(서양에서는 원래 경기코스가 길고, 경기시간도 오래 걸리고 하니까, 바이크가 경기중에 물에 빠져도 포기하지 않고 스스로 수리해서 경기를 계속하는군요. 알기 쉽게 번역했습니다만, 좀 더 정확히 알고 싶으면 맨 아래의 원문을 참고하십시요.)
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[[물에 빠진 바이크]] 저자: 릭 시만
당신이 친구들과 함께 시원한 숲을 지나 오솔길을 달리고 있습니다... 나뭇닢사이로 햇빛이 비추고... 기온도 적당하고... 바퀴는 짝짝 달라 붙고... 그러다가 얕은 개울을 지나게 되었는데...
얕은 개울인줄 알았는데, 가운데는 제법 깊은 곳이 있었습니다. 그런데, 그런데 그만, 넘어지면서 바이크가 물속에 빠지고, 옷은 죄다 젖어버렸다면...
이제 할 일이 무엇일까요? 슈퍼맨과 같은 힘을 발휘하여 흐르는 물속에서 바이크를 꺼내는 겁니다.
나중 일은 신경쓸 것 없이, 우선은 바이크를 뚝방으로 끌어내는 겁니다. 바이크를 물에서 바로 꺼내지 못해, 하류로 떠내려간다면 그야말로 바이크를 잃게 됩니다. 정말로 블랙워터100이란 곳과 동부의 험한 엔듀로코스에서 그런 일을 목격한 바 있습니다.
운이 좋은경우라면, 10분정도 작업으로 정상화시킬 수 있습니다. 그렇게 빨리 고칠 수 있다면, 나는 왜 이럴까하는 자책시간도 짧아 질 수 있겠죠. 그러나 엔듀로경기중이었다면 점수도 나빠지고, 순위도 나빠지겠죠.
건져올린 바이크를 사이드스탠드로 세워놓지 마십시요. 바이크를 끌어올린 그대로 눕혀놓고 스파크플러그를 즉시 뽑으십시오. 만약 CDI 점화방식의 바이크라면 점화플러그전극을 접지시켜야 합니다. 잘못하면 전기에 쏘일 우려가 있습니다.
연료라인을 오프시키고, 휘발유가 흘러나오지 않도록 연료통마개의 공기호스를 찝어 놓아야겠습니다. 다음에는 바이크를 거꾸로 세워서 두 바퀴가 하늘을 향하게 하십시오.
다음, 기어를 2단에 넣고 뒷바퀴를 정상방향으로 회전시킵니다. 스파크플러그 구멍으로 물이 뿌려져 나오게 됩니다. 그러면 잘 되어가고 있는 것이니까 물기가 거의 다 나올때까지 뒷바퀴를 계속 돌리십시오.
이젠 에어클리너쪽을 생각해야 합니다. 에어클리너를 뺀다음 꼭 짜서 물을 제거합니다.
바이크의 위치가 어찌 되어있건 에어클리너를 빼야 합니다. 경기중이라면 시간이 흘러가고 있는 중이니까 깔끔하게 일하는 것이 중요한 것이 아닙니다.
바이크가 뒤집혀 있는동안 에어클리너박스안의 물이 밖으로 흘러 나오겠지만, 에어클리너를 뺀 상태에서는 물과 박스안에 있던 오물이 캬브레터로 들어갈 수 있으니 주의해야 합니다. 에어클리너는 비틀어 짜지말고 눌러서 짜야합니다.
물기를 제거하는 한가지 요령은 한손으로 에어클리너를 들고, 다른 손의 손바닥에 두드리는 것입니다. 작은 물방울들이 손바닥으로 나오는 것을 볼 수 있습니다.
에어클리너를 제자리에 꼽은 다음, 바이크를 제대로 세웁니다. 점화플러그는 바로 끼우지 말고 점화플러그 구멍에서 수증기가 나오지 않을 때까지 킥을 열댓번 더 밟아줍니다.
이제, 연료통마개의 공기호스 찝어 놓은 것을 풀어주고, 연료라인 오프 시킨것도 열어주고, 휘발유를 조금 흘려 스파크플러그를 닦아줍니다. 점화플러그에 묻은 휘발유를 털어내고 점화플러그를 끼워줍니다.
CDI 점화방식이라면 이제 킥을 해서 시동을 걸어 봅니다. 처음에 몇번은 초크를 작동시키고 해보고, 그래도 시동이 걸리지 않는다면 쵸크를 막아놓고 눈깔이 돌아갈 때까지 킥을 밟으십시오. 어느정도 킥밟기를 반복해야하지만, 바이크가 시동이 걸리게 됩니다.
계속 킥을 밟아주는데도 시동이 걸리려고 하는 소리조차 들리지 않는다던가, 포인트점화방식의 바이크라면 전기계통까지 살펴봐야 합니다. 포기하지 말고 연장을 들고 발전기카바를 여십시오.
그러나 그에 앞서 킬스위치버튼을 단선시켜 봅시다. 킬스위치가 나오는 전선의 연결부를 뽑아 보세요. 혹시 바위같은 것에 부딪쳐 킬스위치버튼이나, 전깃줄에 이상이 생겼던 경우라면, 킥을 몇번 더 밟아주면 시동이 살아나게 됩니다만, 그게 아니라면...
발전기카바를 벗기고, 물이 나오게 합니다. 깨끗하게 닦아주고 마르게 합니다. 다 마른다음에 킥을 다시 시도해 봅니다. 시동이 걸리기 전까지는 발전기카바를 열어놓고 킥을해도 해로울 것이 없으며, 오히려 바람이 잘 통해 물기제거에 도움이 됩니다.
이렇게 했는데도 시동이 걸리지 않는다면, 면밀히 조사하면서 모든과정을 되풀이 합니다.
결국, 시동이 걸리게 되면, 중요한 볼트들을 모두 채우고, 연장도 챙기고, 옷도 제대로 입고...
시동이 살아나 뒷바퀴가 돌기시작하면, 잽싸게 거기를 벗어나 X빠지게 달리기 시작해야 합니다. 남은 길이 50마일이나 되고... 당신은 10분이상 시간을 손해 봤으니까요. 그리고 다음에 만나는 개울에서 또 빠져서 똑같은 훈련을 반복해야 할 지도 모르니끼니...
(끝)
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Tech: On-The-Trail Fix-It
Drowned Bike Tips
by: Rick Sieman
Here's What To Do When You Drop That Sucker In The Water
You're out with your friends, having a great trail ride through some really cool woods. Or maybe competing in an enduro. Nice stuff … dappled sunlight through the trees … temperature just about right … plenty of traction … and then you have to cross that shallow stream on the trail.
Only that shallow stream turns out to have a deep spot in the middle, and the next thing you know, your bike is under water and your shorts are no longer dry.
Now what are you going to do? First thing to do is panic; in a panic situation, you'll find the strength of Superman-and you're going to need it to get that waterlogged tank out of the rapidly flowing water.
Don't think about what it's going to do to your back; just heave it out on the bank and get busy fixing the problem. If you don't get that bike out right away, it could literally start moving downstream and you could literally lose the bike. Honestly, I've seen this happen at the Blackwater 100 and some tough Eastern endures.
With a little bit of luck, you can be back rolling in 10 minutes or so, just as long as you don't waste any of those minutes feeling sorry for yourself. And if you are in an enduro, wasted minutes mean a bad score and worse results.
Don't even put the bike on the sidestand. Just lay the bike over and pull the spark plug out-right now! If you have a CDI ignition, ground the spark plug lead or you may fry the ignition.
Next, flip the whole bike up-side down, wheels to the sky, just like you used to do with a bicycle when you threw the chain. Before you flip the bike over, turn the gas off and pinch the vent hose so it doesn't pour all over the landscape.
Next, nudge the bike into second gear and start spinning the rear wheel in the normal direction. Water should be spraying out the spark plug hole. This is good; this is what you want it to do. Keep spinning until there's no trace of spray left, and start thinking about the air filter. You'll have to pull that out next and squeeze all the water out of it.
Flip the bike in whatever position you need to get the filter out- neatness doesn't count. Remember: the clock's still running.
With any luck at all, the air box drained out while the bike was on its back. But be careful while the filter's out and don't let water and muck run back down into the carb. Squeeze the filter out; don't wring it.
Now here's a trick you can use: slap the filter on your hand to knock out as much water as possible. You can watch the small drops fall out as you beat it against your palm.
Stick the filter back in and stand the bike up. Don't put the plug back in right away; give the engine a dozen kicks or so, and watch for any more vapor at the spark plug hole. Free the vent hose on the tank, then pull off the gas line and wash off the spark plug with gasoline. Shake off all the excess and screw it back into the cylinder head.
If you have a CDI ignition, start kicking. Try it a few times with the choke on, and if that doesn't work, shut the choke off and kick until your eyes cross.
The bike should start now, but it's going to take some kicking.
If you can't urge even a cough out of it, or if you have a points ignition, you'll have to get into the electricals. Don't give up and die, just, whip out the tools and get the mag cover off.
But first, disconnect the kill button. Unplug it, tear it out by the roots, hit it with a rock.., anything; just disconnect it and give the bike a few more kicks. It may start, but if it doesn't ...
Pull off the mag cover and let the water out. Run something clean and dry through the points, dry everything off as best as you can and then start kicking again. Leave the mag cover off until it starts-it won't hurt to have the magnets spinning in the breeze, and it'll help sling off the moisture.
If you're not running by now, go over everything again, and don't quit until the bugger runs. When it does fire, bolt everything important down, gather up your tools and take off! Don't stop to adjust your shorts.
You should have done that while you were spinning the back wheel. Just get out of there fast, because there's fifty more miles to go, and you haven't lost more than ten minutes. And the next stream that comes along, you might have to repeat the drill all over again.
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