The single-sided style of penholder play is its oldest form; in the East (China, Korea, Japan) it is regarded as traditional. In Eastern cultures tradition is held in high esteem; tradition is looked upon as the well-ordered compilation of everything that has proven its practical worth. Single-sided penholder play most certainly proved itself; great Chinese champions played in this style: Chen Long-Can, Jiang Jia-Liang, Liu Guo-Liang. When Liu won his world title in 1999 (having already won the Olympic gold in 1996), the little taciturn genius, currently coach of the Chinese National Men’s Team, gave a rare interview, in which he complained about the declining interest for single-sided pips-out play in his country. Young players and coaches alike were too impatient, they wanted fast results and were disinclined to invest the time needed to master the traditional style, he said. True enough, playing with inverted rubbers is more quickly acquired. Chinese top coaches reckon they can teach their pupils to play well with inverted rubbers in about five years; to play well with pips as a penholder, however, takes seven years, because a player has to master not only the attack but also the defence. But practicing hard for seven years does pay off. Gao Jun, a great example of traditional controlled counter-attack with single-sided pips-out, in her mid-thirties still can compete with the best. He Zhi-Wen, in his mid-forties recently proved he can still aggressively hold his own against Timo Boll. And of late young players have appeared who again have adopted this style with great success; Lee Eun Hee of South Korea, a nimble all-out female attacker, is one them.
As for myself I simply am in love with this style – to my mind it combines elegance and intelligence in a fast purposeful dance. Below I have tried to write down more or less comprehensively what I have come to know of its basics. I think that an understanding of the physics involved, the actual chain of cause and effect, really helps in learning the required techniques and tactics. It is of use to understand how topspin brings the ball down or backspin will make it float, how the ball reacts to the pips, how it is actually directed, and how the height of the bounce plays a decisive role in the kind of stroke to use. Therefore the basic physics involved will be covered before the basic techniques and tactics will be described.
펜홀더 숏핌플은 오래된 전형이다. 중국, 한국, 일본에서 그것은 전통으로 여겨진다.
서구문화에서 전통은 높은 평가를 받는다. 전통이란 실천적 가치를 증명하는 모든 것이 잘 집약되어 있는 것으로 간주된다.
한 면 만을 쓰는 펜홀더 역시 그렇다. Chen Long-Can, Jiang Jia-Liang, Liu Guo-Liang 과 같은 훌륭한 중국의 참피온들이 이런 전형이었다.
Liu가 1999년 세계 타이틀을 따냈을 때 ( 1996년엔 이미 올림픽 금메달을 땄다.) 이 조용한 천재는 잘 안하는 인터뷰를 했다. (그는 지금 중국 남자 국가대표팀 감독이다.)
인터뷰에서 그는 중국에서 펜홀더 돌출의 관심도가 떨어지는 것에 대한 불만을 토로했다.
어린 선수들이나 코치들이 너무 참을성이 없이, 빠른 결과만을 바라고 전통적 스타일을 수련하기 위한 시간투자를 안한다는 것이었다.
그것은 사실이다. 평면러버는 습득하기가 훨씬 쉽다.
중국의 상위 코치들은 5년이내에 평면러버로 학생들을 잘 가르칠 수 있다고 생각했다. 그러나 돌출을 가르치는 것은 7년이 걸린다. 왜냐하면 공격분만 아니라 수비도 배워야 하기 때문이다.
하지만, 7년간 열심히 연습하는 것은 그만한 가치가 있다. 가오준이 그 좋은 예인데, 그녀는 전통적인 카운터 어택 돌출 전형으로 30대 중반인 현재에도 상위 그룹에 속해있다.
허지웬은 40대 중반으로 티모볼과 접전을 벌이는 모습을 최근에 보여주기도 했다. 최근에 이런 전형으로 성공을 거둔 젊은 선수들이 나타났는데 한국의 재빠른 공격수 이은희가 그중 하나다.
개인적으로 나는 이런 전형을 대단히 좋아한다. 그것은 빠른 목적있는 춤사위로 우아함과 총명함이 어우러지는 것처럼 보인다.
내가 이런 전형의 기본을 어떻게 알게 되었는지 알기 쉽게 설명하겠다. 관련 물리학이나 실제적인 원인과 결과에 대한 이해는 필요한 기술 습득에 도움이 될 것이다.
어떻게 탑스핀이 볼을 낮게 하고 백스핀이 볼을 뜨게 하는지 , 볼이 어떻게 돌기에 반응하는지, 실제로 향하는 방향이 어디이고, 스트로크시에 바운드의 높이가 어떻게 결정적인 영향을 미치는지 이해하는 것은 유용할 것이다.
그러므로 기본 기술을 설명하기 이전에 기본적인 물리법칙을 먼저 말하고자 한다.