는 건설업계도 휩쓸었다. 8월에 롯데건설은 400명의 지원자가 모인 개더 타운을 활용한 모집행사를 연 첫번째 회사가 되었다.
Keeping in line with its identity, the online event recreated some of the company’s most famous building projects including its apartment brand Lotte Castle Lotte World Tower and Lotte World.
그 정체성과 함께 온라인 행사는 아파트 상표 롯데캐슬, 롯데월드타워, 롯데 월드를 포함한 회사의 유명한 프로젝트를 재현했다.
One participant said taking part in the event as an avatar in a virtual world felt like “being in a video game” and that more free and honest two-way communication was possible.
가상세계에 아바타로 참가한 한 참가자는 “비디오 게임을 하고 있는” 기분이고 보다 자유롭고 솔직한 쌍방향 커뮤니케이션이 가능했다고 말했다.
Lotte E&C said it plans to continue using a metaverse platform for future events.
롯데건설은 향후 행사에 메타버스 플랫폼을 계속 사용할 계획이다.
“Participants are free from space and time constraints as they do not have to be at a certain place at a certain time. For organizers, it means less burden regarding COVID-19 guidelines,” one official at the company said.
“참가자들은 특정 장소와 시간에 있을 필요가 없어서 시간과 공간의 제한에서 자유롭다. 주최자들도 코비드19 관련 지침에 대한 부담도 덜하다.”고 회사의 한 관계자가 말했다.
Lotte Home Shopping, Retail giant Lotte Group’s home shopping operator, is going one step further by investing 3 billion won in visual-Tech Company 4by4 as it seeks to produce video content featuring its virtual model Lucy.
롯데그룹의 홈쇼핑 운영자인 롯데 홈쇼핑은 회사의 가상 모델 루시가 출연하는 비디오를 만들면서 비주얼 테크 회사인 4by4에 30억을 투자하여 한 발 앞설 예정이다.
Lucy who is a digitally created 29-year-old model and a design researcher was made as part of Lotte Home Shopping’s metaverse business. Boasting over 23,000 followers on social media, the company plans to make her debut as a show host. 루시는 디지털로 만들어진 29세의 모델이며 디자인 연구원이고 롯데 홈쇼핑의 메타버스의 한 부분이다. 소셜미디어에서 23,000명의팔로우어가 있고 쇼 호스트로 데뷔시킬 예정이다.
Within this year, the company also plans to roll out a metaverse shopping platform through which customers can communicate in real time with show hosts as avatars.
회사는 또한 올해안에 소비자들이 실시간으로 아바타인 쇼 호스트가 의사소통할 수 있는 메타버스 쇼핑 플랫폼을 출시할 계획이다.
“We will continue our innovation efforts as a media commerce firm going forward by pushing for a next-generation shopping service that uses digital technology such as metaverse and virtual reality.”
“우리는 메타버스와 가상현실 같은 디지털 기술을 활용한 차세대 쇼핑을 위해 미디어 커머스 회사로 발전하기위한 혁신노력을 계속할 것이다.”
#메타버스 #롯데건설 #CU #코카콜라코리아 #증강현실 #가상현실 #SK 텔레콤 #LG 이노텍 #CJ ENM #삼성전자 #롯데홈쇼핑