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음성설교 받기
예수는 감람산으로 가시다. 아침에 다시 성전으로 들어오시니 백성이 다 나아오는지라 앉으사 저희를 가르치시더니 서기관들과 바리새인들이 간음 중에 잡힌 여자를 끌고 와서 가운데 세우고 예수께 말하되 선생이여 이 여자가 간음하다가 현장에서 잡혔나이다. 모세는 율법에 이러한 여자를 돌로 치라 명하였거니와 선생은 어떻게 말하겠나이까?저희가 이렇게 말함은 고소할 조건을 얻고자하여 예수를 시험함이러라. 예수께서 몸을 굽히사 손가락으로 땅에 쓰시니 저희가 묻기를 마지아니하는지라. 이에 일어나 가라사대 너희 중에 죄 없는 자가 먼저 돌로 치라 하시고 다시 몸을 굽히사 손가락으로 땅에 쓰시니 저희가 이 말씀을 듣고 양심의 가책을 받아 어른으로 시작하여 젊은이까지 하나씩 하나씩 나가고 오직 예수와 그 가운데 섰는 여자만 남았더라. 예수께서 일어나사 여자 외에 아무도 없는 것을 보시고 이르시되 여자여 너를 고소하던 그들이 어디 있느냐 너를 정죄한 자가 없느냐? 주여 없나이다. 예수께서 가라사대 나도 너를 정죄하지 아니하노니 가서 다시는 죄를 범치 말라 하시니라) 요한복음 8:1-11
But Jesus went to the Mount of Olives. Early in the morning He came again into the temple, and all the people were coming to Him; and He sat down and began to teach them. The scribes and the Pharisees brought a woman caught in adultery, and having set her in the center of the court, they said to Him, "Teacher, this woman has been caught in adultery, in the very act. "Now in the Law Moses commanded us to stone such women; what then do You say?" They were saying this, testing Him, so that they might have grounds for accusing Him. But Jesus stooped down and with His finger wrote on the ground. But when they persisted in asking Him, He straightened up, and said to them, "He who is without sin among you, let him be the first to throw a stone at her." Again He stooped down and wrote on the ground. When they heard it, they began to go out one by one, beginning with the older ones, and He was left alone, and the woman, where she was, in the center of the court. Straightening up, Jesus said to her, "Woman, where are they? Did no one condemn you?" She said, "No one, Lord." And Jesus said, "I do not condemn you, either Go From now on sin no more."] John 8:1-11
말씀을 준비하다가 보면 때로 본문 중에 핵심 가르침이 무엇인가를 찾아내는 것이 쉽지 않을 때도 있습니다. 그런데 성경을 기록한 저자들의 입장에서는 그 핵심이 잘 드러나도록 글을 써야 했고 일정한 형식을 갖추게 되었습니다. 오늘의 내용은 다음과 같은 구조로 되어 있습니다.
예수께서 가르치심
바리새인들의 고소
손가락으로 땅에 쓰심
죄 없는 자가 먼저 돌로 치라.
손가락으로 땅에 쓰심
고소하던 자가 없음.
예수의 권면하심
요한은 놀라운 문장력을 가진 저술가로서 이러한 방법을 십분 활용하였습니다. 이러한 구조에서 핵심은 가운데에 두고 있습니다. 즉 본문에서 주님의 말씀의 핵심은 “너희 중 죄 없는 자가 먼저 돌로 치라.”고 하신 대목입니다.
While I am preparing a sermon, sometimes I feel it is not easy find what the core concept in this scripture. By the way, the writer of the Bible as well needed to reveal this well to the readers to have some specific form. Today's scripture has a form like below,
Jesus taught people
Pharisees accused
Jesus wrote on the ground with his finger
He who is without sin among you,
let him be the first to throw a stone at her.
Jesus wrote on the ground with his finger
No one condemned
Jesus taught her
As one of the outstanding writers, John had used this form fully, while the core concept used to be put on the center, that is, "He who is without sin among you, let him be the first to throw a stone at her."
당시의 규례대로라면 간음 중에 잡히면 남자와 여자를 함께 돌로 치게 되어 있는데 여기는 여자만 잡혀 왔고, 또 이런 경우 일반적으로, 끌고 온 증인이 먼저 돌로 치게 되어 있는데 주님은 죄 없는 자가 먼저 돌로 치라고 하셨습니다.주님은 모세의 율법도 존중하면서 동시에 한 가지를 분명히 말씀하고 있습니다. 그것은 정죄하지 말라는 것입니다.이는 받아들이기가 쉽지 않습니다. 말씀에 근거하여 잘못된 것을 지적하고 그런 잘못에 빠지지 않게 하려는 것은 자신이 해를 당하더라도 반드시 해야 하는 옳은 일입니다. 그런데 주께서는 지금 도무지 정죄하지 말라는 식으로 말씀하고 계십니다. 당시 사람들은 양심에 가책이 되어 다 떠나갔지만 그래도 마음에 ‘도무지 정죄하지 말라.’는 말씀은 좀체 이해가 되지 않았을 것입니다.
According to the tradition, a certain man should be with her on this accuse. but here the woman was alone. And the first person to stone her must be the one who drew her to Jesus, but Jesus said to people, "He who is without sin among you, let him be the first to throw a stone at her." Respecting the Law of Moses, Jesus told them one thing clearly, that is, not to condemn at all, that is not easy to accept. It must be righteous to indicate something wrong not to be fallen on that kind of mistake, even with some sacrifice. By the way, the Lord here would say not to condemn or judge at all. Even all people left there one by one, probably they barely understood it.
우선 과연 주님은 도무지 정죄하지 않으셨는가를 살펴보면, 바리새인, 서기관, 대제사장들에 대해서는 아주 신랄하게 비판하고 회칠한 무덤이라고까지 표현하십니다. 그러나 그것은 그들의 관점을 놓고 하신 것이지 그들의 범죄사실이나 성격을 평가하신 것이 아닙니다. 그리고 암탉이 병아리를 모으려 하는 것처럼 그들의 자녀를 모으려 한 적이 여러 번이지만 그들이 듣지 않고 원치 않아서라고 말씀하셨습니다.(마태23:37) 바리새인들은 사람들의 행위를 놓고 심판을 행했지만 주님은 그러한 그들의 태도와 관점을 문제 삼으신 것입니다.
First of all, we better take a look whether Jesus would condemn people at all. He scolded Pharisee, Priest, Writers seriously, even calling them whitewashed tombs. But that is about their point of view, but their act or attitude. He said, "How often I wanted to gather your children together, the way a hen gathers her chicks under her wings, and you were unwilling." (Matthew 23:37)
흔히 어떤 것을 판단하는 태도를 보면 말씀 혹은 세상의 선한 가치의 기준을 두고 이루어집니다. 즉 말씀에 근거한 것이라 생각되어집니다. 때로는 말씀이 그러한 면에 사용되는 것도 사실입니다. 하지만 그런 태도가 말씀적이라고 생각될지는 몰라도 실제 그 근거가 되는 것은 이성입니다. 소위 이성적인 사람이라는 말은 가장 합리적이고 타당하다는 의미로 받아들여집니다. 그러나 분명히 구분할 것은 이성이 진리는 아니라는 사실입니다. 인간의 이성은 대중성을 포함하고 있습니다. 흔히 이를 상식이라고도 합니다. 그래서 집단이성이라는 말도 있습니다. 사회의 보편적인 통념이 선한 것의 기준이라는 생각이 법을 만드는 근본정신입니다. 그런데 이러한 집단이성은 보편적인 선한 것을 찾아가면서도 그 결국이 악해지는 경우들도 얼마든지 있습니다.
When people would make a judgement, it used to be done according to the standard of goodness or sometimes of the Word. But as a matter of fact, it is to be done based on reason or rationality. Man of reason might be considered the most reasonable. But apparently reason is not always with the truth. Reason of mankind is based on popularity, while we used to call it common sense. And there is a concept of Group rationality. The common thinking of society is the standard of goodness, that is the base of making Laws. However, the group rationality might be gone evil, even while they would pursue the common goodness through their group rationality.
영화 <더 헌트>에서는 이러한 점을 날카롭게 지적합니다. 한 유치원에 근무하는 직원과 그를 이성적으로 좋아하는 조숙한 한 아이가 있었습니다. 입술에 뽀뽀를 하려는 아이에게 그것은 부모님에게 하는 것이라고 거절하자 아이는 가족들에게 가서 저 아저씨가 자신을 성추행했다고 천진스럽게 말합니다. 아이의 가족들은 가장 이성적인 심정으로 이 아저씨를 마녀사냥하기 시작합니다. 이 영화는 끝까지 가도록 관객을 불편하게 합니다. 그것은 인간의 이성이 항상 선하다는 고정관념으로 볼 때 이러한 집단이성이 악의 결말을 향해 가는 것이 거슬리기 때문입니다. 이러한 현상은 17세기 인문주의가 성행할 때 사람들은 이성이면 낙원의 건설도 가능하다고 믿었지만 1.2차 세계대전을 치루면서 인간의 이성이 얼마까지 잔인해지고 무도해질 수 있는가를 겪게 되었을 때의 좌절감과도 같은 것입니다.
A movie <The Hunt> indicates this point in sharp. A man working in a kinder garden met a prematurely matured little girl, who want to kiss him on lip, but he taught her that is good for her parents. So she said to her family that she encountered sexually harrassment by the man, naively. Her family started a witch-hunt for the man with the heart of rationality. The movie makes audience uncomfortable to the end, that is because people used to have thought rationality good, while the group rationality would keep going to the conclusion of evil, that is the point to make us uncomfortable. This kind of phenomena had happened right after the world warⅠandⅡ, until that time, people, especially humanists had thought they could build utopia with the rationality of mankind, but they came to realize how the rationality of mankind became cruel and rude with the feeling of frustration.
여기의 유대인들의 마음에 근거가 된 것도 하나님의 말씀을 잣대로 한 집단이성의 작용입니다. 주님이 이 대화에서 지적하고 계신 것이 바로 이러한 저들의 관점과 그 관점의 근거가 이성이라는 사실입니다. 하나님의 관점이 진리적입니다. 모든 사람이 다 하나님의 형상대로 지음 받았다는 것은 사실입니다. 그래서 하나님은 모든 사람이 다 하나님과의 연합에로 돌아오기를 바라십니다. 그렇지만 모든 사람이 다 돌아오지는 못합니다. 비를 악인과 선인에게 고루 내려주시더라도 뚜껑 닫힌 장독에는 빗물이 고이지 못합니다. 의사가 모든 사람을 다 살리지 못하고 목사가 모든 사람을 다 변화시키는 것도 아닙니다. 하지만 우리는 하나님의 관점, 즉 어떤 사람을 대할 때 그 사람을 하나님과의 연합으로 돌아오게 하려는 마음이 진리적인 마음입니다. 하나님과의 연합을 떠난 인간의 이성은 진리를 혼탁하게 하면서 스스로 진리인 체 합니다. 이러한 비진리적 선이 사단의 모습입니다. 오직 하나님과의 연합 안에서만 이성은 본래의 지혜의 모습을 갖게 됩니다. 그것이 사단의 돌아가게 될 마지막 모습입니다.
Here, the attitude of Jews had been based on the group rationality with the Word of God. The Lord indicated this point that their point of view and its base was rationality. The point of view of God is the Truth. In fact, everybody has been made according to the image of God, that's true, but not everybody can be saved to return to the unification with God, while God is looking forward to everybody coming back. Though God gives rain equal to the good and the bad, not every jar can contain it. Covered one can't. Not every patent can be alive by doctors, nor everyone can be changed by pastors. However, when we would meet people with the point of view of God, wish people to return to God to the unification, that is the mind of the Truth. Reason left from the unification with God used to make confuse the truth, pretending itself like truth, that is the shape of Satan. only in the unification with God, reason can work as the wisdom, that is the last shape that Satan deserve to return.