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연간 거래액이 15조가 넘는 배민의 CPO(Chief Product Officer: 최고제품책임자) 김용씨와 인터뷰기사입니다.
[Herald Interview] Refining the design of Korea’s top delivery app
(헤럴드 인터뷰) 우리나라 최고 배달 앱의 디자인을 개선함
Woowa Brothers’ chief product officer talks Baemin’s interface, food curation and the new normal
우아한 형제들의 CPO(Chief Product Officer: 최고제품책임자)가 배민의 인터페이스, 음식큐레이션, 뉴노멀에 대해 이야기한다
By Yim Hyun-su 임현수 기자
Published : Sept 22, 2021 - 14:54 Updated : Sept 22, 2021 - 14:54
Korea Herald
Baedal Minjok, widely known as Baemin, has enjoyed a surge in popularity during the COVID-19 pandemic. 배민의로 널리 알려진 배달의 민족은 코비드19 팬데믹 동안 높은 인기를 누렸다.
As the use of delivery apps exploded, the volume of transactions on Baemin jumped 78.4 percent to 15.7 trillion won ($13.27 billion) last year. But as efforts to solidify its position continue, design continues to play a crucial role.
지난 해, 배달 앱사용이 폭발적으로 늘어나 배민의 거래액은 15조 7천 억원(132억 7천만 달러)으로 78.4% 상승했다.
“One of the things we consider when we design the app is not to convey information in a dry way. What makes Baemin is the hidden wit and fun here and there,” says Chief Product Officer Yong Kim at Woowa Brothers, the firm behind the popular delivery app, in an interview with The Korea Herald and Herald Business. He oversees a wide range of Baemin’s operations, from technology services and administration tools to customers and restaurant owners.
“우리가 앱을 설계할 때 고려하는 것은 정보를 단순히 전달하지 않는 다는 것이다. 배민은 위트와 재미를 여기 저기 숨겨놓는다.” 고 우아한 형제들의 CPO(Chief Product Officer: 최고제품책임자)인 김용씨는 코리아 헤럴드와 헤럴드 경제와 인터뷰에서 인기있는 배달 앱의 숨은 이야기를 했다.
“Choosing what to eat is an exciting experience -- looking at pictures and wondering how they would taste. And we always think of how to make the process more fun.”
“무엇을 먹을까 선택하는 것은 재미있는 경험이다 – 사진을 보고 맛이 어떨까 생각하는 -. 우리는 언제나 이 과정을 재미있게 만들 수 있을까 생각한다.
Instead of only showing essential information such as prices and review scores, the app randomly suggests a dish while users refresh the page.
가격과 평점을 단순히 보여주기보다는 사용자들이 페이지를 바꿀 때 무작위로 음식을 추천한다.
In the brief moment before a new page appears, dishes such as fried chicken or pizza pop up as a way to amp up the fun. 새 페이지가 나타나기 전 짧은 순간에 프라이드 치킨, 피자 등이 재미를 증가시키기 위해 나타난다.
Photos also play a major role in conveying a vivid image of the food to users. And for its fast-delivery service -- Baemin One, introduced earlier this year -- all photos are taken by the company’s staff, Kim explained.
사지은 음식의 생생한 이미지를 전달하는 데 중요한 역할을 한다. 올해 초 소개된 신속 배달 서비스인 배민원은 모든 사진을 회사직원들이 찍었다고 김씨는 설명했다.
As the pandemic ushered in the “new normal” era, the app has also sought to diversify the services it provides, including B-Mart.
팬데믹이 “새로운 노말”시대를 알렸듯이 이 앱은 비마트를 포함한 다양한 서비스를 추구하고있다.
“If you look at the latest design of the app, you can see various services in the form of tiles alongside food categories.”
“최근 앱의 디자인을 보면 음식종류별로 타일의 형태로 다양한 서비스를 볼 수 있다.”
“We have a new direction, which is to be a food super app. In the new normal, we will continue to create opportunities for users to enjoy food more conveniently through deliveries and look at ways to incorporate new ideas without losing familiarity.”
“우리는 음식의 수퍼 앱으로서 새로운 방향이 있다. 뉴 노멀 시대에 우리는 사용자들에게 편리한 배달을 통해서 새로운 기회를 창조하고 친근성을 잃지 않으며 새로운 아이디어를 접목하는 방법을 모색할 것이다.
The fundamentals, however, have not changed.
그러나 기본은 바뀌지 않았다.
“Even the earlier versions had categories such as Chinese or pizza when you opened the app. It still does today except that there are more categories and variety,” he said.
“초기버전에 앱을 열면 중식이나 피자 같은 종류가 나온다. 현재에도 더 많은 종류와 다양성을 가진 외에는 똑같다.”고 그는 말했다.
With a significant number of users already knowing what they want as they open the app, Baemin decided to prioritize helping customers find what they want instead of adding advertisements that might cause inconvenience.
많은 사용자들이 앱을 열면 무엇을 원하는지를 이미 알고 있기 때문에 배민은 불편을 일으키는 광고를 더하는 대신 소비자들이 원하는 것의 우선순위를 정했다.
“If you want to eat pizza, you should be able to quickly pick the best and closest place on Baemin and we found that the most important job,” Kim said.
“피자가 먹고 싶다면 신속하게 맛있고 가까운 장소를 배민에서 찾을 수 있어야한다. 우리는 이것이 가장 중요한 일이라는 것을 발견했다.”고 김씨는 말했다.
While the app now reigns supreme in the industry, it had humble beginnings. In its early stages, local restaurant leaflets were collected by staff, which were then scanned to build a database.
이 앱이 현재는 업계에서 군림하고 있지만 처음에는 초라하게 시작했다. 초기에는 직원들이 식당의 전단지를 수집하고 스캔해서 데이터베이스를 구축했다.
Over the years, these efforts have drastically changed the way we order food.
해가 지나면서 이러한 노력은 음식을 주문하는 방법을 획기적으로 바꿨다.
“About 10 years ago, before we had Baemin, people had to rely on the stickers or leaflets on their doors, look at their menu and price and had to take a bet. It was a repeat of such experience, so we thought why not collect all this information?”
“10년전 우리가 배민이 없었을 때는 메뉴와 가격을 보고 주문하기위해 문에 붙어있는 스티커나 전단지에 의존해야만 했다. 이러한 경험이 반복되면서 이런 정보를 수집하면 어떨까 생각했다.
With a bank of information came a new challenge -- helping people navigate through the database with food curation.
많은 정보와 함께 새로운 도전이 생겼다. – 사람들에게 데이터베이스를 활용해서 음식 선택을 돕자 -
Recommending food based on algorithms, however, has proven tricky.
그러나 알고리즘에 의해 음식을 추천하는 것이 쉽지않다.
“Someone might like something spicy, someone might like something hearty. Just because someone liked a dish, that does not necessarily mean I would like it. If you had chicken yesterday, it would be strange to recommend chicken again the next day.”
“어떤 사람은 매운 음식을 어떤 사람은 푸짐한 걸 좋아한다. 다른 사람이 좋아한다고 해서 내가 좋아한다는 것은 아니다. 당신이 어제 닭고기를 먹었다면 오늘 닭고기를 추천하는 것은 이상하다.
Despite the flaws, the number of users ordering based on curated information is growing along with those who use search features, Kim said, with much of what is being shown on the screen now partly reflecting user patterns, preferences and locations.
이런 결점에도 불구하고 정리된 정보를 근거로 한 사용자의 주문은 검색 프로그램과 함께 증가했다고 김씨는 말했다. 사용자의 좋아하는 음식, 장소, 형태를 반영하여 스크린에 보여주었다.
“As many people now deliver food and our experience as an app has increased, more people are opening the app and start thinking of what to order. To provide hints or curation to them appears to help them make decisions.
“현재 많은 사람들이 음식을 배달하면서 앱 사용경험이 늘어나고 더 많은 사람들이 앱을 열고 무엇을 주문할까 생각한다. 이들 에게 힌트와 조합을 제공하는 것은 결정을 돕는 것처럼 보인다.
“With hundreds of restaurants to choose from, we think to recommend what to eat in an effective way will be more important going forward,” he said.
“수백개의 식당들 중에서 선택하려면 우리는 효과적으로 먹는 방법을 추천하는 것이 더욱 중요한 진전일 것이다.”라고 그는 말했다.
Kim is set to speak at this year’s Herald Design Forum on Oct. 14 in Seoul. 김씨는 10월 14일 열리는 올해의 헤럴드 디자인 포럼에서 연설할 계획이다.
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