Idealistic but Practical, Lee Myung-hwan’s
Spontaneity
Kim Young-jai(Art philosopher,
Ph. D.)
이상적인, 그러나 실현 가능한 이명환의 순발력
김영재(미술사상가, 철학박사)
90624이명환작품설명-2018.hwp
As an imaginative artist, Lee
Myung-hwan's works recollect Duchamp’s intellectual approach and Paik Nam-june’
s unilinear composition and single event aesthetics.
이미지로 볼 때, 이명환의 작품들은 뒤샹의 이지적 접근과 백남준의
단선구조 및 단일이벤트 미학을 떠올리게 한다.
Duchamp’s Logic, Ready to be Realized Ideas
Looking
into the works like House-Going Out from Convex Mirror, it is evident that his
works are elegant and logical like Duchamp’s. However, Lee’s ideas range from
microscopic ecology to cutting-edge science fiction, then ready to establish in
the real world.
뒤샹의
논리와 실현을 위한 아이디어
‘볼록거울로부터의 외출’은 뒤샹의 작품처럼 우아하고 논리적이다. 그러나
이명환의 작품은 현미경적인 생태환경에서부터 최첨단 공상과학소설에 이르기까지 폭넓게 착상되면서도 실현
가능한 프로젝트라는 점이 뒤샹과 다르다.
In Mobile Home, Lee is inspired
by underground passages such as those of the ants. Then Lee’s imagination
developed to travel North
Korea to announce a long-cherished national
desire, unification. Again, Lee’s strategy advanced to the tube for the space
shuttle crew and magnetic tube into space as if in S. F. movies. The idea was
hit at April 2003, and preceded to Non-gravity Light Velocity Train. That is to
say, he demonstrated the possible future of running a transcontinental train
through Europe and Asia with the velocity of
light in the tube, ready to be realized.
‘이동주택’은 이명환이
개미집 같은 땅굴에서 영감을 받은 작품이다. 이어 작가의 상상력은 통일기원 북한여행으로, 우주왕복선에서 작업하는 우주인의 생명튜브로, 그리고 공상과학영화에서
나올 법한 자기장 튜브로 발전한다. 이명환이 2003년 착상했던 자기장 튜브 열차는 유럽에서 아시아까지 무중력 튜브 속을 광속으로 운행한다는 아이디어지만
실현 가능한 프로젝트이기도 하다.
Paik Nam-june’s Aesthetics, Visualizing in the Real
World
Tension-15 Degrees well
illustrates the after-manner of Paik Nam-june’s linear aesthetic with a simple
story line, neither complicated, nor difficult to catch promptly. In the work,
his body is declined in 15 degrees relying upon the suction power of cupping
glass. Spectators may focus on protruding circular marks or optical
transformation of body, however, his artistic image is crystal clear, like
single line story.
백남준의
미학을 현실세계에서 보여주다
‘15도의 장력’은 복잡하지 않고, 쉽게 파악될 수 있는 백남준의 단선미학과 단순한 줄거리를 보여준다. 이 작품에서
이명환의 몸은 부황기의 흡착 컵에 의지해 15도 각도로 기울어져 있다.
보는 사람은 흡착 컵에 의해 볼록 튀어나온 자국이 작품의 주제인가 할 수도 있다. 하지만
이 작품이 보여주려는 것은 단순한 이미지와 단순한 이야기구조이다.
Lee’s Performance art,
dedicated to Paik Nam-june, Color-bar Coat had a standard or more developed
aesthetics than Paik. The knitted color-bar coat is getting loose from the neck
to the feet, until return to the knitting thread, leaving a dismantled color,
shape and image.
고 백남준에 바치는 퍼포먼스에서
이명환은 ‘칼라 바 의상’에서 백남준의 미학을 완성하고, 심화한다. 뜨개질로 텔레비전의 칼라 바를 상형한 옷은 하나의 뜨개실로
뜨개질했다. 따라서, 목에서부터 발끝까지 풀어지면 뜨개실만
남으면서 색채와 옷의 형상과 이미지가 사라지도록 구성되었다.
Idealist Based on Real World
Based on two great masters of
20th century, Duchamp and Paik Nam-june, Lee’s art developed to the ideal and
romantic moralist aesthetics, dreaming of the prosperous future of
mankind.
현실을 딛고 선 이상주의자
뒤샹과 백남준이라는 20세기 양대 거장에서 출발하여 이명환의
작품은 이상적이면서 낭만적, 도덕적 예술로 발전한다. 그
끝에는 인류의 번영이 있다.
With Mobile Garden,
he seems to be sure to prevent the destruction of the earth, from man-made
disasters such as global warming, melting of arctic ice, and the destruction of
ozone layer. His idea is that if people wear the mobile lawn garden like a hat
and life buoy, then ubiquitous and eco-friendly utopian space will be
established.
‘이동정원’에서 이명환은 지구온난화, 남극빙하 해빙 및 오존층
파괴 등 인간이 저지른 재앙으로부터 지구를 지킬 수 있다고 믿는 듯 보인다. 인류가 모두 잔디를 심은
모자와 구명대를 착용하면 언제나 자연을 가까이할 수 있는 이상적인 공간이 창조될 것이 아닌가, 작가는
묻고 있다.
In Moral Coat, designed to
reform the psychopath morally and ethically, Lee is dreaming of a moral utopia
by people. People would admonish virtue and truth by funnel-shaped megaphone to
the psychopath in the moral coat.
‘도덕의상’은 반인륜적인 흉악범의 도덕적, 윤리적 재무장을
목표로 하고 있다. 사람들은 도덕의 옷을 걸친 흉악범과 연결된 깔때기 모양의 메가폰으로 흉악범에게 미덕과
진실을 계몽하게 된다.
In contrast to the admonishment
in the Moral Coat, Humanicon is a device
to cure the destructive impulse by awakening the symbol of the heart icon. In
the work, at a downward facing monitor fastened and stretched to the ceiling
with four fabric arms, a red heart icon is displayed. At the four corners, where
four men wear the cloths connected to the monitor; all they can see is the red
heart.
Thus, the work announces the rehabilitation of the
humanistic virtue devastated by unethical contents caused by the internet
revolution.
‘도덕의상’이 계몽을
목표로 한다면, ‘인간상징’은 심장의 상징 도상을 통해 파괴충동을 치유하려는 목적으로 만들어졌다. 작품에서 심장의 도상이 방영되는 모니터는 천으로 만든 팔을 통해 천장에 묶여 있다. 그리고 네 모서리에는 네 사람이 모니터에 연결된 옷을 입고 모니터의 심장을 보도록 조정되어 있다. 따라서 이 작품을 통해 인터넷 혁명에 의해 황폐화된 인간적인 미덕을 되살릴 수 있다는 것이 작가의 의도이다.
Kim Young-jai received M.F.A., from CSU Long Beach and Ph. D., from Dongguk University. He made a debut with the
Space Art Criticism Award, attended in Gwangju Biennale, Daejeon City
Museum. Now, Kim is
working as an art critic and art video producer.
김영재는 서울대학교 미술대학 M.A., CSU Long Beach 대학원 M.F.A., 동국대학교 불교대학 Ph. D를 거쳤다. ‘공간평론대상’으로 평단에 데뷔,
광주비엔날레 서울사무소장, 대전시립미술관장 등을 역임했으며 현재 미술평론가 및 미술비디오
제작자로 일하고 있다.
Title of the works
1. “Tension-15 Degrees,” 2009, Digital Print, 120cm x
90cm
2. "Flying," 2009, Digital Print, 120cm x
90cm
3. "Concept of Light," 2006, Special Pencil
on Special Paper, Diameter 120cm
4. "Mobile Home," 2004, Mixed Media, 1300cm
x 120cm x 200cm
5. "Moral Coat," 2006, Mixed Media, 300cm x
200cm
6. "House- Going out from Convex Mirror,"
2003, Mixed Media, 200cm x 120cm x 200cm
7. "Humanicon," 2007, Mixed Media, 300cm x
300cm x 250cm
8. "Mobile
Garden," 2003, Mixed
Media, 200cm x 200cm x 170cm
Reference: Portrait of the Artist, Lee Myung-hwan:
"Video Rhapsody for late Paik Nam-june;
Color-bar Coat,” 2008, Mixed Media, Variable Size
작품명제
1. “15도의 장력,” 2009, 디지털 프린트, 120cm x 90cm
2. "비상," 2009, 디지털 프린트,
120cm x 90cm
3. "빛의 개념,"
2006, 특수종이 위에 특수연필, 직경 120cm
4. "이동주택,"
2004, 혼합매체, 1300cm x 120cm x 200cm
5. "도덕의상,"
2006, 혼합매체, 300cm x 200cm
6. "볼록거울에서의 외출-집," 2003, 혼합매체, 200cm x 120cm x 200cm
7. "휴머니콘,"
2007, Mixed Media, 300cm x 300cm x 250cm
8. "이동정원,"
2003, Mixed Media, 200cm x 200cm x 170cm
참고: 작가초상사진-이명환
"고 백남준추모 비디오 광시곡: 칼라 바 의상,” 2008, 혼합매체, 가변칫수
#Lee_Myung_hwan #이명환