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Comfort and safety:
Another element of dressing has to do with comfort and safety. Specifically, the
clothing should make it easy and enjoyable for the partners to dance. In particular:
편안과 안전을 위해:
의상을 고르는데 또 다른 요건은 편안하고 안전해야 한다는 것입니다. 특별히, 의상은 파트
너가 춤추기에 편하고 즐겁도록 해주어야 합니다. 특히:
Personal Grooming
While the subject of this section is elementary, it can still be useful as a reminder.
Dancing is an activity where two people come in close contact. Unfortunately, one
can remain unaware of one's bad breath or body aroma. Before a dance:
개인의 몸을 가다듬기
이 섹션에서 말하는 것은 기본적인 것이며, 기억해두면 유용할 것입니다. 댄싱은 두 사람이
가까이 접촉하는 활동입니다. 불행히도 우리는 자신의 입냄새나 몸에서 나는 악취를 깨닫지
못할 수 있습니다. 댄싱 전에는:
During a dance:
춤추는 동안:
Asking for a Dance
When asking for a dance, one cannot go wrong with traditional phrases:
춤 청하는 방법
춤을 청할 때는 다음과 같은 전형적인 말을 사용하면 무난합니다.
In the past it has been the tradition that men asked women to dance. But this custom
has gradually changed. Today, women should feel equally comfortable asking a
partner for a dance, even in a formal setting.
과거에는 남자가 여자에게 춤을 청하는 것이 전통이었지만, 이런 관습은 점차 바뀌었습니다.
오늘날 여자는 편하게 파트너에게 춤을 청하는 것을 동등하게 편히 느껴야 하며 심지어 격식
을 차리는 자리에서도 그렇습니다.
If your desired partner is with a group, step up to him/her and make eye contact
when asking for a dance. It can make for an awkward moment if a number of people
think they have been asked to dance, and you have to tell them that they were not.
여러분이 추고 싶은 상대가 여러 사람 사이에 있다면, 그/그녀에게 다가가서 눈을 보며 춤을
청하세요. 그렇지 않으면, 주위 사람이 자신에게 춤을 청한 것으로 혼동하여 어색해지게 만
들 수 있으며, 당신이 그(녀)들에게 춤을 청한 게 아니라고 일일이 해명해야 할 수도 있습니
다.
It happens, not infrequently, that one's desired partner is engaged in a conversation.
Is it appropriate to interrupt a conversation to ask someone to dance? There is no
clear, easy answer to this. Some say that one's presence in a dancing establishment
indicates a desire for dancing, and therefore everyone is fair game. Another school
of thought recommends asking your intended partner if he/she is standing on or near
the dance floor, but advises against interruption if he/she is sitting down and talking
with someone.
여러분이 추고 싶은 파트너가 대화에 몰두하는 상황이, 자주는 아니더라도, 간혹 있습니다.
누군가 춤을 청하게 위해 대화를 방해하는 것이 좋을까요? 명백한 답은 없지만, 간단한 답
은 이렇습니다. 어떤 사람들은 플로어에 있다는 자체만으로 춤추고 싶어 하는 것이므로 괜찮
다고 말하지만, 또 다른 사람은 당신이 추고자 하는 파트너가 댄스 플로어에 서 있다면 괜찮
지만 앉아서 누군가와 얘기할 때는 방해해선 안 된다고 충고합니다.
In general, ask someone to dance if you think he/she is ready to dance and will
enjoy dancing with you at that moment. This may not always be immediately clear,
however, and one needs to exercise sound judgment and common sense in each
case.
일반적으로 여러분은 상대가 춤출 준비가 되었고, 그 순간에 여러분과 함께 춤을 즐길 수 있
을 것이라 생각한다면 춤을 청하십시오. 항상, 확실치는 않더라도 분위기 파악을 해서 판단
하는 연습을 할 필요가 있습니다.
For example, if someone is sitting closely with their significant other, whispering
sweet nothings to each other, then it is probably not a good time to ask him/her for a
dance. Now a different scenario: your intended partner is cornered and being
lectured on weather patterns in lower Namibia. You can advance and stand close to
him/her, looking keen and interested. Once your intended partner makes eye contact
with you, smile and say: ``Dance?'' Usually, that is enough to do the job. If not, it is
better to leave him/her to learn about weather patterns in lower Namibia.
예를 들어, 상대가 소중한 사람과 가까이 앉아, 달콤한 말을 속삭이고 있다면, 아마도 춤을
청하기에는 좋은 때가 아닐 것입니다. 그럼 다른 경우를 볼까요: 당신이 춤추고 싶은 파트너
가 (남아프리카) 남비아의 기후에 대해 설명을 들으며 난처해하고 있을 때. 한번 다가가 상대
옆에 서서, 관심 있고 흥미롭게 보세요. 그때 춤추고 싶은 파트너와 눈이 마주치면 미소 지으
며 물어보세요 "추실래요?". 보통은 이런 정도로도 충분하지만, 만약 그렇지 않고, 상대가 남
아프리카의 기후에 대해 설명 듣는걸 더 좋아한다면 물러나는 게 나을 것입니다.
Sometimes two individuals simultaneously ask someone for a dance. If this happens,
it is not necessary for any of them to back off: ``You go ahead..... No, YOU go
ahead!'' That would make the askee feel uncomfortable. Instead, they should look to
the askee to pick one to dance with. The askee should do this graciously and,
ideally, offer the other one a later dance.
때때로 동시에 두 사람이 한 사람에게 춤을 청하는 경우가 생깁니다. 이런 경우에는 어느 한
사람에게 "먼저 추세요..... 아니에요 먼저 추세요!"라고 하며 물러설 필요가 없습니다. 그렇
게 하면 신청받은 사람이 난처해질 것입니다. 대신, 그들은 신청받은 사람이 춤출 상대를 고
르도록 해야 합니다. 신청받은 사람은 이것을 정중히 말해야 하며, 이상적으로는, 나머지 사
람에게 다음 곡에 춤을 권해야 합니다.
Declining a Dance춤을 거절할 때
Especially for beginners and shy individuals, being declined can be difficult, and may
discourage them from social dancing. Dance etiquette requires that one should avoid
declining a dance under almost all circumstances. For example, there is no correct
way of refusing a dance on the basis of preferring to dance with someone else.
According to tradition, the only graceful way of declining a dance is either (a) you do
not know the dance, (b) you need to take a rest, or (c) you have promised the dance
to someone else.
특히 초보자나 소심한 사람들에게는 거절당하는 것이 괴로울 수 있으며, 소셜 댄싱에서 그들
을 낙담하게 할지도 모릅니다. 댄스 예절은 대부분의 모든 상황에서도 되도록 춤을 거절하는
것을 피해야 한다고 제시합니다. 가령, 다른 누군가와 춤추는 것이 더 좋기 때문에 춤을 예의
있게 거절하는 방법 같은 것은 없습니다. 전통에 따라, 오직 정중히 춤을 거절할 수 있는 경
우는 (a) 춤출 줄 모르는 경우 (b) 쉬고 싶을 경우 (c) 다른 사람과 다음 곡에 춤추기로 약속한
경우 등입니다.
Note that the last excuse should be used sparingly, if at all, because it is improper to
book many dances ahead. When declining a dance, it is good form to offer another
dance instead: ``No, thank you, I'm taking a break. Would you like to do another
dance later?'' Furthermore, declining a dance means sitting out the whole song. It is
inconsiderate and outright rude to dance a song with anyone after you have declined
to dance it with someone else. If you are asked to dance a song before you can ask
(or get asked by) your desired partner, that's the luck of the draw. The choices are to
dance it with whomever asked first, or to sit out the dance.
춤을 많이 미리 예약해 둔다는 건 적절치 못한 것이기, 위 (c)와 같은 양해는 아껴서 사용해야
하는 것을 유념하세요. 춤을 거절할 때, 대신 "미안하지만, 지금은 쉬고 있어요. 다음에 추어
도 될까요?"라고 다음에 추고 싶다고 하는 것이 좋은 방법입니다. 그리고, 춤을 거절한 후에
그 한 곡이 끝나기 전까지 다른 사람과 춤을 추어서는 안 됩니다. 춤을 거절한 후에 다른 사
람과 그 곡을 춘다는 것은 처음 신청한 사람을 배려하지 않는 것이며, 노골적으로 무례한 행
동입니다. 여러분이 정말 함께 춤추고 싶은 파트너가 있었는데, 다른 사람이 먼저 여러분에
게 권한다면, 행운의 추첨이라 생각하세요. 그럴 땐 여러분에게 춤을 신청한 파트너와 추거
나, 아니면 춤추지 않고 자리에 앉아 있어야 합니다.
In a perfect world, one would never come across unpleasant partners. But
unfortunately, there are instances (hopefully few and far in between) where someone
monopolizes a partner by asking for too many dances, is not safe to dance with
(frequently steps on partner's toes, or collides with other couples), or consistently
violates other rules of the dance floor. While promoting politeness, etiquette does not
wish to put the dancers under the tyranny of the inconsiderate. It therefore cautiously
allows one in these cases to say: ``No, thank you,'' without explanation, in the hope
that the perpetrator will realize he/she is in violation of the rules of social dancing.
However, this option should be exercised with great restraint and only in the case of
repeat offenders.
세상에 완벽한 것만 있다면, 맘에 들지 않는 파트너와 마주치는 일은 없을 것입니다. 그러나,
불행히도 (거의 없길 바라지만) 그런 경우가 있습니다. 너무 많은 곡을 청하며 한 파트너를
독점하려 하는 경우. (자주 발을 밟거나 다른 커플과 자주 부딪히게 해서) 함께 춤추기에 불
안한 상대. 지속적으로 댄스 플로어의 기타 규칙들을 지키지 않는 사람 등이 그 예입니다. 예
의를 지키는 한편, 춤추는 사람들이 배려심 없는 횡포에 당하는 것은 에티켓에서 용납되지
않습니다. 그래서 에티켓에선, 이럴 때는 다른 말 없이 "미안하지만, 사양겠습니다." 라고 말
하는 것을 조심스럽게 허용하고 있습니다. 그러나, 오직 반복해서 무례를 범하는 사람의 경
우에만 이런 엄중한 제재를 가해야 할 것입니다.
Being Declined
The first thing to do when one is turned down for a dance is to take the excuse at
face value. Typical social dance sessions can be as long as three to four hours, and
there are few dancers who have the stamina of dancing it through non-stop.
Everyone has to take a break once in a while, and that means possibly turning down
one or two people each time one takes a break. The advice to shy dancers and
especially beginners is not to get discouraged if they are turned down once or twice.
However, since social dancers are generally nice and polite, being repeatedly
declined can be a signal. In that case, it is a good idea to examine one's dancing and
social interactions to see if anything is awry.
거절당했을 때
춤을 거절당했을 때 우선 해야 할 것은 받아들이고 용납하는 것입니다. 보통의 소셜 댄스 시
간은 서너 시간 정도로 길며, 쉬지 않고 춤출 정도로 체력이 좋은 사람들은 극히 드뭅니다.
모든 사람은 잠깐 동안씩 쉴 시간이 있어야 합니다. 소심한 분들 혹은 특히 초보자에게 하는
충고는, 한 두 번 거절당하더라도 낙담하지 말라는 것입니다.
그러나 간혹, 소셜에서 춤추는 분들은 대개 훌륭하고 예의를 알기에, 자신이 거듭해 거절당
한다면 어떤 이유가 있기 때문인 것입니다. 이런 경우엔, 어떤 것이 잘못되었는지 알아보기
위해 자신의 댄스 습관 그리고 사회적인 대인관계 등을 돌아보는 것이 좋습니다.
On the Dance Floor플로어에서의 예절Line of Dance:
The dancing on a floor is done along a counter clockwise direction, known as the
Line Of Dance. This applies to traveling dances including Waltz, Foxtrot, Tango,
Quickstep, and Viennese Waltz, as well as Polka and two-step in the country
western repertoire. Latin and Swing dances are more or less stationary and have no
line of dance. Sometimes it is possible to dance more than one type of dance to the
same song. For example, some Foxtrots can also be swings, and many Lindy Hop
songs are just great for Quickstep. In that case, swing dancers take the middle of the
floor, and the moving dancers move along the periphery in the direction of the line of
dance.
댄스 라인:
플로어에서 춤추는 것은 댄스 라인으로 알려진, 반시계 방향을 따라 추게 됩니다. 이것은 왈
츠, 폭스트롯, 탱고, 퀵스텝 그리고 비엔나 왈츠, 폴카와 컨트리 웨스턴 레퍼토리인 투-스텝
과 같은, 이동하는 춤들에 적용됩니다. 라틴이나 스윙 댄스는 다소 고정적으로 한자리에서
추며, 댄스 라인이 없습니다. 때로는, 같은 곡에 하나 이상의 종류의 댄스를 섞어 출 수 있습
니다. 예를 들어 어떤 폭스트롯 곡으로 알려진 곡들은 스윙으로 출 수 있으며, 많은 린디합
노래들은 퀵스텝에 더 좋을 수도 있습니다. 이런 경우에 스윙 댄서들은 플로어의 중간에 자
리를 잡고, 춤추는 사람들의 댄스 라인의 방향대로 주변을 살피며 이동하며 춥니다.
(주석: 탱고 소셜에 가면 플로어를 다 같이 크게 반시계 방향으로 돌며 추는데, 이것이 댄스
라인입니다.)
Getting on the floor:
Some caution should be exercised when getting on the dance floor, especially if the
song has already started and couples are dancing on the floor. It is the responsibility
of incoming couples to make sure that they stay out of the way of the couples
already dancing. Specifically, before getting into dance position, one should always
look opposite the line of dance to avoid blocking someone's way, or even worse,
causing a collision.
플로어에 춤추러 나갈 때:
플로어에 나갈 때, 특히 노래가 이미 시작되었고 여러 커플들이 플로어에서 춤추고 있는 경
우, 몇 가지 주의해서 익혀두어야 할 것들이 있습니다. 이미 춤추고 있는 사람들을 방해하지
않는 위치에서 추어야 하는 것은 중간에 들어오는 커플의 책임입니다. 특히, 댄스를 출 자리
에 서기 전에, 여러분은 누군가의 길을 막거나, 혹은 더 나쁜 경우, 부딪힐 수 있는 것을 방지
하기 위해 항상 댄스 라인 반대편을 (주변을) 살펴봐야 합니다.
At the end of the dance:춤을 춘 후에:
After the dance is finished and before parting, thank your partner. This reminds me
of a social partner who, upon being thanked at the end of the dance, would answer:
``You're welcome!'' This always gave me a funny feeling. The proper answer to
``Thank you!'' on the dance floor is: ``Thank you!'' The point is that the thanks is not
due to a favor, but to politeness.
춤을 춘 후 그리고 헤어지기 전에 파트너에게 감사의 표현을 하세요. 이것은 나를, 춤을 춘
후 고마움을 표현하는 소셜 파트너로 기억에 남게 해 줍니다: 하지만 "천만에요" 같은 말은
나에게 항상 우스운 느낌을 줍니다. "고맙습니다."에 대한 더 나은 대답은 "(네) 고맙습니
다."입니다. 요점은 고마움이 호의 때문이 아닌 정중한 예의이기 때문이란 것이다.
(주석: 춤을 춘 후 "고맙습니다", "즐거웠습니다", "잘 췄습니다" 등과 같이 인사하고, 이에 대
답으로 "천만에요", "(제가 못 춰서) 미안해요" 같은 사양의 말을 하는 것은 말한 의도와는 달
리 상대에게 멋쩍은 기분이 들게 할 수 있는데 "저도 즐거웠어요", "다음에도 한곡 부탁해
요" 같은 말이 더 낫다는 것이다.)
If you enjoyed the dance, let your partner know. Compliment your partner on her/his
dancing. Be generous, even if he/she is not the greatest of dancers. Be specific
about it if you can: ``I really enjoyed that double reverse spin. You led/followed that
beautifully!'' If you enjoyed it so much that you would like to have another dance with
him/her again, this is a good time to mention it: ``This Waltz went really great! I'd like
to try a Cha-Cha with you later.'' Although remember that dancing too many dances
with the same partner and booking many dances ahead are both violations of social
dance rules.
여러분이 춤을 즐겁게 췄다면, 여러분의 파트너가 알 수 있도록 파트너의 춤에 대해 칭찬해
주세요. 심지어 상대방이 가장 훌륭한 댄서가 아니더라도, 표현을 아끼지 말아 주세요. 할 수
있다면 상세히 표현해주세요, "정말 더블 리버스 스핀이 예쁘네요. 리딩/팔로윙이 참 멋지네
요!". 만약 여러분이 또다시 그 파트너와 춤추고 싶을 정도로 많이 즐거웠다면, "정말 멋진 왈
츠이었어요! 담에 차차도 한곡 추고 싶네요"와 같이 대답하면 좋을 것입니다. 하지만 같은 상
대와 너무 많은 춤을 추는 것과 많은 춤을 미리 예약하는 것은 모두 사교댄스 규칙을 위반하
는 것임을 기억하십시오.
Leaving the floor:
When a song comes to an end, leave the floor as quickly as it is gracefully possible.
Tradition requires that the gentleman give his arm to the lady and take her back to
her seat at the end of the dance. While this custom is linked to the outdated tradition
requiring the gentlemen to ask ladies for dances, it is still a nice touch, although it
may be impractical on the more crowded dance floors. In any case, remember that
your partner may want to get the next dance. Don't keep them talking after the dance
is over, if they seem ready to break away to look for their next partner.
플로어에서 춤추고 돌아올 때:
노래가 끝나갈 때, 가능한 예의를 지키며 빠르게 플로어에서 나가세요. 전통적으로 신사들은
팔을 숙녀에게 내주어 춤이 끝난 후 안전하게 그녀를 그녀의 자리까지 돌아가게 해 줍니다.
이 관습은 신사가 숙녀에게 춤을 청할 것을 요구하던, 시대가 지난 관습과 관련이 있지만, 이
것은 붐비는 댄스 플로어에서는 실용적이 아닐 수도 있음에도, 여전히 좋은 행동입니다. 어
떤 경우에는, 여러분의 파트너가 다음 곡을 추기 원할지도 모릅니다. 만약 다음 파트너를 찾
기 위해 떠나려 하는 것처럼 보인다면, 춤이 끝난 후 데려다 주는것을 지켜려 하진 마세요.
Leaving entrances free:출입구를 자유롭게 두기:
Some dance floors, especially in country western dance establishments, have limited
access space (most of the periphery is railed). Dancers and onlookers should avoid
blocking these entrances. In particular, avoid stopping to chat immediately after
exiting the dance floor. Another issue in Country Western dancing regards line
dancers, who sometimes share the floor with other dancers. They should avoid
blocking entrances from the inside while dancing.
어떤 댄스 플로어, 특히 컨트리 웨스턴 댄스 시설에는 입구 공간이 제한되어 있습니다. (주변
대부분이 난간으로 둘러싸여 있습니다. 춤추는 이들과 구경꾼 들은 이런 입구를 막는 것을
피해야 합니다. 특별히, 댄스 플로어를 나가자마자 수다 떠는 것을 멈추고 피해야 합니다. 컨
트리 웨스턴 댄싱의 또 다른 이슈는 라인 추는 이들을, 때때로 다른 춤추는 이들과 플로어를
공유하는 자들로 여깁니다. 그들은 춤추는 동안 안으로부터 입구를 막는 걸 피해야 합니다.
Sharing the floor:플로어를 공유하기:
Responsible usage of the floor requires that one stays out of the way of others.
Some figures require a momentary movement against line of dance. These figures
should be executed with great caution on a social dance floor, and only when there
is no danger of collision. Avoid getting too close to other couples, especially less
experienced ones. Be prepared to change the directions of your patterns to avoid
congested areas. This requires thinking ahead and matching your patterns to the
free areas on the floor (floorcraft). While this may sound complicated to the novice
dancer, it gradually becomes second nature.
플로어를 책임 있게 사용하기 위해 여러분은 다른 사람들의 공간을 피해서 서야 합니다. 어
떤 피겨는 댄스 라인을 (주:다른 사람을) 피해 순간적으로 이동하는 것을 필요로 합니다. 이
러한 피겨들은 소셜 댄스 플로어에서 매우 조심해서 사용해야 하며, 그리고 오직 충돌의 위
험이 없을 때만 해야 합니다. 다른 커플, 특히 덜 숙련된 초보자 근처에 너무 가까이 붙는 것
을 피해 주세요. 혼잡한 지역을 피해기 위해 패턴 방향을 변경할 준비를 하세요. 이렇게 하기
위해 앞서 생각하고 플로어 (바닥)의 빈 공간으로 갈 패턴이 필요할 것입니다. 이것은 처음
배우시는 분들에게는 복잡하게 들릴지 모르겠지만, 점차 자연스레 알게 되실 겁니다.
In the case where there is a gender mismatch, if you are a member of the overrepresented
gender, withdraw once every few dances to allow everyone to get a
partner. The same is true if the dance floor is too crowded; withdraw every few
dances to let everyone dance.
성비가 맞지 않는 경우, 여러분이 많은 쪽 성별에 속한다면, 모든 사람이 한 번씩 출수 있도
록 몇 곡 정도는 잠시 뒤로 빠져 주십시오. 마찬가지로, 댄스 플로어가 너무 붐빈다면; 모든
사람이 한 곡씩은 춤출 수 있도록 잠시 뒤로 빠져 주십시오.
Another aspect of sharing the floor is to match one's speed to that of others. In a
recent social dance, a particularly tall and handsome couple caught my eye. They
were moving with great speed and skill across the floor, and I began to enjoy
watching them dance. But then I noticed they were coming dangerously close to
other dancers on the crowded dance floor, and many times other couples came to a
stop and moved out of their way. While this experienced couple will probably not
have collided with them, coming close to less experienced dancers at great speed
was making everyone uncomfortable. Other dancers were justifiably unhappy about
this couple ``taking over'' the floor.
플로어를 함께 사용하는 또 다른 예절은 여러분의 속도를 다른 사람의 속도에 맞추는 것입니
다. 과거의 소셜 댄스에서는, 두드러지게 크고 핸섬한 커플이 나의 눈에 띄었습니다. 그들은
플로어를 빠른 속도와 기술로 움직이고 있었으며, 그리고 나는 그들의 춤을 보는 것을 즐기
기 시작했습니다. 그러나 그때 나는 그들이 붐비는 댄스 플로러에서 다른 커플에게 위험스러
울 정도로 가까이 다가오는 것을 알아차렸으며, 그리고 여러 차례 다른 커플들은 그들이 움
직임을 피해 다니며 춤을 멈추었습니다. 이 숙련자 커플이 아마도 그들과 맞부딪히지는 않았
지만, 빠른 속도로 초보자 커플에게 가까이 다가간 것은 모든 사람들을 불안하게 만들었습니
다. 다른 댄서들은 당연스럽게 플로어를 ‘휘젓고 다니는' 이 커플을 보고 즐겁지 못했습니다.
(주석: 탱고처럼 댄스 라인을 따라 도는 춤들에 대한 이야기이나, 스윙 살사에 적용될 수도
있는 내용으로 보입니다.)
Aerials and choreography:
The only thing to be said about aerials on the social dance floor is: don't do them.
While they may look ``cool,'' the execution of aerials requires training by a qualified
instructor. Don't do them by yourself unless you are trained, and certainly don't do
them on the social dance floor. Dancers have been badly hurt by either participating
in aerials, or unluckily being in the proximity of those who did. In fact, in 1996, a
swing dancer died during the execution of an aerial. Aerials can be extremely
dangerous, please take this issue seriously.
The same principle applies to other lifts and drops, as well as choreographed
patterns that require a large amount of floor space.
에어리얼과 안무:
소셜 댄스 플로어에서 에어리얼을 하는 것에 대해 묻는 다면 딱 잘라 말하겠습니다: 하지 마
십시오. 정말 “멋지게”’ 보일지는 몰라도, 에어리얼을 하기 위해선 자격 있는 강사에 의한 훈
련이 필요한 것입니다. 여러분이 숙련되지 않았다면 혼자서 에어리얼을 하지 마십시오, 그리
고 분명히 소셜 댄스 플로어에서도 그것을 하지 마십시오. 춤추던 사람들은 에어리얼을 한
사람들 혹은 운 없게도 그 근처에 있던 사람들로 인해 심하게 다쳤습니다. 실제로, 1996년에
한 스윙 댄서가 에어리얼을 하다 죽었습니다. 에어리얼은 대단히 위험할 수 있으며, 제발 이
사항을 심각하게 유념해 주십시오.
같은 원리로 이 사항은 넓은 플로어 공간을 필요로 하는 안무 패턴 같은, 들어 올리고 떨어지
는 것 모든 것들에 적용됩니다.
(주석: 에어리얼은 스윙 댄스에서 파트너를 날아다니게 하는 등의 동작입니다)
No-Fault Dancing지적하지 않고 추기
Never blame a partner for missed execution of figures. Once in a social dance I
accidentally overheard a novice couple, where the lady said: ``I can do this step with
everyone but you!'' The fact that she was wrong (I had seen her other attempts) is
irrelevant. The point is that she was unkind and out of line. Even if the gentleman
were at fault, she was not to say something like that (more about this in the section:
``dancing to the level of partner.'')
파트너의 실수한 동작을 절대 나무라지 마세요. 한 번은 춤을 추다 초심자 커플의 말을 우연
히 엿들었는데, 숙녀분이 말했습니다. "딴 사람과는 이 스텝이 되는데, O님과는 안 되네요!"
이 숙녀분이 잘못한 지 여부는 상관없습니다. (요전에도 그녀의 비슷한 행동들을 본 적이 있
지만) 요점은 그녀가 친절하지 않고 도를 지나쳤다는 것입니다. 설사 그 신사분이 잘 못했다
하더라도, 그녀가 그런 말을 해서는 안 되었습니다. (더 많은 예를 알고 싶으면: "파트너 수준
에 맞춰 추기" 부분을 참고하세요.)
Regardless of who is at fault when a dancing mishap occurs, both parties are
supposed to smile and go on. This applies to the better dancer in particular, who
bears a greater responsibility. Accepting the blame is especially a nice touch for the
gentleman. But at the same time, do not apologize profusely. There is no time for it,
and it makes your partner uncomfortable.
춤 동작이 잘 되지 않았을 때 누가 잘 못 했든 간에, 둘 다 웃고 넘겨버리면 됩니다. 이것은 특
히 더 잘 추는 사람에게 해당하는 말이며, 더 큰 의무감이 있습니다. 지적을 받아들이는 것은
특히 신사들에게는 좋은 자극이 될 수 있습니다. 그러나 아울러, 헤프게 사과하진 마세요. 사
과를 해야 할 때가 정해져 있지는 않지만, 헤픈 사과는 여러분의 파트너를 불편하게 합니다.
(주석: 자기보다 잘 추는 사람과 출 때는, 스텝이 서툴고 실수하는 것이 당연합니다. 그런
데 "미안해요", "죄송해요", "제가 잘 못해서"와 같이 춤을 추면서 계속 미안해하고 있으면 상
대방 파트너는 머쓱해집니다. 그 보다, 자기보다 잘 추는 사람과 즐겁게 추는 방법은 자기
가 즐겁다는 표시를 해 주는 것입니다.)
My personal preference is the following: whenever something untoward happens, I
first see if my partner noticed. Sometimes the partner may not be aware, for
example, that a figure was slightly off-time or that a fine point in technique was
missed, in which case it is better to let it go. If she has noticed, I just smile and
whisper ``sorry...'' and go on, regardless of whose fault it was.
저는 다음과 같은 방법을 선호합니다: 뭔가 맞지 않았을 땐 언제든, 우선 내 파트너가 알아차
렸는지 확인합니다. 때때로, 파트너는 눈치채지 못하는데, 가령, 동작이 박자에 살짝 맞지 않
거나 혹은 개인기를 쓸 좋은 때를 놓치거나 하는 이런 경우엔 그냥 모른 체 추는 게 더 낫습
니다. 그녀가 알아챈다면, 난 그냥 웃고 "미안해요..."라고 속삭이고 계속합니다. 그것이 누구
의 잘못이든 상관없이 말입니다.
Did Your Partner Enjoy the Dance?여러분의 파트너가 즐거워했나요?
Dancing to the level of partner:파트너의 수준에 맞춰 추기:
It often happens that the two partners dancing socially are not at the same level. It is
important that the more experienced partner dances at the level of the less
experienced partner. This is mostly a comment for leaders: when dancing with a new
partner, start with simple figures, and gradually work your way up to more
complicated patterns. You will discover a comfort level, file it away in memory for the
next time you dance with the same partner.
소셜에서 춤추는 두 파트너들이 같은 수준이 아닌 경우는 자주 일어납니다. 더 숙련된 파트
너는 덜 숙련된 파트너의 수준에 맞게 추는 것이 중요합니다. 이것은 대부분의 리더를 위한
조언입니다: 새로운 파트너와 춤출 때, 단순한 동작으로 시작해서, 점차 복잡한 패턴을 쓰는
방법으로 추세요. 여러분이 편안한 수준을 발견할 것이며, 같은 파트너와 다음번 출 때를 위
해 기억해 두세요.
The same principle applies to Latin and Swing followers, although to a lesser
degree. Doing extra syncopations, footwork, free spins etc. can be distracting and
even intimidating for a less experienced leader. Although I must say that the show-off
follower is rather rare; most of the violations of this sort are by leaders who lead
inexperienced partners into complicated figures.
라틴이나 스윙 댄서들에게도 마찬가지 원리가 적용됩니다, 정도가 적을지라도 그렇습니다.
특별한 싱코페이션, 풋워크, 프리 스핀 등을 하는 것은 경험이 적은 리더에게는 혼란스럽거
나 심지어 위협적일 수도 있습니다. 물론 이렇게 화려한 개인기를 보여주는 팔로워는 극히
드물다 할 수 있지만, 이런 종류의 대부분의 잘못은 복잡한 피겨를 연습이 덜 된 파트너에게
하려는 리더에 의한 것입니다.
Being sensitive to partner's preferences:파트너의 취향을 빨리 알아차리기:
Social dancers strive to make their partners comfortable and help them enjoy the
dance. This requires sensitivity to the likes and dislikes of the partner. These
preferences can take a variety of forms. For example, I remember that one of my
West Coast Swing social partners found neck wraps uncomfortable. In the same
manner, some dancers don't like spins (or many spins in a row), while others really
enjoy them. Some like extended syncopations and others don't. There are many
more examples in various dance venues. Be sensitive to your partners. It is not too
hard to detect their likes and dislikes, and if in doubt, ask.
소셜 댄서들은 자신의 파트너가 편안하게 춤을 즐길 수 있도록 노력합니다. 이것은 파트너가
좋아하는 것과 싫어하는 것을 민감하게 알아차릴 것을 요합니다. 개인의 취향은 다양한 형태
가 될 수 있는데, 예를 들어, 난 웨스트 코스트 스윙을 추던 한 파트너가 목을 감싸 안는 동작
을 했더니 불편해한 것을 기억합니다. 마찬가지로, 어떤 댄서들은, 다른 사람들은 정말 즐겨
하지만, 스핀을 (혹은 연속적인 스핀을) 좋아하지 않습니다. 어떤 사람은 늘어진 싱코페이션
을 좋아하지만 다른 사람들은 아닙니다. 다양한 댄스 현장에 더 많은 실례들이 있습니다. 여
러분의 파트너에게 민감해지세요. 그들이 좋아하는 것과 싫어하는 것을 발견하는 것이 아주
어렵진 않습니다. 그리고 혹시 정 궁금하다면, 물어보세요.
Demeanor:태도:
Be personable, smile, and make eye contact with your partner. Try to project a warm
and positive image on the dance floor, even if that is not your personal style. Many of
us lead hectic lives that include a difficult balance between study, work, family, and
other obligations. Having a difficult and tiring day, however, is not an acceptable
excuse for a depressing or otherwise unpleasant demeanor on the dance floor.
Because of the setting of a social dance, we do not always dance with our favorite
partners. This is also not grounds for a cold treatment of the partner. Once one asks
or accepts a dance, it is important to be outwardly positive, even if not feeling exactly
enthusiastic.
인간미 넘치는 매력적인 모습으로, 미소 짓고, 여러분의 파트너의 눈을 바라보세요. 댄스 플
로어에서는 따뜻하고 긍정적인 이미지를 투영하려 노력하세요, 비록 여러분 개인의 스타일
이 아니더라도 말입니다. 우리 중 대부분은 공부, 직업, 가족 그리고 다른 일로 정신 차리지
못할 정도로 분주한 삶을 살고 있습니다. 어렵고 피곤한 날을 보냈더라도 댄스 플로에서도
우울하거나 즐겁지 않은 태도로 있는 것은 받아드릴 수 있는 변명은 못됩니다. 그랬다고 해
서 파트너에게도 썰렁하게 대하는 것은 이유가 못됩니다. 춤을 청하거나 응할 땐, 행여 정말
그렇지는 않더라도, 겉으로는 긍정적인 것이 중요합니다.
The social dancer is also well advised to be watchful of an unchecked ego. While a
healthy sense of self is helpful in all social interactions, it is more attractive when
mixed with an equal dose of modesty. Don't let perceived dancing abilities or
physical attractiveness go to your head. It is helpful to remember that overestimating
one's dance prowess or attractiveness is quite common.
소셜 댄서는 또한 자신의 알지 못하는 부분을 성찰할 것을 조언합니다. 자신의 건강한 의식
은 모든 사회적인 교감에 도움이 되며, 겸손함이 더해질 때 더욱 매력적일 것입니다. 춤 실력
이나 육체적인 매력에 자만하지 마세요. 춤솜씨나 매력을 과대하게 칭찬하는 것은 아주 흔하
다는 것을 기억하는 것이 좋습니다.
Teaching on the Floor플로어에서 가르치기
There are two aspects to this point of etiquette:이 경우 에티켓으로 두 가지 경우가 있습니다.
Unsolicited teaching:청하지 않았는데 가르치는 경우:
This is unfortunately one of the more common breaches of dance etiquette.
Ironically, this error is often committed by individuals who are not fit to teach!
Experienced social dancers dance at the level of their partners. Instead of trying to
teach someone a pattern in a few minutes, it is better to concentrate on doing what
both partners can do, and enjoy the dance. Unsolicited teaching can be humiliating
and takes the fun out of dancing.
이것은 공교롭게도 일상적으로 댄스 에티켓을 어기는 더욱 흔한 사례들 중 하나입니다. 아이
러니하게도, 가르치기 충분하지 않은 사람이 이런 실수를 자주 범합니다! 숙련된 소셜 댄서
들은 그들의 파트너의 수준에 맞추어 춥니다. 누군가에게 몇 분 동안 패턴을 가르치려는 대
신 두 사람 모두 할 수 있고, 춤을 즐길 수 있는 것을 하는데 집중하는 게 낫습니다. 부탁받지
않았는데 가르치는 것은 굴욕적일 수 있으며 춤추는 즐거움을 앗아갑니다.
Soliciting teaching on the floor:플로어에서 청해서 가르치는 경우:
This is not necessarily a flagrant violation. There are times in fact when it is flattering
to be consulted about a point of dancing. However, this issue should still be
approached with a little care. Here is a worst-case scenario, to illustrate the point: A
polite dancer is excited when his favorite song comes on, and he asks the closest
stranger for the dance. She replies: ``I have never done this dance before. Can you
please teach me?''
이것은 반드시 명백한 위반은 아닙니다. 사실 춤출 때 어떤 동작이 굉장하다고 가르쳐 달라
고 하는 때가 있습니다. 그러나, 이런 사항은 약간은 주의를 기울여 접근해야 합니다. 가령
이런 최악의 사례가 있습니다: 한 예의 바른 댄서가 그가 좋아하는 노래가 나오자 흥분하며,
가장 가까이 있던 낯선 여자분에게 춤을 청했습니다. 여자분이 대답하길: "전 이 춤을 한 번
도 춰본 적이 없는데요. 가르쳐 주실 수 있나요?"
It is debatable how much one can learn, from scratch, in the 2-3 minutes a typical
song plays, but that is beside the point. This may be a song he really wants to dance
to. For this or any other reason, he may not want to spend time at that moment
teaching someone, but she has left him no polite way of getting out. In this situation:
(a) She doesn't know him (so cannot justify the imposition based on friendship), (b)
she solicits teaching at the time he is asking her to dance, which puts him at a
disadvantage, and (c) she does not know anything about the dance, so he cannot
say: ``let's just do what you already know.''
대개 한곡이 연주되는 2-3분 정도의 짧은 시간 동안 얼마나 배울 수 있는가는 토론해 볼만 하
지만, 논외이므로 언급을 생략하겠습니다. 그 곡은 그 남자분이 정말 추고 싶은 노래일지도
모릅니다. 이러한 혹은 어떤 다른 이유에서, 그 남자분은 누군가를 가르치는데 시간을 들이
고 싶지 않을지도 모르지만, 여자분이 그를 예의에 어긋난 사람으로 만들어 버릴 수도 있습
니다. 이런 경우: (a) 그 여자분은 남자분을 잘 알지 못합니다. (그래서 친분이 있으니 그럴 수
도 있지라고 할 순 없습니다.) (b) 춤을 청했을 때, 그 여자분이 가르쳐 달라고 하자, 그가 난
감하게 됐습니다. (c) 그 여자분은 그 춤에 대해 아무것도 모르므로, 남자분이 이렇게 말할 수
는 없습니다: "그럼 알고 계신 만큼만 출까요?"
Being considerate does not necessarily limit interactions between dancers. People
do learn quite a bit from each other in social dancing. Observing a few simple points,
however, will make this process more enjoyable for all parties concerned:
배려하는 것이 댄서들 사이에 교감을 꼭 제한하지는 않습니다. 사람들은 춤을 추며 서로서로
에게서 조금씩 배워 나갑니다. 다음의 몇 가지 경우를 준수하는 것이, 모든 파티들에서 이런
과정을 더 즐겁게 만들어 줄 것입니다.
Summary결론 및 요약
가능한 이용
제한된 이용
[출처- 지인 Ryan 님 글]
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