Now you are ready for final assembly. Hold the completed rotor in a full unmesh position and insert the shaft into the back endplate using 2 Teflon or Nylon washers on either side of the plate at the rotor shaft. You may need to add a washer to each side of the stator to allow space. Secure the rotor with a stop nut . Rotate the rotor to full mesh and install the front plate. Secure the plate with regular nuts on the stator. Place a flat washer, the compression spring, and another flat washer on the rotor shaft. Secure these with a stop nut. Tighten the stop nut till the spring compresses, tensioning the rotor shaft. Now tighten the stop nut on the other end of the rotor to center the rotor plates in the stator. Judge proper centering at the shaft. |
It is possible that you find the rotor turns too freely to suit you. You can adjust turns tension by tightening the inside stop nut on the rotor shaft against the backplate to provide a more pleasing tension. Likely, you will need to adjust the rotor plates. This is accomplished using a small screwdriver to slightly bend the plates at the shaft. Be gentle, a little at the shaft translates to a large movement at the outer radius. If you have developed a slight bow in a stator plate, use the screwdriver in the same manner at the nuts on the stator rail. Only as a last resort should you attempt to adjust the capacitor with needle nosed pliers. |
첫댓글 어떤 사이트였는지 기억은 잘 나지 않지만, 어떤 분이 공시디에 알루미늄박을 씌워 공시디 여러개를 열결하여 에어바리콘을 만든 것을 본 기억이 납니다. 어제 수업시간에 유고문님이 하사해 주신 대용량 콘덴서 3개를 분해하여 두개의 긴 금속판(짙은회색)과 기름같은 성분이 묻은 갈색종이를 보여주었습니다. 마치 담배를 피우고 난 뒤에 필터색깔. 제 키(170cm) 보다 훨씬 더 긴 금속판이 나올때 아이들이 탄성을 지르더라구요. 그런데...문제는 역한 냄새가 절연종이로 부터 흘러나왔습니다. 저는 역한 냄새로 속이 울렁거렸습니다. 전해콘덴서의 전열지에 사용된 기름성분(아니면 화학약품?)이 뭔지 모르겠습니다.
위의 사이트는 검색하여 보시면 이미 카페글에 있습니다.
기왕 분해하는 김에 마일러콘덴서와 세라믹콘덴서도 학생들 앞에서 분해해 보았는데, 세라믹 콘덴서는 형태를 알수 없게 가루로 변하여 구조를 알 수 없었고, 마일러 콘덴서는 단단한 금속이 잘라지지 않아 역시 분해에 실패했습니다.
콘덴서 절연유는 유해한 성분을 사용하지 못하도록 되어있지만, 인체에 직접 증기흡인하는것은 아무튼 좋지 않은 것 입니다.( 일부는 유해성분이 있을 수 도 있습니다.)